Bagagist

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een bagagist is een facilitair medewerker die verantwoordelijk is voor het naar de kamer brengen van koffers van hotelgasten. De werkzaamheden van een bagagist moeten gezien worden als luxe dienstverlening voor aankomende en vertrekkende gasten in hotels. Bagagisten zijn over het algemeen alleen werkzaam voor de luxere en betere hotels, waarbinnen dienstverlening en gastheerschap hoog aangeschreven staan. In de meeste gevallen zal de bagagist de koffers aannemen als de gasten aan het inchecken zijn, zodat ze niet zelf met de koffers en tassen hoeven te zeulen. Het is de bagagist die er voor zorgt dat de koffers naar de kamer gebracht worden. Daarnaast kan een bagagist verantwoordelijk zijn voor het uitleggen van de diverse functies op de hotelkamer. Denk bijvoorbeeld aan het uitleggen waar alle lichtschakelaars zich bevinden en hoe ze precies werken. Het kan ook voorkomen dat de bagagist verantwoordelijk is voor andere werkzaamheden als het rustig is in het hotel, zoals schoonmaakwerkzaamheden of onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast kan het voorkomen dat de bagagist post bezorgt naar hotelkamers als dat nodig is. Een bagagist functioneert in veel gevallen als het visitekaartje van het hotel. Het is daarom erg belangrijk dat de bagagist vriendelijk en servicegericht is en dat hij of zij er representatief uitziet. Een bagagist is in veel gevallen te vinden in de lobby van het hotel, waar hij of zij ook een oogje in het zeil kan houden. Het beroep bagagist komt niet voor binnen alle hotels, omdat bagagisten over het algemeen alleen werkzaam zijn in hotels die veel service bieden. Dit zijn vaak hotels die beschikken over meerdere sterren binnen het hotelclassificatie systeem. Het kan voor hotels verplicht zijn om gebruik te maken van bagagisten om in aanmerking te kunnen komen voor het maximaal aantal haalbare sterren. Dit is bijvoorbeeld ook het geval als we spreken van hotelportiers.

De werkzaamheden van een bagagist moeten dus gezien worden als dienstverlenende werkzaamheden die gericht zijn op het bieden van extra service aan hotelgasten. De werkzaamheden van een bagagist zijn verder niet heel moeilijk, maar ze zijn wel zeer service en dienstverlenend gericht en worden daarom meestal erg gewaardeerd door de hotelgasten. Bagagisten dragen dan ook voor een belangrijk deel bij aan de gastvrijheid van hotels. Het beroep bagagist houdt over het algemeen meer in dan alleen het tillen van koffers en tassen. Als de bagagist niet bezig is met aankomende of vertrekkende gasten kan hij of zij ook andere werkzaamheden uitvoeren, die per hotel kunnen verschillen. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat een bagagist ook restaurants boekt voor gasten, post bezorgt op de hotelkamer of taxi's oproept voor gasten als zij daarom vragen. Welke exacte werkzaamheden en verantwoordelijkheden een bagagist precies heeft kan per werkgever verschillen, omdat niet alle hotels het zelfde zijn. Het is bijvoorbeeld ook denkbaar dat een bagagist werkzaam is als hotelportier en dus een gecombineerde functie heeft. Bij grote hotels kan het beroep hotelportier ook een zelfstandige functie betreffen.

Een bagagist kan dus gezien worden als facilitair medewerker die op een brede manier werkzaam is in hotels. Over het algemeen zal een bagagist namelijk ook gezien moeten worden als conciërge en als nachtportier. Als bagagist zal je in de meeste gevallen niet fulltime bezig zijn met het wegbrengen en ophalen van koffers, omdat dit in de meeste gevallen niet nodig is. Het is wel denkbaar dat een bagagist in het weekend fulltime werkzaam is als bagagist, omdat in het weekend veel hotelgasten aankomen en vertrekken. Zoals eerder omschreven kunnen de werkzaamheden van een bagagist wel verschillen per hotel, omdat niet alle hotels op dezelfde manier werken. Daarnaast kan een bagagist werkzaam zijn voor grote hotels, waarbinnen veel gasten verblijven. In dat geval zal een bagagist over het algemeen fulltime werkzaam zijn als bagagist, omdat er sprake is van veel hotelgasten.

Diverse werkzaamheden van een bagagist zijn:

  • Het boeken van externe bedrijven
  • Het fungeren als hotelportier
  • Het geven van voorlichting aan hotelgasten
  • Het houden van algemeen toezicht
  • Het in- en uitladen koffers en tassen in voertuigen
  • Het rondbrengen van post naar hotelkamers
  • Het uitvoeren van kleine technische werkzaamheden
  • Het wegbrengen en ophalen van koffers

Carrière in een hotel:

Opleidingen tot bagagist

Er zijn geen beroepsopleidingen te volgen voor het beroep bagagist via reguliere scholen. Dit neemt niet weg dat de werkzaamheden als bagagist meegenomen kunnen worden binnen een andere Mbo-opleiding. Zoals eerder omschreven komt het beroep bagagist niet veel voor, omdat alleen het de betere en luxere hotels zijn, die gebruik maken van bagagisten. Het is ook denkbaar dat een bagagist helemaal niet beschikt over een horecaopleiding of dienstverlenende opleiding. In dat geval worden de werkzaamheden als bagagist over het algemeen aangeleerd in de praktijk door ervaren collega's, die gezien kunnen worden als leermeester. Het is dus goed denkbaar dat een bagagist een interne opleiding zal doorlopen. De werkzaamheden van een bagagist vragen verder niet om een erkende beroepsopleiding. Wel kan het belangrijk zijn om minimaal de Engelse taal te beheersen als bagagist.

Bedrijven waar een bagagist werkzaam kan zijn

Een bagagist is over het algemeen alleen werkzaam voor de luxere hotels, die gebruik maken van het hotelclassificatie systeem. Het kan voor hotels verplicht zijn om bagagisten aan het werk te hebben om in aanmerking te kunnen komen voor het maximaal haalbare sterren binnen de hotelclassificatie systeem. Dit neemt niet weg dat ook andere hotels gebruik kunnen maken van bagagisten. In de meeste gevallen betreft het wel de betere en grotere hotels, die te maken hebben met veel hotelgasten.

Competenties bagagist

De belangrijkste competentie als bagagist is de dienstbare en gastvrije instelling. Met andere woorden moet een bagagist gezien kunnen worden als gastheer of gastvrouw. Daarnaast kan communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie, omdat een bagagist met veel verschillende hotelgasten te maken krijgt. Ook heeft een bagagist in de meeste gevallen te maken met diverse collega's, zoals hotel receptionisten en de hotelmanager. Afhankelijk van de specifiek verantwoordelijkheden kan het ook belangrijk zijn dat een bagagist aangemerkt kan worden als onderhoudsman. Algemeen belangrijke woorden als bagagist zijn service, luisteren, inzicht, flexibiliteit, motivatie en doorzettingsvermogen.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als bagagist

Het arbeidsmarktperspectief als bagagist is over het algemeen niet heel groot te noemen, omdat de werkzaamheden daarvoor te specifiek zijn. Daarnaast is het zo dat bagagisten over het algemeen alleen werkzaam zijn voor de luxere en grotere hotels, die te maken hebben met veel hotelgasten. Het is ook denkbaar dat andere hotelmedewerkers fungeren als bagagist. Er zijn als bagagist over het algemeen ook geen echte doorgroeimogelijkheden, anders dan het volgen van passende opleidingen waardoor er doorgroeimogelijkheden kunnen ontstaan. Het alleen werken als bagagist kan ook gezien worden als ongeschoolde arbeid.

Arbeidsvoorwaarden en salaris bagagist

Een bagagist zal doorgaans onder de Horeca-cao vallen, waarbinnen de arbeidsvoorwaarden geregeld zijn afhankelijk van de werkgever. Een bagagist verdient afhankelijk van zijn leeftijd en verantwoordelijkheden tussen de 1500 en 2400 bruto per maand. Een bagagist heeft meestal extra inkomsten door de fooi die het beroep meebrengt. Het beroep komt ook wel voor als deeltijdbaan, omdat de gasten meestal op vaste tijden komen of weggaan.

Mijnzzp.nl