Medewerker burgerzaken

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Een medewerker burgerzaken is een ambtenaar die verantwoordelijk is voor verschillende werkzaamheden, die met Burger- en Publiekszaken te maken hebben. Een andere benaming voor medewerker burgerzaken is ook wel frontoffice medewerker. Als medewerker burgerzaken ben je werkzaam voor een gemeente en ben je een belangrijk visitekaartje van de gemeente, omdat je in veel gevallen het eerste ontmoetingspunt bent voor burgers. De werkzaamheden die een medewerker burgerzaken uitvoert variëren van baliewerkzaamheden, receptiewerkzaamheden tot administratieve werkzaamheden, zoals het uitvoeren van adressenonderzoeken. De werkzaamheden die een medewerker burgerzaken uitvoert zijn meestal dienstverlenende werkzaamheden. Het bieden van service en dienstverlening staat binnen het beroep medewerker burgerzaken hoog aangeschreven. Een medewerker burgerzaken is dus als gemeenteambtenaar verantwoordelijk voor het uitvoeren van algemene publieke zaken, die alle burgers aangaan. Denk hierbij aan mensen die voor een nieuw rijbewijs komen, of aan mensen die een nieuw paspoort nodig hebben. Het is de medewerker burgerzaken, die alle benodigde gegevens zal verzamelen en verwerken, zodat een nieuw rijbewijs of paspoort aangevraagd kan worden. Het is niet zo dat een medewerker burgerzaken alleen werkzaam is achter de balie. Denk ook aan het controleren van informatie in de gemeentelijke basis administratie voordat officiële documenten aangemaakt en uitgeven kunnen worden. Als medewerker burgerzaken is het belangrijk dat je op de hoogte bent van wet- en regelgeving, omdat het officiële documenten en/of handelingen betreft. Over het algemeen zal een medewerker burgerzaken voldoende hebben aan de basisopleiding burgerzaken om werkzaam te kunnen zijn als medewerker burgerzaken. Als medewerker burgerzaken is het belangrijk dat je beschikt over goede communicatieve vaardigheden en een dienstbare instelling.

Een medewerker burgerzaken is dus een klanten servicemedewerker, die ook aangemerkt kan worden als baliemedewerker. Als medewerker burgerzaken krijg je te maken met burgers, die om verschillende redenen naar het gemeentehuis komen. Denk hierbij aan het aanvragen of verlengen van een paspoort of rijbewijs, het doen van een geboorteaangifte of aan mensen, die een huwelijksakte nodig hebben. Deze aanvragen zijn in veel gevallen in grote mate geautomatiseerd, maar moeten wel eerst in behandeling genomen worden. Andere werkzaamheden zijn bijvoorbeeld het inschrijven van burgers op een nieuw adres of het verstreken van een verklaring omtrent gedrag. Daarnaast is een medewerker burgerzaken verantwoordelijk voor het verstrekken van algemene informatie aan burgers. Dit heeft vooral betrekking op welke wijze burgers een nieuw document of uittreksel kunnen aanvragen. Ook het controleren van pasfoto's behoort tot de werkzaamheden, omdat pasfoto's voor officiële documenten aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen.

Als je niet achter de balie staat, bijvoorbeeld omdat het gemeentehuis gesloten is, kan het ook voorkomen dat je andere werkzaamheden uitvoert. Denk hierbij aan het scannen en archiveren van documenten of aan het controleren van woonadres inschrijvingen. Woonadres inschrijvingen controleren noemt ook wel een adresonderzoek uitvoeren. Voor een gemeente is het belangrijk dat men precies weet wie waar woont. Ook is het een belangrijk wapen om woonfraude tegen te gaan. Daarnaast hanteren gemeentes strenge regels tot het aantal burgers dat ingeschreven mag staan op een woonadres. Denk bijvoorbeeld aan het maximaal aantal huurders dat zich mag inschrijven in een kamerverhuurpand. In de meeste gevallen zal een medewerker burgerzaken het huurcontract moeten inzien voordat iemand ingeschreven kan worden.

Wat doet een medewerker burgerzaken:

  • Het ontvangen van burgers
  • Het informeren van burgers
  • Het bedienen van burgers
  • Het controleren van informatie
  • Het controleren van pasfoto's
  • Het archiveren van informatie
  • Het opstellen van aktes

Zomerdrukte bij publiekszaken:

Opleidingen tot medewerker burgerzaken

Er bestaan diverse opleidingsmogelijkheden voor de functie medewerker burgerzaken, zoals de Mbo-opleiding Frontoffice Manager of de Mbo-opleiding secretarieel medewerker. Over het algemeen verwachten de meeste gemeentes een gerichte Mbo-opleiding of de Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ) voordat je in aanmerking kan komen voor de functie medewerker burgerzaken. Zie voor meer informatie de website Bestuursacademie Nederland.

Bedrijven waar een medewerker burgerzaken werkzaam kan zijn

Een medewerker burgerzaken is niet werkzaam voor bedrijf, omdat het beroep medewerker burgerzaken betrekking heeft op de overheid. Een medewerker burgerzaken is werkzaam als ambtenaar voor een gemeente of deelgemeente.

Competenties medewerker burgerzaken

De belangrijkste competentie als medewerker burgerzaken is je dienstverlenende instelling. Dit betekent onder andere klantgericht en servicegericht werken. Daarnaast zal je moeten beschikken over goede communicatieve vaardigheden, omdat je iedere dag met verschillende mensen te maken zal krijgen. Vanzelfsprekend moet een medewerker burgerzaken ook aangemerkt worden als gastvrouw of gastheer. Algemeen belangrijke woorden zijn flexibiliteit, integriteit, accuratesse, plannen, organiseren en stressbestendigheid.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als medewerker burgerzaken

Het arbeidsmarktperspectief van een medewerker burgerzaken is deels afhankelijk van je eigen woonplaats (regio), omdat grotere gemeentes gebruik maken van meerdere balies en dus meer medewerkers. Over het algemeen zal het niet moeilijk zijn om werk te verkrijgen als medewerker burgerzaken. De doorgroeimogelijkheden van een medewerker burgerzaken moeten gezien worden in het verkrijgen van meer verantwoordelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een algemene management functie of aan het fungeren als teamleider.

Arbeidsvoorwaarden en salaris medewerker burgerzaken

Als medewerker burgerzaken ben je een ambtenaar en zal je doorgaans onder de cao gemeentes vallen, waarbinnen de arbeidsvoorwaarden geregeld zijn. Een medewerker burgerzaken zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 1800 en 2600 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden. De functie medewerker burgerzaken is in lang niet alle gevallen een fulltime functie.

Mijnzzp.nl