Hotel receptioniste

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een hotel receptioniste is verantwoordelijk voor frontofficewerkzaamheden. Een andere benaming voor een hotel receptioniste is frontofficemedewerker, maar een frontofficemedewerker kan ook werkzaam zijn buiten hotels zoals bij een congrescentrum of recreatiepark. Als hotel receptioniste werk je meestal wel op de frontoffice, dat niks anders is dan een balie of receptie. De werkzaamheden als hotel receptioniste moeten gezien worden als het ontvangen van gasten en het informeren van gasten. Denk hierbij aan het inchecken van gasten, het uitchecken van gasten en aan algemene administratieve werkzaamheden. Daarnaast kan het zo zijn dat gasten specifieke vragen hebben. Als hotel receptioniste is het belangrijk dat je bezoekers op een correcte manier ontvangt en voorziet van informatie. De hotel receptioniste is dan ook het visitekaartjes van een hotel. Vaak is de hotel receptioniste ook verantwoordelijk voor telefonische vragen en eventuele boekingen.

De receptioniste staat vaak in de lobby van een hotel en is daarmee een belangrijk visitekaartje voor het hotel. Een correcte benadering van gasten is dan ook een must. De receptioniste zal nieuwe gasten vaak inchecken en uitleggen hoe het hotel werkt, zoals de tijden van het ontbijt, lunch en avondeten. Ook heeft de receptioniste veel kennis van de omgeving nodig, omdat de gasten dit vaak niet hebben. Zo kunnen gasten vragen naar een leuk restaurant of museum. Het is dan de receptioniste die een leuke aanbeveling kan doen aan de gasten.

Omdat de receptioniste in de lobby werkzaam is kan deze automatisch toezicht houden op komende en vertrekkende mensen. De receptioniste kan ook de hulp inroepen van de bagagist om bagage van gasten naar de kamer te brengen. De meeste hotelkamers staan via een telefoon in verbinding met de receptionist, voor het geval er vragen of wensen zijn vanuit een kamer. Bij vertrek van gasten maakt de receptioniste vaak de rekening op en vraagt aan de gasten of alles naar wens in geweest.

Afhankelijk van het soort hotel kan de receptionist ook andere taken uitvoeren binnen het bedrijf, zoals helpen in de bediening of het schoonmaken van kamers. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van het hotel en de bezetting van het hotel. De taken van een receptionist zijn erg breed te noemen. Ook het controleren van internetboekingen en mails van klanten behoort vaak tot de taak van de receptionist. Omdat de receptionist vaak ook in de bediening kan helpen, worden deze zaken tijdens de opleiding ook meegenomen.

Gasten komen meestal in het weekend of op een bepaalde tijd aan in een hotel, zodat het dan vaak druk is voor de receptionist, met alle gasten inboeken en andere juist weer uitboeken. Buiten deze drukten kan de receptionist dan prima helpen met andere belangrijke taken binnen een hotel, zoals de bediening tijdens het avondeten of juist helpen met het ontbijt klaar te zetten. De receptionist is zeker geen kok, maar weet vaak prima het ontbijt klaar te maken en te serveren aan de gasten.

Enkele werkzaamheden die een receptionist kan uitvoeren zijn:

  • Begroeten van de bezoekers en het achterhalen van de reden van het bezoek
  • De receptionist legt gegevens vast en geeft passen af
  • Beantwoordt de telefoon en verbindt door
  • Handelt informatie verzoeken af
  • Hoort klachten aan en geeft dit door
  • Maakt reserveringen en plant afspraken
  • Ontvangt betalingen en verwerkt deze
  • Houdt toezicht op de veiligheid

Informatiefilm over een hotel receptionist:

Opleidingen tot hotel receptioniste

Wie als receptionist of als frontofficemedewerker wil gaan werken kan het beste de Mbo-opleiding frontofficemedewerker volgen. De opleiding duurt over het algemeen twee tot vier jaar, afhankelijk van de vooropleiding. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor communicatie, administratieve vaardigheden, dienstverlening, boekingen verwerken en gastheerschap. Tijdens de opleiding zal je regelmatig stage lopen.

Bedrijven waar een hotel receptioniste werkzaam kan zijn

Als hotel receptioniste ben je werkzaam in een hotel. Ook kan een hotel receptioniste of frontofficemedewerker werkzaam zijn voor ander bedrijven die gebruik maken van een frontoffice, zoals de recreatiesector. Voor dit beroep bestaan verschillende benamingen, maar de werkzaamheden komen wel overeen.

Competenties hotel receptioniste

Als receptioniste ben je het visitekaartjes voor een hotel. In de meeste gevallen is het eerste contact wanneer de reservering gedaan zal worden door de gasten. Dan krijgen ze de receptioniste te spreken. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor klantvriendelijkheid en gastheerschap, omdat dit zo belangrijk is. Als receptioniste is het ook belangrijk om goed te luisteren naar de klanten, omdat ze meestal problemen melden bij de receptie.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als hotel receptioniste

Als goed opgeleide receptioniste zijn er redelijk veel receptioniste vacatures en zzp advertenties te vinden. De receptioniste komt bij veel bedrijven voor en lang niet alleen bij hotels. Doorgroeimogelijkheden als receptioniste zijn er ook voldoende, mits iemand extra opleidingen wil volgen. Een volgen de stap zou kunnen zijn die van front office manager.

Arbeidsvoorwaarden en salaris hotel receptioniste

Als receptioniste verdien je in loondienst afhankelijk van je opleiding, ervaring en verantwoordelijkheid tussen de 1500 en 2400 euro bruto per maand. Het salaris kan wel sterk wisselen per hotel of ander soort bedrijf.

Mijnzzp.nl