Team Mijnzzp

Reclamebord

Het is voor elk bedrijf van belang om een marketingstrategie te ontwikkelen. Niet elk bedrijf heeft een gigantisch budget om een online-marketingbureau in te huren. Dat hoeft ook niet altijd, want met een laag budget is het eveneens mogelijk een strategie te bepalen. Het is alleen belangrijk dat je als ondernemer weet hoe je dat dan moet aanpakken. Maak daarvoor gebruik van de onderstaande eenvoudige stappen.

Inhoudsopgave
1. Bepaal eerst de strategie en middelen
2. Stel de doelgroep duidelijk omlijnd vast
3. Deel waardevolle kennis
4. Laat zien wie je bent

1. Bepaal eerst de strategie en middelen

Een marketingstrategie betekent dat je duidelijk hebt wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt bereiken. Ben je een lokale ondernemer dan hoef je een minder groot publiek te bereiken dan wanneer je landelijk gericht bent. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te adverteren in de lokale krant of flyers te laten bezorgen in de buurt van je bedrijf.

2. Stel de doelgroep duidelijk omlijnd vast

De beste klanten zijn te vinden in je doelgroep. Daarom is het van belang om je doelgroep duidelijk vast te stellen. Wees niet bang dat de rest dan buiten de boot valt. De marketingdoelgroep is het centrale punt om je op te richten. Door heel specifiek te zijn, spreek je de juiste klantengroep aan.

3. Deel waardevolle kennis

Als de doelgroep vaststaat, is het mogelijk om te laten zien dat jij het product of dienst in huis hebt dat zij nodig hebben. Een manier om dat te doen, is door je waardevolle kennis te delen. Laat simpelweg zien dat jij de expert bent en voorzie je doelgroep van die informatie. Bijvoorbeeld door periodiek een blog bij te houden of een E-book te ontwikkelen en deze met gratis download ter beschikking te stellen.

4. Laat zien wie je bent

Klanten vinden het prettig om zaken te doen met de persoon achter het bedrijf. Daarom is het ook zo belangrijk jezelf te laten zien. Maak op je website ruimte vrij voor een ‘over ons’ pagina met foto’s van jezelf en van je medewerkers. Tot slot is het van belang om resultaten van je marketingstrategie te meten. Dat is relatief eenvoudig door Google Analytics te gebruiken. Zo houd je de bezoekers van je website bij. Verder is het handig om de statistieken van social media te controleren.

Mijnzzp.nl