Verkoopmedewerker

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een verkoopmedewerker is een winkelmedewerker die verantwoordelijk kan zijn voor verschillende werkzaamheden, afhankelijk van het opleidingsniveau en de winkelervaring. Het beroep verkoopmedewerker kunnen we in het kort omschrijven als verkoopwerkzaamheden waarbinnen ook het adviseren van klanten centraal staat. Wat een verkoopmedewerker precies verkoopt is afhankelijk van de soort winkel waar de verkoopmedewerker werkzaam is. Wat in alle gevallen belangrijk is als verkoopmedewerker is het helpen en adviseren van de klanten op een correcte manier. Binnen de detailhandel zijn goede verkoopmedewerkers onmisbaar. Goede verkoopmedewerkers dragen voor een belangrijk deel bij aan het bestaansrecht van een winkel. Als verkoopmedewerker sta je over het algemeen niet alleen in de winkel maar werk je met diverse andere medewerkers samen, zoals verkoopspecialisten, de assistent filiaalmanager en de filiaalmanager zelf, als deze aanwezig is.

Een verkoopmedewerker helpt klanten met vragen en geeft advies. Ook het afrekenen en inpakken van de goederen kan een taak zijn van de verkoopmedewerker. Naast het zichtbaar aanwezig zijn voor de klanten heeft de verkoopmedewerker vaak nog andere taken, zoals het verwerken van aangeleverde goederen in het magazijn of het klaarzetten van goederen die geroutineerd moeten worden omdat ze bijvoorbeeld verouderd zijn. Daarnaast zal je de winkel zelf op een nette manier bevoorraadden, zodat klanten de aanwezige producten kunnen bekijken. Andere veelvoorkomende werkzaamheden kunnen zijn het wassen van de etalageruiten, het stofzuigen van de winkel of het klaarmaken van winkelpresentaties. Soms is de verkoopmedewerker ook verantwoordelijk voor het etaleren van de winkel, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn, omdat er professionele etaleurs bestaan die hierin gespecialiseerd zijn. Dit kan kan per werkgever en per verkoopmedewerker verschillen, omdat enige creativiteit wel belangrijk is bij het etaleren van winkels.

Wat maakt iemand een goede verkoper

Een goede verkoopmedewerker is niet opdringerig en geeft klanten de ruimte. Het op een juiste manier inschatten of een klant hulp nodig heeft is belangrijk. Niet iedere klant wil meteen bij binnenkomst geholpen worden en soms juist alleen even rustig rondkijken. De verkoper heeft ook de verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat winkel er netjes en verzorgd uitziet. Ook het regelmatig aanvullen van lege schappen is erg belangrijk, omdat er anders omzet verloren kan gaan. Goede verkoopdiensten hebben niet alleen met direct verkoopactiviteiten te maken, omdat de uitstraling van de winkel net zo belangrijk is.

Om een goede verkoper te kunnen worden is het belangrijk om op een goede manier met mensen om te kunnen gaan. Klanten kunnen soms lastig zijn, en daar moet de verkoopmedewerker op een goede manier mee omgaan. De meeste bedrijven die nieuwe verkopers aannemen zullen ze begeleiden om op een juiste manier om te kunnen gaan met de producten die in de winkel verkocht worden. Zo is er voor een kledingzaak heel andere kennis nodig dan voor een telefoonwinkel. Maar ook is er steeds meer aandacht voor extra cursussen, zoals agressietraining, hoe te handelen bij een overval en bedrijfshulpverlening. Al dit soort cursussen worden gegeven om het personeel weerbaarder te maken en zodat men weet hoe men moet handelen in geval van nood.

Bij grote winkelketens is er veel aandacht voor het opleiden van nieuw personeel, en voor het bijscholen van bestaande werknemers. Het is erg belangrijk dat nieuw personeel bekend wordt gemaakt met het assortiment van een winkel, omdat ze anders eigenlijk niet op de werkvloer thuis horen. De meeste winkelketens hebben specialisten in dienst die nieuw en bestaand personeel kunnen opleiden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verkooptrainingen en aan het adviseren van klanten. Beide aandachtsgebieden zijn belangrijk, omdat een winkel een commercieel bedrijf is dat omzet moet maken. Om de benodigde omzet te kunnen behalen is het belangrijk dat de verkoopmedewerkers verstand hebben van verkooptechnieken.

Daarnaast worden er regelmatig externe opleidingen of cursussen aangeboden door toeleveranciers van winkels. Dit is vooral het geval als toeleveranciers nieuwe producten aanbieden die om uitleg vragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een nieuwe televisielijn die op de markt gebracht wordt. Een goede verkoopmedewerker zal meer televisies verkopen als deze zelf bekend is met de nieuwe televisie, omdat dit het adviseren van klanten beter mogelijk maakt. Tegenwoordig veranderden producten in een winkel steeds sneller, en is het belangrijker dan ooit dat het personeel op de hoogte blijft van de laatste snufjes.

Wat niet te doen als verkoopmedewerker

Als verkoopmedewerker is het belangrijk om professioneel over te komen. Toch zijn er regelmatig slechte voorbeelden te vinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan winkelpersoneel dat in smerige of slordige kleding werkzaam is of aan winkelpersoneel dat amper de moeite neemt om klanten te begroeten. Een ander verkeerd voorbeeld is het proberen te paaien van een klant als deze mogelijk interesse heeft in een product. Een veel gemaakte fout door verkoopmedewerkers is de standaard zin “die heb ik zelf ook thuis”. Deze zin werkt echt niet meer en wekt over het algemeen een verkeerde indruk. Als winkelmedewerker werk je voor een commercieel bedrijf, maar dat betekent niet dat je alles kan doen om een verkoop te realiseren. Wees eerlijk en oprecht omdat dit het beste werkt.

Controle verkoopmedewerkers

Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat winkelketens speciale mysteryshoppers inzetten om de winkelervaring te toetsen. Dit betekent dat een mysteryshopper de winkel zal bezoeken om vervolgens te rapporteren aan de betreffende winkelketen wat zijn beleving precies is geweest. Dit moet niet gezien worden als het bespioneren van winkelpersoneel maar moet juist gezien worden als het onder de aandacht brengen van de mindere punten. Het is vervolgens aan de filiaalmanager of aan de regiomanager om deze mindere punten weg te werken in samenwerking met het winkelpersoneel.

Taken van een verkoopmedewerker:

  • Afrekenen goederen
  • Beveiliging aanbrengen
  • Etaleren van de winkel
  • Inpakken goederen
  • Klanten adviseren
  • Magazijnwerkzaamheden
  • Schoonmaakwerkzaamheden
  • Terugnemen goederen
  • Toezicht houden
  • Voorraad aanvullen
  • Winkel netjes houden

Film over een Verkoopmedewerker:

Opleidingen tot verkoopmedewerker

Door het volgen van de Mbo-opleiding verkoper detailhandel kan je verkoper of verkoopmedewerker worden in een winkel. Met de opleiding kan je aan de slag in de food- en/of nonfoodafdelingen van een klein, middel of groot winkelbedrijf. De meeste opleidingen bestaan uit vier dagen in de week werken bij een erkend leerbedrijf en één dag theorie op school. Als leerling verkoper ga je over het algemeen zelf een winkel zoeken die aangesloten is bij de school. Op school is er doorgaans veel aandacht voor Engels, Nederlands, rekenen en commerciële vaardigheden. De opleiding tot verkoper duurt over het algemeen twee, jaar waarna er natuurlijk ook nog vervolgopleidingen mogelijk zijn.

Bedrijven waar een verkoopmedewerker werkzaam kan zijn

Als verkoopmedewerker kan je natuurlijk bij veel verschillende winkels terecht. Wel is het in winkels belangrijk om productkennis te hebben. Bij sommige winkels kan de kennis intern geleerd worden, en bij andere winkels is het echt nog om kennis te hebben van het assortiment. Zo kan het zijn dat iemand alleen verstand heeft van kleding, televisies of juist juwelen. Om bij een juwelier te kunnen werken heb je een andere opleiding nodig dan als kledingverkoper.

Competenties verkoopmedewerker

Als verkoper pak je eigenlijk alle werkzaamheden aan die in een winkel voorkomen. Naast het vriendelijk helpen van klanten en ze te adviseren zijn er nog meer taken in een winkel, zoals het aannemen en opslaan van goederen en het retour nemen daarvan, het aanvullen van verkochte goederen, schoonmaken van de winkel en etalage. Daarnaast neem je klachten aan en geeft deze door aan de persoon die ze moet afhandelen, zoals een filiaalmanager. En natuurlijk reken je goederen af aan de kassa.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als verkoopmedewerker

Over het algemeen is het arbeidsmarktperspectief als verkoopmedewerker zeer goed te noemen, mits je over de juiste instelling en opleidingen beschikt. De juiste instelling heeft vooral te maken met een dienstbare en commerciële instelling, omdat deze erg belangrijk zijn als verkoopmedewerker. De doorgroeimogelijkheden als verkoopmedewerker zijn meestal sterk afhankelijk van het opleidingsniveau en je eigen competenties. Een mogelijke vervolgfunctie is het beroep verkoopspecialist of de functie assistent filiaalmanager. Ook is uiteindelijk de functie filiaalmanager niet ondenkbaar, als je beschikt over de juiste opleidingen en voldoende werkervaring.

Arbeidsvoorwaarden en salaris verkoopmedewerker

Wie in een winkel gaan werken moet zich goed beseffen dat er vaak gewerkt zal worden wanneer andere mensen vrij hebben zoals in het weekend, koopavonden, feestdagen en natuurlijk op zondag. De dagen in een winkel kunnen lang zijn, als er weinig klanten in de winkel zijn. Als winkelverkoper wordt er verwacht dat je kunt scoren, en bij sommige winkels is het dan ook zo dat de verkopers extra verdienen wanneer ze boven een bepaald bedrag verkocht hebben. Het basissalaris is dan meestal laag maar de verkopers verdienen meer door goed te verkopen. Dit is vaak het geval bij elektronicawinkels en bijvoorbeeld de herenmodezaken. Het salaris als winkelverkoper kan nogal verschillen per winkel en qua opleiding, ervaring en leeftijd van de verkoper. Een winkelverkoper in loondienst verdient tussen de 1200 en 1800 euro bruto per maand, wat sterk afhankelijk is van de soort winkel en verkoper.

Mijnzzp.nl