Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Zakenmensen

Of je nou een startende zzp’er bent of een ondernemer die al langer meedraait: marketing en reclame zijn erg belangrijk om (nieuwe) klanten te krijgen én om ze te behouden. Zeker online marketing kan en mag tegenwoordig eigenlijk niet meer ontbreken aan je strategie. Wij geven dé tien marketing- en reclametips voor jou als zzp’er: van een aantal basis marketinginstrumenten tot instrumenten om een verdiepingsslag te maken.

1. Zorg voor een goede en aantrekkelijke eigen website

Een eigen website is tegenwoordig erg belangrijk. Ook voor jou als zzp’er. Social media is een geweldig middel om aandacht voor je bedrijf te genereren, maar voor meer in-depth informatie over jouw producten of diensten kijken mensen vaak liever op een duidelijke website.

Een website met goede informatie, mooie projecten en referenties werkt als een online visitekaartje. Een website die ook nog eens goed vindbaar is, haalt nieuwe klanten binnen. En dat zonder te hoeven betalen voor advertenties. Een goede vindbaarheid realiseer je door middel van SEO (Search Engine Optimization). Hierbij staan de techniek van de website, de relevante content en linkbuilding centraal.

2. Bouw autoriteit op: ga gastbloggen

Een belangrijk onderdeel van online marketing is linkbuilding. Eén van de aspecten van linkbuilding is gastbloggen. Hierbij deel jij jouw vakkennis in de vorm van een blogartikel op een andere blogpagina of website. Gastbloggen wordt vaak als een tijdrovend, niets opleverend klusje gezien. Maar het tegendeel is juist waar. Want ondanks dat gastbloggen inderdaad tijd kost, is het tegelijkertijd erg waardevol.

Het is namelijk dé manier om je als zzp’er te onderscheiden van je concurrenten, om naamsbekendheid te creëren en dus autoriteit op te bouwen. Het zorgt ook nog voor meer bezoekers op je website - en hopelijk voor meer conversies. En het is ook nog eens erg leuk om te doen, want je schrijft over datgene waar je goed in bent.

Ben je nou niet zo’n held in het schrijven van blogs, maar wil je wel graag profiteren van de voordelen van gastbloggen? Dan kun je er ook voor kiezen om het schrijven van je blogs uit te besteden.

3. Wees actief op verschillende platforms

Zoals gezegd is je eigen website een belangrijk middel om nieuwe klanten te werven. Maar daarnaast is het ook aan te raden om actief te zijn op verschillende andere platforms zoals YouTube, LinkedIn, Facebook en Instagram. Een goede manier om jouw bedrijf (nog) beter op de kaart te zetten.

Houd hierbij in je achterhoofd dat jouw social media planning wel haalbaar moet zijn. Je moet het bij kunnen houden. Niets zo onprofessioneel als een zakelijk social account waar weken of maanden niets gepost wordt. Ga dus voor jezelf na welke platforms voor jouw doelgroep relevant zijn en hoeveel post-momenten voldoende zijn om bij ze onder de aandacht te blijven.

Heb je voornamelijk zakelijke klanten? Dan is LinkedIn interessant. Werk je meestal voor particulieren? Maak dan een Facebook of Instagram-account aan. Bestaat jouw doelgroep voornamelijk uit jong-volwassenen? Dan is Snapchat of TikTok waarschijnlijk een interessant medium.

4. Maak gebruik van e-mailmarketing

E-mailmarketing is nog steeds een van de meest effectieve marketingkanalen die er bestaan! Voor jou als zzp’er is het ook een interessant communicatiemiddel, omdat het zo persoonlijk is, goed te segmenteren en je jouw e-mails grotendeels kunt automatiseren. Zo ontvangt elke lead op het juiste moment het best passende bericht. Maximaal resultaat, minimale effort.

Wil je e-mailmarketing inzetten voor je bedrijf? Bepaal dan van tevoren wat het doel is. Denk aan het inspireren van lezers, het verkopen van producten, het verhogen van de betrokkenheid van je bezoekers of iets anders. Ga dus geen nieuwsbrieven versturen om maar te e-mailen, maar denk eerst goed over je e-mailmarketing na. Zet je het goed in? Dan heb je meeste kans om je omzet te verhogen.

Op het gebied van e-mailmarketing zijn verschillende systemen beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan MailChimp, ActiveCampaign of kies voor een ander systeem dat het beste bij jou en je onderneming past.

5. Investeer tijd in contentmarketing

Contentmarketing is het op een relevante en aantrekkelijke manier prospects en klanten helpen, zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen. Vaak wordt bij contentmarketing gedacht dat het alleen interessant is voor grote bedrijven. Maar dat is voor jou als zzp’er een gemiste kans. Het is juist erg interessant voor zzp’ers!

Contentmarketing draait om jouw (potentiële) klanten. Laat jij zien dat je kennis van zaken hebt, dat je waardevolle informatie deelt zonder direct iets terug te verwachten? Dan gaat je (potentiële) doelgroep je juist waarderen, je vertrouwen. Daarnaast is het creëren van relevante content ook van groot belang voor de propositie van je bedrijf en jouw positie in de zoekmachine van Google.

6. Stel een online marketingplan op

Online marketing is niet iets wat je in één dag regelt. Vind je het handig om een houvast te hebben, om een duidelijke planning te hebben? Dan is het slim om een online marketingplan op te stellen.

In een online marketingplan stel je stap voor stap jouw online marketingplan samen voor een bepaalde tijd. Je bepaalt wie je doelgroep is, creëert persona’s, maakt een contentkalender waarin je bijvoorbeeld vaste blog- en postdagen opneemt, op welke manier je welk social media kanaal inzet en meer. Kortom: het wordt jouw leidraad door de online marketing heen.

7. Deel je kennis in presentaties of talks

Naast dat je kennis kunt delen door erover te bloggen, is het ook het overwegen waard om je kennis te delen door online en/of offline presentaties te geven. Online in de vorm van 1-op-1 sessies of webinars. Offline door te presenteren bij bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten. Op deze manier laat je echt zien dat je gespecialiseerd bent binnen jouw vakgebied en vergroot je vanzelf ook je naamsbekendheid.

8. Blijf werken aan je personal branding

Wat maakt jou uniek, wat zijn je kwaliteiten en waarin onderscheid je jezelf van anderen? Het is belangrijk om continu naar jezelf en je ambities te blijven kijken. Personal branding helpt jezelf te blijven verbeteren en om jezelf als ondernemer aan de buitenwereld te presenteren als een ‘merk’. Bij personal branding gaat het er echt om dat je jezelf als zzp’er duidelijk positioneert in de markt. Mensen weten hierdoor snel wie je bent, wat je doet en wat je kracht is. Zo zorg je dat je niet wegvalt in de grijze massa van zzp’ers, maar dat mensen jou onthouden.

9. Denk ook aan de simpele dingen

Naast termen als personal branding, e-mailmarketing en linkbuilden is het natuurlijk ook belangrijk om de simpele dingen niet uit het oog te verliezen. Hiermee bedoelen we onder andere visitekaartjes, die zijn ook in het digitale tijdperk waarin we leven nog steeds belangrijk. Visitekaartjes zijn bijvoorbeeld erg handig om bij je te hebben op netwerkbijeenkomsten en borrels om snel je gegevens over te dragen aan een interessant persoon. Ook is een visitekaartje een vorm van promotie voor je bedrijf.

Heb je op een netwerkbijeenkomst een leuk gesprek met een lead gehad? Stuur dan eens een handgeschreven kaartje waarin je bedankt voor het interessante gesprek - eventueel met een uitnodiging om eens verder te kletsen onder het genot van een kop koffie. Wedden dat je opvalt?

10. Schroom niet om hulp in te schakelen

Wees vooral niet bang om hulp in te schakelen. Jij bent als zzp’er heel goed in datgene wat je doet, in jouw vakgebied. Het is helemaal niet gek dat je daarnaast geen volleerd marketeer bent. De wereld van online marketing en reclame verandert zó snel dat je al bijna een fulltime baan hebt aan het bijhouden van alle ontwikkelingen!

Geen zorgen: er zijn gelukkig heel veel verschillende marketingbureaus die zich op verschillende manieren gespecialiseerd hebben. Ook in het helpen van jou als zzp’er. Op onze website vind je gegarandeerd een marketingbureau dat bij jou en binnen je budget past.

Wij snappen het als geen ander wanneer je na het lezen van het bovenstaande niet weet waar te beginnen. Via Mijnzzp.nl brengen we de juiste zzp’ers graag in contact met elkaar. Om van elkaar te leren en om samen te werken.

Mijnzzp.nl