Team Mijnzzp

Zakelijk bloggen

Wil je je bedrijf uitbouwen en nieuwe klanten winnen? Dan is bloggen iets voor jou! Zakelijk bloggen helpt je bedrijf te laten groeien door je in staat te stellen met potentiële klanten in contact te komen en te communiceren, en waardevolle informatie over je producten en diensten door te geven. Zakelijk bloggen is dan ook een geweldige manier om met potentiële nieuwe klanten in contact te komen, terwijl je je bedrijf als een autoriteit in de markt zet. Het verschaft je ook een sterke marktpositie op het internet door je online zichtbaarheid. Daarnaast zal ook het aantal organische bezoekers via zoekmachines toenemen. Het is niet voor niets dat steeds meer ondernemers ervoor kiezen om een zakelijke blog te starten.

Inhoudsopgave
Zakelijk bloggen
Voordelen van een zakelijk blog
Nieuwe klanten aantrekken
Inhoud is koning voor elke blog
Maak contact met andere bedrijven
Bloggen verhoogt de ranking van zoekmachines
Deel regelmatig nieuws over je bedrijf
Bied online-ondersteuning
Eigen business-to-business blog maken
Er zijn vijf basisstappen die je moet volgen:
Bloggen of sociale media inzetten

Zakelijk bloggen

Een van de leukste dingen aan ondernemer zijn, is dat je buiten de kaders moet denken om succesvol te zijn. En een van de beste manieren om buiten de doos te denken is je te richten op het vergroten van je online zichtbaarheid, zodat je meer mensen kunt bereiken met je boodschap. Er zijn veel manieren waarop je je online zichtbaarheid kunt vergroten, maar verspil geen tijd aan het zoeken ernaar. Volg in plaats daarvan gewoon deze simpele stappen:

  • Zorg ervoor dat je website volledig geoptimaliseerd is voor zoekmachines.
  • Wees geduldig terwijl je blogs op trefwoorden ranken.
  • Blijf binnen je nichemarkt en blog regelmatig.
  • Stel je sociale media profielen correct in- en begin regelmatig te bloggen over je boodschap.

Deze stappen zijn gemakkelijk te volgen, maar ze kosten wel tijd. Het is belangrijk dat je het geduld hebt om ze te laten werken zonder een van deze stappen over te slaan. Onthoud dat elke stap tijd kost, maar als je volhoudt, zul je je online zichtbaarheid vergroten en uiteindelijk meer mensen bereiken. Dit toegenomen verkeer zal meestal ook leiden tot meer verkopen voor je bedrijf.

Voordelen van een zakelijk blog

Nieuwe klanten aantrekken

  • Klanten hebben tegenwoordig een ruime keuze als het gaat om het kopen van producten of diensten. Een bedrijfsblog kan klanten helpen trouw te blijven aan je merk door handleidingen aan te bieden over hoe je producten gebruikt, nieuwe productaankondigingen en ander nieuws dat klanten terug laat komen. Wie zich abonneert op je blog krijgt telkens als je een nieuw bericht plaatst een melding.

Inhoud is koning voor elke blog

  • Het doel van zakelijk bloggen is om klanten nuttige informatie te geven, die hen zal aanmoedigen deze inhoud met hun vrienden en familie te delen. Dit kan je naamsbekendheid sterk vergroten, want elke keer dat je blogbericht op andermans website of social media account verschijnt, kan het nieuw verkeer opleveren naar je website. Let er wel op dat een zakelijke blog geen reclameblog moet worden.

Maak contact met andere bedrijven

  • Bloggen kan je in staat stellen te netwerken en samen te werken met andere bedrijven in je industrie, wat kan leiden tot gezamenlijke promoties, product endorsements, en mogelijke samenwerkingen verderop in de toekomst. Dit is waarom het belangrijk is om relaties op te bouwen met andere bloggers in verwante vakgebieden. Dit helpt je bedrijf groeien terwijl je nieuwe inhoud en inzichten met je klanten deelt.

Bloggen verhoogt de ranking van zoekmachines

  • Wanneer een artikel of een sociale media update op je website wordt gepubliceerd, creëert dat nieuwe inhoud die zoekmachines kan verleiden je website opnieuw te bezoeken en die pagina's te indexeren.

Deel regelmatig nieuws over je bedrijf

  • Bloggen kan een effectieve manier zijn om nieuwe productaankondigingen te delen, promoties die je aanbiedt, of ander nieuws dat met de zaken van je bedrijf te maken heeft.

Bied online-ondersteuning

  • Een blog kan helpen voor klanten die je producten gekocht hebben en toegang nodig hebben tot meer informatie dan wat je bij het product of de dienst geleverd hebt. Het aanbieden van een FAQ-pagina kan een effectieve manier zijn voor bedrijfsblogs om antwoord te geven op enkele veel voorkomende vragen die opkomen over je bedrijf en de producten en diensten die je aanbiedt.

Eigen business-to-business blog maken

Veel bedrijfsblogs worden alleen gebruikt om persberichten en nieuws over hun bedrijf te publiceren. Het is ook raadzaam om meer verdieping te geven over bepaalde onderwerpen. Schrijf bijvoorbeeld een goed artikel over de werkmethode of schrijf over andere relevante informatie. Het is echt een gemiste kans wanneer je in de huidige tijd niet beschikt over een eigen bedrijfsweblog vol met waardevolle informatie. Dit kan uiteindelijk veel extra bezoekers aantrekken.

Er zijn vijf basisstappen die je moet volgen:

  • Bepaal je strategie voor je zakelijke blog.
  • Creëer nuttige en vooral waardevolle inhoud voor je blog.
  • Stel je blog open op je website voor iedereen.
  • Promoot je bedrijfsblog op verschillende manieren.
  • Meet de resultaten van het bloggen.

Bloggen of sociale media inzetten

Te veel ondernemers zien sociale media als een vervanging voor bloggen of als een manier om meer exposure voor hun website te krijgen. Je moet sociale media niet zien als een vervanging voor het bloggen en je moet sociale media ook niet gebruiken als een primair marketingmiddel. Voor de meeste bedrijven is het veel verstandiger om te kiezen voor een gezonde mix. Het is namelijk ook belangrijk om een eigen website te gebruiken voor de marketing.

Mijnzzp.nl