Automonteur

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een automonteur is een monteur en technicus, die zich gespecialiseerd heeft in het onderhouden en repareren van auto's. Een auto heeft regelmatig onderhoud nodig, om te kunnen garanderen dat de auto blijft functioneren zoals een auto behoort te functioneren. Hoe vaak een auto onderhoud nodig heeft is afhankelijk van het gebruik en de fabrieksopgave. Als automonteur kan je met verschillende automerken te maken krijgen of heb je te maken met een vast automerk. Als je te maken hebt met een vast automerk ben je werkzaam voor een merkdealer. Tegenwoordig kunnen automonteurs ook aangemerkt worden als technicus, omdat moderne auto's gebruik maken van software. Een automonteur zal regelmatig te maken hebben met computersystemen om foutmeldingen te kunnen uitlezen. Aan de hand van deze foutmeldingen kan de automonteur in de meeste gevallen inschatten welke onderdelen vervangen moeten worden. Daarnaast moet een automonteur zelfstandig onderzoek kunnen uitvoeren, omdat niet alle foutmeldingen zomaar met een computer gevonden kunnen worden. Het beroep automonteur heeft een grote aantrekkingskracht op jongeren, omdat het vakgebied alles met techniek en auto's te maken heeft. Als automonteur bestaan er verschillende specialisaties, die voor een groot deel zullen bepalen welke werkzaamheden je uitvoert en waar je werkzaam bent als automonteur. Daarnaast kan een ervaren automonteur doorgroeien tot Apk-keurmeester door het volgen van extra opleidingen. Technisch inzicht en zelfstandigheid zijn twee belangrijke woorden voor een we spreken van het beroep automonteur. Een automonteur moet in staat zijn om de meest complex storingen te kunnen verhelpen. Ook het vervangen van lagers, zuigers of turbo's mag voor een automonteur geen probleem zijn. Dit is wel afhankelijk van de leeftijd van de auto, omdat sommige kostbare reparaties economisch gezien niet rendabel zijn. Een andere benaming voor automonteur is tegenwoordig autotechnicus.

Een automonteur moet dus aangemerkt worden als monteur en technicus. Vooral de toevoeging technicus is steeds belangrijker aan het worden. Automonteurs krijgen steeds vaker te maken met moderne techniek, die draait op software. Het oplossen van softwarematige problemen betreft andere werkzaamheden dan het sleutelen aan een motorblok. Automonteurs die zich gespecialiseerd hebben in het opsporen van softwarematige problemen worden tegenwoordig ook wel aangemerkt als diagnosetechnicus. Ondanks dat auto's steeds beter worden en minder vaak naar de garage hoeven is het toch belangrijk dat ze goed onderhouden worden. Er zijn veel onderdelen aan een auto die regelmatig gecontroleerd moeten worden, zoals de remmen, vloeistoffen, filters en de banden. In het verleden moest een auto ook om de zoveel kilometers naar de garage om de distributieriem en spanrol te laten vervangen. Tegenwoordig zijn er steeds meer fabrikanten die overgaan naar een distributieketting. Een groot voordeel van de distributieketting is dat deze bijna nooit vervangen hoeft te worden. In het verleden waren er meer automerken, die gebruik maakten van een distributieketting, echter maakten deze te veel lawaai. De nieuwe generatie distributieketting heeft hier geen last meer van. Een distributieriem of distributieketting zijn belangrijk, omdat ze de motor aandrijven. Als een distributieriem of distributieketting niet goed onderhouden wordt of niet vervangen wordt volgens de fabrieksopgave kan een distributieriem of distributieketting vroeg of laat knappen, wat ernstige schade aan de motor zal opleveren.

Een automonteur is geen automonteur meer

Dat sommige mensen een automonteur niet meer zien als automonteur, komt omdat steeds meer automonteurs met een uitleescomputer werken en alleen onderdelen vervangen. In het verleden moest een automonteur zelfstandig zoeken naar mogelijke oorzaken van problemen. Tegenwoordig zal in veel gevallen de computersoftware aangeven, wat deze oorzaak is van het probleem. Dat een automonteur niet meer gezien kan worden als automonteur klopt niet, omdat een automonteur nog steeds regelmatig zelfstandig onderzoek moet uitvoeren. Computersoftware moet eerder gezien worden als een handig hulpmiddel, die de werkzaamheden wel aanzienlijk kunnen vergemakkelijken. Moderne auto's hebben meer elektronica aan boord en zijn een stuk complexer dan de auto's van vroeger. Het is daarom belangrijk dat een automonteur gebruik kan maken van computersoftware om bepaalde fouten te kunnen vinden. Met andere woorden is het vinden van een storing in veel gevallen makkelijk geworden. Denk bijvoorbeeld aan een wielsensor die niet meer werkt, waardoor de auto een foutmeldingen zal geven. Zonder computersoftware is het vinden van een kapotte wielsensor lastig. De computersoftware zal precies aangeven welke wielsensor er vervangen moet worden.

Veranderingen autobranche

De autobranche verandert constant door innovatie en ontwikkelt zich hierdoor steeds. Vaak worden nieuwe technieken eerst uitgetest binnen de Formule 1 en daar doorontwikkeld. Als een nieuwe techniek blijkt te werken zal dat meestal doorgevoerd worden in de autobranche. De laatste jaren staat de autobranche steeds meer onder grote druk om zuinigere auto's te maken. Dit komt vooral door de stijgende brandstofprijzen en milieu-invloeden. Het aantal auto's wereldwijd blijft maar groeien, mede doordat in bepaalde werelddelen auto's steeds toegankelijker aan het worden zijn voor mensen. Hierdoor groeit de druk op de auto-industrie om steeds schonere auto's te maken. Er zijn inmiddels al veel auto's die rijden op elektriciteit, omdat een schoon imago als automerk belangrijk is. Elektrische auto's vragen om moderne automonteurs, omdat volledig elektrische auto's geen gebruik maken van een verbrandingsmotor. Met andere woorden krijgen automonteurs in steeds meer gevallen te maken met moderne en complexe technieken. Door al deze nieuwe technieken is het erg belangrijk dat een automonteur zich blijft ontwikkelen en op de hoogte blijven van de laatste technieken.

Innovatie autobranche

Innovatie binnen de auto-industrie is niet alleen belangrijk vanuit milieuoogpunt, omdat innovatie ook belangrijk is om de concurrentie voor te blijven. Er zijn wereldwijd veel automerken, die regelmatig met nieuwe modellen komen om nieuwe auto's te verkopen aan klanten. Was het in het verleden zo dat de meeste mensen alleen maar naar het model van een auto keken, tegenwoordig is dat niet genoeg meer. Zo zijn door de stijgende brandstofprijzen en milieuregels andere zaken belangrijk geworden. Hoe zuiniger en schoner een auto is, hoe goedkoper het is om deze te rijden. Autofabrikanten maken dan ook veel gebruik van speciale innovatiemanagers, die steeds zoekende zijn naar nieuwe technieken en mogelijkheden om auto's beter, schoner en zuiniger te maken. Ook de veiligheid van nieuwe auto's speelt een belangrijke rol. Denk hierbij vooral aan het houden van botsproeven om nieuwe auto's op testen op de veiligheid. Het is niet zo dat alleen automonteurs te maken krijgen met nieuwe techniek. Denk ook aan de autoverkopers, die steeds moeten bijleren om op de hoogte te blijven van de laatste techniek.

Werken als automonteur c.q. monteur

Het is niet zo dat een automonteur alleen werkzaam kan zijn voor een garagebedrijf. Denk bijvoorbeeld ook aan tuningsbedrijven, revisiebedrijven of aan bedrijven die gespecialiseerd zijn in versnellingsbakken. Daarnaast bestaan er andere werkgebieden als monteur, die raakvlakken hebben met het beroep automonteur. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfswagenmonteurs of aan een monteur mobiele werktuigen. Deze beroepen vragen wel om een andere opleiding, maar deze opleidingen hebben raakvlakken met de opleiding automonteur. Als automonteur kan je daarnaast intern werkzaam zijn voor bedrijven, die veel te maken hebben met voertuigen.

Het beroep automonteur:

Leerbedrijf Autotechniek:

Opleidingen tot automonteur

Om als automonteur te kunnen werken kan het beste een beroepsopleiding gekozen worden als automonteur of autotechnicus. Het vak automonteur kent verschillende niveaus voordat je jezelf eerste automonteur mag noemen. De opleidingen zijn achtereenvolgend te volgen. Tijdens de opleiding zal je doorgaans vier dagen in de week bij een garagebedrijf werken onder begeleiding van een leermeester en één dag in de week naar school gaan voor de theorieles. Tijdens de opleiding worden er examens afgenomen in de praktijk en in de theorie. De opleiding tot eerste automonteur duurt doorgaans vier jaar, afhankelijk van je vooropleiding. Na de opleiding tot eerste automonteur kan je nog doorleren voor apk keurmeester, wat weer een aparte opleiding is. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig werkende automonteur.

Bedrijven waar een automonteur werkzaam kan zijn

Een automonteur zal in de meeste gevallen werkzaam zijn voor een garagehouder. Daarnaast kan een automonteur intern werkzaam zijn voor bedrijven, die veel met voertuigen te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan leasebedrijven, koeriersbedrijven, autosloperijen en aan defensie. Ook kan een ervaren automonteur werkzaam zijn voor een pechhulp organisatie. Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat automonteurs werkzaam zijn als ondernemer. Zelfstandig werkende automonteurs moeten gezien worden als allround automonteur, omdat in de meeste gevallen aan alle automerken onderhoud en reparaties uitvoert worden. De meeste zelfstandig werkende automonteurs zijn ook werkzaam als autohandelaar.

Competenties automonteur

De belangrijkste competentie van een automonteur is de allround vakkennis van autotechniek. Daarnaast moet een automonteur beschikken over allround technisch inzicht, en zelfstandig alle voorkomende werkzaamheden kunnen uitvoeren. Omdat een automonteur in de meeste gevallen zal samenwerken met verschillende collega's en te maken heeft met klanten kan communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Als je werkzaam bent als ondernemer is het belangrijk dat je beschikt over een commerciële instelling en dat de automonteur kan netwerken. Het netwerken is belangrijk om aan voldoende opdrachten te komen. Binnen de autobranche is veel concurrentie, waardoor het binnenhalen van voldoende opdrachten soms lastig is. Ook het regelmatig volgen van bijscholing moet niet onderschat worden. Algemeen belangrijke woorden zijn passie, inzicht, onderzoeksvaardigheden, presteren, betrouwbaarheid, service, dienstbaarheid, plannen, organiseren, veiligheid en stressbestendigheid.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als automonteur

Het arbeidsmarktperspectief van een automonteur is goed te noemen. De meeste garagebedrijven staan te springen om de juiste vaklieden. Daarnaast hoeft een automonteur niet werkzaam te zijn voor een autogaragebedrijf, omdat er meer bedrijven te bedenken zijn binnen de autobranche. Met andere woorden zal een automonteur niet snel zonder werk komen te zitten. De doorgroeimogelijkheden van een automonteur moeten gezien worden in het behalen van de Apk-papieren, waardoor je ook mag werken in Apk-keurmeester. Daarnaast is het denkbaar dat een automonteur kan doorgroeien tot chef-werkplaats. Als je na de Mbo-opleiding automonteur niveau vier kiest voor een vervolgopleiding op Hbo-niveau kan je eventueel doorgroeien tot autotechnisch ingenieur.

Arbeidsvoorwaarden en salaris automonteur

Een automonteur zal in de meeste gevallen onder het cao motorvoertuigen vallen, waarbinnen de arbeidsvoorwaarden geregeld zijn afhankelijk van de werkgever. Een automonteur in loondienst verdient tussen de 1800 en 2600 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, ervaring en verdere verantwoordelijkheden. Wat een zelfstandig werkende automonteur precies zal verdienen is niet zomaar aan te geven. Dit is geheel afhankelijk van de werkplaatskosten, de huur en het aantal klanten. Over het algemeen zal een zelfstandig werkende automonteur wel meer kunnen verdienen.

Mijnzzp.nl