Advertentieverkoper

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een advertentieverkoper is een commercieel medewerker die verantwoordelijk is voor het verkopen van advertentieruimte aan bedrijven, instellingen en andere organisaties. Afhankelijk van de soort advertentieruimte kan een advertentieverkoper op verschillende manieren werkzaam zijn, zoals online of door het bezoeken van mogelijke klanten. Ondanks dat de meeste bedrijven zich tegenwoordig in veel gevallen richten op onlinereclame is het niet ondenkbaar dat een advertentieverkoper ook advertentieruimte verkoopt voor bepaalde folders of vakbladen. De meeste dagbladen of weekbladen reserveren ruimte voor advertenties, die natuurlijk wel gevuld moeten worden. Door de verkoop van advertentieruimte krijgen uitgevers extra inkomsten. Een advertentieverkoper zal dan ook verschillende bedrijven benaderen met als doel advertentieruimte te verkopen. Hoe een advertentieverkoper inhoudelijk precies werkzaam is kan verschillen per advertentieverkoper, omdat een advertentieverkoper zich bijvoorbeeld ook alleen kan richten op onlinereclame. Voor onlinereclame is het over het algemeen niet nodig om verschillende bedrijven te bezoeken, omdat onlinemarketingwerkzaamheden meestal uitgevoerd worden via de mail en telefoon. Als het drukwerk betreft is het meestal wel nodig dat een advertentieverkoper de bedrijven bezoekt. Dit komt over het algemeen omdat bedrijven die reclame maken binnen dagbladen of weekbladen in de meeste gevallen ook een redactioneel stuk mogen plaatsen. Dit kan wel per organisatie verschillen, omdat dit in de meeste gevallen ook weer afhankelijk is van het aantal advertenties en de kosten van de advertentie.

Het is niet ondenkbaar dat een advertentieverkoper ook andere vormen van reclame probeert te verkopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan radioreclame, dat ook heel populair is onder ondernemers. De kracht van radioreclame is dat radioreclame over het algemeen een groot bereikt heeft. Daarnaast is het zo dat radioreclame meerdere malen per dag herhaald kan worden wat marketingtechnisch gezien heel goed is. Een andere mogelijkheid kan zijn het reclame maken op billboards die langs wegen te vinden zijn. In alle gevallen is een advertentieverkoper dus aan te merken als een commercieel medewerker die probeert advertentieruimte te verkopen voor zijn of haar werkgever. Een advertentieverkoper is dus gespecialiseerd in het verkopen advertentieruimtes. Een advertentie is een publicatie die bedoeld is om lezers ervan te overtuigen om een bepaalde handelingen uit te voeren, zoals het kopen van een product of dienst.

Advertentieruimte verkopen

De werkzaamheden van een advertentieverkoper kunnen gezien worden als het beroep colporteur, echter zal een advertentieverkoper niet zomaar langs alle deuren gaan. Een advertentieverkoper zal over het algemeen alleen zakelijke klanten benaderen om advertentieruimte te verkopen. Het beroep advertentieverkoper was vooral voor de opkomst van het internet zeer interessant voor bedrijven, omdat ze meestal geen andere manier hadden om reclame te maken. Ondanks de opkomst van het internet maken nog redelijk veel regionale uitgevers gebruik van advertentieverkopers. Een andere meer moderne manier van advertentieruimte verkopen is het gebruik maken van een callcenter. Binnen het callcenter proberen callcentermedewerkers bedrijven te bellen om ze te laten adverteren. Een groot nadeel van deze manier van verkopen is dat het koude acquisitie betreft en meestal niet heel doelmatig zal zijn.

Moderne advertenties

Bedrijven die reclame willen maken zullen vandaag de dag meestal een online marketeer inschakelen die precies weet hoe je op het internet op de beste manier reclame kan maken. Ondanks dat nog veel bedrijven reclame maken in weekbladen of ander soort bladen kiezen steeds meer bedrijven voor online-reclame. Een groot voordeel van online-reclame is dat dit goed meetbaar is qua bereik en dat er relatief gezien op een goedkope manier geadverteerd kan worden.

Redactioneel medewerker:

Opleidingen tot advertentieverkoper

Er zijn geen specifieke opleidingsmogelijkheden voor het beroep advertentieverkoper. Er zijn wel opleidingen die raakvlakken er mee hebben, zoals de Mbo-opleiding verkoopspecialist op niveau drie. De Mbo-opleiding tot verkoopspecialist duurt over het algemeen twee tot drie jaar. Tijdens de opleiding is er onder meer aandacht voor de volgende onderwerpen: het verkopen van producten en diensten, het werven van nieuwe klanten, het behandelen van klachten en het bieden van service. Om door te kunnen groeien tot een Hbo-opleiding is het in de meeste gevallen wel nodig om een Mbo-diploma op niveau vier af te ronden, wat weer kan met de Mbo-opleiding junior accountmanager. Een geschikte Hbo-opleiding voor dit beroep kan zijn de Hbo-opleiding bedrijfseconomie of de Hbo-opleiding Commerciële Economie. Er zijn ook externe opleidingsinstituten te vinden die een cursus of opleiding aanbieden in de richting acquisitie. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een advertentieverkoper werkzaam kan zijn

Als advertentieverkoper kan je natuurlijk voor uiteenlopende soorten bedrijven werkzaam zijn die actief zijn in de mediabranche of reclamewereld, zoals dagbladenuitgevers, internetondernemers, reclamebureaus, televisieomroepen en productiebureaus. Maar denk ook aan specifieke ondernemers in een bepaalde branches die reclamemogelijkheden aanbieden, zoals groothandels, winkelketens en autodealers. Eigenlijk kan je als advertentieverkoper overal wel werkzaam zijn. Een advertentieverkoper kan ook andere benamingen hebben zoals vertegenwoordiger of accountmanager.

Competenties advertentieverkoper

De competenties als advertentieverkoper kunnen verschillen per werkgever, omdat het beroep ook gecombineerd kan zijn met andere functies. Maar over het algemeen kunnen we stellen dat een advertentieverkoper doorzettingsvermogen moet bezitten en moet kunnen overtuigen. Als advertentieverkoper is het daarom belangrijk dat je communicatief goed onderlegd bent, omdat je doorgaans de hele dag bezig bent met bestaande en nieuwe klanten. Ook zal je commercieel moeten zijn als advertentieverkoper. Zoals eerder omschreven kunnen de competenties per werkgever of branche nogal verschillen. Maar ook qua opleidingsniveau kunnen de benodigde competenties verschillend zijn.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als advertentieverkoper

Voor de advertentiemarkt is in het algemeen voldoende werk te verkrijgen. Wel is het zo dat je met een Mbo-diploma niet overal werkzaam kan zijn, omdat er niveauverschillen bestaan binnen de advertentiewereld. Met alleen een Mbo-diploma zal je doorgaans als binnendienstmedewerker advertenties proberen te verkopen. Wanneer het om grotere belangen gaat binnen de advertentiewereld zal men doorgaans minimaal een Hbo-opleiding verwachten. Denk bij de grote belangen binnen de reclamewereld bijvoorbeeld aan sponsors van voetbalteams of hockeyteams of aan reclame in vliegtuigen. De doorgroeimogelijkheden als advertentieverkoper moeten gezien worden in het groeien in je carrière in het algemeen, omdat een advertentieverkoper niet kan doorgroeien. Een doorgroeimogelijkheid kan dan zijn het worden van accountmanager of vertegenwoordiger voor een bepaalde organisatie.

Arbeidsvoorwaarden en salaris advertentieverkoper

Er zijn voor dit beroep geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven, omdat je zoals eerder omschreven voor verschillende soorten werkgevers werkzaam zijn in verschillende soorten branches. Daarnaast kan het zijn dat je een specifieke advertentieverkoper bent of ook andere functies uitvoert binnen de organisatie. Een advertentieverkoper met een Mbo-opleiding zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 1700 en 2300 euro bruto per maand, afhankelijk van zijn leeftijd, opleiding en verantwoordelijkheden binnen de organisatie. Als advertentieverkoper is het niet ongebruikelijk dat er bepaalde bonussen verdiend kunnen worden, wanneer vastgestelde omzetdoelstellingen bepaald worden. Een advertentieverkoper of accountmanager met een Hbo-opleiding zal doorgaans stukken meer verdienen, omdat deze vaak ook grotere belangen vertegenwoordigt binnen zijn werkzaamheden.

Mijnzzp.nl