Gladheidsbestrijder

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een gladheidsbestrijder is verantwoordelijk voor gladheidsbestrijding door middel van het strooien van zout op de weg met een zoutstrooiwagen. Een zoutstrooiwagen kan een speciaal gemaakte strooiwagen zijn of is een reguliere vrachtwagen die tijdelijk omgebouwd kan worden tot strooiwagen. Dit zijn meestal vrachtwagens die voorzien zijn van een platte laadbak, waarop een speciale constructie gezet kan worden. Gladheidsbestrijding heeft niet alleen betrekking op mogelijke sneeuw. Het heeft betrekking op het voorkomen van gladheid. Wanneer het nodig mocht zijn kunnen de meeste zoutstrooiwagens ook gebruik maken van sneeuwschuivers om de sneeuw te verschuiven.

Een gladheidsbestrijder zal in de meeste gevallen preventief ingezet worden om verkeersoverlast door gladheid te voorkomen. De gladheidsbestrijder krijgt over het algemeen van Rijkswaterstaat de opdracht om te gaan strooien als het speciale gladheid meldsysteem van Rijkswaterstaat aangeeft dat er sprake kan zijn van gladheid.

Gladheidsbestrijding is een specialisatie die niet onderschat moeten worden, omdat gladheidsbestrijding potentieel gevaarlijk kan zijn. Dit komt niet alleen door de winterse weersomstandigheden maar ook omdat de werkzaamheden meestal in het donker uitgevoerd worden, waardoor de zichtbaarheid in sommige situaties niet goed is. Het is om die reden dat er tegenwoordig speciale kwaliteitseisen gesteld worden aan gladheidsbestrijders.

Waarom niet alle wegen strooien

Welke wegen precies bestrooid worden is afhankelijk van de wegbeheerder. De grotere wegen zoals snelwegen en provinciale wegen worden altijd bestrooid door gladheidsbestrijders, omdat deze meestal onder verantwoordelijkheid vallen van Rijkswaterstaat. Andere wegen, zoals plaatselijke wegen binnen gemeentes, worden in lang niet alle gevallen bestrooid. Gemeentes maken meestal een afweging tussen de kosten, de effecten en het milieu. Binnen de gemeentes worden over het algemeen alleen de hoofdwegen bestrooid en niet de woonerven of andere straten waar niet veel verkeer komt.

Wanneer strooien met zand

Binnen Nederland wordt het strooien met zand niet veel toegepast. De belangrijkste reden hiervoor is dat zand minder goed werkt dan strooizout. Zand laat het ijs niet smelten zoals zout dit wel doet. Op trottoirs wordt wel regelmatig met zand gestrooid, omdat dit in sommige gevallen afdoende is. Daarnaast bestaan er speciale natuurgebieden die niet zomaar met zout bestrooid mogen worden, om de planten te beschermen. Door het strooien van zout kan er sprake zijn van bodemverzouting, wat schadelijk is voor de beplanting en het grondwater.

Sneeuwruimers

Wanneer strooiwagens niet meer afdoende zijn, zoals tijdens sneeuwval, worden speciale sneeuwploegen ingezet die verantwoordelijk zijn voor het sneeuwvrij maken van de wegen. Binnen Nederland maakt Rijkswaterstaat gebruik van ongeveer 350 sneeuwploegen die binnen twee uur ruim 10.000 kilometer snelweg sneeuwvrij kunnen maken als het nodig is. Sneeuw op de wegen kan op deze manier snel verwijderd worden, daardoor het verkeer hier geen last van heeft.

Sneeuwploeg Schiphol

Ook Schiphol maakt gebruik van speciale sneeuwploeg die men gezamenlijk de sneeuwvloot noemt. Dit zijn speciale sneeuwruimers die bediend worden door speciaal opgeleide medewerkers van Schiphol. Deze sneeuwruimers werken anders dan reguliere sneeuwruimers, omdat ze met veel sneeuwruimers schuin achter elkaar de start- en landingsbanen schoonschuiven.

Gladheidsbestrijding van toen naar nu:

Adviseur gladheidsbestrijding:

Sneeuwploeg Schiphol:

Opleidingen tot gladheidsbestrijder

Wie wil werken als gladheidsbestrijder zal de opleiding of cursus Specifieke Deskundigheid Winterdienst moet volgen en afronden. De opleiding of cursus staat tegenwoordig ook wel bekend als Kennismodule Gladheidsbestrijding. De opleiding is te volgen bij diverse partijen en behoort toe tot de CROW. CROW is een non-profit kennispartner voor (decentrale) overheden, aannemers en adviesbureaus, die diverse opleidingen en cursussen aanbieden. De opleiding bestaat meestal uit een dag met theorie en praktijk. Het certificaat is vijf jaar geldig, maar de meeste beroeps gladheidsbestrijder zullen, afhankelijk van de werkgever, vaker cursussen volgen. Voor de opleiding zijn geen eisen qua vooropleiding, maar over het algemeen nemen alleen beroepschauffeurs deel aan de cursus.

Bedrijven waar een gladheidsbestrijder werkzaam kan zijn

Een gladheidsbestrijder is werkzaam voor Rijkswaterstaat of is werkzaam voor een lokale transporteur die ook ingezet kan worden door Rijkswaterstaat of gemeentes. Daarnaast kan een gladheidsbestrijder werkzaam zijn voor bijzondere bedrijven zoals Schiphol.

Competenties gladheidsbestrijder

De belangrijkste competentie als gladheidsbestrijder is het verantwoordelijkheidsgevoel en je eigen veiligheid. Binnen de opleiding of cursus is hier dan ook veel aandacht voor. Algemeen belangrijke woorden zijn flexibiliteit, doorzettingsvermogen, communicatie en samenwerken.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als gladheidsbestrijder

Het arbeidsmarktperspectief als gladheidsbestrijder is over het algemeen matig te noemen, omdat je als professionele gladheidsbestrijder alleen werkzaam kan zijn voor Rijkswaterstaat. Daarnaast is het zo dat je als gladheidsbestrijder ook andere werkzaamheden zal uitvoeren, als er geen sprake is van winterse weersomstandigheden. Er bestaan als gladheidsbestrijder geen echte doorgroeimogelijkheden, afhankelijk van het opleidingsniveau en je eigen competenties. Daarnaast kan het beroep gladheidsbestrijder betrekking hebben op een reguliere vrachtwagenchauffeur, als je voor een transporteur werkzaam bent.

Arbeidsvoorwaarden en salaris gladheidsbestrijder

Omdat je als gladheidsbestrijder doorgaans voor de overheid of semioverheid werkzaam bent, zijn de arbeidsvoorwaarden prima geregeld. Een gladheidsbestrijder in loondienst zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 2000 en 2800 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden. De overheid en semioverheid werken met vaste salarisschalen, waarbinnen je als gladheidsbestrijder ingedeeld wordt. Wanneer je voor een ander bedrijf werkzaam bent kan dit geheel anders liggen.