Advertentieverkoper

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een advertentieverkoper wordt door zijn werkgever op pad gestuurd om reclameruimte van een bepaald blad te verkopen. De meeste dagbladen of weekbladen reserveren ruimte voor advertenties, die natuurlijk wel gevuld moeten worden. Door de verkoop van de advertentieruimte krijgen de bladen extra inkomsten. Een advertentieverkoper bezoekt doorgaans veel bedrijven, willekeurig of op afspraak. Tijdens het bezoek zullen de wensen van een adverteerder besproken worden, zoals bijvoorbeeld het opmaken van een redactioneel stuk. Deze opmaak wordt dan niet door de advertentieverkoper gedaan maar door een redacteur, interviewer of een journalist.

Advertentieverkoper komen steeds meer voor bij verschillende soorten bedrijven. Vroeger was een advertentieverkoper meestal in dienst van een krant of weekblad en tegenwoordig hebben de meeste grote bekende websites ook advertentieverkoper in dienst die klanten bezoeken, mailen of bellen voor reclame op een bepaalde website. Ook is het tegenwoordig mogelijk om zelf reclame te maken bij de grote zoekmachines zoals Google Adwords. Ook deze dienst is gericht op de verkoop van advertenties.

Een groot voordeel van online adverteren is dat er beter te controleren is hoeveel respons of bezoekers een advertentie opgebracht heeft. Bij een krant of weekblad gaan er vaak veel exemplaren door een brievenbus, maar zijn de hits moeilijk te meten. Wanneer er via internet geadverteerd zal worden is er vaak te achterhalen waar iemand vandaan komt.

Advertentieverkopers kunnen vaak ook reclame aanbieden op de radio, om een groot bereik te halen. Het is bijzonder knap dat een landelijke radiozender in de reclameblokken regionale reclame kan aanbieden. Via de radioreclame is het vaak zo dat per regio verschillende reclameboodschappen worden verzonden en dat de luisteraar hier niks van merkt. Zo kunnen advertentieverkopers van de radio de zelfde reclameruimte meerdere keren verkopen.

Maar reclame komt natuurlijk op veel meer plekken voor als het internet, kranten, weekbladen of de radio. Ook op grote evenementen of andere plekken waar veel mensen komen kan prima reclame gemaakt worden. Ook langs de snelwegen is vaak reclameruimte te huur op reclamezuilen.

Redactioneel medewerker:

Opleidingen tot advertentieverkoper

Er zijn geen specifieke opleidingsmogelijkheden voor het beroep advertentieverkoper. Er zijn wel opleidingen die raakvlakken er mee hebben, zoals de Mbo-opleiding verkoopspecialist op niveau drie. De Mbo-opleiding tot verkoopspecialist duurt over het algemeen twee tot drie jaar. Tijdens de opleiding is er onder meer aandacht voor de volgende onderwerpen: het verkopen van producten en diensten, het werven van nieuwe klanten, het behandelen van klachten en het bieden van service. Om door te kunnen groeien tot een Hbo-opleiding is het in de meeste gevallen wel nodig om een Mbo-diploma op niveau vier af te ronden, wat weer kan met de Mbo-opleiding junior accountmanager. Een geschikte Hbo-opleiding voor dit beroep kan zijn de Hbo-opleiding bedrijfseconomie of de Hbo-opleiding Commerciële Economie. Er zijn ook wel externe opleidingsinstituten te vinden die een cursus of opleiding aanbieden in de richting acquisitie.

Bedrijven waar een advertentieverkoper werkzaam kan zijn

Als advertentieverkoper kan je natuurlijk voor uiteenlopende soorten bedrijven werkzaam zijn die actief zijn in de mediabranche of reclamewereld, zoals dagbladenuitgevers, internetondernemers, reclamebureaus, televisieomroepen en productiebureaus. Maar denk ook aan specifieke ondernemers in een bepaalde branches die reclamemogelijkheden aanbieden, zoals groothandels, winkelketens en autodealers. Eigenlijk kan je als advertentieverkoper overal wel werkzaam zijn. Een advertentieverkoper kan ook andere benamingen hebben zoals vertegenwoordiger of accountmanager.

Competenties advertentieverkoper

De competenties als advertentieverkoper kunnen verschillen per werkgever, omdat het beroep ook gecombineerd kan zijn met andere functies. Maar over het algemeen kunnen we stellen dat een advertentieverkoper doorzettingsvermogen moet bezitten en moet kunnen overtuigen. Als advertentieverkoper is het daarom belangrijk dat je communicatief goed onderlegd bent, omdat je doorgaans de hele dag bezig bent met bestaande en nieuwe klanten. Ook zal je commercieel moeten zijn als advertentieverkoper. Zoals eerder omschreven kunnen de competenties per werkgever of branche nogal verschillen. Maar ook qua opleidingsniveau kunnen de benodigde competenties verschillend zijn.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als advertentieverkoper

Voor de advertentiemarkt is in het algemeen voldoende werk te verkrijgen. Wel is het zo dat je met een Mbo-diploma niet overal werkzaam kan zijn, omdat er niveauverschillen bestaan binnen de advertentiewereld. Met alleen een Mbo-diploma zal je doorgaans als binnendienstmedewerker advertenties proberen te verkopen. Wanneer het om grotere belangen gaat binnen de advertentiewereld zal men doorgaans minimaal een Hbo-opleiding verwachten. Denk bij de grote belangen binnen de reclamewereld bijvoorbeeld aan sponsors van voetbalteams of hockeyteams of aan reclame in vliegtuigen. De doorgroeimogelijkheden als advertentieverkoper moeten gezien worden in het groeien in je carrière in het algemeen, omdat een advertentieverkoper niet kan doorgroeien. Een doorgroeimogelijkheid kan dan zijn het worden van accountmanager of vertegenwoordiger voor een bepaalde organisatie.

Arbeidsvoorwaarden en salaris advertentieverkoper

Er zijn voor dit beroep geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven, omdat je zoals eerder omschreven voor verschillende soorten werkgevers werkzaam zijn in verschillende soorten branches. Daarnaast kan het zijn dat je een specifieke advertentieverkoper bent of ook andere functies uitvoert binnen de organisatie. Een advertentieverkoper met een Mbo-opleiding zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 1500 en 2300 euro bruto per maand, afhankelijk van zijn leeftijd, opleiding en verantwoordelijkheden binnen de organisatie. Als advertentieverkoper is het niet ongebruikelijk dat er bepaalde bonussen verdiend kunnen worden, wanneer vastgestelde omzetdoelstellingen bepaald worden. Een advertentieverkoper of accountmanager met een Hbo-opleiding zal doorgaans stukken meer verdienen, omdat deze vaak ook grotere belangen vertegenwoordigt binnen zijn werkzaamheden.

Mijnzzp.nl