Bandenmonteur

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een bandenmonteur is verantwoordelijk voor verschillende werkzaamheden die te maken hebben met banden. Denk hierbij aan het vervangen van banden, het balanceren van wielen en aan het adviseren van klanten over de juiste banden. Als bandenmonteur heb je meestal te maken met autobanden, camperbanden, bedrijfswagenbanden, motorbanden en vrachtwagenbanden. Het vervangen van vrachtwagenbanden zal in de meeste gevallen overgelaten worden aan ervaren bandenmonteurs. Afhankelijk van het bedrijf kan een bandenmonteur ook verantwoordelijk zijn voor andere werkzaamheden, zoals het vervangen van schokdempers, het vervangen van uitlaatsystemen of algemene onderhoudswerkzaamheden. Welke werkzaamheden een bandenmonteur precies uitvoert is meestal afhankelijk van het opleidingsniveau en de ervaring. Het vervangen van banden is in de meeste garages mogelijk, echter zijn er ook gespecialiseerde bandengarages, die alleen banden, schokbrekers, uitlaten en velgen verkopen. Bandenbedrijven voeren meestal geen regulier onderhoud uit, zoals dat wel het geval is bij autodealers. De werkzaamheden van een bandenmonteur zijn niet heel moeilijk, echter is het wel belangrijk dat een bandenmonteur beschikt over de juiste kennis. Dit heeft vooral betrekking op het monteren van de juiste banden en andere onderdelen, die moeten voldoen aan de specificaties van de fabrikant. Het grote voordeel van bandenbedrijven is dat klanten in de meeste gevallen geen afspraak hoeven te maken. Daarnaast zijn bandenbedrijven goedkoper dan een merkdealer. Het beroep bandenmonteur moet verder vrij algemeen gezien worden, omdat een bandenmonteur voor verschillende bedrijven werkzaam kan zijn. Daarnaast is het niet zo dat bandenmonteurs ongeschoolde arbeidskrachten zijn. Een bandenmonteur kan ook werkzaam zijn als eerste automonteur en eventueel voertuigen keuren voor klanten.

Een bandenmonteur is dus verantwoordelijk voor het vervangen van banden en alle bijkomende werkzaamheden. In de meeste gevallen kan een bandenmonteur aangemerkt worden als monteur maar niet als automonteur. Dit kan wel verschillende per bandenmonteur, omdat er ook bandenmonteurs zijn die werkzaam zijn als Apk-keurmeester. Ook bedrijven die zich richten op bedrijfswagens en mobiele werktuigen maken gebruik van bandenmonteurs. In dat geval spreken we meestal van een bedrijfswagenmonteur of monteur mobiele werktuigen. De meeste bandenmonteurs zijn werkzaam voor gespecialiseerde bandenbedrijven, die niks anders doen dan het vervangen van banden, het vervangen van schokbrekers, het plaatsen van velgen en het vervangen van uitlaatsystemen. Bandenbedrijven vervangen in de meeste gevallen alle voorkomende banden, zoals vrachtwagenbanden, camperbanden, busbanden en motorbanden. De meeste bandenbedrijven beschikken ook over een bandenbus om op locatie vrachtwagenbanden te vervangen. Het kunnen vervangen van vrachtwagenbanden op locatie is belangrijk, omdat vrachtwagens met bandenpech in de meeste gevallen op locatie geholpen moeten worden. Reguliere pechhulpverleners kunnen geen vrachtwagenbanden vervangen en zullen een bandenbedrijf inschakelen. Het vervangen van vrachtwagenbanden betreft werkzaamheden waarvoor specifieke kennis en ervaring nodig is.

Advies over banden

Over het algemeen is het een baliemedewerker of verkoopadviseur, die klanten zal adviseren over nieuwe banden. Het geven van bandenadvies is belangrijk, omdat er veel verschillende banden zijn. Daarnaast kunnen banden verschillende eigenschappen en specificaties hebben. Denk bijvoorbeeld aan winterbanden, die meer grip geven in de winter, en aan zomerbanden, die juist meer grip geven in de zomermaanden. Winterbanden hebben een andere samenstelling dan zomerbanden en zijn daarom veiliger in de winter. Winterbanden kunnen door de samenstelling meer water en sneeuw afvoeren dan zomerbanden. Er zijn tegenwoordig veel automobilisten die gebruik maken van winterbanden. Dit kan tegenwoordig ook verplicht worden door leasemaatschappijen. Bij het uitzoeken van nieuwe banden is ook belangrijk om rekening te houden met de voertuigspecificaties. Dit heeft vooral betrekking op het laadvermogen en de snelheid die een voertuig kan halen.

Levensduur banden

Wie lang wil genieten van zijn banden doet er verstandig aan om de banden op de juiste bandenspanning te houden. Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat banden gevuld worden met stikstof. Het grote voordeel van stikstof is dat de banden langer op spanning blijven. Een ander belangrijk punt is het uitlijnen van een voertuig. Bij verkeerde uitlijning zullen de banden onregelmatig slijten, waardoor de banden sneller vervangen moeten worden. Ook wielen, die niet goed uitgebalanceerd zijn zorgen voor extra slijtage. Een ander belangrijk punt is het voorkomen dat voertuigen een langere periode stil staan. In dat geval kan kunnen er zogenaamde vierkante banden ontstaan. Vierkante banden zullen een hobbelig gevoel geven tijdens het rijden. De levensduur van banden is ook afhankelijk van het gebruik. Denk bijvoorbeeld aan aanhangers, die vaak te maken hebben met haarscheurtjes. Ook bij motoren is het verstandig om niet te rijden met oude banden. De levensduur van banden kan ook verbonden zijn aan de DOT code, die te vinden is op de zijkant van banden. De DOT code bestaat uit vier cijfers. De eerste twee cijfers geven de productieweek aan en de laatste twee cijfers het productiejaar. Het controleren van de juiste bandenspanning is bij de meeste pompstations mogelijk.

Betekenis tekens op banden:

Voorbeeld 175/70 R13 tubeless 82T

  • 175 staat voor de breedte van de band in millimeters
  • 70 geeft de hoogte van de band weer (70 procent van de breedte)
  • R is de radiaal van een band (richting van de draden in de band)
  • 13 Dit is de diameter van de velg in inches
  • Tubeless betekent dat er geen binnenband in de band nodig is
  • 82 Dit geeft het draagvermogen van de band weer
  • T geeft de maximale snelheid van de band weer

Consumentenbond over autobanden:

Opleidingen tot bandenmonteur

Voor het beroep bandenmonteur bestaan geen erkende opleidingen. De meeste bandenmonteurs worden intern opgeleid door ervaren bandenmonteurs, die in dat geval aangemerkt kunnen worden als leermeester. Het is niet zo dat bandenmonteurs aangemerkt kunnen worden als ongeschoolde arbeiders, omdat een bandenmonteur ook een volwaardig automonteur kan zijn. Het is belangrijk dat de nieuwe bandenmonteurs goed ingewerkt worden, omdat er nogal wat verschillende banden zijn, die niet allemaal onder een voertuig geplaatst kunnen worden. In de meeste gevallen kan een nieuwe bandenmonteur na een paar weken zelfstandig zijn werkzaamheden uitvoeren. Een ervaren bandenmonteur kan ook werkzaam zijn als ondernemer. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig werkende bandenmonteur.

Bedrijven waar een bandenmonteur werkzaam kan zijn

Een bandenmonteur zal in de meeste gevallen werkzaam zijn voor een bandenbedrijf. Daarnaast kan een bandenmonteur werkzaam zijn voor verschillende garagehouders. Ook bedrijven die intern te maken hebben met veel voertuigen kunnen beschikken over een eigen werkplaats. In dat geval werk je meestal onder een fleet manager. Er zijn tegenwoordig ook redelijk veel bandenmonteurs die werkzaam zijn als ondernemer. Dit betreft redelijk vaak bandenmonteurs die beschikken over een eigen bandenbus.

Competenties bandenmonteur

De belangrijkste competentie van een badenmonteur is de vakinhoudelijke kennis van banden en velgen. Daarnaast is het belangrijk dat een bandenmonteur beschikt over technisch inzicht. Zoals eerder omschreven kunnen bandenmonteurs ook verantwoordelijk zijn voor andere werkzaamheden dan alleen het vervangen van banden. Omdat een bandenmonteur regelmatig advies moet geven over banden kan communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Als je werkzaam bent als ondernemer zal je ook over een commerciële instellingen moeten beschikken. Algemeen belangrijke woorden zijn energie, passie, presteren, samenwerken, kwaliteit, overleggen, secuur, verantwoordelijkheidsgevoel, plannen en organiseren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als bandenmonteur

Het arbeidsmarktperspectief van een bandenmonteur is redelijk te noemen. Het vervangen van banden betreft werkzaamheden die door de meeste mensen wel uitgevoerd kunnen worden. Met andere woorden kan er veel concurrentie zijn bij een mogelijke vacature. De doorgroeimogelijkheden van een bandenmonteur zijn in de meeste gevallen beperkt. Wel is het denkbaar dat een ervaren bandenmonteur kan doorgroeien tot bedrijfsleider of chef-werkplaats. Dit is wel sterk afhankelijk van de werkgever en je eigen competenties. Ook het starten van een eigen bandenbedrijf kan gezien worden als het doorgroeien binnen je carrière. De meeste bandenmonteurs kiezen voor een bandenbus in plaats van een werkplaats, vanwege de kosten.

Arbeidsvoorwaarden en salaris bandenmonteur

Een bandenmonteur zal in de meeste gevallen onder de cao banden en wielen vallen, waarbinnen de arbeidsvoorwaarden geregeld zijn afhankelijk van de werkgever. Een bandenmonteur zal over het algemeen een salaris verdienen tussen de 1800 en 2400 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl