Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Instagram logo

Tegenwoordig kun je niet meer met je bedrijf om sociale media heen. Niet alleen om statistieken en cijfers belangrijk zijn, maar ook omdat het zonder sociale media steeds lastiger wordt om je bedrijf op de kaart te zetten. Vroeger plaatsten veel bedrijven een advertentie in de plaatselijke krant, of moesten het hebben van mond op mond reclame. Tegenwoordig gaan veel mensen op zoek naar een bedrijf via diverse zoekmachines en sociale media. Er zijn diverse vormen van sociale media, maar de populairste vormen zijn Facebook, Instagram en Twitter.

De populairste vormen van sociale media

Wanneer het gaat om het promoten van je bedrijf, zijn Facebook en Instagram de twee populairste vormen van sociale media. Je kunt een Facebook campagne starten zodat je gemakkelijk je zakelijke facebookpagina kunt promoten waardoor potentiële klanten automatisch naar je website worden gelokt. Om ervoor te zorgen dat een Facebookcampagne daadwerkelijk succes oplevert zal je moeten investeren in advertenties. Op dit gebied biedt Instagram steeds meer voordelen. Je kunt gemakkelijk hashtags plaatsen in de korte tekst die wordt weergegeven onder de afbeelding. Zo bereik je snel en gemakkelijk de doelgroep die jij in gedachten hebt.

Hoe gebruik je Instagram voor zakelijke doeleinden

Je bedrijf op de kaart zetten met behulp van Instagram is een goede methode, mits je het gebruiken van Instagram op de juiste wijze doet. De content die je plaatst op Instagram creëer je aan de hand van foto`s met een stukje tekst die gericht is op zowel bestaande, als potentiële klanten. De foto’s die je plaatst zorgen ervoor dat klanten geïnteresseerd raken en blijven. Plaatjes zeggen nu eenmaal meer dan enkel een stukje tekst. Wanneer je potentiële klanten wil bereiken is het belangrijk dat je de juiste hashtags gebruikt. Tevens is het belangrijk dat je de stappen van de sociale media strategie volgt in het creëren van je content.

De belangrijkste stap

De belangrijkste stap bij het creëren van zakelijke content is dat je jouw doelgroep bepaalt. Het is namelijk van belang om te weten wie jij nu eigenlijk wil bereiken. Zijn dit vooral vrouwen, of ook mannen, of zijn het met name personen van een bepaalde leeftijdscategorie of liefhebbers van een bepaald onderwerp. Wanneer je jouw doelgroep helder voor ogen hebt, is het belangrijk dat je op zoek gaat naar het gebruiken van de juiste hashtags.

De juiste hashtags gebruiken

Wanneer je jouw doelgroep wil bereiken op Instagram is het belangrijk dat je de juiste hashtags gebruikt. Aan de hand van hashtags gaan Instagram gebruikers op zoek naar personen en foto’s waarin zij interesse hebben. Doordat je de juiste hashtags gebruikt, wordt je automatisch vindbaar voor jouw doelgroep. Je kunt een kijkje nemen op de instagrampagina’s van eventuele concurrenten wanneer je niet zo goed weet welke hashtags je nu precies moet gaan gebruiken. Wanneer je gebruik maakt van populaire hashtags zorg je ervoor dat jouw zakelijke Instagram pagina steeds vaker tussen de zoekresultaten van andere gebruikers verschijnt. Hierdoor is de kans groot, dat ook steeds meer Instagram gebruikers, jouw zakelijke Instagram pagina gaan volgen.

Zorg voor een goede inhoud

Nadat je hebt onderzocht welke hashtags je nu precies kunt gaan gebruiken om meer volgers op je pagina te krijgen, is het belangrijk dat je zorgt voor een goede inhoud van de content die je plaatst. Het is daarom ook van belang dat je reelmatig nieuwe foto’s toevoegt aan je zakelijke Instagram pagina, of dat je regelmatig content plaatst in de Instagram story’s. Door ervoor te zorgen dat je zichtbaar bent voor de volgers van je pagina, zorg je ervoor dat je steeds meer nieuwe volgers krijgt. Het gevolg hiervan is natuurlijk dat steeds meer potentiële klanten de producten of diensten te zien krijgen die jij aanbiedt. Een hoog aantal volgers van jouw zakelijke Instagram pagina kan dus van belang zijn voor het netwerk van je bedrijf. Wel is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je deze volgers jou ook blijven volgen.

Er voor zorgen dat je volgers je blijven volgen

Je wil natuurlijk graag dat je aantal volgers wat je hebt weten te bereiken, ook blijft bereiken. Promoties en content die jij op jouw zakelijke Instagram pagina plaatst kunnen ervoor zorgen dat mensen jouw bedrijf en jouw producten of diensten ook actief blijven volgen. Toch kan het belangrijk zijn om meer interactie te hebben met je volgers. Veel volgers willen dan ook vaak maar al te graag weten wie er nu precies achter dat bedrijf schuilt. Je kunt interactie creëren met je volgers door gebruik te maken van Instagram Stories. De content die je creëert met behulp van Instagram Stories is enkel gebaseerd op foto’s en/ of video’s. Jouw volgers zien dus alleen die foto’s en video’s zonder afgeleid te worden door een stukje tekst, buttons of emoticons.

Tot slot

Instagram is dus een goede vorm van sociale media om een grotere doelgroep te bereiken met jouw bedrijf. Instagram is nog volop in ontwikkeling en er komen dan ook steeds meer nieuwe functies bij. Zo is er tegenwoordig al de mogelijkheid om een opiniepeiling te starten met behulp van Instagram. Ook kun je influencers gebruiken om jouw producten of diensten te promoten. Een influencer is een Instagram gebruik met een groot aantal volgers. Zo’n inlfuencer richt zich op bepaalde markt zoals dieren, sport, gezonde voeding, etc. Je kunt dan in je hashtags de desbetreffende influencer neerzetten, zodat je automatisch een groter bereik genereert met jouw zakelijke Instagram pagina. De mogelijkheden van Instagram zijn dus ontzettend groot om ervoor te zorgen dat je de bedrijfsresultaten kunt behalen die jij voor ogen hebt, mits je Instagram natuurlijk op de juiste manier gebruikt.

Mijnzzp.nl