Callcentermedewerker
Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...
Een callcentermedewerker is werkzaam op een callcenter. Binnen een callcenter zijn er over het algemeen verschillende functies, namelijk de functie inbound en outbound callcentermedewerker. Welke verantwoordelijkheden een callcentermedewerker precies heeft kan per bedrijf verschillen, maar over het algemeen zijn dit klantenservicediensten of verkoopdiensten, zoals het beantwoorden van vragen of het verkopen van een dienst of product. De functie inbound en outbound callcentermedewerker zijn niet helemaal vergelijkbaar met elkaar omdat er verschillen zijn tussen de functies. Inbound is meer gericht op het bieden van service en outbound is juist meer gericht op verkoopwerkzaamheden. Een outbound callcentermedewerker zal dan ook meer commercieel onderlegd moeten zijn dan een inbound callcentermedewerker. Als een callcentermedewerker voor een onafhankelijk callcenter werkt is het ook denkbaar dat hij of zij meerdere bedrijven vertegenwoordigt en dus te maken kan krijgen met meerdere diensten van verschillende bedrijven. Een andere benaming voor callcenter is ook wel belcentrum of belbureau. Ondanks dat grote bedrijven zelf over een eigen callcenter kunnen beschikken zijn er tegenwoordig ook veel externe callcenters, die bepaalde diensten van een bedrijf uit handen nemen. In het kort kunnen we de werkzaamheden van een callcentermedewerker het beste omschrijven als het uitvoeren van commerciële werkzaamheden door mensen te bellen. Overigens is het niet zo dat een callcentermedewerker alleen commerciële werkzaamheden zal uitvoeren, omdat een callcentermedewerker ook ingezet kan worden voor andere werkzaamheden zoals het uitvoeren van tevredenheidsonderzoeken onder klanten van een organisatie.
De meeste nieuwe callcentermedewerkers worden intern opgeleid voor de specifieke diensten van een callcenter. Wanneer het een outbound callcentermedewerker betreft staat het halen van de targets hoog aangeschreven. Dit kan betekenen dat een outbound callcentermedewerker per dag minimaal vier leads of verkopen zal moeten genereren. Een gedegen training qua verkoopgesprekken is dan ook noodzakelijk, omdat een goede verkoper over goede commerciële eigenschappen zal moeten beschikken. Het op de juiste manier sturen van een verkoopgesprek is zeker iets wat aangeleerd zal moeten worden. Andere benamingen voor callcentermedewerkers kunnen ook zijn sales medewerker of acquisiteur. Het beroep callcentermedewerkers betreft een functie dat bij je zal moeten passen. Als callcentermedewerkers krijg je regelmatig te maken met mensen die niet zitten te wachten op verkoopgesprekken. Daarnaast heb je als callcentermedewerker te maken met wet- en regelgeving over wie je precies wel of niet mag bellen.
Inbound callcentermedewerker
Een inbound callcentermedewerker zal meestal geen verkoopgesprekken voeren, maar kan wel producten of diensten aanbieden aan klanten die wellicht zelf afgehandeld kunnen worden of juist doorgegeven kunnen worden aan een andere medewerker zoals een outband callcentermedewerker. Over welke opleiding een inbound callcentermedewerker precies zal moeten beschikken is niet zomaar aan te geven, omdat er veel soorten callcenters bestaan. Wanneer het om technische vragen gaat zal bijvoorbeeld een achtergrond binnen de ICT-wereld enorm helpen. Een andere benaming voor een inbound callcentermedewerker is soms ook wel helpdeskmedewerker of klantadviseur.
Wat doet een callcenter precies
Een callcenter is over het algemeen een commercieel bedrijf gericht op de verkoop van diensten en producten. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van energiecontracten of aan het verkopen van telefoonabonnementen. Productverkoop diensten kunnen bijvoorbeeld zijn het aanbieden van energiebesparingsmaatregelen zoals woningisolatie of zonnepanelen. Medewerkers van een callcenter gericht op verkoop noemt men ook wel eens telemarketeers. Wanneer een commercieel medewerker niet op een callcenter werkt maar langs de deuren gaat noemt men dit weer een colporteur.
Werkzaamheden callcentermedewerker:
- Afspraken maken
- Informatie bieden
- Klachten afhandelen
- Verkoopgesprekken voor diensten voeren
- Verkoopgesprekken voor producten voeren
Beroep callcentermedewerker:
Werken in een callcenter:
Opleidingen tot callcentermedewerker
Er bestaan geen echte opleidingen voor een callcentermedewerker. Dit laat niet weg dat er wel interne opleidingsmogelijkheden bestaan. Daarnaast kunnen de opleidingseisen per callcenter sterk verschillen, wat afhankelijk is van het soort callcenter. Er zijn redelijk veel callcentermedewerkers actief die geen specifieke opleiding genoten hebben en intern opgeleid worden. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.
Bedrijven waar een callcentermedewerker werkzaam kan zijn
Een callcentermedewerker is over het algemeen werkzaam voor gespecialiseerde callcenter bedrijven die werkzaam kunnen zijn voor uiteenlopende soorten bedrijven. Daarnaast kan een callcentermedewerker werkzaam zijn voor grotere bedrijven die beschikken over een eigen callcenter. Denk hierbij bijvoorbeeld aan telecombedrijven, energiemaatschappijen of aan grote mediabedrijven.
Competenties callcentermedewerker
De competenties als callcentermedewerker kunnen verschillen per organisatie, maar over het algemeen kunnen we stellen dat een callcentermedewerker zal moeten beschikken over goede communicatieve vaardigheden, vloeiend Nederlands moet spreken en dat deze beschikt over goede commerciële vaardigheden. Algemeen belangrijk woorden zijn passie, energie, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, overtuigen, luister, presteren en analytisch.
Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als callcentermedewerker
Het arbeidsmarktperspectief als callcentermedewerker is over het algemeen redelijk te noemen. Er zijn veel verschillende soorten callcenters, die lang niet allemaal gebruikmaken van fulltime medewerkers. Vooral voor studenten en andere mensen kan dit beroep een leuke aanvulling zijn qua inkomsten. Er bestaan geen echte doorgroeimogelijkheden als callcentermedewerker. Wie door wil groeien binnen een callcenter zal over de juiste opleidingen moeten beschikken, omdat er anders geen doorgroeimogelijkheden zijn.
Arbeidsvoorwaarden en salaris callcentermedewerker
Er zijn geen voorbeelden te geven van specifieke arbeidsvoorwaarden, omdat je als callcentermedewerker voor verschillende soorten bedrijven werkzaam kan zijn met verschillende cao's. Daarnaast kan het zijn dat je als callcentermedewerker ingehuurd wordt op uitzendbasis. Als callcentermedewerker is het niet ongebruikelijk dat je veel tijdens de avonduren werkzaam bent, omdat dan de meeste mensen thuis zijn. Het vaste salaris als callcentermedewerker bij een fulltime baan zal tussen de 1700 en 2500 euro bruto per maand liggen, afhankelijk van leeftijd en opleidingen. Binnen de callcenter branche is het niet ongebruikelijk dat je als medewerker extra bonussen verdient wanneer je voldoende verkopen realiseert, waardoor het salaris kan oplopen. Overigens zijn lang niet alle callcentermedewerkers fulltime werkzaam.
Read this information on Call center employee in English.
Lesen Sie diese Informationen auf Callcenter-Mitarbeiter auf Deutsch.
Lea esta información sobre Empleado del centro de llamadas en español.
Boekhoudsoftware vergelijken voor Callcentermedewerker
Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Callcentermedewerker bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.
Mijnzzp.nl