Callcentermedewerker

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een callcentermedewerker werkt op een callcenter, die doorgaans de functies inbound en outbound callcentermedewerker kennen. Welke taken een callcentermedewerker precies heeft kan per bedrijf verschillen, maar over het algemeen zijn dit klantenservicediensten of verkoopdiensten zoals het beantwoorden van vragen of het verkopen van een dienst of product. De functie inbound en outbound callcentermedewerker zijn niet helemaal het zelfde. Inbound is meer gericht op service en outbound is gericht op verkoop. Een outbound callcentermedewerker zal dan ook meer commercieel onderlegd moeten zijn dan een inbound callcentermedewerker. Wanneer een callcentermedewerker voor een onafhankelijk callcenter werkt is het ook denkbaar dat hij of zij meerdere bedrijven vertegenwoordigt en dus te maken kan krijgen met meerdere diensten van verschillende bedrijven. Een andere benaming voor een callcenter is ook wel belcentrum of belbureau. Ondanks dat grote bedrijven zelf een callcenter kunnen hebben bestaan er tegenwoordig ook veel externe callcenters, die bepaalde diensten van een bedrijf uit handen nemen.

De meeste  nieuwe callcentermedewerkers worden intern opgeleid voor de specifieke diensten van een callcenter. Wanneer het een outbound callcentermedewerker betreft staat het halen van de targets hoog aangeschreven. Dit kan betekenen dat een outbound callcentermedewerker per dag minimaal vier leads of verkopen zal moeten genereren. Een gedegen training qua verkoopgesprekken is dan ook noodzakelijk, omdat een goede verkoper over goede commerciële eigenschappen zal moeten beschikken. Het op de juiste manier sturen van een verkoopgesprek is zeker iets wat aangeleerd zal moeten worden.

Een inbound callcentermedewerker zal meestal geen verkoopgesprekken voeren, maar kan wel producten of diensten aanbieden aan klanten die wellicht zelf afgehandeld kunnen worden of juist doorgegeven kunnen worden aan een andere medewerker zoals een outband callcentermedewerker. Over welke opleiding een inbound callcentermedewerker precies zal moeten beschikken is niet zomaar aan te geven, omdat er veel soorten callcenters bestaan. Wanneer het om technische vragen gaat zal bijvoorbeeld een achtergrond binnen de ICT-wereld enorm helpen. Een andere benaming voor een inbound callcentermedewerker is soms ook wel helpdeskmedewerker.

Wat doet een callcenter precies

Een callcenter is over het algemeen een commercieel bedrijf gericht op de verkoop van diensten en producten. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van energiecontracten of aan het verkopen van telefoonabonnementen. Productverkoopdiensten kunnen bijvoorbeeld zijn het aanbieden van energiebesparingsmaatregelen zoals woningisolatie of zonnepanelen. Medewerkers van een callcenter gericht op verkoop noemt men ook wel eens telemarketeers. Wanneer een commercieel medewerker niet op een callcenter werkt maar langs de deuren gaat noemt men dit weer een colporteur.

Werkzaamheden callcentermedewerker

  • Afspraken maken
  • Informatie bieden
  • Klachten afhandelen
  • Verkoopgesprekken voor diensten voeren
  • Verkoopgesprekken voor producten voeren

Werken in een callcenter:

Opleidingen tot callcentermedewerker

Er bestaan geen echte opleidingen voor een callcentermedewerker. Dit laat niet weg dat er wel interne opleidingsmogelijkheden bestaan. Daarnaast kunnen de opleidingseisen per callcenter sterk verschillen, wat afhankelijk is van het soort callcenter. Er zijn redelijk veel callcentermedewerkers actief die geen specifieke opleiding genoten hebben en intern opgeleid worden.

Bedrijven waar een callcentermedewerker werkzaam kan zijn

Een callcentermedewerker werkt voor een callcenter. Het kan gaan om een extern callcenter of om een callcenter van een groot bedrijf.

Competenties callcentermedewerker

De competenties als callcentermedewerker kunnen verschillen per organisatie, maar over het algemeen kunnen we stellen dat een callcentermedewerker zal moeten beschikken over goede communicatieve vaardigheden, vloeiend Nederlands moet spreken en dat deze beschikt over goede commerciële vaardigheden.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als callcentermedewerker

Het arbeidsmarktperspectief als callcentermedewerker is over het algemeen redelijk te noemen. Er zijn veel verschillende soorten callcenters, die lang niet allemaal gebruik maken van fulltime medewerkers. Vooral voor studenten en andere mensen kan dit beroep een leuke aanvulling zijn qua inkomsten. Er bestaan geen echte doorgroeimogelijkheden als callcentermedewerker. Wie door wil groeien binnen een callcenter zal over de juiste opleidingen moeten beschikken, omdat er anders geen doorgroeimogelijkheden zijn.

Arbeidsvoorwaarden en salaris callcentermedewerker

Er zijn geen voorbeelden te geven van specifieke arbeidsvoorwaarden, omdat je als callcentermedewerker voor verschillende soorten bedrijven werkzaam kan zijn met verschillende cao's. Daarnaast kan het zijn dat je als callcentermedewerker ingehuurd wordt op uitzendbasis. Als callcentermedewerker is het niet ongebruikelijk dat je veel tijdens de avonduren werkzaam bent, omdat dan de meeste mensen thuis zijn. Het vaste salaris als callcentermedewerker bij een fulltime baan zal tussen de 1400 en 1800 euro bruto per maand liggen, afhankelijk van leeftijd en opleidingen. Binnen de callcenter branche is het niet ongebruikelijk dat je als medewerker extra bonussen verdient wanneer je voldoende verkopen realiseert, waardoor het salaris kan oplopen. Overigens zijn lang niet alle callcentermedewerkers fulltime werkzaam.

Mijnzzp.nl