Reclameontwerper

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Reclameontwerper is een algemene benaming voor vaklieden die verantwoordelijk zijn voor het bedenken, ontwerpen en uitwerken van verschillende soorten reclames en reclamecampagnes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verschillende reclames, zoals een logo voor een bedrijf, een televisiereclame, reclame voor dagbladen, radioreclames of internetreclames. Hoe een bepaalde reclameactie uitgevoerd zal worden is over het algemeen afhankelijk van het budget en de wensen van de betreffende organisatie die reclame wil maken. Reclame maken zoals door middel van een logo kost bijvoorbeeld stukken minder dan een landelijke radio- en/of televisiecampagne. Het bedenken en het uitwerken van reclame is een aparte specialisatie die om de nodig creativiteit en inzicht vraagt, omdat reclames voor een belangrijk deel bepalen hoe een merk, bedrijf of product in de markt gezet wordt. Een goede reclamecampagne kan dan ook veel betekenen voor bedrijven. Tegenwoordig heeft reclame niet alleen meer betrekking op radio of televisie, omdat het internet voor de meeste bedrijven net zo belangrijk of juist belangrijker is dan radio of televisie. Reclames komen op veel verschillende manieren voor en zeker niet alleen in de traditionele vorm van de bekende radiospotjes en televisiereclames. Om op een goede manier reclame te kunnen maken is vaak veel overleg met de opdrachtgever nodig om het doel van de reclame duidelijk te krijgen. Een reclamecampagne kan om verschillende redenen gevoerd worden, zoals bekendheid geven aan een nieuw bedrijf, een bepaald product onder de aandacht brengen of om een actie van een bedrijf te promoten.

Omdat reclame maken als bedrijf complex kan zijn besteden de meeste bedrijven reclame en marketingswerkzaamheden uit aan gespecialiseerde reclamebedrijven, die over alle kennis beschikken om op een goede manier reclame te kunnen maken. Over het algemeen is het zo dat grote organisaties de hele reclamecampagne uit handen geven aan een reclamebureau. Het is over het algemeen belangrijk voor een reclameontwerper om bekend te raken met het betreffende bedrijf, om tot een goed idee te kunnen komen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het bezoeken van het betreffende bedrijf of door het lezen van informatie over het bedrijf. Hoe een reclameontwerper precies zal werken kan verschillen per opdracht, omdat reclame een breed begrip is. Het reclame maken door middel van een advertentie in een krant kan bijvoorbeeld niet zomaar vergeleken worden met het reclame maken op televisie. Het is niet ondenkbaar dat een reclameontwerper gebruik zal maken van verschillende multimediadiensten om reclame te kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan het maken van korte video's die ingezet kunnen worden voor televisie en/of het internet. Afhankelijk van de soort opdracht kan een reclameontwerper ook weer verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren of laten uitvoeren van marktonderzoek, om op de beste manier reclame te kunnen maken. Over het algemeen zal een reclameontwerper ook weer samenwerken met een marketinganalist die gespecialiseerd is in het optimaliseren van reclamecampagnes.

Internetreclame ontwerpen en maken

Tegenwoordig is het internet voor bedrijven in de meeste gevallen onmisbaar om reclame te maken. Op het internet reclame maken kan al met een klein budget gerealiseerd worden, door gebruik te maken van betaalde advertenties via Google. Of met een groter budget, zodat de reclames op de bekende websites te zien zijn. Adverteren als bedrijf op bekende websites is tegenwoordig kostbaar en zeker niet voor iedereen weggelegd. Daarnaast bestaan er andere vormen van reclame maken, zoals affiliate marketing.

De kracht van reclame

Wat de kracht van reclame is voor een bedrijf zal vaak pas duidelijk worden nadat deze bij het grote publiek bekend is en de eventuele reacties op de reclame los komen op de social media. Wel is het zo dat herhaling van reclame één van de grootste factoren is om iets bekend te maken bij het grote publiek. Herhaling van reclames zal in de meeste gevallen belangrijk zijn, omdat dit in belangrijke mate de naamsbekendheid zal bepalen van een bedrijf of product.

Reclameontwerper worden

Om als reclameontwerper te kunnen werken is een opleiding gericht op de grafische branche belangrijk. Verder helpt het enorm als je creatief kunt denken, en dit ook kan uitbeelden in je werk. Het bedenken van een originele reclame mag dus geen enkel probleem zijn voor je. Ook het achter de computer werken zal veel voorkomen binnen dit beroep. Communicatie is in dit vak belangrijk, omdat de klant begrepen moet worden in zijn wensen zodat zijn idee gerealiseerd zal worden. Als reclameontwerper zal je doorgaans niet alleen werken maar eerder in een team, tenzij je als zelfstandig ondernemer werkzaam bent.

Reclameontwerper:

Opleidingen tot reclameontwerper

Wie als reclameontwerper wil gaan werken kan het beste een opleiding volgen in de richting media of vormgeving. Er zijn diverse opleidingen beschikbaar, zoals de Mbo-opleiding grafisch vormgeving op niveau vier en de Hbo-opleiding Communication & Multimedia Design (CMD).

Bedrijven waar een reclameontwerper werkzaam kan zijn

Een reclameontwerper kan voor uiteenlopende soorten bedrijven werkzaam zijn, zoals voor een reclamebureau, productiemaatschappij of voor een marketingsbureau. Daarnaast kan een reclameontwerper werkzaam zijn als ondernemer. Waar een reclameontwerper precies werkzaam zal zijn is over het algemeen afhankelijk van de soort reclames die de reclameontwerper maakt. Het maken van reclames voor op het internet betreft bijvoorbeeld andere werkzaamheden dan het maken van reclames voor de televisie.

Competenties reclameontwerper

Als reclameontwerper moet je behoorlijk wat verschillende competenties bezitten, zoals doorzettingsvermogen, creativiteit en innovativiteit. Omdat je met veel verschillende opdrachtgevers zal samenwerken moet je communicatief goed onderlegd zijn. Naast vakinhoudelijke competenties als reclameontwerper is het over het algemeen ook belangrijk dat je beschikt over een commerciële instelling. Als je werkzaam bent als ondernemer zal je als reclameontwerper ook moeten kunnen netwerken en onderhandelen. Algemeen belangrijke woorden zijn inspireren, controleren, monitoren, creativiteit, presteren, plannen, organiseren en verantwoordelijkheidsgevoel.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als reclameontwerper

Het verkrijgen van werk als reclameontwerper in loondienst is doorgaans niet heel makkelijk. Dit komt mede doordat er niet heel veel bedrijven zijn die deze dienst of functie aanbieden. Er zijn dan ook relatief veel zelfstandig ondernemers te vinden die werken als reclameontwerper. Het ontwerpen van een reclame hoeft natuurlijk geen betrekking te hebben op alleen maar grote bedrijven. Ook de kleinere bedrijven hebben behoefte aan goede reclamecampagnes. De doorgroeimogelijkheden als reclameontwerper moeten gezien worden in het verkrijgen van een managementfunctie of het starten van je eigen reclamebureau.

Arbeidsvoorwaarden en salaris reclameontwerper

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven voor dit beroep, omdat je bij verschillende soorten bedrijven werkzaam kan zijn. Als zelfstandig ondernemer bepaal je natuurlijk je eigen arbeidsvoorwaarden. Het salaris als Hbo opgeleide reclameontwerper zal doorgaans ergens tussen de 2500 en 3500 euro bruto per maand liggen, afhankelijk van je leeftijd en verantwoordelijkheden. Als zelfstandig ondernemer zijn je inkomsten natuurlijk sterk afhankelijk van het aantal en soort opdrachten.

Mijnzzp.nl