Taxichauffeur

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een taxichauffeur vervoert passagiers in een taxi tegen betaling. Om in Nederland als taxichauffeur te mogen werken moet de chauffeur beschikken over het rijbewijs B, CCV-B en een chauffeurspas. Een chauffeurspas is een pas die de chauffeur bij zich moet hebben tijdens zijn werkzaamheden. Deze pas moet tijdens het vervoeren van passagiers zichtbaar in de auto aanwezig zijn. In het verleden waren de eisen om deze pas te krijgen veel soepeler als vandaag de dag. Als taxichauffeur bestaan er verschillende soorten chauffeurspassen, namelijk een beperkte chauffeurspas en een volledige chauffeurspas. Het belangrijkste verschil tussen een beperkte en volledige chauffeurspas zijn de werkzaamheden als taxichauffeur. Taxichauffeurs met een beperkte chauffeurspas hebben niks met financiële handelingen te maken, omdat deze taxichauffeurs bijvoorbeeld schoolkinderen vervoeren. Als we het hebben over een reguliere taxichauffeur zal deze moeten beschikken over een volledige chauffeurspas.

Het beroep taxichauffeur is erg populair om als zelfstandige uit te oefenen (zzp). Naar schatting werken er ongeveer 6500 zelfstandig taxichauffeurs in Nederland. Dit zijn doorgaans taxichauffeurs die één taxi bezitten en zo hun inkomen proberen te verdienen. Het bestaan van een zzp taxichauffeur is niet altijd even makkelijk omdat de concurrentie vaak groot is en een taxi vrij duur is in het gebruik, zoals verzekeringen, brandstofprijzen, onderhoud en afschrijving van de auto. Een zelfstandig taxichauffeur moet doorgaans veel uren maken om er een fatsoenlijk bestaan uit te kunnen halen.

Werken als taxichauffeur

Maar het beroep van taxichauffeur is ook erg populair onder studenten en mensen die wat bij willen verdienen. Deze taxichauffeurs werken vaak in de avond of in het weekend om een extra inkomen te hebben. Het werken als taxichauffeur is niet altijd even veilig. Vooral in het weekend bij uitgaansgelegenheden kunnen er vervelende situaties ontstaan als klanten dronken zijn en vervelend worden. Dit is dan ook de belangrijkste reden dat taxichauffeurs geen gordel hoeven te dragen wanneer ze een klant in de auto hebben. De gordel zou een belemmering kunnen zijn wanneer de taxichauffeur overvallen wordt. Toch is het verstandig om wel de gordel te dragen en het is dan ook een afweging die de chauffeur zelf moet maken.

Taxi

De term taxi komt uit het Grieks (taxis) en betekent betaling. In Nederland rijden er ongeveer 36.500 taxi's rond en zijn er naar schatting ongeveer 50.000 mensen werkzaam in de taxibranche. De meest voorkomende taxi's in Nederland zijn: Mercedes Benz, Skoda en de Opel. In veel andere landen is het verplicht om een taxi van een bepaalde kleur te voorzien om ze duidelijk herkenbaar te maken. In Nederland hoeft dit niet. Wel is het zo dat tegenwoordig alle taxi's een blauw nummerbord voeren.

Uitrusting taxi

Een taxi moet verplicht uitgevoerd zijn met een taxameter. Deze meter moet ieder jaar gekeurd worden en eventueel geijkt worden. Dor het gebruik van de meter kan een klant precies zien wat er aan het eind van de rit voldaan moet worden. In het jaar 2000 is de taxibranche geliberaliseerd in Nederland. Tijdens deze periode is er veel onrust geweest in de taxibranche. Dit kwam mede doordat de verplichte vergunning van de ene op de andere dag waardeloos was geworden. Voor deze vergunning werden voor die tijd grote bedragen betaald. Nadat er geen vergunning meer nodig was is het aantal taxi's dan ook aanzienlijk toegenomen wat de kwaliteit niet altijd ten goede kwam.

Eisen om een chauffeurspas te kunnen krijgen:

  • De chauffeur moet een chauffeursdiploma voor de taxi hebben
  • De chauffeur moet een verklaring omtrent het gedrag kunnen overleggen
  • Tevens moet de chauffeur een Medische Verklaring kunnen overleggen

Soorten taxivervoer zoals:

  • Ziekenvervoer
  • Leerlingvervoer
  • De treintaxi
  • WIA vervoer
  • Gehandicapten vervoer
  • AWBZ vervoer

Taxichauffeur het beroep:

Opleidingen tot taxichauffeur

Om als taxichauffeur te kunnen werken zal er een korte opleiding gevolgd moeten worden van meestal drie dagen. De eerste twee dagen bestaan doorgaans uit theorieles en de laatste dag uit praktijkles. Na het volgen van de opleiding zal er twee keer examen gedaan moeten worden bij het CBR. Het eerste examen bestaat uit theorie en het tweede examen is de rijproef. Als men geslaagd is voor het examen krijgt de taxichauffeur de zogenaamde chauffeurskaart BCT of taxipas, zoals het ook wel genoemd wordt. Als taxichauffeur is het meestal ook verplicht om nascholing te volgen voor de zogenaamde code 95. Wel is het belangrijk dat de taxikandidaat over het autorijbewijs bezit voor de opleiding. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor de theorie zodat de aanstaande taxichauffeur precies weet wat er allemaal komt kijken bij het vak als taxichauffeur. De opleiding tot taxichauffeur is door het hele land te volgen en is verplicht voor taxichauffeurs. Er bestaat overigens ook een Mbo-opleiding taxichauffeur.

Bedrijven waar een taxichauffeur werkzaam kan zijn

Als taxichauffeur werk je doorgaans voor een taxibedrijf of ben je werkzaam als zelfstandig ondernemer met je eigen taxi. binnen het beroep zijn er verschillende disciplines mogelijk als het op het vervoer van personen aankomt, zoals schoolkinderen vervoeren, particulieren vervoeren of bijvoorbeeld vip- of directievervoer voor bedrijven.

Competenties taxichauffeur

Als taxichauffeur is het belangrijk om klantvriendelijk te zijn en klanten vlot via de kortste weg op hun bestemming te brengen. De laatste jaren is er steeds meer aandacht aan de service van de taxi's, omdat daar vroeger nogal nogal wat mis mee was. Als taxichauffeur heb je een vlotte rijstijl zonder dat er regels overtreden worden. Het comfort mag niet lijden onder de rijstijl van de taxichauffeur. Ook is de persoonlijke verzorging en de opstelling van de taxichauffeur erg belangrijk. Het dragen van een pak en het netjes open doen van de passagiersdeur draagt allemaal bij aan de beleving van de klanten. Ook de persoonlijkheid van de taxichauffeur speelt een rol bij het werken op een taxi. Het vervoeren van passagiers in de nacht die net uit de kroeg komen is iets waar je als taxichauffeur tegen moet kunnen.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als taxichauffeur

Als taxichauffeur is er doorgaans meer dan genoeg werk te vinden. Wel is de concurrentie op de taximarkt behoorlijk groot, omdat er veel mensen werken als taxichauffeur. Ook zijn er veel parttime taxichauffeurs te vinden die het werk dus niet fulltime uitvoeren. Maar ook overdag worden er veel personen vervoerd, zoals schoolkinderen. Doorgroeien als taxichauffeur is niet mogelijk, omdat het beroep zich hiervoor niet leent. Wel kan je als taxichauffeur je eigen onderneming starten. Maar ook als zelfstandig werkende taxichauffeur zal de concurrentie groot zijn, omdat er veel taxibedrijven zijn.

Arbeidsvoorwaarden en salaris taxichauffeur

Als taxichauffeur zijn je arbeidsvoorwaarden per bedrijf verschillend. Ook is er een verschil tussen schoolvervoer en bijvoorbeeld het werken in de nacht als taxichauffeur. Als zelfstandig ondernemer bepaal je natuurlijk je eigen arbeidsvoorwaarden en werk je wanneer jij denkt dat de meeste inkomsten behaald kunnen worden met je taxi. Als taxichauffeur in loondienst verdien je tussen de 1500 en 2000 euro bruto per maand, afhankelijk van je leeftijd. Als zelfstandig ondernemer in de taxiwereld kun je doorgaans meer verdienen als je voldoende uren werkt en genoeg klanten kunt vervoeren. Ook zijn de kosten van de taxi zelf een belangrijke factor als het aankomt op de inkomsten als taxichauffeur, omdat de taxi doorgaans regelmatig onderhoud nodig zal hebben omdat er veel kilometers gereden zullen worden.

Mijnzzp.nl