Brand manager

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Inhoudsopgave
Beroep brand manager
Werken als brand manager
Brand marketing toepassen
Wat is merkmanagement
Wat doet een brand manager:
Wat is brand management
Beroepsfilm brand manager:
Marketing en Brand Management:
Opleidingen tot brand manager
Bedrijven waar een brand manager werkzaam kan zijn
Competenties brand manager
Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als brand manager
Arbeidsvoorwaarden en salaris brand manager
Eigen bedrijf starten als Brand manager
Boekhoudprogramma vergelijken Brand manager

Beroep brand manager

Een brand manager is verantwoordelijk voor merkmanagement. Merkmanagement draait om het vergroten van het marktaandeel van bepaalde producten, diensten en/of merken, waarbij de lange termijn waarde belangrijk is. Met andere woorden is een brand manager verantwoordelijk voor het ontwikkelen van meerwaarde voor de organisatie. Merkmanagement is dan ook een speciale vorm van marketing, waarbij het versterken van naamsbekendheid een belangrijke rol speelt. Ook het bevorderen van de klantenbinding is een specifieke taak die toebehoort tot een brand manager. Het is de brand manager die verantwoordelijk is voor alle activiteiten die te maken hebben met merkmanagement. In het kort kunnen we de werkzaamheden van een brand manager het beste omschrijven als het in de markt zetten van producten, diensten en/of merken en het uitbouwen hiervan. Het beroep brand manager kan niet zomaar vergeleken worden met het beroep marketeer, omdat een brand manager juist verantwoordelijk is voor het verhogen van de omzet door het creëren van meerwaarde van bepaalde merken, waardoor de verkoop en dus omzet zal toenemen. Een marketeer zal zich juist richten op de directe verkoop van diensten en/of producten. Een brand manager heeft als manager in veel gevallen wel direct te maken met marketeers als manager. De werkzaamheden van een brand manager zijn zeer divers en houden meer in dan alleen het maken van reclame voor bepaalde producten, diensten en/of merken. Een brand manager zal uitgebreid marktonderzoek uitvoeren en aan de hand van de bevindingen een marktstrategie bepalen waarbij de doelstellingen van de organisatie behaald moeten worden. Ook na het starten van een marketingcampagne zal de brand manager het verloop nauwkeurig blijven volgen en indien nodig aanpassen. Ook het onderhouden van contacten met externe bedrijven behoort tot de verantwoordelijkheid van de brand manager.

Werken als brand manager

Een brand manager is dus verantwoordelijk voor het in de markt zetten van nieuwe merken en/of het uitbouwen van naamsbekendheid van merken. Afhankelijk van waar de brand manager precies werkzaam is zal hij of zij in de meeste gevallen ook overleggen met andere managers. Denk bijvoorbeeld aan een retail managers en aan een financieel manager die allemaal betrokken kunnen zijn. Daarnaast kan een brand manager te maken hebben met een productmanager. De brand manager is dus verantwoordelijk voor alles wat met de marketing te maken heeft met betrekking tot producten, diensten en/of merken. Het op de juiste manier in de markt zetten van producten, diensten en/of merken is voor bedrijven erg belangrijk en daarom maken bedrijven gebruik van een brand manager. Van een brand manager mag dan ook verwacht worden dat deze over veel kennis beschikt met betrekking tot verkoopstrategieën en marketingkanalen.

Brand marketing toepassen

Omdat merkmanagement alles te maken heeft met marketing kan een brand manager ook samenwerken met marketinganalisten, die gespecialiseerd zijn in het bedenken en optimaliseren van marketingcampagnes. Daarnaast is het denkbaar dat je als brand manager samenwerkt met verschillende marketeers, copywriters en reclamebureaus. Een belangrijke aanvulling hierop is wel dat je als brand manager meer gericht bent op het versterken van de naamsbekendheid van producten en/of diensten. Met andere woorden is het primaire doel niet het realiseren van verkopen. Een brand manager heeft als doel het verhogen van de naamsbekendheid van producten en/of diensten. Dit kan een brand manager bijvoorbeeld bereiken door het doelgericht adverteren. Denk bijvoorbeeld aan het adverteren op YouTube door het inzetten van een bekende influencer. Indirect zal het verhogen van de naamsbekendheid er ook voor zorgen dat er meer producten en/of diensten afgenomen worden.

Wat is merkmanagement

Merkmanagement is tijdelijk niks anders dan het vergroten van de naamsbekendheid van bepaald merk. Denk bijvoorbeeld aan middenstanders, die bepaalde nieuwe producten van een merk extra onder aandacht willen brengen bij de doelgroep. In dat geval kan een brand manager ervoor kiezen om veel en vooral regelmatig reclame te maken, zodat iedereen na een bepaalde periode kennis heeft van het merk. In dat geval zit de kracht van het merkmanagement in de herhaling, waardoor de naamsbekendheid van een merk zal toenemen. Als de naamsbekendheid voldoende vorm heeft aangenomen kunnen bijvoorbeeld online marketeers passende commerciële advertenties toepassen. Deze advertenties zijn dan niet meer gericht op merkmanagement, maar gericht op het realiseren van verkopen.

Wat doet een brand manager:

  • Het aangaan van mogelijke partnerships.
  • Het aansturen van medewerkers en externe bedrijven.
  • Het begeleiden van marketingcampagnes.
  • Het bijhouden van marktontwikkelingen.
  • Het duurzaam versterken van producten, diensten en/of merken.
  • Het helpen ontwerpen van logo's, huisstijl en verpakkingen.
  • Het meedenken over de lancering van nieuwe producten, diensten en/of merken.
  • Het onderzoeken van wensen en behoeftes van consumenten.
  • Het opstellen en waken over budgetten.
  • Het overleggen met andere managers en de directie.
  • Het monitoren van de voortgang na lancering.

Wat is brand management

Brand management, ook wel merkbeheer genoemd, verwijst naar de activiteiten en strategieën die worden ingezet om een merk te ontwikkelen, te positioneren en te beheren. Het omvat het creëren en onderhouden van een positief imago en een sterke merkidentiteit bij de doelgroepen. Brand management houdt rekening met alle aspecten van het merk, waaronder het logo, de visuele identiteit, de communicatieboodschappen, de producten of diensten, de klantervaring en de merkwaarden. Het doel van brand management is om een sterke connectie en loyaliteit op te bouwen tussen het merk en de consumenten, en zo een concurrentievoordeel te behalen.

De taken van een brand manager omvatten onder andere het ontwikkelen van merkstrategieën, het monitoren van de merkprestaties, het beheren van de merkpositionering, het uitvoeren van marktonderzoek, het ontwerpen van marketingcampagnes en het bewaken van de consistentie van het merk over alle kanalen en touchpoints. Effectief brand management speelt een essentiële rol bij het opbouwen van merkwaarde, het vergroten van merkbekendheid, het aantrekken van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten. Het draagt bij aan het succes en de groei van een merk in een competitieve markt.

Beroepsfilm brand manager:

Marketing en Brand Management:

Opleidingen tot brand manager

Er bestaan verschillende opleidingen die geschikt zijn voor het beroep brand manager zoals de hbo-opleiding Brand Management of de universitaire studie Marketing Management. Het beroep brand manager moet gezien worden als een beroep op minimaal Hbo-niveau waarbij ook werkervaring een belangrijke rol zal spelen. Een brand manager kan dus over verschillende opleidingen beschikken. Bij het Nederlands Instituut voor Brand Management is meer informatie over mogelijke opleidingen te vinden. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding bijhouden is belangrijk als startende ondernemer. Hiervoor kun je het beste gebruikmaken van een boekhoudprogramma.

Bedrijven waar een brand manager werkzaam kan zijn

Als brand manager ben je werkzaam voor commerciële bedrijven die producten of diensten verkopen. Denk bijvoorbeeld aan voedingsproducenten, mediabedrijven, grote webwinkels en de retailsector. Eigenlijk kan een brand manager overal wel werkzaam zijn. Wel is het zo dat het meestal de grotere bedrijven betreft die gebruikmaken van een brand manager. Het is denkbaar dat een brand manager ook aangemerkt kan worden als ondernemer of als consultant. De meeste brand managers zijn wel in loondienst werkzaam.

Competenties brand manager

Een van de belangrijkste competenties van een brand manager is het strategisch kunnen denken. Daarnaast moet een brand manager over een commerciële instelling beschikken. Als manager moet je ook over leidinggevende capaciteiten beschikken. Daarnaast kan communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie, omdat je veel zal samenwerken met andere collega's en externe organisaties. Algemeen belangrijke woorden zijn kennis, passie, inspiratie, lef, doorzettingsvermogen, creativiteit, innovatief, presteren, monitoren, analytisch, plannen en organiseren. Als laatste is het niet onbelangrijk om te benoemen dat een brand manager ook een soort van trendwatcher moet zijn.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als brand manager

Het arbeidsmarktperspectief van een brand manager is over het algemeen redelijk te noemen, mede doordat niet iedereen zomaar brand manager kan worden. De juiste opleidingen en werkervaring zullen in veel gevallen bepalen of je in aanmerking komt voor het beroep brand manager. Er zijn over het algemeen voldoende vacatures brand manager beschikbaar. Zoals eerder omschreven zijn het over het algemeen alleen de grotere organisaties die gebruikmaken van een brand manager, waardoor je niet overal kan komen te werken als brand manager. De doorgroeimogelijkheden van een brand manager moet over het algemeen gezien worden in het verkrijgen van meer verantwoordelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de functie sales manager. Een sales manager is op een bredere manier werkzaam dan een brand manager.

Arbeidsvoorwaarden en salaris brand manager

Er zijn geen voorbeelden te geven van specifieke arbeidsvoorwaarden, omdat je als brand manager werkzaam kan zijn binnen verschillende sectoren. Een brand manager zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 4500 en 5500 bruto per maand afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden.

Eigen bedrijf starten als Brand manager

Als startende zzp'er is het, na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), ook belangrijk om na te denken over de juiste verzekeringen. Afhankelijk van het type bedrijf en werkzaamheden kunnen verschillende belangrijke verzekeringen relevant zijn als Brand manager, waaronder:

Boekhoudprogramma vergelijken Brand manager

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Brand manager bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Klik hier om boekhoudsoftware te vergelijken voor een Brand manager.

Mijnzzp.nl