Autocoureur

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een autocoureur is een sporter die aan autosport doet. Autosport is een verzamelnaam van gemotoriseerde voertuigen die beschikken over vier of meer wielen. Het beroep autocoureur heeft een grote aantrekkingskracht op veel mensen, omdat auto's en ander soort gemotoriseerde voertuigen nu eenmaal een grote aantrekkingskracht hebben op mensen. Binnen de autosport zijn voornamelijk mannen actief, echter komen er ook steeds meer vrouwen voor binnen de autosport. Ondanks dat autosport nog steeds aan te merken is als een gevaarlijke sport is de moderne autosport stukken veiliger dan dit vroeger het geval was. De autosport is geëvolueerd door de opkomst van moderne technieken waardoor de sport stukken veiliger is geworden. Ondanks alle veiligheidssystemen en regels die toegepast worden binnen de autosport is de autosport nog steeds aan te merken als een risico sport. De belangrijkste en meeste bekende formuleracing kampioenschappen zijn de IndyCars Serie in Noord-Amerika en het wereldkampioenschap Formule 1. Formuleracing heeft betrekking op speciaal ontworpen racewagens die niet voorzien zijn van wielkasten. Daarnaast maakt men binnen formuleracing gebruik van verschillende raceklassen die worden aangeduid door een speciale formule, zoals Formule 1, Formule 2 en Formule A (kart). De autosport beslaat veel verschillende soorten autosporten die in lang niet alle gevallen even bekend zijn. Binnen de autosport draait alles om het competitiegevoel, omdat het willen winnen door de snelste autocoureur te zijn belangrijk is. Daarnaast bestaan er autosporten waarbinnen het behalen van de meeste punten belangrijker is dan de snelheid, zoals binnen de klassieke toertochten. De term autocoureur moet verder vrij algemeen gezien worden, omdat autocoureurs actief kunnen zijn in verschillende vormen van autosport. Daarnaast zijn lang niet alle autocoureurs beroepsmatig actief binnen de autosport.

Autocoureur moet dus gezien worden als een algemene benaming voor coureurs die autosport beoefenen. Ondanks dat snelheid binnen de meeste vormen van autosport belangrijk is als autocoureur is dit niet het geval binnen alle vormen van autosport. Denk bijvoorbeeld aan rittensport, waarbinnen de nauwkeurigheid van het rijden belangrijker is dan de snelheid. Deze ritten worden in normale auto's gereden op de openbare weg. In veel gevallen zal er gekozen worden voor rustige landelijke gebieden waarbinnen een coureur de juiste route moet volgen om punten te verdienen. Het is dus niet zo dat autosport alleen maar draait om snelheid, omdat ook behendigheid en nauwkeurigheid een belangrijke rol kunnen spelen afhankelijk van de soort autosport. Daarnaast kan autosport betrekking hebben op innovatie. Denk hierbij aan voertuigen zoals zonnevoertuigen die een bepaalde afstand moeten rijden om zich te kunnen bewijzen met betrekking tot de techniek. De klassieke autoritten worden vaak gereden met de meest bijzondere oldtimers. In veel gevallen maakt ook de staat van onderhoud en de originaliteit van het voertuigen een belangrijk onderdeel uit van de competitie.

Autocoureur worden

Het worden van een echte autocoureur is niet makkelijk en vraagt om veel talent, opoffering en doorzettingsvermogen. Daarnaast is het zo dat autosport in de meeste gevallen veel geld zal kosten. De meeste mensen die uiteindelijk autocoureur worden zijn op vroege leeftijd begonnen met karten, omdat het karten op jonge leeftijd toegankelijk is voor mensen. Kinderen vanaf acht jaar mogen over het algemeen al kinderkarten als ze een lengte hebben van 125 centimeter. Het karten is dan ook zeer geschikt voor jonge autocoureurs die alle kneepjes van de autosport willen leren kennen. Jonge talenten binnen de autosport in de leeftijdscategorie van zeventien tot en met eenentwintig jaar kunnen zich aanmelden voor het talentontwikkelingsprogramma van de KNAF. Het speciale talentontwikkelingsprogramma van de KNAF heet weer Knaf Talent First (KTF) dat betrekking heeft op karting, autorensport en rally. Het talentontwikkelingsprogramma is speciaal opgericht voor jonge talentvolle karters om de overstap te kunnen maken naar de autosport.

Persoonlijkheid autocoureur

Een autocoureur moet vanzelfsprekend beschikken over bovengemiddelde rijkwaliteiten om succesvol te kunnen zijn als autocoureur. Daarnaast moet een autocoureur beschikken over de juiste instelling en persoonlijkheid, omdat autosport niet alleen draait snelheid. Van een professioneel autocoureur mag verwacht worden dat dit een teamspeler is en communicatief gezien sterk onderlegd is. Ook de conditie als autocoureur is zeer belangrijk, omdat autosport een intensieve en ook zware sport is. Autocoureurs zijn dan ook veel in sportscholen te vinden om aan hun conditie te werken. Om kans te maken als autocoureur zal er verwacht worden dat een autocoureur beschikt over een professionele beroepshouding die verder gaat dan het alleen snel kunnen zijn.

Racelicentie halen

Autocoureurs die willen deelnemen aan autoraces moeten beschikken over de juiste racelicentie. Een racelicentie moet gezien worden als het bewijs dat een autocoureur beschikt over de juiste vaardigheden zodat de coureur mag deelnemen aan wedstrijden. Zonder racelicentie mogen autocoureurs niet de baan op in competitie verband. Om in competitie verband te mogen racen hoeft een autocoureur niet over een rijbewijs te beschikken maar wel over een geldige racelicentie. Een  racelicentie is binnen Nederland te behalen vanaf dertien jaar. Een racelicentie is binnen de gehele Europese Unie geldig. Het behalen van de racelicentie heeft betrekking op theorielessen, praktijklessen, medische keuring en een examen.

Karten met Max Verstappen:

Trainen als Formule 1 coureur:

Autorensport:

Opleidingen tot autocoureur

Wie een carrière wenst als autocoureur zal in de eerste plaats zijn of haar racelicentie moeten behalen. Het behalen van een racelicentie moet gedaan worden bij een KNAF erkende raceschool, zoals de rensportschool Zandvoort. Het licentie examen bestaat uit twee delen namelijk een theoretische gedeelte en praktijk gedeelte. Binnen de theorie is er aandacht voor alle regels binnen de autosport die een autocoureur moet kennen. Het praktijkgedeelte heeft betrekking op de rijvaardigheid als autocoureur. Het behalen van een racelicentie kan over het algemeen binnen enkele dagen. Een autocoureur zal ook een medische keuring moeten ondergaan om in aanmerking te kunnen komen voor een racelicentie. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een autocoureur werkzaam kan zijn

Een autocoureur zal over het algemeen onderdeel uit maken van een raceteam die beschikken over diverse technici die de raceauto's zullen onderhouden en afstellen voor de autocoureurs. Dat de meeste autocoureurs onderdeel uitmaken van een raceteam is meestal vanwege de hoge kosten die gepaard gaan met autosport. Autosport is een kostbare hobby waardoor autocoureurs meestal onderdeel uitmaken van een raceteam. Een autocoureur kan ook indirect of direct werkzaam zijn voor sponsors. Het is niet zo dat alle autocoureurs beroepsmatig actief zijn binnen de racesport. Een autocoureur kan ook gewoon hobbymatig actief zijn in de autosport.

Competenties autocoureur

De competenties waarover een autocoureur moet beschikken hebben niet alleen betrekking op de rijvaardigheid als autocoureur. Van een autocoureur mag ook verwacht worden dat hij of zij een teamspeler is, communicatief sterk is, over zelfbeheersing beschikt en fysiek in een zeer goede conditie is. Ook training en leergierigheid zijn twee belangrijke woorden voor een autocoureur. Als je beroepsmatig werkzaam wil zijn als autocoureur kan ook het netwerken aangemerkt worden als belangrijke competentie. Algemeen belangrijke woorden zijn passie, inzicht, veiligheid, zelfstandigheid, lef, presteren, doorzettingsvermogen, energie en motivatie.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als autocoureur

Het arbeidsmarktperspectief als autocoureur is verder niet echt van toepassing omdat het beroep autocoureur niet gezien kan worden als een regulier beroep. Het arbeidsmarktperspectief als autocoureur is over het algemeen sterk afhankelijk van het talent als autocoureur. Als jonge talenten beschikken over bovengemiddeld talent worden ze in de meeste gevallen vanzelf opgemerkt binnen de autosport. De doorgroeimogelijkheden als autocoureur moeten gezien worden in het mogen rijden van belangrijke races zoals de Formule 1. In dat geval kan je dus aangemerkt worden als beroepssporter.

Arbeidsvoorwaarden en salaris autocoureur

Arbeidsvoorwaarden en salaris als autocoureur zijn verder niet van toepassing, omdat het beroep autocoureur in de meeste gevallen niet gezien kan worden als regulier werk. De bekende autocoureurs zoals die binnen de Formule 1 verdienen veel geld, echter is dit voor de meeste autocoureurs niet het geval.

Mijnzzp.nl