Taxichauffeur

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een taxichauffeur vervoert passagiers in een taxi tegen betaling. Om in Nederland als taxichauffeur te mogen werken moet de taxichauffeur beschikken over het rijbewijs B, CCV-B en een chauffeurspas. Een chauffeurspas is een pas die de taxichauffeur bij zich moet hebben tijdens zijn werkzaamheden. Deze pas moet tijdens het vervoeren van passagiers zichtbaar in de auto aanwezig zijn. In het verleden waren de eisen om deze pas te krijgen veel soepeler dan tegenwoordig. Voor een taxichauffeur bestaan er verschillende soorten chauffeurspassen, namelijk een beperkte chauffeurspas en een volledige chauffeurspas. Het belangrijkste verschil tussen een beperkte en volledige chauffeurspas zijn de werkzaamheden als taxichauffeur. Taxichauffeurs met een beperkte chauffeurspas hebben niks met financiële handelingen te maken, omdat deze taxichauffeurs bijvoorbeeld schoolkinderen vervoeren. Als we het hebben over een reguliere taxichauffeur zal deze moeten beschikken over een volledige chauffeurspas. Het beroep taxichauffeur kan dus op verschillende manieren voorkomen, omdat niet alle taxichauffeurs dezelfde werkzaamheden uitvoeren. Het beroep taxichauffeur is een mooi beroep dat ook veel vrijheid zal geven, omdat je zelfstandig werkzaam zal zijn op de taxi. De concurrentie als taxichauffeur is tegenwoordig wel heel groot te noemen, omdat er veel zelfstandige taxichauffeurs werkzaam zijn. Vooral in de grotere steden zijn veel taxichauffeurs werkzaam.

Het beroep taxichauffeur is een mooi en een populair beroep te noemen. Naar schatting werken er ongeveer 8500 taxichauffeurs als ondernemer in Nederland. Dit zijn doorgaans taxichauffeurs die één taxi bezitten en zo hun inkomen proberen te verdienen. Het zelfstandig bestaan als taxichauffeur is niet altijd even makkelijk, omdat de concurrentie vaak groot is en een taxi vrij duur is in het gebruik, zoals verzekeringen, brandstofprijzen, onderhoud en de afschrijving van de taxi. Een zelfstandig taxichauffeur moet dan ook veel uren maken om een fatsoenlijk inkomen te kunnen verdienen. Het is niet zo dat alle taxichauffeurs fulltime werkzaam zijn, omdat het beroep taxichauffeur ook populair te noemen is als deeltijdbaan. Deze taxichauffeurs werken vaak in de avond of in het weekend om een extra inkomen te verdienen. Het werken als taxichauffeur moet wel bij je passen, omdat het werken als taxichauffeur niet altijd even veilig is. Vooral in het weekend bij uitgaansgelegenheden kunnen er soms vervelende situaties ontstaan, als klanten dronken zijn en vervelend worden. Dit is dan ook de belangrijkste reden dat taxichauffeurs geen gordel hoeven te dragen als ze klanten in de auto hebben. De gordel zou een belemmering kunnen zijn als een taxichauffeur overvallen wordt.

Het beroep taxichauffeur moet vrij algemeen gezien worden, omdat een taxichauffeur op verschillende manieren werkzaam kan zijn. Het vervoeren van scholieren en ouderen als taxichauffeur kan bijvoorbeeld niet zomaar vergeleken worden met het zelfstandig vervoeren van passagiers als taxiondernemer. Een taxichauffeur, die scholieren en ouderen zal vervoeren is in de meeste gevallen niet werkzaam als ondernemer. Dit soort taxidiensten wordt over het algemeen alleen uitgevoerd door de grotere taxicentrales. Afhankelijk van de soort passagiers waarmee een taxichauffeur te maken krijgt kan het ook zijn dat een taxichauffeur over aanvullende opleidingen moet beschikken. Het kan bijvoorbeeld zo zijn, dat een bepaalde gemeente alleen taxichauffeurs zal accepteren die beschikken over een EHBO-cursus als het schoolkinderen betreft. In alle gevallen is een taxichauffeur verantwoordelijk voor het comfortabel en veilig vervoeren van passagiers.

Uitrusting taxi

Een taxi moet verplicht uitgevoerd zijn met een taxameter. Deze meter moet ieder jaar gekeurd en eventueel geijkt worden. Door het gebruik van de meter kan een klant precies zien wat er aan het eind van de rit voldaan moet worden. In het jaar 2000 is de taxibranche geliberaliseerd in Nederland. In deze periode is er veel onrust geweest in de taxibranche. Dit kwam mede doordat de verplichte vergunning van de ene op de andere dag waardeloos was geworden. Voor deze vergunningen werden voor die tijd grote bedragen betaald. Nadat er geen vergunning meer nodig was is het aantal taxi's dan ook aanzienlijk toegenomen, wat de kwaliteit niet altijd ten goede kwam.

Term Taxi

De term taxi komt uit het Grieks (taxis) en betekent betaling. In Nederland rijden er ongeveer 36.500 taxi's rond en zijn er naar schatting ongeveer 50.000 mensen werkzaam in de taxibranche. De meest voorkomende taxi's in Nederland zijn: Mercedes Benz, Skoda en Opel. In veel andere landen is het verplicht om een taxi van een bepaalde kleur te voorzien om ze duidelijk herkenbaar te maken. In Nederland hoeft dit niet. Wel is het zo dat tegenwoordig alle taxi's een blauw nummerbord voeren.

Taxichauffeur het beroep:

Opleidingen tot taxichauffeur

Om als taxichauffeur te kunnen werken zal er een korte opleiding gevolgd moeten worden van meestal drie dagen. De eerste twee dagen bestaan doorgaans uit theorieles en de laatste dag uit praktijkles. Na het volgen van de opleiding zal er twee keer examen gedaan moeten worden bij het CBR. Het eerste examen bestaat uit theorie en het tweede examen is de rijproef. Als men geslaagd is voor het examen krijgt de taxichauffeur de zogenaamde chauffeurskaart BCT of taxipas, zoals het ook wel genoemd wordt. Als taxichauffeur is het meestal ook verplicht om nascholing te volgen voor de zogenaamde code 95. Wel is het belangrijk dat de taxikandidaat over het autorijbewijs bezit voor de opleiding. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor de theorie zodat de aanstaande taxichauffeur precies weet wat er allemaal komt kijken bij het vak als taxichauffeur. De opleiding tot taxichauffeur is door het hele land te volgen en is verplicht voor taxichauffeurs. Er bestaat overigens ook een Mbo-opleiding taxichauffeur.

Bedrijven waar een taxichauffeur werkzaam kan zijn

Een taxichauffeur is over het algemeen werkzaam voor een taxibedrijf. Taxibedrijven bieden in veel gevallen verschillende diensten aan als taxibedrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vervoeren van schoolkinderen of particulieren, of aan het uitvoeren van vip- of directievervoer voor bedrijven. Welke passagiers een taxichauffeur precies vervoert is afhankelijk van de bevoegdheden als taxichauffeur. Als taxichauffeur kan je ook prima werkzaam zijn als ondernemer. Zoals eerder omschreven zijn er tegenwoordig relatief gezien veel zelfstandig werkende taxichauffeurs. Het is niet zo dat alle taxichauffeurs werkzaam zijn als fulltime taxichauffeur, omdat het beroep taxichauffeur ook een populair beroep is als bijbaan.

Competenties taxichauffeur

Als taxichauffeur is het belangrijk om klantvriendelijk te zijn en klanten vlot via de kortste weg op een comfortabele manier op hun bestemming te brengen. De laatste jaren is er steeds meer aandacht aan de service van de taxi's, omdat daar vroeger nogal nogal wat mis mee was. Als taxichauffeur heb je een vlotte rijstijl, zonder dat er regels overtreden worden. Ook is de persoonlijke verzorging en de professionele beroepshouding van taxichauffeurs erg belangrijk. Het dragen van een pak en het netjes open doen van de passagiersdeur draagt allemaal bij aan de beleving van de klanten. Twee belangrijke competenties van een taxichauffeur zijn dan ook dienstbaarheid en gastheerschap. Omdat een taxichauffeur met veel verschillende passagiers te maken krijgt kan communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Daarnaast kan conflictbeheersing als taxichauffeur gezien worden als belangrijke competentie. Als je als taxichauffeur werkzaam bent als ondernemer zal je ook over een commerciële instelling moeten beschikken. Algemeen belangrijke woorden zijn passie, energie, doorzettingsvermogen, stressbestendig, plannen, zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als taxichauffeur

Het arbeidsmarktperspectief als taxichauffeur is over het algemeen heel goed te noemen. Daarnaast is het zo dat lang niet alle taxichauffeurs werkzaam zijn als fulltime taxichauffeur. Een taxichauffeur die niet fulltime werkzaam is kan bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het vervoeren van schoolkinderen. Het verkrijgen van werk als taxichauffeur zal dan ook over het algemeen geen enkel probleem zijn. De doorgroeimogelijkheden als taxichauffeur moeten gezien worden in het starten van een eigen taxionderneming, omdat er anders geen echte doorgroeimogelijkheden zijn als taxichauffeur. Wie overweegt om een eigen taxionderneming te starten moet zich wel beseffen dat er tegenwoordig sprake is van veel concurrentie onder de taxichauffeurs. De meeste taxichauffeurs maken veel uren per week om hun inkomen te kunnen verdienen. Het rondkomen als zelfstandig werkende taxichauffeur is prima mogelijk, echter zal een taxichauffeur wel veel uren moeten maken.

Arbeidsvoorwaarden en salaris taxichauffeur

Als taxichauffeur zijn je arbeidsvoorwaarden per bedrijf verschillend. Ook is er een verschil tussen schoolvervoer en bijvoorbeeld het werken in de nacht als taxichauffeur. Als zelfstandig ondernemer bepaal je natuurlijk je eigen arbeidsvoorwaarden en werk je wanneer jij denkt dat de meeste inkomsten behaald kunnen worden met je taxi. Als taxichauffeur in loondienst verdien je tussen de 1700 en 2300 euro bruto per maand, afhankelijk van je leeftijd. Als zelfstandig ondernemer in de taxiwereld kun je doorgaans meer verdienen als je voldoende uren werkt en genoeg klanten kunt vervoeren. Ook zijn de kosten van de taxi zelf een belangrijke factor als het aankomt op de inkomsten als taxichauffeur, omdat de taxi doorgaans regelmatig onderhoud nodig zal hebben omdat er veel kilometers gereden zullen worden.

Mijnzzp.nl