Treinmachinist

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een treinmachinist c.q. machinist is de bestuurder van een trein die personen of goederen kan vervoeren. Het beroep treinmachinist is een populair beroep, dat op redelijk veel mensen een bepaalde aantrekkingskracht heeft. Het beroep treinmachinist is daarnaast een beroep waarbinnen je over grote verantwoordelijkheden beschikt, omdat veiligheid een belangrijke rol speelt als treinmachinist. Als een treinmachinist geen passagiers maar goederen vervoert spreekt men ook wel weer van een goederentreinmachinist. Vanzelfsprekend beschikt ook een goederentreinmachinist over grote verantwoordelijkheden. In het kort kunnen we de werkzaamheden van een treinmachinist het beste omschrijven als het toezien op de trein en de veiligheid. De veiligheid heeft betrekking op het opvolgen van de juiste seinen, die precies aangeven wat er verwacht wordt van de treinmachinist. Ook het op een comfortabele manier opvoeren van de snelheid en het verminderen van de snelheid is een belangrijke taak als treinmachinist, zodat passagiers comfortabel zitten en/of staan. Ondanks dat een treinmachinist wel aangemerkt moet worden als bestuurder van een trein heeft een trein geen echt stuur, omdat een trein gebruik maakt van een spoorrail. Omdat het beroep treinmachinist een beroep is met grote verantwoordelijkheden kan niet iedereen zomaar treinmachinist worden. Aankomende treinmachinisten moeten eerst een uitgebreide medische en psychologische keuring ondergaan voordat ze eventueel in aanmerking kunnen komen voor het beroep treinmachinist.

Een treinmachinist heeft dus grote verantwoordelijkheden en zal goed op de diverse seinen moeten letten die door de verkeersleiding aangestuurd worden. Een foutje van de treinmachinist kan op het spoor tot ernstige ongelukken leiden. Een treinmachinist die door rood rijdt kan zelfs geschorst worden, omdat dit een ernstige overtreding betreft. Omdat de treinmachinist de enige bestuurder is van een trein worden er in de cabine extra veiligheidsmaatregelen genomen, zoals de dodemansknop c.q. het dodemanspedaal. Deze moet door de machinist steeds ingedrukt blijven en iedere zestig seconden een paar seconden worden losgelaten. Als de knop of het pedaal niet losgelaten of ingedrukt wordt zal de trein automatisch stoppen en krijgt de verkeersleiding een melding.

Goederentrein

Binnen Nederland wordt er ook heel veel gebruik gemaakt van goederentreinen die anders zijn als de treinen die gericht zijn op personenvervoer. Een goederentrein is luidruchtiger dan een reizigerstrein en is doorgaans ook veel zwaarder beladen. Bij het goederenvervoer speelt comfort ook niet echt een belangrijke rol. Een goederentrein kan verschillende grondstoffen vervoeren zoals kolen en erts. Maar natuurlijk worden ook andere goederen vervoerd zoals auto's en containers. Goederentreinen rijden meestal door heel Europa heen.

Beroep treinmachinist:

Opleiding tot treinmachinist:

Opleiding tot treinmachinist

Wie een carrière ambieert als treinmachinist kan tegenwoordig het beste voor de Mbo-opleiding machinist railvervoer op niveau drie kiezen. De opleiding tot treinmachinist duurt over het algemeen twee jaar. Er zijn wellicht ook nog interne opleidingen die gevolgd kunnen worden, maar de Mbo-opleiding machinist railvervoer is in het leven geroepen om aanstaande machinisten beter voor te bereiden op een carrière als machinist en duurt ook langer als een interne opleiding. Om in Nederland als treinmachinist te kunnen werken moet men minimaal 18 jaar oud zijn en zal je een uitgebreide verplichte medische en psychologische keuring moeten ondergaan voordat je aan de opleiding mag deelnemen. Tijdens de opleiding is er onder meer aandacht voor de techniek en de bediening van de treinen, sein en beveiligingssystemen, wet en regelgeving en de verschillende noodprocedures.

Bedrijven waar een treinmachinist werkzaam kan zijn

Als treinmachinist werk je doorgaans voor de Nederlandse Spoorwegen of voor goederenvervoerders. Er bestaan verschillende soorten bedrijven die ook gebruik maken van het spoor maar dit zijn over het algemeen goederenvervoerders.

Competenties treinmachinist

De belangrijkste competentie als treinmachinist is je verantwoordelijkheidsgevoel, omdat veiligheid belangrijk is op het spoor en je als treinmachinist geen fouten mag maken. Daarnaast kan stressbestendigheid aangemerkt worden als belangrijke competentie. Omdat een treinmachinist te maken heeft met de verkeersleiding kan ook communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Een treinmachinist is geen allround monteur, echter mag van een treinmachinist wel technisch inzicht verwacht worden. Algemeen belangrijke woorden als treinmachinist zijn discipline, analytisch, nauwkeurigheid, inzicht en controleren. Als je als treinmachinist passagiers vervoert zal je ook klantvriendelijk moeten zijn.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als treinmachinist

Het arbeidsmarktperspectief als treinmachinist is over het algemeen zeer matig te noemen, omdat het specifieke werkzaamheden betreft. Daarnaast kan je als treinmachinist eigenlijk alleen voor de Nederlandse Spoorwegen en enkele goederenvervoerders werkzaam zijn, waardoor de kans op werk niet groot is. Daar komt nog eens bij dat het beroep treinmachinist aan te merken is als een populair beroep, waardoor er sprake is van veel concurrentie. De selectieprocedure om treinmachinist te kunnen worden is ook zwaar te noemen. Er zijn als treinmachinist eigenlijk geen echte doorgroeimogelijkheden, omdat de werkzaamheden daarvoor te specifiek zijn.

Arbeidsvoorwaarden en salaris treinmachinist

De arbeidsvoorwaarden als treinmachinist zijn afhankelijk van je werkgever en kunnen onderling zeker verschillen. Over het algemeen zullen deze prima geregeld zijn. De Nederlandse Spoorwegen is een van Nederlands grootste werkgevers. Een treinmachinist zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 2200 en 3000 euro bruto per maand afhankelijk van leeftijd, dienstjaren en verdere verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl