Baliemedewerker

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een baliemedewerker of baliemedewerkester is verantwoordelijk voor verschillende werkzaamheden die te maken hebben met het ontvangen en adviseren van gasten of bezoekers. De werkzaamheden van een baliemedewerker moeten gezien worden als ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van de organisatie waarvoor de baliemedewerker werkzaam is. Ondanks dat de kerntaak van een baliemedewerker is het ontvangen van bezoekers en het informeren van bezoekers kan een baliemedewerker ook verantwoordelijk zijn voor andere taken, zoals het maken van afspraken, het verzorgen van uitgaande en binnenkomende post en bijvoorbeeld het schoonhouden van balie inclusief de ontvangstruimte. De werkzaamheden van een baliemedewerker kunnen per organisatie verschillen, omdat lang niet alle baliemedewerkers het even druk zullen hebben. Als baliemedewerker kan je werkzaam zijn voor verschillende soorten bedrijven en er kan ook een andere benaming gebruikt worden voor een baliemedewerker. Een andere benaming voor een baliemedewerker is soms ook wel receptionist of fontoffice medewerker.

De werkzaamheden als baliemedewerker zijn over het algemeen niet heel moeilijk maar vragen wel om de juiste instelling. Deze juiste instelling heeft vooral betrekking op een dienstbare instelling en het op de juiste manier afhandelen van vragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het maken van vervolgafspraken of aan het geven van informatie als bezoekers daarom vragen. Als baliemedewerker is het in de meeste gevallen mogelijk om afspraken in te plannen van andere werknemers binnen de organisatie, zodat ze dat niet zelf hoeven te doen. Omdat lang niet alle balies druk bezocht worden is het denkbaar dat een baliemedewerker ook de binnenkomende en uitgaande post zal verzorgen. In dat geval kan een baliemedewerker ook gezien worden als een postkamer medewerker.

De exacte werkzaamheden als baliemedewerker zijn niet zomaar aan te geven, omdat deze per bedrijf kunnen verschillen. Er zijn veel bedrijven die gebruik maken van een balie, waardoor de werkzaamheden nogal eens kunnen verschillen. Als een baliemedewerker ook facturen moet opstellen voor klanten is het belangrijk dat de baliemedewerker kennis van zaken heeft. In dit soort gevallen zal een baliemedewerker ook een administratief medewerker zijn die met computers moet kunnen werken. Denk bijvoorbeeld aan een groothandelsbedrijf, waarbij klanten aan de balie komen afrekenen.

Enkele taken van een baliemedewerker:

  • Afspraken maken met bezoekers
  • Balie en ontvangstruimte schoonhouden
  • Bezoekers informeren
  • Bezoekers ontvangen
  • Eventueel het logboek bijhouden
  • Facturen opstellen en afrekenen
  • Leveranciers ontvangen
  • Post verzorgen
  • Toezicht houden op mensen

Omgaan met agressie aan de balie:

Klant onderbreekt een baliegesprek:

Opleidingen tot baliemedewerker

Over het algemeen zal een Mbo-opleiding voldoende zijn om achter een balie te kunnen werken. Een geschikte opleiding kan zijn de Mbo-opleiding bedrijfsadministratief medewerker, echter behoort een geheel andere Mbo-opleiding ook tot de mogelijkheden. Daarnaast is het denkbaar dat een baliemedewerker andere hoofdtaken uitvoert. Lang niet alle balies binnen bedrijven worden permanent bezet door baliemedewerkers. Professionele baliemedewerkers noemt men ook wel eens receptionist.

Bedrijven waar een baliemedewerker werkzaam kan zijn

Als baliemedewerker kan je voor uiteenlopende soorten bedrijven werkzaam zijn. Denk bijvoorbeeld aan een tandartspraktijk, aan een hotel, een fabriek of aan een vakantiepark. Er zijn veel bedrijven die gebruik maken van een balie. Ook binnen overheidsinstanties zoals een gemeentehuis kan een baliemedewerker werkzaam zijn.

Competenties baliemedewerker

De belangrijkste competentie als baliemedewerker is dat je als baliemedewerker vriendelijk overkomt. Een baliemedewerker is het visitekaartje van de organisatie en moet daarom over een behulpzame en vooral dienstbare instelling beschikken. Daarnaast moet je als baliemedewerker over goede communicatieve vaardigheden beschikken, omdat je met veel verschillende mensen te maken zal krijgen. Algemeen belangrijke woorden zijn inzicht, organiseren, plannen, flexibiliteit en sociaal.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als baliemedewerker

Het arbeidsmarktperspectief als baliemedewerker is over het algemeen redelijk goed te noemen, echter zullen de meeste bedrijven wel vragen naar een gerichte Mbo-opleiding. De doorgroeimogelijkheden als baliemedewerker zijn sterk afhankelijk van het opleidingsniveau en de competenties. Binnen de meeste bedrijven is het niet mogelijk om als baliemedewerker door te groeien. Dit kan binnen bepaalde bedrijven anders liggen, omdat ze bijvoorbeeld veel met gasten te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan de functie front office manager binnen hotels.

Arbeidsvoorwaarden en salaris baliemedewerker

Er zijn geen voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden, omdat je als baliemedewerker voor uiteenlopende soorten bedrijven werkzaam kan zijn in verschillende branches. Een baliemedewerker zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 1200 en 2000 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl