Retaildeskundige

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een retaildeskundige is een onderzoeker die zich gespecialiseerd heeft in de retailsector. Retail is de verzamelnaam voor bedrijven, die producten of diensten verkopen aan consumenten. Retail kan strikt gezien niet aangemerkt worden als detailhandel, omdat detailhandel alleen betrekking heeft op het verkopen van tastbare producten. Een retailer kan ook diensten verkopen, zoals etensgerechten binnen binnen de horeca. Eigenlijk is een retaildeskundige dus gespecialiseerd in de retailsector en de detailhandel. Over het algemeen zal iemand over veel kennis en ervaring moeten beschikken voordat de term retaildeskundige van toepassing is. Denk bijvoorbeeld aan eigenaren van grootwinkelbedrijven of aan wetenschappers, die zich gespecialiseerd hebben in de retailsector. Retaildeskundige zijn vaak werkzaam als consultant en worden meestal door de media gezien als ervaringsdeskundige. Iemand kan zich alleen retaildeskundige noemen als hij of zij over veel ervaring en kennis beschikt, die verder gaat dan alleen het kunnen verkopen van producten of diensten. Als retaildeskundige is het bijvoorbeeld ook belangrijk om verstand te hebben van de vastgoedmarkt, huurprijzen en consumentengedrag. Als retaildeskundige is het ook belangrijk om met cijfers te werken, zodat je positieve of negatieve signalen binnen de markt snel oppikt, zoals een verandering in het consumentengedrag. Denk bijvoorbeeld aan consumenten die voor bepaalde producten niet meer naar de winkel gaan en deze liever thuis laten bezorgen. De opkomst van webshops heeft binnen de retailsector een grote invloed, zoals een groeiende leegstand van winkelcentra en dalende huurprijzen afhankelijk van de locatie. Retaildeskundigen zijn over het algemeen gespecialiseerd in alle zaken, die de retailsector aangaan. Denk bijvoorbeeld aan de muziek, die te horen is in winkels, aan de herkenbaarheid van merken, innovatie, trends en aan de marktwerking binnen de retailsector.

Een retaildeskundige is dus een onderzoeker, die werkzaam is binnen verschillende vakgebieden. Denk bijvoorbeeld aan marktonderzoeken, vastgoedprijzen, consumentengedrag, webshops, productassortiment en aan de keuze van muziek, die te horen is binnen supermarkten en andere winkels. Daarnaast is een retaildeskundige gespecialiseerd in het monitoren van externe factoren die de retailsector aangaan. Denk bijvoorbeeld aan regels die veranderen, en die van invloed zijn op de retailsector. De laatste jaren zijn er bijvoorbeeld steeds meer gemeentes die detailhandel toestaan op industrieterreinen, waardoor lokale winkelgebieden minder interessant zijn voor middenstanders. Dit komt vooral doordat de huurprijzen op industrieterreinen meestal voordeliger zijn. Daarnaast hoeven consumenten op industrieterreinen meestal niet te betalen voor het parkeren. Het is de retaildeskundige, die alle factoren zal onderzoeken die van toepassing zijn op de retailsector. Zoals eerder omschreven worden retaildeskundige meestal ook door de media aangemerkt als specialist. Retaildeskundige zijn vaak aan het woord als specialist als er belangrijke onderwerpen besproken worden. Denk bijvoorbeeld aan een winkelketen, die failliet is gegaan door veranderde marktomstandigheden.

Innovatie retailsector

De retailsector is een sector die sterk afhankelijk is van innovatie. Een retaildeskundige kan daarom ook onderzoeken welke nieuwe trends belangrijk zijn om te kunnen innoveren. Een andere manier van innovatie is het verder beteren van de klantbeleving om meer bezoekers naar de winkel te trekken. Ook kan een retaildeskundige verantwoordelijk zijn voor het onderzoeken hoe bepaalde merken kunnen vernieuwen. Denk bijvoorbeeld aan het ombouwen van winkels of aan het bedenken van een nieuw logo dat beter past bij de tijd. Een retaildeskundige kan veel verschillende marktonderzoeken uitvoeren die gericht zijn op verschillende belangrijke punten. Denk bijvoorbeeld aan het onderzoeken wat de gevolgen zijn van steeds meer eenpersoonshuishoudens, of aan het onderzoeken wat de gevolgen zijn van nieuwe technologische ontwikkelingen binnen de markt. De werkzaamheden van een retaildeskundige moeten dus verder gezien worden als alleen het zo optimaal mogelijk kunnen verkopen van producten. Denk juist ook aan alle andere factoren, die van invloed zijn op de retailsector.

Waarom is de Apple Store zo populair:

Veranderende winkelstraat:

Opleidingen tot retaildeskundige

Er bestaan geen specifieke opleidingsmogelijkheden voor het beroep retaildeskundige. Over het algemeen kunnen we stellen dat een retaildeskundige minimaal een Hbo-opleiding genoten heeft, zoals de Hbo-opleiding Commerciële Economie, de Hbo-opleiding Bedrijfseconomie, de Hbo-opleiding Bedrijfskunde MER of bijvoorbeeld de Hbo-opleiding Marketing Management. Welke opleiding het beste past is persoonlijk en kan per persoon en branche verschillen. Zie voor meer informatie ook de website van Detailhandel Nederland en de website RetailDetail waar meer informatie te vinden is. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig ondernemer.

Bedrijven waar een retaildeskundige werkzaam kan zijn

Een retaildeskundige kan voor verschillende onderzoeksbureaus werkzaam zijn. Daarnaast kan een retaildeskundige een gepromoveerde wetenschappers en/of hoogleraar zijn, die zich gespecialiseerd heeft in de retailsector. Het is ook denkbaar dat een retaildeskundige werkzaam is als consultant voor verschillende bedrijven binnen de retailsector. Een retaildeskundige hoeft niet werkzaam te zijn binnen de retailsector om aangemerkt te worden als retaildeskundige.

Competenties retaildeskundige

De belangrijkste competentie van een retaildeskundige is de algemene kennis en ervaring van de retailsector en alle bijkomende relevante werkzaamheden, zoals vastgoedkennis en regelgeving. Daarnaast is het belangrijk dat je een netwerker bent, omdat je meestal op een brede manier onderzoek uitvoert. Ook goede communicatieve vaardigheden mogen als retaildeskundige niet ontbreken. Algemeen belangrijke woorden zijn onderzoeken, inzicht, marktwerking, overtuigen, plannen, organiseren, presteren en onafhankelijkheid.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als retaildeskundige

Het arbeidsmarktperspectief van een retaildeskundige is over het algemeen beperkt te noemen, ondanks dat de retailsector groot te noemen is. In de meeste gevallen kan je alleen retaildeskundige worden als je beschikt over de juiste kennis en ervaring. Er zijn als retaildeskundige geen echte doorgroeimogelijkheden, anders dan het opbouwen van een goede naam. Zoals eerder omschreven hoeft een retaildeskundige niet werkzaam te zijn binnen de retailsector.

Arbeidsvoorwaarden en salaris retaildeskundige

Er zijn geen voorbeelden te geven van specifieke arbeidsvoorwaarden, omdat je als retaildeskundige voor uiteenlopende soorten bedrijven en organisaties in verschillende branches werkzaam kan zijn. Wat een retaildeskundige precies zal verdienen is ook niet zomaar aan te geven, omdat het beroep daar te algemeen voor is. Wel kunnen we stellen dat een retaildeskundige over het algemeen tot de hogere salarisschalen zal behoren.

Mijnzzp.nl