Avatar van Team Mijnzzp

Marketing Agency

Social media zijn ontzettend populair. En steeds meer bedrijven krijgen dat ook in de gaten. Tegelijkertijd lopen veel bedrijven kansen, en dus inkomsten, mis omdat ze social media niet op de juiste manier toepassen of te weinig tijd hebben om zich te verdiepen in dit medium. Weet jij alles op het gebied van social media? Grijp dan je kans en start je eigen Social Media Marketing Agency (SMMA) of Social Media Marketing Bureau (SMMB) en help deze ondernemers.

Wat is precies een SMMA of SMMB en wat komt er allemaal bij kijken om zelf een Social Media Marketing Bureau te starten? Wij zetten de belangrijkste tips en tricks voor je op een rijtje.

Een eigen SMMA of SMMB starten

Zoals gezegd staat SMMA voor Social Media Marketing Agency en SMMB voor Social Media Marketing Bureau. Het verschil? SMMA is de Engelse term voor SMMB. Dat is het enige verschil, voor de rest is het gewoon hetzelfde.

Als SMMA neem je de complete social media marketing van bedrijven over. Van het opzetten van de social media strategie, het schrijven van social media posts, het opstellen van betaalde advertenties, tot het bedenken van manieren om nog meer followers/engagement te creëren. Ondernemers besteden hun social media marketing uit aan jou. Zo kunnen de bedrijven, jouw klanten, zich bezighouden met de primaire activiteiten van hun bedrijf en het maken van winst.

Omdat steeds meer bedrijven willen starten met social media marketing en de vraag naar externe gespecialiseerde partijen toeneemt, is het interessant om een SMMA te starten. Overweeg jij dit? Lees dan zeker de volgende vijf belangrijke tips:

1. Zorg dat je alles weet van social media

Voordat je start, is het belangrijk dat je goed thuis bent in social media marketing. Je moet genoeg kennis hebben van de verschillende social media kanalen en weten hoe hun advertentie-opties werken. Pas dan kun je jezelf naar bedrijven profileren als specialist.

2. Kies je doelgroep

Social media zijn zeker niet voor elk bedrijf een vereiste. Je moet dus op zoek gaan naar een markt of een doelgroep met potentie.

3. Werk met pakketten

Social media is een brede term. Er zijn veel verschillende social media kanalen. En lang niet alle kanalen zijn interessant voor elk bedrijf. Het is dus aan te raden om met pakketten in diverse prijsklassen te werken. Welke kanalen liggen jou het beste? Waarmee kun je voldoende waarde creëren? Met pakketten kun je zowel het lagere segment als het hogere segment van jouw gekozen doelgroep bedienen.

4. Deel je resultaten

In de marketing zijn resultaten erg belangrijk. Vraag je klanten om feedback en reviews, en vraag of je deze mag delen op je eigen website/kanalen. Welke cases hebben het online succes van het betreffende bedrijf vergroot dankzij jouw inzet op social media? Dit is dé manier om bedrijven te overtuigen om met jouw SMMA/SMMB in zee te gaan.

5. Groei mee met de markt

Wees niet bang om uit te breiden wanneer je ziet dat je steeds meer opdrachten krijgt. Ben jij goed in het binnenhalen van opdrachten, in het overtuigen van klanten? Dan is dat jouw sterke punt. Schroom niet om iemand anders in dienst te nemen of in te huren voor het regelen van de social media van jouw klanten.

Inkomen verdienen met een SMMA of SMMB

Veel goeroes beweren dat er met social media makkelijk geld verdienen is. Maar vaak verkopen deze goeroes dure cursussen. Hier moet je mee oppassen. Wanneer je succesvol wilt zijn en blijven met je SMMB, is het belangrijk om eerst je naam/merk op te bouwen. Heb je eenmaal een goede naam opgebouwd? Dan kan het interessant zijn, om als een echte ervaringsdeskundige, cursussen aan te gaan bieden.

Maar hoe verdien je dan geld met een SMMA of SMMB? Dit doe je door jezelf goed in de doelgroep van jouw klant te verdiepen en aan hand daarvan gerichte social media posts en advertenties te plaatsen op de diverse social media kanalen. Met advertenties bereik je veel meer mensen, dan met standaard berichten. Met jouw klant leg je contractueel vast wat voor budget je krijgt om te adverteren én wat de bijbehorende management fee is. De hoogte van de management fee is enerzijds afhankelijk van de branche waarin je werkt en anderzijds van jouw inzet, bewezen resultaten en kennis. Samen met jouw klant stem je de management fee af. De management fee is dus als het ware je loon.

Al met al is het een populair verdienmodel dat echt de moeite waard is.

Liever een eigen online marketingbureau starten?

Een online marketingbureau is wat anders dan een SMMA. En de verschillen zijn echt wel groot. Inhoudelijk ben je bij een online marketingbureau met hele andere dingen bezig dan met alleen maar social media. Het is veel meer werk. En het gaat net zoals bij een SMMA ook om heel specialistisch werk. Dus ligt jouw kennis en kunde echt bij social media? Kies er dan voor om een eigen Social Media Marketing Bureau te starten en wordt een ware specialist.

Populariteit van een SMMA of SMMB

Waar komt die populariteit van het starten van een SMMA of SMMB vandaan? Eén van de allergrootste voordelen van een Social Media Marketing Agency als eigen bedrijf is dat je niet meer nodig hebt dan een laptop/tablet en een telefoon. Niet voor niets is het vooral aantrekkelijk bij digital nomads; mensen die overal ter wereld werkzaam willen zijn. Zij kunnen deze baan perfect combineren met reizen.

In de praktijk is het toch vaak iets moeilijker dan gedacht. De klanten komen namelijk niet vanzelf aanwaaien. Het is, zeker in het begin, gewoon hard werken. Je moet netwerken, je moet op de radar komen bij je potentiële klanten. En ja, heb je eenmaal een groot klantenbestand opgebouwd? Dan is het natuurlijk wel mogelijk om lekker vanaf de andere kant van de wereld de social media marketing van bedrijven te beheren. Dus, heb geduld en bouw gestaag een netwerk op.

Wel of niet een masterclass volgen?

Op het gebied van het starten van een Social Media Marketing Bureau zijn heel veel verschillende masterclasses te volgen. Of wij het aanraden om een masterclass te volgen? Dat moet je helemaal zelf weten. Sommigen mensen hebben er veel baat bij, maar aan de andere kant betreft het vaak informatie die je ook online kunt vinden. Dat kost wel iets meer tijd en moeite. Je moet dus voor jezelf afwegen of het de investering waard is of (nog) niet, want het volgen van een masterclass is nog geen garantie op inkomen.

Hopelijk geeft dit artikel je een kickstart met het starten van je eigen SMMA of SMMB. Veel succes!

Mijnzzp.nl