Brand manager

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een brand manager is verantwoordelijk voor merkmanagement. Merkmanagement draait om het vergroten van het marktaandeel van bepaalde producten, diensten en/of merken, waarbij de lange termijn waarde belangrijk is. Met andere woorden is een brand manager verantwoordelijk voor het ontwikkelen van meerwaarde voor de organisatie. Merkmanagement is dan ook een speciale vorm van marketing, waarbij het versterken van naamsbekendheid een belangrijke rol speelt. Ook het bevorderen van de klantenbinding is een specifieke taak die toebehoort tot een brand manager. Het is de brand manager die verantwoordelijk is voor alle activiteiten die te maken hebben met merkmanagement. In het kort kunnen we de werkzaamheden van een brand manager het beste omschrijven als het in de markt zetten van producten, diensten en/of merken en het uitbouwen hiervan. Het beroep brand manager kan niet zomaar vergeleken worden met het beroep marketeer, omdat een brand manager juist verantwoordelijk is voor het verhogen van de omzet door het creëren van meerwaarde van bepaalde merken, waardoor de verkoop en dus omzet zal toenemen. Een marketeer zal zich juist richten op de directe verkoop van diensten en/of producten. Een brand manager heeft als manager in veel gevallen wel direct te maken met marketeers als manager.

De werkzaamheden van een brand manager zijn zeer divers en houden meer in dan alleen het maken van reclame voor bepaalde producten, diensten en/of merken. Een brand manager zal uitgebreid marktonderzoek uitvoeren en aan de hand van de bevindingen een marktstrategie bepalen waarbij de doelstellingen van de organisatie behaald moeten worden. Ook na het starten van een marketingcampagne zal de brand manager het verloop nauwkeurig blijven volgen en indien nodig aanpassen. Ook het onderhouden van contacten met externe bedrijven is een taak van de brand manager. Denk bijvoorbeeld aan marketeers, tekstschrijvers en reclamebureaus.

Afhankelijk van waar de brand manager precies werkzaam is zal hij of zij in de meeste gevallen ook overleggen met andere managers. Denk bijvoorbeeld aan een retail managers en aan een financieel manager die allemaal betrokken kunnen zijn. Daarnaast kan een brand manager te maken hebben met een productmanager.

De brand manager is dus verantwoordelijk voor alles wat met de marketing te maken heeft met betrekking tot producten, diensten en/of merken. Het op de juiste manier in de markt zetten van producten, diensten en/of merken is voor bedrijven erg belangrijk en daarom maken bedrijven gebruik van een brand manager. Van een brand manager mag dan ook verwacht worden dat deze over veel kennis beschikt met betrekking tot verkoopstrategieën en marketingkanalen.

Werkzaamheden van een brand manager:

  • Het aangaan van mogelijke partnerships
  • Het aansturen van medewerkers en externe bedrijven
  • Het begeleiden van marketingcampagnes
  • Het bijhouden van marktontwikkelingen
  • Het duurzaam versterken van producten, diensten en/of merken
  • Het mede helpen ontwerpen van logo's, huisstijl en verpakkingen
  • Het meedenken over de lancering van nieuwe producten, diensten en/of merken
  • Het onderzoeken van wensen en behoeftes van consumenten
  • Het opstellen en waken over budgetten
  • Het overleggen met andere managers en de directie
  • Het monitoren van de voortgang na lancering

Beroep Brand Manager:

Marketing/Brand Management:

Opleidingen tot brand manager

Er bestaan verschillende opleidingen die geschikt zijn voor het beroep brand manager zoals de Hbo-opleiding Brand Management of de universitaire studie Marketing Management. Het beroep brand manager moet gezien worden als een beroep op minimaal Hbo-niveau waarbij ook werkervaring een belangrijk rol zal spelen. Bij het Nederlands Instituut voor Brand Management is meer informatie over mogelijke opleidingen te vinden.

Bedrijven waar een brand manager werkzaam kan zijn

Als brand manager ben je werkzaam voor commerciële bedrijven die producten of diensten verkopen. Denk bijvoorbeeld aan voedingsproducenten, mediabedrijven, grote webwinkels en de retail sector. Eigenlijk kan een brand manager overal wel werkzaam zijn. Wel is het zo dat het meestal de grotere bedrijven betreft die gebruik maken van een brand manager.

Competenties brand manager

Een van de belangrijkste competenties als brand manager is het strategisch kunnen denken. Daarnaast moet een brand manager over een commerciële instelling beschikken. Als manager moet je vanzelfsprekend ook over leidinggevende capaciteiten beschikken. Algemeen belangrijke woorden zijn kennis, passie, lef, doorzettingsvermogen, creativiteit, innovatief, presteren, monitoren, plannen en organiseren. Als laatste is het niet onbelangrijk om te benoemen dat een brand manager ook een soort van trendwachter moet zijn.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als brand manager

Het arbeidsmarktperspectief voor het beroep brand manager is over het algemeen redelijk te noemen, mede doordat niet iedereen zomaar brand manager kan worden. De juiste opleidingen en werkervaring zullen in veel gevallen bepalen of je in aanmerking komt voor het beroep brand manager. De doorgroeimogelijkheden als brand manager zijn verder niet zomaar aan te geven, omdat het al een beroep betreft op hoger niveau.

Arbeidsvoorwaarden en salaris brand manager

Er zijn geen voorbeelden te geven van specifieke arbeidsvoorwaarden, omdat je als brand manager werkzaam kan zijn binnen verschillende sectoren. Een brand manager zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 4500 en 5500 bruto per maand afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl