Kwaliteitsmanager

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een kwaliteitsmanager is verantwoordelijk voor kwaliteitsmanagement. Kwaliteitsmanagement heeft betrekking op het leveren van optimale kwaliteit met betrekking tot goederen en/of diensten. Het beroep kwaliteitsmanager kan voorkomen in alle denkbare branches, maar over het algemeen zal een kwaliteitsmanager werkzaam zijn voor de grotere bedrijven die hun kwaliteit willen verhogen of willen waarborgen. Naast het optimaal leveren van kwaliteit kunnen andere zaken belangrijk zijn, zoals wet- en regelgeving en milieunormen, die voor verbeteringen vatbaar kunnen zijn. Het houden van toezicht en het regelmatig rapporteren aan de directie en andere belanghebbenden zijn belangrijke taken als kwaliteitsmanager. Ook is de kwaliteitsmanager verantwoordelijk voor het aansturen van andere medewerkers en het onderhouden van contacten met alle belanghebbenden. Een kwaliteitsmanager is dus gespecialiseerd in kwaliteitsmanagement, wat betrekking kan hebben op verschillende soorten van kwaliteit. Kwaliteitsmanagement kan in het kort het beste omschreven worden als het streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van producten, diensten of productieprocessen. Kwaliteitsmanagement is geen vast gegeven en kan betrekking hebben op alles wat met kwaliteit te maken heeft. Met andere woorden kan ook het verbeteren van de dienstverlening van een organisatie onder de verantwoordelijkheid vallen van een kwaliteitsmanager. Als een kwaliteitsmanager verantwoordelijk is voor het verbeteren van productieprocessen kan er ook sprake zijn van een procesmanager. In het algemeen is het zo dat een kwaliteitsmanager ook actief betrokken is bij innovatieprojecten. Dit is het geval, omdat innovatie meestal niet los gezien kan worden van het beteren van de kwaliteit. Kwaliteitsmanagement kan ook betrekking hebben op educatie, waardoor de kennis en dus de kwaliteit zal toenemen.

Kwaliteitsmanagement moet dus ruim gezien worden, omdat organisaties op verschillende manieren te maken kunnen hebben met kwaliteitsmanagement. Kwaliteitsmanagement heeft in alle gevallen wel betrekking op het waarborgen en/of verder verbeteren van de kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan een kwaliteitsmanager, die zich zal richten op het naleven van wet- en regelgeving. In dat geval zal de kwaliteitsmanager bijvoorbeeld veel te maken hebben met de compliance manager of met auditors en accountants. Een ander voorbeeld is het controleren van productieprocessen om de kwaliteit te kunnen waarborgen. Omdat het waarborgen en verder verbeteren van de kwaliteit de hele organisatie aangaat is het zo dat je in de meeste gevallen te maken hebt met verschillende afdelingsmanagers. Daarnaast kan je als kwaliteitsmanager te maken hebben met de innovatiemanager. Innovatiemanagers zijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen en doorvoeren van innovatie op de werkvloer. Het willen verbeteren van de kwaliteit heeft in veel gevallen ook direct te maken met innovatieprojecten. Een kwaliteitsmanager kan in veel gevallen ook aangemerkt worden als kwartiermaker. Een kwartiermaker is een voorloper, die processen zal analyseren om veranderingen te kunnen doorvoeren. Andere belangrijke werkzaamheden van een kwaliteitsmanager zijn het voorkomen van fouten. In dat opzicht kan de kwaliteitsmanager ook te maken hebben met beleidsadviseurs. In samenwerking met beleidsadviseurs kan de kwaliteitsmanager duidelijke richtlijnen opstellen om menselijke fouten op de werkvloer te voorkomen.

Kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement heeft betrekking op het nastreven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van producten, productieprocessen en/of diensten. Kwaliteitsmanagement is een geen vast vakgebied, omdat kwaliteit betrekking kan hebben op alles wat een organisatie aangaat. Denk bijvoorbeeld aan organisaties die willen veranderen of aan organisaties die processen willen verbeteren. Kwaliteitsmanagement moet dan ook gezien worden als een algemene term voor organisaties die hun kwaliteit willen verhogen. Kwaliteitsmanagement kan dus betrekking hebben op processen, maar net zo goed betrekking hebben op het beter opleiden van personeel. Kwaliteitsmanagement komt kortweg neer op het bezighouden met het optimaliseren van de kwaliteit van producten, productieprocessen, diensten of de organisatie. Een kwaliteitsmanager is dus iedere dag bezig met het op een betere manier verbinden van bedrijfsprocessen, waarbij het implementeren van innovatie een belangrijk rol speelt. Het verbeteren van bedrijfsprocessen is over het algemeen geen makkelijke opgave, omdat het doorvoeren van veranderingen in de meeste gevallen niet simpel zal zijn. Een kwaliteitsmanager zal dan ook veel moeten analyseren, testen en overleggen voordat mogelijke veranderingen doorgevoerd kunnen worden. Ook na het doorvoeren moet een kwaliteitsmanager blijven monitoren of de veranderingen wel echt de kwaliteit verhoogd hebben.

Wat doet een kwaliteitsmanager allemaal:

  • Het aansturen van projectkwaliteitscontroles
  • Het analyseren van processen
  • Het doen van verbetervoorstellen
  • Het fungeren als aanspreekpunt
  • Het opstellen van kwaliteitsplannen
  • Het optimaliseren van het bedrijfsmanagementsysteem
  • Het stimuleren van medewerkers om de kwaliteit te verhogen

Hbo-opleiding Business IT & Management:

Opleidingen tot kwaliteitsmanager

Wie een carrière ambieert als kwaliteitsmanager kan het beste de Hbo-opleiding Business Management, de Hbo-opleiding Commerciële Economie of de Hbo-opleiding Bedrijfskunde volgen en wellicht één extra cursus kwaliteitsmanagement volgen om de kneepjes van het vak te leren. Het is niet ongebruikelijk dat reguliere managers een cursus kwaliteitsmanagement volgen die meestal enkele weken tot enkele maanden in beslag zal nemen. Tijdens deze cursus is er natuurlijk veel aandacht voor belangrijke kwaliteitsvraagstukken die allemaal aan bod zullen komen.

Bedrijven waar een kwaliteitsmanager werkzaam kan zijn

Als kwaliteitsmanager kan je voor verschillende bedrijven en organisaties werkzaam zijn in alle denkbare branches. Denk bijvoorbeeld aan financiële instellingen of fabrieken, of werkzaam zijn voor overheidsorganisaties. Zoals eerder omschreven moet kwaliteitsmanagement vrij ruim gezien worden, omdat alle bedrijven en organisatie te maken hebben met kwaliteit. Denk bijvoorbeeld ook aan kwaliteitscontroleurs die werkzaam zijn binnen de horeca of binnen de schoonmaakbranche. Dit betreft wel andere vormen van kwaliteitsmanagement. Het is denkbaar dat een kwaliteitsmanager werkzaam is voor een adviesbureau als consultant.

Competenties kwaliteitsmanager

De competenties van een kwaliteitsmanager kunnen onderling verschillen per bedrijf of organisatie, maar over het algemeen zal een kwaliteitsmanager leiderschap moeten bezitten, visie hebben en doorzettingsvermogen hebben. Maar ook communicatief zul je goed onderlegd moeten zijn, evenals analytisch, zodat je bijzaken van de hoofdzaken weet te onderscheiden. Als kwaliteitsmanager is het overigens belangrijk dat je begrijpt hoe bepaalde bedrijfsprocessen precies werken en hoe ze eventueel verder verbeterd kunnen worden. Algemeen belangrijke woorden zijn verandermanagement, innovatie, controleren, waakzaamheid, objectief, overleggen, samenwerken, inspiratie, plannen en organiseren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als kwaliteitsmanager

Het arbeidsmarktperspectief van een kwaliteitsmanager is over het algemeen redelijk goed te noemen. Wel is het zo dat je als kwaliteitsmanager over het algemeen alleen voor grotere bedrijven en organisaties werkzaam bent. Daarnaast is het zo dat het zeer specifieke werkzaamheden betreft, die niet zomaar aan iedereen overgelaten kunnen worden. Ervaring en aanvullende opleidingen zijn dan belangrijke als we spreken van het beroep kwaliteitsmanager. Er zijn verder geen specifieke voorbeelden te geven van mogelijke doorgroeimogelijkheden van een kwaliteitsmanager. Wel is het denkbaar dat een goede kwaliteitsmanager uiteindelijk kan doorgroeien tot een hogere managementfunctie binnen de organisatie.

Arbeidsvoorwaarden en salaris kwaliteitsmanager

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven, omdat je als kwaliteitsmanager natuurlijk voor verschillende bedrijven, organisaties of overheden werkzaam kunt zijn. Het salaris als kwaliteitsmanager is sterk afhankelijk van je specifieke taken en verantwoordelijkheden. Een kwaliteitsmanager in loondienst zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 3000 en 4000 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleiding en verantwoordelijkheden. Het salaris kan wel enorm verschillen tussen het middenmanagement en hogermanagement.

Mijnzzp.nl