Team Mijnzzp

Persbericht versturen

Je hebt een fantastisch nieuw product of dienst en wilt de wereld daarvan op de hoogte brengen. Een persbericht is dan de ideale manier om dat te doen! Maar hoe schrijf je een goed persbericht? En hoe verstuur je het naar de juiste media? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over persberichten schrijven en versturen.

Een waardevol persbericht bevat een aantal belangrijke elementen. Ten eerste moet het bericht relevant zijn voor je doelgroep. Als je bijvoorbeeld een nieuwe dienst lanceert die bedoeld is voor moeders met jonge kinderen, dan is het relevant om dat te vertellen in een moeder- en kinderportaal. Maar als je doelgroep zakelijke beslissers zijn, dan is een persbericht op een site over aandelen kopen misschien niet zo relevant. Het is dus belangrijk om je doelgroep goed in kaart te brengen voordat je begint met het schrijven van een persbericht.

Ten tweede moet een persbericht interessant zijn en nieuwswaarde bevatten. Als het nieuws dat je wilt delen niet interessant is, dan zal het meestal niet opgenomen worden. Probeer ook een goede headline te bedenken die kort en krachtig duidelijk maakt waar het persbericht over gaat, en waarom je doelgroep hiermee geïnformeerd moet worden. Zorg ervoor dat je een goede titel kiest die aantoont waarom het persbericht de moeite waard is.

Inhoudsopgave
Vergeet niet de 5 W’s en de H vraag te beantwoorden
Waarom verdwijnen veel persberichten meteen in de prullenbak?
Hoe verstuur je een persbericht?
Ook voor zzp'ers kan een persbericht interessant zijn
Bijlagen meesturen
Maak je persbericht persoonlijk
Maak ruimte vrij voor mogelijke interviews
Naamsbekendheid als ondernemer vergroten

Vergeet niet de 5 W’s en de H vraag te beantwoorden

Een handig hulpmiddel voor jezelf als schrijver, maar ook voor de lezer, is dat een persbericht minimaal de vijf W’s en de H vraag moet beantwoorden. Dit zijn de vragen waar een goed nieuwsbericht altijd antwoord op moet geven:

  • wie?
  • wat?
  • waar?
  • wanneer?
  • waarom?
  • hoe?

Wanneer een journalist of andere redactiemedewerker deze vragen niet kan beantwoorden aan de hand van het persbericht, dan zal het nieuwsbericht vaak niet voldoen en worden afgekeurd. Dit is dus iets waar je als schrijver rekening mee moet houden! Daarnaast is het ook echt belangrijk om een goede intro te schrijven. Vergeet overigens niet om alle contactgegevens van het bedrijf of de persoon die het nieuws uitdraagt, toe te voegen aan het einde van het bericht!

Waarom verdwijnen veel persberichten meteen in de prullenbak?

Een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen voordat je een persbericht schrijft is: waarom zou een journalist dit nieuws willen delen met zijn of haar lezers? Als het antwoord daarop ‘omdat het interessant is’ of ‘omdat het belangrijk is voor mijn doelgroep’, dan is dat een goed teken. Maar als je antwoord daarop is ‘omdat ik hoop dat ze dan mijn product of dienst gaan kopen’, dan is dat minder goed. Persberichten die alleen maar gericht zijn op het verkopen van een product of dienst, worden vaak snel afgekeurd en belanden in de prullenbak.

Een persbericht versturen als marketingtool werkt niet en levert je alleen maar teleurstelling op. Een persbericht moet echte nieuwswaarde bevatten en relevant zijn voor de doelgroep van de media waarin het verschijnt. Als dat niet het geval is, dan is de kans groot dat het persbericht direct in de prullenbak belandt.

Het is dus belangrijk om een goed persbericht te schrijven en ervoor te zorgen dat het relevant is voor je doelgroep. Als je aan deze criteria voldoet, dan vergroot je de kans dat je persbericht gedeeld en gelezen wordt! En vergeet niet: een goede headline is altijd belangrijk!

Hoe verstuur je een persbericht?

Als ondernemer kun je zelf zoeken naar passende nieuwsredacties, maar je kunt ook een persbureau inschakelen. Een professioneel bureau weet precies waar ze het bericht moeten aanbieden en kan ervoor zorgen dat het bij de juiste redacties terechtkomt. Het voordeel van een bureau is dat ze vaak al een database hebben met contactgegevens van nieuwsredacties en journalisten, wat het makkelijker maakt om je bericht bij de juiste personen te krijgen. Het nadeel is dat het inschakelen van een bureau niet gratis is.

Ook voor zzp'ers kan een persbericht interessant zijn

Persberichten zijn niet alleen geschikt voor grote bedrijven, maar ook voor zzp'ers. Een goed geschreven persbericht kan namelijk helpen om jezelf als expert op je vakgebied te positioneren en dit kan uiteindelijk leiden tot meer (klanten). In de praktijk zijn het meestal wel de grote bedrijven die een persbureau inschakelen, maar er is niks mis mee als je als zzp'er zelf een persbericht schrijft en verstuurt.

Bijlagen meesturen

Zorg ervoor dat je persbericht niet langer is dan een A-viertje en vergeet niet om bijlagen mee te sturen. Dit kan bijvoorbeeld een rechtenvrije foto zijn van de persoon die het nieuws uitdraagt of een productfoto. De bijlage moet een goede kwaliteit hebben, zodat deze gebruikt kan worden door de nieuwsredactie.

Maak je persbericht persoonlijk

Verstuur alleen persoonlijke persberichten aan een nieuwsredactie. Dit kan je doen door de naam van de persoon die het bericht ontvangt in het onderwerp te zetten of door een korte introductie te schrijven. Een nieuwsredactie krijgt dagelijks tientallen, soms honderden, e-mails met persberichten binnen. Als je ervoor zorgt dat jouw bericht eruit springt en aandacht krijgt, dan is de kans groter dat het gelezen wordt! Het in een bulk versturen van niet persoonlijke persberichten wordt afgeraden.

Maak ruimte vrij voor mogelijke interviews

Wat veel ondernemers vergeten is dat een nieuwsredactie mogelijk ook interesse heeft in een interview met de persoon die het nieuws uitdraagt. Dit kan je aangeven door bijvoorbeeld te zeggen ‘neem voor interviews contact op met…’. Wanneer je een interview aangeeft in het persbericht, maak dan ook ruimte vrij in je agenda om een eventuele journalist te kunnen ontvangen. Het is in ieder geval belangrijk om je moment te pakken als je eenmaal in de publiciteit komt!

Naamsbekendheid als ondernemer vergroten

Het regelmatig versturen van persberichten kan enorm helpen bij het vergroten van de naamsbekendheid als ondernemer. Door jezelf te positioneren als expert op je vakgebied kun je namelijk laten zien dat je weet waar je over praat. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer klanten. Wanneer je een persbericht schrijft, denk dan altijd goed na over de doelgroep en zorg ervoor dat het nieuws relevant is. Vergeet ook niet om bijlagen mee te sturen en maak je persbericht persoonlijk! Tot slot: als je eenmaal in de publiciteit komt, maak dan ook ruimte vrij in je agenda om een eventuele journalist te kunnen ontvangen.

Mijnzzp.nl