Team Mijnzzp

Influencer marketing

Al tientallen jaren maken bedrijven gebruik van bekende gezichten om hun producten op de markt te brengen. Van printadvertenties tot tv-commercials, het gebruik van een bekend persoon om bekendheid en vraag vanuit de markt te creëren is niets nieuws. Maar nu onze cultuur steeds digitaler wordt, moeten merken hun marketing- en reclamestrategie op een heel nieuwe manier inrichten.

De consumenten van vandaag verkiezen authenticiteit boven traditionele reclame. Ze willen beoordelingen, ratings en getuigenissen van mensen met dezelfde smaak als zij. Dat is waar influencer marketing in het spel komt.

Wat is Influencer Marketing?

Influencer marketing maakt gebruik van mensen met autoriteit, expertise en populariteit om consumenten te beïnvloeden om een actie te ondernemen. (d.w.z. een aankoop doen, een recensie schrijven, een formulier invullen.) Influencers hebben meestal een solide online aanhang (denk aan blogs of sociale media) en een opmerkelijke impact binnen hun online gemeenschap en netwerk.

Soorten sociale media influencers:

  • Mega-influencers zijn voornamelijk beroemdheden die al actief zijn in de testimonial business. Ze hebben meestal miljoenen volgers.
  • Macro-influencers hebben een aanhang verworven op sociale media en richten zich vaak op één of twee onderwerpen. Zij hebben tussen de 50.000 en 1.000.000 volgers.
  • Micro-influencers zijn algemene experts op het gebied van onderwerpen/industrie met tussen de 10.000 en 49.000 volgers.
  • Nano-influencers zijn meestal interactieve gebruikers met minder dan 10.000 volgers die een nauwe, persoonlijke band hebben met hun volgers.
  • Vrienden en familie zijn ook beïnvloeders omdat iedereen in principe een beïnvloeder kan zijn. Door ervaringen met vrienden en familie te delen, kan men een aanzienlijke invloed hebben op een vriend of familielid om een product of dienst te kopen. Dit is ook de reden waarom deze beïnvloeders als bijzonder betrouwbaar worden beschouwd.

Hoe kunnen influencers je bedrijf helpen

Als je gebruikmaakt van een influencer is het mogelijk om zeer gericht je doelgroep aan te spreken. Afhankelijk van de activiteiten kan een influencer op verschillende manieren ingezet worden. Een influencer kan bijvoorbeeld in een bericht je product aan volgers voorstellen en een link naar je website plaatsen. Als alternatief kan een influencer ook een recensie van je product geven in hun blog of in een vlog. Een betaalde influencer marketing campagne kan je veel kosten, afhankelijk van de bekendheid van de influencer, maar je zult er over het algemeen meer voor terugkrijgen.

De voordelen van het gebruik van een influencer

Er zijn verschillende voordelen aan het gebruik van een influencer voor je bedrijf. Ten eerste kun je met slechts één influencer een groot aantal potentiële klanten bereiken. Ten tweede kun je je doelgroep heel gericht benaderen. En ten derde kan een influencer een persoonlijke band scheppen met je doelgroep, waardoor de kans groter is dat de volgers je product zullen kopen.

Mijnzzp.nl