Hotelportier

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een hotelportier is verantwoordelijk voor diverse werkzaamheden die te maken hebben met het ontvangen en begeleiden van hotelgasten. De belangrijkste taak van een hotelportier is het verwelkomen van gasten en het eventueel ophouden van de deur van het hotel, als deze niet voorzien is van een draaideur of schuifdeur. Andere belangrijke werkzaamheden van een hotelportier zijn het openen van de autoportieren, zodat gasten zich welkom voelen, en het aannemen van de koffers. Daarnaast kan een hotelportier verantwoordelijk zijn voor het parkeren of voorrijden van auto's van de gasten als ze daar behoefte aan hebben. In dat geval kan een hotelportier ook aangemerkt worden als car park host. Deze dienst is meestal zeer welkom als het parkeren van de auto lastig is, zoals binnen een drukke binnenstad. Een hotelportier draagt dan ook voor een belangrijk deel bij aan de gastvrijheid en dienstverlening van een hotel en is een belangrijk visitekaartje van het hotel. Het is overigens niet zo dat alle hotels gebruik maken van een hotelportier. Dit is meestal alleen het geval bij de luxere hotels, die gebruik maken van het hotelclassificatie systeem. Het beroep hotelportier moet over het algemeen heel ruim gezien worden, omdat een hotelportier niet alleen verantwoordelijk is voor het openen van deuren. Een andere benaming voor hotelportier kan namelijk ook poortwachter zijn. De term poortwachter houdt in dat er sprake is van een toezichthouder. Het is dus de hotelportier die gezien kan worden als poortwachter. Een poortwachter kan ook verantwoordelijk zijn voor het bewaken van een parkeerterrein. De functie hotelportier heeft dan ook niet alleen te maken met service, omdat een hotelportier ook verantwoordelijk kan zijn voor het buiten houden van ongewenste gasten, die verder niks te zoeken hebben in een hotel. Dit kan vooral binnen drukke steden erg belangrijk zijn om overlast of criminaliteit te voorkomen.

Aankomende gasten worden over het algemeen door de hotelportier begeleid naar de receptie, zodat ze zich welkom voelen. Wanneer binnen een hotel ook een speciale bagagist aanwezig is worden de koffers overgenomen van de hotelportier door de bagagist. Het is de bagagist die de aankomende gasten zal begeleiden naar de hotelkamer. Deze werkzaamheden kunnen ook gecombineerd zijn, omdat lang niet alle hotels aparte hotelportiers en bagagisten aangesteld hebben. Ondanks dat de kerntaak van een hotelportier is het verwelkomen van gasten is ook het houden van toezicht een belangrijke taak van een hotelportier. Dit is meestal zo omdat luxe hotels gevestigd zijn in drukke gebieden, waar veel mensen aanwezig zijn. Het is de hotelportier die vervelende situaties kan voorkomen door zijn aanwezigheid. Daarnaast voelen gasten van het hotel zich meestal veiliger als er een speciale hotelportier aanwezig is.

Welke werkzaamheden een hotelportier precies allemaal uitvoert is niet zomaar aan te geven, omdat dit afhankelijk is van het hotel. Wel zijn alle werkzaamheden gericht op dienstverlening en service. Denk bijvoorbeeld aan het geven van informatie aan gasten, het oproepen van taxi's, het inschakelen van autopoetsers als een gast hierom vraagt of aan het aannemen van tassen en koffers. Daarnaast is het denkbaar dat een hotelportier andere werkzaamheden uitvoert, omdat lang niet alle hotelportiers de hele dag buiten staan. Denk bijvoorbeeld aan schoonmaakwerkzaamheden in de lobby of aan kleine onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van een lamp. De meeste hotelportiers zijn allround medewerkers die inzetbaar zijn voor diverse werkzaamheden als dit nodig mocht zijn.

Zoals eerder aangegeven zijn het over het algemeen alleen de luxe hotel die gebruik maken van hotelportiers. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is dat hotelportiers verplicht aanwezig moeten zijn om in aanmerking te kunnen komen voor vijf sterren. Binnen Nederland worden hotels ingedeeld op sterrenniveaus die kunnen variëren van één ster tot vijf sterren. Een vijfsterrenhotel moet dus gebruik maken van hotelportiers, waardoor ze zich onderscheiden van andere hotels.

Diverse werkzaamheden van een hotelportier zijn:

  • Het parkeren van auto's
  • Het houden van toezicht
  • Het uitladen en inladen van koffers en tassen
  • Het informeren van hotelgasten
  • Het openen van de hoteldeuren
  • Het verwelkomen van hotelgasten

Beroep hotelportier:

Opleidingen tot hotelportier

Er bestaan binnen Nederland geen specifieke opleidingen tot hotelportier. De meeste hotelportiers leren het vak intern van ervaren hotelportiers, die gezien kunnen worden als leermeester. Er bestaan natuurlijk wel voldoende cursussen en andere opleidingen gericht op gastheerschap, die ook raakvlakken hebben met het beroep hotelportier. Ondanks dat er geen gerichte opleidingen bestaan tot hotelportier is het wel denkbaar dat een hotelportier over een andere opleiding beschikt binnen de hospitality branche. Dit is vooral het geval als de hotelportier ook verantwoordelijk is voor andere werkzaamheden. Lang niet alle hotelportier zijn fulltime werkzaam als hotelportier. Het is dan ook prima denkbaar dat een hotelportier ook gezien kan worden als algemeen facilitair medewerker. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een hotelportier werkzaam kan zijn

Een hotelportier is werkzaam in een hotel. Het beroep hotelportier komt over het algemeen alleen voor binnen de luxere hotels, die gebruik maken van het hotelclassificatie systeem. Zonder hotelportiers komt dit soort luxe hotels niet in aanmerking van het maximaal aantal haalbare sterren binnen het hotelclassificatie systeem. Het beroep hotelportier komt dan ook niet voor binnen alle hotels.

Competenties hotelportier

De belangrijkste competentie als hotelportier is een dienstbare en gastvrije opstelling, omdat het vakgebied daarom draait. Daarnaast ben je als hotelportier een belangrijke adviseur voor gasten en zal je dan ook communicatief gezien sterk onderlegd moeten zijn. Algemeen belangrijke woorden als hotelportier zijn flexibiliteit, doorzettingsvermogen, inzicht, zelfstandigheid, verantwoordelijkheidsgevoel, passie, samenwerken en delegeren. Delegeren heeft vooral betrekking op organisatiekunde, zoals het op de juiste moment klaar zetten van een auto of het oproepen van taxi's op het juiste moment. Omdat een hotelportier in sommige gevallen ook verantwoordelijk kan zijn voor het parkeren van auto's kan de hotelportier ook aangemerkt worden als car park host. Dit hoeft niet altijd het geval te zijn, omdat het parkeren en ophalen van auto's tot de verantwoordelijkheid kan behoren van andere hotelmedewerkers.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als hotelportier

Het arbeidsmarktperspectief als hotelportier is binnen Nederland matig te noemen, omdat er relatief gezien niet veel hotels zijn die gebruik maken van hotelportiers. Daarnaast betreft het een redelijk populair beroep, waardoor de concurrentie groot kan zijn als er een mogelijke vacature is. De doorgroeimogelijkheden als hotelportier moeten gezien worden in het werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Het is niet ondenkbaar dat een hotelportier ook een EHBO-cursus volgt, of een cursus bedrijfshulpverlener, waardoor hij of zij breder inzetbaar is.

Arbeidsvoorwaarden en salaris hotelportier

Als hotelportier zal je doorgaans onder de cao Horeca vallen, waarbinnen de arbeidsvoorwaarden geregeld zijn. Een hotelportier werkzaam in loondienst zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 1700 en 2500 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl