Hotel receptioniste

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een hotel receptioniste is een hotelmedewerker die verantwoordelijk is voor frontoffice werkzaamheden. Een andere benaming voor hotel receptioniste kan ook zijn frontofficemedewerker, maar een frontofficemedewerker hoeft niet werkzaam te zijn voor hotels. Een frontofficemedewerker kan bijvoorbeeld ook werkzaam zijn binnen een congrescentrum of recreatiepark, die over het algemeen ook gebruik kunnen maken van een receptie. Als hotel receptioniste werk je dus binnen de frontoffice van een hotel. Een frontoffice is niks anders dan een balie of receptie waar gasten en/of bezoekers ontvangen worden. De inhoudelijke werkzaamheden van een hotel receptioniste kunnen in het kort het beste omschreven worden als het ontvangen van gasten en het informeren van gasten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inchecken van gasten, het uitchecken van gasten en aan algemene administratieve werkzaamheden. Daarnaast kan het zo zijn dat hotelgasten specifieke vragen hebben. Als hotel receptioniste is het belangrijk dat je bezoekers op een correcte manier ontvangt en voorziet van alle relevante informatie. De hotel receptioniste moet gezien worden als belangrijk visitekaartje van het hotel, omdat de hotel receptioniste als eerste de hotelbezoekers zal ontvangen. Vaak is de hotel receptioniste ook verantwoordelijk voor het beantwoorden van telefonische vragen en het maken van eventuele boekingen. Andere werkzaamheden van een hotel receptioniste kunnen zijn het opgeroepen van taxi's voor hotelgasten, het inschakelen van de bagagist of het onderhouden van contact met de facilitair medewerkers. Het beroep hotel receptioniste moet verder wel vrij algemeen gezien worden, omdat de inhoudelijke werkzaamheden per hotel kunnen verschillen. Het beroep hotel receptioniste hoeft ook geen fulltime beroep te zijn. Dit is vaak het geval binnen de kleinere hotels. In dat geval kan een hotel receptioniste ook verantwoordelijk zijn voor andere werkzaamheden.

De belangrijkste taak van de hotel receptioniste is het zo goed mogelijk helpen van hotelgasten. De hotel receptioniste zal nieuwe gasten inchecken en uitleggen hoe het hotel werkt, zoals de tijden van het ontbijt, lunch en het avondeten. Ook heeft een goede hotel receptioniste veel kennis van de directe omgeving, omdat de hotelgasten dit vaak niet zelf hebben. Zo kunnen hotelgasten bijvoorbeeld vragen naar een goed restaurant of een leuk museum. In dat opzicht kan een hotel receptioniste ook gezien worden als gids. De hotel receptioniste kan ook de hulp inroepen van de bagagist om bagage van hotelgasten naar de kamer te brengen. De meeste hotelkamers staan via een telefoon in verbinding met de frontoffice, voor het geval er vragen of wensen zijn vanuit een hotelkamer. Bij vertrek van hotelgasten maakt de hotel receptioniste de rekening op en vraagt aan de hotelgasten of alles naar wens in geweest. Omdat de hotel receptioniste in de lobby werkzaam is van het hotel kan deze automatisch ook toezicht houden op komende en vertrekkende hotelgasten. Als een hotel receptioniste werkzaam is voor de betere hotels zal de hotel receptioniste over het algemeen ook kunnen samenwerken met een hotelportier, conciërge en eventuele car park host. Dit kan wel verschillen per hotel, omdat niet alle hotels op dezelfde manier werken.

Afhankelijk van het soort hotel kan de hotel receptioniste ook andere werkzaamheden uitvoeren binnen het hotel, zoals helpen in de bediening of het schoonmaken van kamers. Dit is afhankelijk van de grootte en de bezetting van het hotel. De taken van een hotel receptioniste zijn dan ook erg breed te noemen. Ook het controleren van internetboekingen en mails van gasten behoort over het algemeen tot de verantwoordelijkheid van de hotel receptioniste. Omdat je als hotel receptioniste ook met de bediening kan helpen, worden deze werkzaamheden tijdens de opleiding meegenomen. Zoals eerder omschreven zijn lang niet alle hotel receptioniste fulltime werkzaam als hotel receptioniste. Hotelgasten komen meestal in het weekend aan, waardoor het op bepaalde dagen drukker is als hotel receptioniste. Op dit soort dagen zijn hotel receptionistes meestal erg druk met het inboeken en uitboeken van hotelgasten. Buiten deze drukke werkdagen achter de frontoffice kan een hotel receptioniste ook prima ingezet worden voor andere werkzaamheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het klaarzetten van het ontbijt, of aan het serveren van eten en drank aan hotelgasten. Een hotel receptioniste is geen kok, echter kan een hotel receptioniste wel prima werkzaam zijn in de bediening.

Enkele werkzaamheden van een hotel receptioniste zijn:

  • Het aanhoren en verwerken van mogelijke klachten
  • Het afhandelen van informatieverzoeken
  • Het beantwoorden van de telefoon en het doorverbinden
  • Het begroeten en ontvangen van hotelbezoekers
  • Het houden houden van toezicht op de lobby en het hotel
  • Het maken van reserveringen
  • Het oproepen en inschakelen van andere medewerkers
  • Het oproepen van externe bedrijven (taxi's)
  • Het vastleggen van relevante gegevens en het afgeven van passen
  • Het verwerken van betalingen

Beroep hotel receptionist:

Opleidingen tot hotel receptioniste

Wie als hotel receptionist of als frontofficemedewerker wil gaan werken kan het beste de Mbo-opleiding frontofficemedewerker volgen. De opleiding duurt over het algemeen twee tot vier jaar, afhankelijk van de vooropleiding. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor communicatie, administratieve vaardigheden, dienstverlening, boekingen verwerken en gastheerschap. Tijdens de Mbo-opleiding frontofficemedewerker zal je over het algemeen regelmatig stage lopen onder begeleiding van een ervaren collega, die gezien moet worden als leermeester. Omdat je als hotel receptioniste ook te maken krijgt met internationale hotelgasten zal een hotel receptioniste minimaal de Engelse taak moeten beheersen. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een hotel receptioniste werkzaam kan zijn

Als hotel receptioniste ben je werkzaam in een hotel. Ook kan een hotel receptioniste of frontofficemedewerker werkzaam zijn voor ander bedrijven die gebruik maken van een frontoffice, zoals de recreatiesector. Voor dit beroep bestaan verschillende benamingen, maar de werkzaamheden komen wel overeen. Daarnaast kan een receptioniste gewoon voor het reguliere bedrijfsleven werkzaam zijn als receptioniste. Ook de overheid kan gebruik maken van frontofficemedewerkers.

Competenties hotel receptioniste

De belangrijkste competentie van een hotel receptioniste is de dienstbare instelling, omdat dit erg belangrijk is als hotel receptioniste. In dat opzicht kan ook communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie, omdat goede communicatie alles te maken heeft met goede dienstverlening. Daarnaast moet een hotel receptioniste gezien kunnen worden als allround gastvrouw of gastheer, die begrijpt hoe belangrijk goede service is voor hotels. Omdat een hotel receptioniste ook verantwoordelijk is voor andere werkzaamheden kan ook flexibiliteit aangemerkt worden als belangrijke competentie. Algemeen belangrijke woorden zijn passie, energie, motivatie, zelfstandigheid, samenwerken, inzicht, verantwoordelijkheidsgevoel, klantvriendelijkheid en oplossingsgerichtheid.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als hotel receptioniste

Als goed opgeleide receptioniste zijn er redelijk veel receptioniste vacatures en zzp advertenties te vinden. Als hotel receptioniste is het wel belangrijk dat je beschikt over de juiste opleidingen, omdat je als hotel receptioniste moet beschikken over de juiste kennis en instelling. Met andere woorden moet een hotel receptioniste beschikken over de juiste persoonlijkheid, omdat je anders niet geschikt bent om te kunnen werken als hotel receptioniste. De doorgroeimogelijkheden van een hotel receptioniste kunnen gezien worden in het verkrijgen van meer verantwoordelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de vervolgfunctie front office manager of wellicht aan de functie hotelmanager. Dit is wel afhankelijk van mogelijke vervolgopleidingen en het soort hotel waarbinnen je werkzaam bent. Binnen de grotere hotels moeten de beroepen front office manager en hotelmanager over het algemeen gezien worden als beroepen op Hbo-niveau.

Arbeidsvoorwaarden en salaris hotel receptioniste

Als hotel receptioniste verdien je in loondienst afhankelijk van je opleiding, ervaring en verantwoordelijkheid tussen de 1800 en 2400 euro bruto per maand. Het salaris kan wel sterk wisselen per hotel of ander soort bedrijf.

Mijnzzp.nl