Telemarketeer

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een telemarketeer is een commercieel binnendienst medewerker die zich gespecialiseerd heeft in telemarketing. Een telemarketeer is dan ook verantwoordelijk voor telemarketing, oftewel telefonische verkoop. Als telemarketeer ben je doorgaans werkzaam voor een extern callcenterbedrijf waarbinnen in de meeste gevallen veel meer telemarketeers werkzaam zijn. Al deze verschillende telemarketeers zijn verantwoordelijk voor telefonische verkoopdiensten met betrekking tot diensten en/of producten. Ook het aanprijzen van diensten en/of producten zonder directe verkoop kan tot de verantwoordelijkheden behoren van een telemarketeer. In dat geval kan een telemarketeer verantwoordelijk zijn voor het maken van afspraken, zodat er een vervolggesprek kan plaatsvinden. Een telemarketeer hoeft niet voor een callcenterbedrijf werkzaam te zijn, omdat een telemarketeer ook direct voor een bepaalde organisatie werkzaam kan zijn die beschikt over een eigen callcenter. De inhoudelijke werkzaamheden die een telemarketeer precies zal uitvoeren kunnen verschillen per organisatie, maar ze zijn doorgaans wel gericht op de telefonische verkoop van diensten en/of producten en het aanprijzen van goederen en/of diensten. Een andere benaming voor telemarketeer kan ook zijn telefonische verkoper. Telemarketing komt binnen het bedrijfsleven veel voor, op verschillende manieren. Telemarketing is tegenwoordig wel aan strenge regels gebonden, omdat het zomaar opbellen van mensen niet in alle gevallen is toegestaan. Een telemarketeer is dus gebonden aan bepaalde wettelijke regels met betrekking tot het mogen opbellen van mensen. Een telemarketeer kan dus ook gezien worden als een commercieel medewerker, die zich gespecialiseerd heeft in telefonische verkooptechnieken en gesprekstechnieken.

Voordelen en nadelen van telemarketing

Het grote voordeel van telemarketing ten opzichte van bijvoorbeeld het sturen van mails is dat er rechtstreeks contact is met een potentiële klant en eventuele vragen van de potentiële klant snel te beantwoorden zijn waardoor een eventuele verkoop gemakkelijker af te sluiten is. Het grootste nadeel van telemarketing is dat lang niet iedereen telefonische verkoop kan waarderen. Daarnaast komt het ook zeker voor dat mensen zich misleid voelen wanneer het gesprek is afgelopen of dat er onduidelijke informatie verstrekt is door de telemarketeer.

Telecommunicatiewet

Omdat er in het verleden veel mis ging op het gebied van telemarketing en om mensen te kunnen beschermen bestaan er tegenwoordig strikte afspraken waaraan telemarketeers zich moeten houden zoals het stellen van een gelegenheidsvraag tijdens het intro van het gesprek en het eventueel doorverwijzen naar het Bel-me-niet Register. Mensen die zich aangemeld hebben bij het Bel-me-niet Register mogen niet benaderd worden door telemarketeers. Enkele belangrijke uitzonderingen hierop zijn dat bestaande klanten of oude klanten wel gebeld mogen worden door een telemarketeer. Daarnaast kan het ook zo zijn dat iemand zelf om bepaalde informatie gevraagd heeft en het Bel-me-niet Register niet van toepassing is. Bij oude klanten die benaderd worden door een telemarketeer moet de telemarketeer Recht van verzet aanbieden. Wanneer een persoon gebruik maakt van het Recht van verzet is het de bedoeling dat de telemarketeer er voor zal zorgen dat iemand niet meer gebeld zal worden.

Belangrijke regels telemarketing

  • Het is verboden om een voicemail in te spreken.
  • Het is verboden om aanbiedingen te doen aan minderjarigen.
  • Het is verboden om een gesprek op te nemen voor trainingsdoeleinde zonder de klant te informeren.
  • Het is verplicht om de gelegenheidsvraag te stellen aan het begin van het gesprek.
  • Het is verplicht om het doel van een gesprek aan te geven.
  • Het is verplicht om de lengte van het gesprek aan te geven.
  • Het is verplicht om het Bel-me-niet Register aan te bieden.
  • Misleiding of ander ongewenst gedrag is verboden.
  • Wanneer een gesprek ongelegen komt mag de telemarketeer alleen terug bellen met goedkeuring.

Beroep telemarketeer:

Opleidingen tot telemarketeer

Er bestaan geen opleidingsmogelijkheden voor het beroep telemarketeer via reguliere scholen. De meeste telemarketeers worden intern opgeleid door andere meer ervaren collega's of bijvoorbeeld een accountmanager. Over het algemeen worden er geen specifieke opleidingen verwacht om als telemarketeer werkzaam te kunnen zijn maar moet je natuurlijk wel communicatief goed onderlegd zijn. Ook is het denkbaar dat een externe cursus gevolgd zal moeten worden. Zie voor meer informatie ook de beroepen advertentieverkoper en het beroep marketeer.

Bedrijven waar een telemarketeer werkzaam kan zijn

Als telemarketeer werk je in de meeste gevallen voor een telemarketingsbedrijf c.q. callcenter maar kan je zoals eerder aangegeven ook direct werkzaam zijn voor een bepaalde organisatie. In alle gevallen is een telemarketeer aan te merken als een commercieel medewerker die verantwoordelijk is voor telefonische verkoopdiensten.

Competenties telemarketeer

De belangrijkste competenties als telemarketeer zijn de communicatieve vaardigheden en het klantgericht kunnen werken. Daarnaast moet een telemarketeer beschikken over een commerciële instelling. Een andere belangrijke competentie als telemarketeer is het werken volgens de doelstelling van de organisatie. Deze doelstellingen hebben ook betrekking op wettelijke regels waarmee een callcenter te maken heeft, omdat er anders problemen kunnen ontstaan met mogelijke toezichthouders. Als telemarketeer kunnen ook doorzettingsvermogen en netwerken aangemerkt worden als belangrijke competentie. Algemeen belangrijke woorden zijn luisteren, anticiperen, analytisch, zelfstandigheid, correctheid, energie, inspireren en motiveren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als telemarketeer

Het arbeidsmarktperspectief voor een telemarketeer is redelijk goed te noemen omdat er voldoende werk te vinden is. Veel telemarketeers zijn niet fulltime werkzaam. Wel is de vraag naar telemarketeers de laatste jaren steeds groter aan het worden. De doorgroeimogelijkheden voor een telemarketeer zullen sterk afhankelijk zijn van competenties en doorzettingsvermogen maar een baan als leidinggevende zal zeker niet onmogelijk zijn.

Arbeidsvoorwaarden en salaris telemarketeer

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven voor het beroep telemarketeer omdat dit per organisatie verschillend kan zijn. Een telemarketeer zal bij een fulltime dienstverband doorgaans een salaris verdienen tussen de 1700 en 2500 euro bruto per maand afhankelijk van leeftijd, dienstjaren en verantwoordelijkheden. Het beroep is zeer geschikt voor bijvoorbeeld studenten of anderen die op zoek zijn naar een bijverdienste.

Mijnzzp.nl