Gastvrouw

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een gastvrouw is iemand die gasten op de juiste professionele manier ontvangt binnen de horecasector, wat betrekking kan hebben op verschillende soorten horecagelegenheden. De taken die een gastvrouw uitvoert zijn deels uitvoerend en deels controlerend. Een van de belangrijkste taken van een gastvrouw is het op de juiste manier ontvangen van gasten en ze het gevoel te geven dat ze een bijzondere avond gaan beleven in de horecagelegenheid. Een gastvrouw is dan ook het visitekaartje van een restaurant of andere horecagelegenheid, omdat de gastvrouw vaak de eerste persoon is die gasten zullen zien als ze binnenkomen. Zo ontvangt de gastvrouw de gasten en neemt hun jas aan. Na het aannemen van de jassen begeleidt de gastvrouw de gasten naar hun tafel. Bij binnenkomst zal een goede gastvrouw naar de naam van de gasten gevraagd hebben en deze niet meer vergeten, zodat de gastvrouw de gasten kan aanspreken met hun achternaam. De werkzaamheden van een gastvrouw zijn erg belangrijk, omdat de gastvrouw voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor de beleving van de gasten. Het eten kan nog zo goed zijn, maar niet alles draait alleen om het eten. Als de bediening en/of ontvangst niet als prettig worden ervaren komen gasten in veel gevallen niet snel meer terug. Het beroep gastvrouw moet verder wel vrij algemeen gezien worden, omdat een gastvrouw op een brede manier werkzaam kan zijn binnen de horeca- of recreatiesector. Het beroep gastvrouw is dan ook een belangrijk beroep in verschillende sectoren en op verschillende manieren. In alle gevallen is een gastvrouw verantwoordelijk voor het op een juiste manier ontvangen van gasten.

Binnen de betere horecagelegenheden kan het beroep gastvrouw een zelfstandige functie betreffen, waarbij de gastvrouw verantwoordelijk is voor het op juiste manier ontvangen van gasten. Het is in dat geval de gastvrouw die de mogelijke reservering zal controleren van de gasten, de jassen zal aannemen van de gasten en de gasten naar de juiste tafel zal begeleiden. Van een gastvrouw mag verwacht worden dat deze zeer klantvriendelijk te werk gaat en dat ze precies zal aanvoelen waaraan de gasten behoefte hebben. De goede gastvrouw heeft dan ook oog voor details en kent de juiste etiquette. Etiquette heeft als gastvrouw betrekking op de juiste beleefdheidsregels en de juiste omgangsvormen. Enkele belangrijke kenmerken van de juiste etiquette hanteren zijn de kennismaking van gasten, de begroeting van gasten, de omgang met gasten, de dienstbaarheid als gastvrouw en het dragen van de juiste passende kleding als gastvrouw.

Oog voor detail als gastvrouw

Als gastvrouw is het belangrijk dat je een goed oog voor details hebt. Een goede gastvrouw zal snel opmerken als gasten behoefte hebben aan bediening. Denk bijvoorbeeld aan gasten die hun drankje op hebben. Een goede gastvrouw zal dit snel opmerken en vragen of er behoefte is aan een nieuw drankje. Ook wanneer tafels klaargemaakt worden voor de gasten is het de gastvrouw die zal controleren of het bestek wel echt schoon is en of de wijnglazen en/of andere glazen wel goed schoon zijn. Wanneer gasten de menukaart ontvangen van de gastvrouw kan het nodig zijn om extra uitleg te geven over de gerechten en eventueel een passende wijn aan te bevelen bij het eten. Ook de rekening wordt na afloop als gastvrouw netjes aan de heer gegeven en niet aan de vrouw. Wanneer de gasten vertrekken zal de gastvrouw netjes de jassen aanreiken en de gasten een prettige avond wensen en bedanken voor hun komst.

Werken als gastvrouw

Het werken als gastvrouw is over het algemeen heel leuk, echter kunnen er ook voorvallen zijn die minder leuk zijn. Gasten kunnen nogal eens kritisch zijn over het eten, drank en/of andere zaken. Een goede gastvrouw zal dit altijd op een nette en gepaste manier oplossen. Zo kan het soms nodig zijn om de chef kok bij de tafel te halen en de gast zijn klacht te laten doen aan de chef-kok. Het kan ook voorkomen dat de betreffende gast geen gelijk heeft maar dat deze toch iets niet goed zal vinden. Een lastige situatie waar eigenlijk geen oplossing voor is. Het is de taak van de gastvrouw om deze toch te vinden en ook om beleefd te blijven tegenover de gast.

Waar werkt een gastvrouw

Een gastvrouw hoeft niet perse in de horeca werkzaam te zijn, omdat meer branches gebruik maken van gastvrouwen. Een gastvrouw kan binnen de praktijk verschillende benamingen hebben die afhankelijk zijn van de branche waar deze werkzaam is. Denk bijvoorbeeld aan het beroep host, die werkzaam is binnen de recreatiesector of de toeristensector. Een host is ook een gastvrouw, echter is een host niet gebonden aan de horeca. Een ander voorbeeld is hotel receptioniste, die ook gezien kan worden als een gastvrouw of gastheer.

Beroepen als gastvrouw

Het beroep gastvrouw is in lang niet alle gevallen een zelfstandig beroep. Een gastvrouw kan ook een serveerster, een barista, een bedienend medewerker of de restaurant manager van het restaurant zijn. Over het algemeen zijn het alleen de grotere en betere horecagelegenheden die gebruik maken van zelfstandig werkende gastvrouwen. Het grote voordeel van het werken met een zelfstandige gastvrouw is dat de taken onderling in de horecagelegenheid beter verdeeld kunnen worden. Vooral wanneer het druk is in horecagelegenheden kan het verdelen van taken zeer handig zijn, zodat de diverse medewerkers precies weten wat er van hun verwacht wordt.

Werkzaamheden van een gastvrouw:

  • Het aannemen en uitgeven van de jassen
  • Het aanwijzen van de tafel
  • Het adviseren van wijn
  • Het afrekenen
  • Het informeren van gasten
  • Het ontvangen van gasten
  • Het opnemen van de bestelling
  • Het organiseren en begeleiden van evenementen
  • Het uitleggen van de menukaart
  • Het uitvoeren van werkzaamheden bij de receptie
  • Het vermaken van gasten

Beroep gastvrouw:

Beroep gastvrouw:

Beroep gastvrouw:

Opleidingen tot gastvrouw

Om als gastvrouw te kunnen werken kan je het beste de Mbo-opleiding tot gastvrouw volgen. De opleiding kan in twee jaar voltooid worden, afhankelijk van je vooropleiding. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor goed gastheerschap zoals de ontvangst, houding, serveren en adviseren. Tijdens de opleiding ga je over het algemeen vier dagen werken en één dag naar school voor de theorie. Een geheel andere opleiding kan ook tot de mogelijkheden behoren, omdat het fungeren als gastvrouw binnen veel verschillende beroepen belangrijk is. Het is dus goed denkbaar dat een gastvrouw een andere opleiding volgt, waarbinnen het op de juiste manier ontvangen van gasten ook belangrijk is. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen.

Bedrijven waar een gastvrouw werkzaam kan zijn

Een gastvrouw binnen de horeca kan voor verschillende soorten horecagelegenheden werkzaam zijn, zoals voor een restaurant of een strandtent, of kan werkzaam zijn voor een caféhouder met restaurant. Andere voorbeelden kunnen weer zijn een hotel met restaurant of een congrescentrum met restaurant. Eigenlijk kan een gastvrouw overal wel werkzaam zijn voor bedrijven, instellingen en organisaties die te maken hebben met gasten. Zoals eerder omschreven kan een gastvrouw op een brede manier werkzaam zijn binnen de horecasector en recreatiesector. Het is ook denkbaar dat een gastvrouw verantwoordelijk is voor andere werkzaamheden. Het beroep gastvrouw hoeft geen fulltime functie te betreffen.

Competenties gastvrouw

De belangrijkste competentie van een gastvrouw is de algemene dienstbare instelling tegenover gasten. Omdat een gastvrouw veel te maken heeft met verschillende gasten en leidinggevenden kan ook communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Ook inspiratie kan gezien worden als belangrijke competentie, omdat een goede gastvrouw tips zal geven over eten en drinken. Een andere belangrijke competentie is stressbestendigheid, omdat het werken als gastvrouw in sommige gevallen veel kan vragen van de gastvrouw. Denk hierbij bijvoorbeeld aan drukke dagen, zoals de feestdagen. Op dit soort dagen moet de gastvrouw zeer flexibel kunnen werken zonder dat hij of zij de gasten uit het ook verliest. Algemeen belangrijke woorden voor een gastvrouw zijn energie, waakzaamheid, inzicht, zelfstandigheid, samenwerken, klantgericht, snelheid, plannen, overleggen en professionaliteit.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als gastvrouw

Het arbeidsmarktperspectief van een gastvrouw is over het algemeen goed te noemen, omdat een gastvrouw op veel manieren werkzaam kan zijn. Het beroep gastvrouw komt niet alleen voor binnen de horeca. Wel kan het buiten de horeca belangrijk zijn dat de gastvrouw over een andere passende opleiding beschikt. In de horeca komt het beroep gastvrouw over het algemeen alleen voor in de betere restaurants. Lang niet alle horecagelegenheden maken standaard gebruik van gastvrouwen. Het verkrijgen van werk als gastvrouw zal over het algemeen geen probleem zijn als je beschikt over de juiste opleidingen. De doorgroeimogelijkheden van een gastvrouw moeten gezien worden in het verder specialiseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het volgen van een opleiding tot sommelier. Ook een aanvullende opleiding tot barista of tot biersommelier kan tot de mogelijkheden behoren.

Arbeidsvoorwaarden en salaris gastvrouw

Over het algemeen zal een gastvrouw onder de Horeca CAO vallen, waarbinnen de arbeidsvoorwaarden zijn geregeld afhankelijk van de werkgever. Vanzelfsprekend zal een gastvrouw vaak in de avonduren en in het weekend werkzaam zijn. Dit kan wel verschillen per werkgever, omdat een gastvrouw niet werkzaam hoeft te zijn in restaurants. Een gastvrouw verdient in loondienst afhankelijk van zijn ervaring, opleiding, leeftijd en soort restaurant tussen de 1600 en 2400 euro bruto per maand.

Mijnzzp.nl