Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Ondernemers op kantoor

Niet iedereen is van nature in de wieg gelegd voor het ondernemerschap en daarmede dus ook voor het volledig verantwoordelijk zijn voor het nemen van diverse beslissingen voor een commercieel bedrijf. Maar het is natuurlijk ook zo dat wat je nog niet weet, je altijd nog kunt leren. En als je open staat voor tips van derden, kan je veel valkuilen voorkomen. Daarom onderstaand een lijstje met die fouten die vaak voorkomen bij startende en dus kersverse ondernemers. Doe er je voordeel mee.

Ondernemen zonder financiële buffer

Je gaat starten met je eigen onderneming. Fantastisch. Gefeliciteerd met deze geweldige stap. Ondernemen is vrijheid, ondernemen is niet meer in loondienst werken, en ondernemen is een stukje risico lopen. In het begin zal je waarschijnlijk nog niet veel verdienen, tenzij jij echt dat specifieke gat in de markt hebt aangeboord. Ondernemen begint met investeren en geld uitgeven. Om die reden is het handig als je een buffer hebt als je start met jouw eigen bedrijfje. Wellicht volstaat zelfs al een klein buffertje, maar het is niet verstandig om te beginnen zonder wat spaargeld dat je hiervoor kunt aanwenden. Vergeet ook niet dat de btw die jij incasseert boven op je omzet ook weer moet afdragen. Daarnaast draag je uiteraard ook belasting af over alles wat je verdient. Dat hoeft niet vandaag, maar die uitgaven gaan zeker komen. Reken je dus zeker niet rijker dan je bent. Het is geweldig als je iedere week gaat uiteten, niet op een paar euro hoeft te kijken en een prachtige leasebak rijdt. Maar die lol gaat er snel vanaf als je je standaard uitgaven niet meer kunt betalen, als er eens wat minder geld binnen komt. Want ook dat ga je een keer meemaken. Ook dat hoort bij ondernemen.

Klanten komen niet vanzelf

Er zijn helaas ook mensen die denken dat er zoveel te verdienen valt dat de klanten, en dus ook de opdrachten, zomaar binnen zullen stromen. Nee, ondernemen is werken, soms ook keihard werken. Je moet jezelf op de markt zetten en aandacht blijven vragen voor je bedrijf en voor je producten en diensten. Ook is het belangrijk om te netwerken: wie kan iets voor jou betekenen en hoe is dat andersom? De juiste mensen kunnen elkaar verder brengen, maar ook dat komt niet vanzelf. Je zult actief de boer op moeten. Loopt je onderneming inmiddels goed, ga dan niet achterover leunen. Sommige klanten zullen je altijd trouw blijven, anderen blijven shoppen, wat ook erg makkelijk is met dat gigantische aanbod op het world wide web. Blijf dus investeren in je huidige en in nieuwe contacten.

Wanbetalers wonen overal

Je weet vast wat wanbetalers zijn en jij gaat er niet mee te maken krijgen, denk je. Toch nog even uitleggen: wanbetalers zijn diegenen die wel jouw fantastische product of dienst afnemen, maar weigeren daarvoor te betalen. Jij hebt kosten gemaakt en krijgt die dus niet vergoed. Daarnaast ontvang je dus ook niet dat stuk marge, dat stukje winst dat je dacht over te houden. Kortom: 100% verlies. Dat is niet hoe ondernemen bedoeld is, dit houd je ook niet lang vol. Wanbetalers kom je helaas overal tegen, geografisch maar ook in elke branche. Neem op tijd actie of beter nog: zoek van te voren uit wat voor jou de beste methode is om het mislopen van betaling van uitstaande rekeningen te voorkomen. Niemand neemt graag een deurwaarder in de arm, maar soms werkt alleen het zwaarste middel.

Verzekeren is ook ondernemen

Verzekeringen kosten geld en dat is vervelend. Je wil immers ook geld verdienen door niet al teveel geld uit te geven. Dat kan je echter beter niet doen door te besparen op verzekeringspremies. Ja, we weten het: vaak betaal je lange tijd premies voor iets waar je nooit gebruik van gaat maken, en dat is zonde. Met dat geld had je liever andere dingen gedaan. Maar stel je nu eens voor dat er een moment komt, al is dat pas over een paar jaar, dat je wél aanspraak moet en kan maken op die verzekering? Iedereen kan een keer ziek worden, sterker nog: iedereen wordt wel eens ziek. Iedereen kan ook een ongeval krijgen. Je moet er toch niet aan denken dat je een paar maanden of zelfs een jaar helemaal geen inkomsten ontvangt? In dat geval gaat het met die eerder genoemde en door jou inmiddels opgebouwde buffer ook heel hard. En als je ziek bent of door een ongeluk in de lappenmand ligt, dan zijn er dus ook geen alternatieven. Wij kunnen je zeggen: daar word je letterlijk en figuurlijk niet bepaald beter van. We raden je zeker niet aan om voor alles de duurste verzekeringen af te sluiten, wel te zorgen dat je goed verzekerd bent voor die tegenvallers die ook in een zzp situatie een keer op je pad zullen komen. Een kleine extra tip van ons: dit zijn ook nog eens kosten die je ook in je uurtarief kunt doorberekenen.

Zet jezelf niet te goedkoop in de markt

Je wil jezelf als nieuwe zzp ondernemer goed in de kijker zetten. Potentiële klanten moeten jouw product of dienst aantrekkelijk vinden, en liefst ook voor een aantrekkelijke prijs. Dat is een prachtige instelling en je klanten zullen er blij mee zijn. De vraag is echter of jij er zelf op de lange termijn ook blij van wordt. In deze op het eerste gezicht klantvriendelijke keuze ligt namelijk het risico besloten dat jij datgene wat je te bieden hebt, te goedkoop aanbiedt. Een uurtarief, we noemden het al even, bereken je door al je kosten op een rij te zetten en te bepalen welke marge je wil overhouden. Onderaan de streep rolt er dan een bedrag uit dat je per uur moet ontvangen om te verdienen wat je nodig hebt om minimaal rond te komen, liefst meer natuurlijk. Vergeet ook nooit dat wat de klant jou betaalt bruto is. Er gaat nog een heleboel vanaf, voordat je je uiteindelijke nettomarge overhoudt. Je diensten of producten goedkoop aanbieden kan veel klanten aantrekken. Maar er zullen ook klanten zijn die twijfelen over de kwaliteit. Met een hoger tarief of een duurdere prijs verkoop je misschien wat minder, maar de marge die jij overhoudt is per verkoop een stuk hoger.

Leg voorwaarden én afspraken vast

Veel mensen houden niet van administratieve rompslomp, jij vast ook niet. Maar sommige administratieve zaken kunnen van groot belang zijn voor het voortbestaan van jouw bedrijf. Voordat je echt gaat starten, moet je je algemene voorwaarden beschrijven en vastleggen. Vanaf dat moment kan je klanten daar altijd op wijzen, mochten er onverhoopt onduidelijkheden ontstaan. Net zo belangrijk is om vast te leggen wat je precies met elkaar hebt afgesproken als je gaat samenwerken. Misverstanden (en bijvoorbeeld ook niet-betalen) ontstaan vaak door uiteenlopende meningen hierover. Leg schriftelijk vast wat jij precies gaat doen en voor welke prijs, in- of exclusief btw. Het kan niet zo zijn dat jouw klant hier anders over denkt. Helaas komt het nog steeds voor dat een klant denkt dat bijvoorbeeld bepaalde werkzaamheden ook in dat tarief zitten, terwijl dat niet is afgesproken. Schriftelijk vastgelegde afspraken voorkomen heel veel ergernis.

Houd je administratie goed bij (of laat dat doen)

Nog meer administratie rompslomp inderdaad, maar minstens net zo belangrijk. Uit je boekhouding blijkt immers pas echt wat je omzet en je kosten zijn, en hoeveel je uiteindelijk overhoudt als je ook al je belastingen hebt betaald. Gelukkig zijn er tegenwoordig zeer toegankelijke online boekhoudpakketten (sommigen zelfs de eerste maanden gratis), waarbij je weinig boekhoudkundige kennis nodig hebt. Als je weet wat debet en credit is, ben je al een heel eind. Verder wijst zo’n pakket zich meestal vanzelf. Je registreert inkomende facturen en kan betalingen doen. Je boekt direct na het opmaken ook je uitgaande facturen en de later ontvangen betalingen. Zo krijg je goed inzicht in al je kosten, in je omzet, in je nog niet betaalde facturen en in de af te dragen belastingen. In veel pakketten stelt de aangifte daardoor ook niet meer zoveel voor. Heb je hier toch niet zo’n goed gevoel bij? Laat je boekhouding dan af en toe controleren, en indien nodig bijwerken en corrigeren, door iemand met wat meer kennis van bedrijfsadministraties. Dat hoeft je niet veel te kosten, maar zorgt er wel voor dat je niet onnodig wakker hoeft te liggen. Als je je boekhouding netjes bijhoudt, kost het je per keer ook weinig tijd. En je zal zien dat je na verloop van tijd steeds meer inzicht krijgt in de financiële situatie van jouw zzp onderneming.

Mijnzzp.nl