Social media beheerder

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een social media beheerder is een communicatiemedewerker die verantwoordelijk is voor de social media activiteiten van een organisatie. Een social media beheerder kan werkzaam zijn voor bedrijven, organisaties en instellingen, maar ook kan werkzaam zijn als zelfstandig ondernemer. De belangrijkste taak van een social media beheerder is het beheren van de diverse social media kanalen en alle activiteiten die plaatsvinden binnen de social media. Het beroep social media beheerder is vandaag de dag niet meer weg te denken en komt steeds vaker voor bij uiteenlopende soorten organisaties. Omdat organisaties vandaag de dag op veel verschillende manieren gebruik maken van social media kanalen is het belangrijk dat er één of meerdere social media beheerders zijn die de social media activiteiten beheren. Denk hierbij aan het regelmatig plaatsen van content en aan het tijdig en correct reageren op reacties. Ook marketingtechnisch gezien is het voor bedrijven nuttig om gebruik te maken van social media. Een andere benaming voor een social media beheerder kan ook zijn moderator. Oorspronkelijk heeft het beroep social media beheerder geen betrekking op bedrijven, omdat er binnen social media geen sprake was van een professionele redactie. Tegenwoordig worden alle social media kanalen van organisaties in de meeste gevallen wel beheerd door professionele redacties, zoals een webredactie.

Het beroep social media beheerder moet verder vrij algemeen gezien worden, omdat iedereen op verschillende manieren gebruik maakt van social media. Social media heeft niet alleen betrekking op bedrijven of organisaties, omdat ook particulieren heel druk kunnen zijn met social media. In alle gevallen is een social media beheerder wel verantwoordelijk voor het houden van toezicht op social media. Als social media beheerder vertegenwoordig je een bepaalde organisatie online. Het online vindbaar zijn voor organisaties op diverse platforms is tegenwoordig in de meeste gevallen vanzelfsprekend en ook niet meer weg te denken. Het zijn de social media beheerders die fungeren als moderator en als content specialist van deze verschillende social media accounts. Vooral het beantwoorden van vragen als social media beheerder is erg belangrijk, omdat dit ook weer alles met communicatie te maken heeft. Een social media beheerder kan dus ook gezien worden als een soort van communicatieadviseur.

Social media en bedrijven

Social media is voor bedrijven een extra manier om zichzelf extra onder de aandacht te brengen bij het publiek en mogelijke klanten. Het doel voor bedrijven is dan naamsbekendheid opbouwen of het doel is het verkopen van producten en/of diensten. De meeste bedrijven hebben tegenwoordig een website, die door het actief bezig zijn met social media meer bezoekers zal krijgen, waardoor ook de omzet kan toenemen. Omdat het actief zijn op social media voor bedrijven in veel gevallen lucratief is besteden bedrijven steeds meer aandacht aan social media. Bedrijven die zelf beschikken over een marketingafdeling of een communicatieafdeling kunnen deze werkzaamheden zelfstandig uitvoeren,of er kan voor gekozen worden om een marketingbureau in te schakelen die deze werkzaamheden overneemt. In dat geval zal er bijvoorbeeld sprake zijn van een online marketeer die een passende campagne bedenkt die voldoet aan de wensen van het bedrijf.

Social media monitoring

Als social media beheerder ben je over het algemeen niet alleen bezig met het beheren van eigen accounts. Een ander belangrijk onderdeel van de werkzaamheden als social media beheerder is namelijk social media monitoring. Social media monitoring heeft weer betrekking op het in de gaten houden van alle social media berichten die voorbijkomen met betrekking tot de organisatie. Omdat er tegenwoordig veel verschillende platforms bestaan waarop mensen kunnen reageren zal een social media beheerder ook deze platforms monitoren. Als mensen het hebben over de organisatie kan een social media beheerder hierop reageren of deze opmerkingen verwerken in toekomstige berichtgeving van de organisatie.

Voordelen van social media

Social media heeft diverse voordelen voor bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan het op een snelle manier kunnen verstrekken van informatie, de laagdrempeligheid van social media, het vergroten van de naamsbekendheid, het extra kunnen genereren van bezoekers op je eigen website, het krijgen van trouwe volgers en aan lagere marketingkosten. Om de voordelen van social media optimaal te kunnen benutten als organisatie is het wel erg belangrijk om op professionele manier om te gaan met de verschillende social media accounts.

Social Media bij Bedrijven:

Sociale Media Bedrijven:

Opleidingen tot social media beheerder

Wie als social media beheerder of manager wil gaan werken kan diverse opleidingsmogelijkheden volgen, zoals een Hbo-opleiding communicatie van vier jaar. Tijdens deze Hbo-opleiding word je uitgebreid bekend gemaakt met internetmarketing, communicatie en marketing. De Hbo-opleiding communicatie is in veel gevallen ook in het Engels te volgen. Daarnaast zijn er voldoende externe opleidingsinstituten vinden die verkorte cursussen of opleidingen aanbieden op het gebied van social media. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een social media beheerder werkzaam kan zijn

Een social media beheerder kan voor uiteenlopende soorten bedrijven, organisaties en overheden werkzaam zijn, die te maken hebben met social media. In de meeste gevallen zal een social media beheerder binnen organisaties werkzaam zijn op de communicatieafdeling. Maar het kan ook zijn dat je als social media beheerder werkzaam bent als ondernemer, en vanuit je eigen bedrijf of op locatie de social media beheert voor klanten. Als bedrijven gebruik maken van social media kan een social media beheer ook aangemerkt worden als webcare medewerker of als redactiemedewerker.

Competenties social media beheerder

De belangrijkste competentie van een social media beheerder is communicatie, omdat social media volledig draait om communicatie. Daarnaast is het erg belangrijk dat een social media beheerder kennis heeft van alle verschillende social media platforms waarop gebruikers content kunnen plaatsen. Een andere belangrijke competentie als social media beheerder is creativiteit, omdat je in de meeste gevallen ook zelf verantwoordelijk zal zijn voor het regelmatig plaatsen van nieuwe content. Dit kan bijvoorbeeld inhouden het bedenken en uitwerken van leuke videofilmpjes die op diverse platforms geplaatst kunnen worden. Als social media beheerder ben je ook verantwoordelijk voor het inhoudelijk controleren van reacties als moderator. Omdat social media voor een groot deel draait om volgers kan ook het netwerken aangemerkt worden als belangrijke competentie. Social media kanalen die veel volgers hebben worden over het algemeen aangemerkt als influencer en hebben een groot bereik. Algemeen belangrijke woorden als social media beheerder zijn motivatie, inspiratie, inzicht, waakzaamheid, controleren, alertheid en presteren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als social media beheerder

Ondanks dat zich veel bedrijven, instellingen en overheden actief bezig houden met social media zijn er weinig externe vacatures beschikbaar voor de functie social media beheerder. De meeste bedrijven stellen interne medewerkers van de communicatieafdeling beschikbaar voor hun activiteiten op de bekende social media websites. Wel is het aan te raden om eerst een cursus social media te volgen, zoals eerder omschreven. Er zijn geen echte doorgroeimogelijkheden voor een social media beheerder beschikbaar. Wel kan je natuurlijk als zelfstandig ondernemer je eigen bedrijf starten, wat ook gezien kan worden het doorgroeien. Wel zal het lastig zijn om voldoende inkomsten uit alleen het beheer van social media te behalen.

Arbeidsvoorwaarden en salaris social media beheerder

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden voor dit beroep aan te geven, omdat je voor verschillende bedrijven, instellingen of overheden werkzaam kan zijn. Maar over het algemeen zal je werkzaam zijn op de communicatieafdeling en minimaal een Hbo-opleiding afgerond hebben. Een communicatieadviseur met een afgeronde Hbo-opleiding zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 2000 en 3500 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verantwoordelijkheden. Als zelfstandig ondernemer is er geen voorbeeld te geven.

Mijnzzp.nl