Autosloperij medewerker

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

De autosloperij van vandaag de dag is niet meer te vergelijken met die van vroeger. In het verleden waren de meeste autosloperijen een grote bron van milieuvervuiling. De meeste autosloperijen zijn tegenwoordig gesaneerd, omdat de vervuiling van de grond te erg was geworden en het milieu ernstig schade opliep door de vervuiling. De autosloperijen van vandaag de dag zijn eigenlijk meer milieustraten geworden waar afgedankte voertuigen volledig gestript worden, zonder dat er olie of andere vloeistoffen in de grond lopen. Het demonteren van auto's wordt tegenwoordig in een werkplaats gedaan en alleen voertuigen die geen schade meer op kunnen leveren mogen buiten komen te staan.

Fabrikanten van nieuwe auto's bouwen steeds meer op een manier zodat het in de toekomst slopen van de auto makkelijker is, en de grondstoffen makkelijker opnieuw gebruikt kunnen worden.

Waarde afgedankte voertuigen

Ondanks dat een auto misschien niet meer goed genoeg is om op de weg te kunnen rijden is deze nog niet waardeloos. Wie een auto inlevert bij een autosloperij krijgt van de sloperij een vrijwaringsbewijs en vaak 200 euro voor de auto. De sloperij zal alle onderdelen die nog verkocht kunnen worden verwijderen en opslaan. Als alle waardevolle onderdelen verwijderd zijn wordt de auto verder gestript en zullen de verschillende soorten materialen verkocht worden, zodat de handelaar zijn geld kan verdienen aan de metalen.

Slooponderdelen kopen

Voor de verschillende onderdelen van een auto is vaak een levende markt. Mensen met dezelfde auto of garagebedrijven kunnen via de onderdelenlijn aangeven welk onderdeel ze zoeken, en de sloper zal hierop reageren wanneer hij dat onderdeel heeft liggen. Tweedehands onderdelen zijn veel goedkoper dan nieuwe onderdelen, en het is lang niet altijd nodig om nieuwe onderdelen te kopen. Naast tweedehands onderdelen laten veel slopers ook onderdelen voor revisie wegbrengen zodat deze nog beter verkocht kunnen worden. Dit zijn vaak onderdelen zoals een turbo van een auto. Vooral voor eigenaren met een oude auto is een sloperij erg interessant omdat daar vaak goedkoop vervangende onderdelen te vinden zijn, zoals bijvoorbeeld een portier, motorklep of losse motoronderdelen.

Auto markt

In tweedehands auto's zijn veel bedrijven en mensen actief die allemaal een boterham proberen te verdienen met de handel. Een afgedankte auto kan voor iemand anders een prima oplossing zijn om mobiel te blijven. Niet iedereen heeft het geld om een nieuwe auto te kunnen kopen. Er zijn zelfs mensen die een auto kopen voor 150 euro met APK. In feite koopt iemand geen auto voor 150 euro maar eerder de APK zodat ze nog een jaar kunnen rijden met de auto.

De grote dealers verkopen geen tweedehands auto ouder dan zoveel jaar of met meer dan een aantal kilometers op de teller. Dit soort auto's komt allemaal bij handelaren terecht, die ze weer doorverkopen of naar het buitenland exporteren.

De afgedankte voertuigen worden dus tegenwoordig al gestript bij binnenkomst. Alle onderdelen die de moeite waard zijn om te demonteren worden zorgvuldig losgekoppeld en opgeslagen, en in het systeem van de sloper geregistreerd. Het registreren van alle losse onderdelen is erg belangrijk om een goed overzicht te behouden van alle onderdelen, omdat er veel verschillende types auto's zijn. Vroeger moesten de klanten van een autosloperij vaak zelfstandig op zoek tussen de auto's naar het juiste onderdeel en deze loshalen.

Werkzaamheden autosloperij:

Opleidingen tot autosloperij medewerker

Er zijn geen specifieke opleidingen mogelijk om op een sloperij in de autobranche werkzaam te kunnen zijn. De meeste werknemers van een autosloperij doen hun ervaring op door bij een autosloperij werkzaam te zijn. De werkzaamheden op een autosloperij zijn doorgaans niet moeilijk. Wel kan een veiligheidscursus met betrekking tot het demonteren van auto's en hun vloeistoffen welkom zijn. Ook is het kunnen werken met een computer handig, om alle onderdelen in te kunnen voeren en op te zoeken.

Bedrijven waar een autosloperij medewerker werkzaam kan zijn

Als autosloperij medewerker ben je doorgaans werkzaam op een autosloperij of demontagebedrijf.

Competenties autosloperij medewerker

Als autosloperij medewerker ben je de meeste tijd kwijt met het demonteren van oude auto's en kan je nogal eens smerig worden van de werkzaamheden. Het is belangrijk dat je in staat bent om auto's netjes te slopen, zonder dat alle vloeistoffen weg lopen op de grond. Naast het slopen van auto's kan het ook zijn dat je voor de sloperij auto's ophaalt bij de klanten thuis en naar de sloperij brengt. Omdat je vaak met klanten in aanraking komt zijn communicatieve vaardigheden ook belangrijk. Afhankelijk van de precieze taken van de medewerker kan het ook zijn dat je klanten moet adviseren en de gekochte onderdelen moet kunnen afrekenen.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als autosloperij medewerker

Als autosloperij medewerker is er niet heel veel werk te vinden. De meeste sloperijen hebben niet veel medewerkers in dienst. Doorgroeien binnen de autosloperij is bijna niet mogelijk. Wellicht is het later mogelijk om je eigen sloperij te starten, maar dat is over het algemeen niet heel makkelijk.

Arbeidsvoorwaarden en salaris autosloperij medewerker

Je bent als autosloperij medewerker meestal op de sloperij werkzaam. De meeste sloperijen zijn vanaf acht uur in de ochtend tot vijf uur in de middag open en binnen die tijd voer je je werkzaamheden uit voor de sloperij. Als autosloperij medewerker in loondienst zal je doorgaans tussen de 1500 en 2200 euro bruto per maand verdienen, afhankelijk van je leeftijd en verantwoordelijkheden binnen het bedrijf.