Piloot

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Piloot is een algemene benaming voor bestuurders of bestuursters van een vliegtuig. Andere benamingen voor piloot kunnen ook zijn vlieger, vliegenier of verkeersvlieger. Daarnaast kunnen piloten andere benamingen gebruiken, zoals de benaming copiloot, first officer en gezagvoerder. Deze benamingen geven de gezagsverhouding in de cockpit aan. De gezagvoerder is de hoogste piloot in rang en dan komt de first officer. Ondanks dat het worden van een piloot voor veel mensen een droom is geweest is het daadwerkelijk worden van piloot over het algemeen niet makkelijk. Voor veel mensen blijft het dan ook een droom om piloot te worden. Om piloot te kunnen worden is er een kostbare opleiding nodig, die de meeste piloten later tijdens hun dienstverband terug betalen. Om in aanmerking te komen als aspirant piloot zal er eerst een medische keuring plaats vinden, waarbij de aspirant piloot op meerdere manieren getest wordt op geschiktheid om aan de pilotenopleiding deel te mogen nemen. Piloot moet gezien worden als een algemene benaming, omdat er verschillende soorten piloten zijn. Het vliegen met verkeersvliegtuigen als piloot kan bijvoorbeeld niet zomaar vergeleken worden met het vliegen van vrachtvliegtuigen of het hobbymatig vliegen als piloot. In alle gevallen is een piloot wel verantwoordelijk voor het veilig vliegen met vliegtuigen, maar het beroep piloot kent verschillende gradaties en bevoegdheden. Het is dus niet zo dat alle piloten zomaar in alle vliegtuigen mogen vliegen. Het beroep piloot is aan te merken als een mooi beroep, waarbinnen je wel te maken hebt met grote verantwoordelijkheden. Omdat een piloot belast is met grote verantwoordelijkheden kan niet iedereen zomaar piloot worden. Een piloot moet over unieke vaardigheden en competenties beschikken om te kunnen werken als piloot.

Het beroep piloot bestaat niet uit het alleen kunnen besturen van een vliegtuig maar uit veel meer onderdelen, zoals het kennen van de techniek van een vliegtuig, kaart kunnen lezen, omgaan met verschillende weersituaties en moet een piloot de Engelse taal beheersen om met andere piloten of de luchtverkeersleiding te kunnen communiceren. Om alle onderdelen van het vak piloot goed onder de knie te kunnen houden is het erg belangrijk dat een piloot op de hoogte blijft van alle technieken en veiligheidseisen. Een piloot zal minimaal vier keer per jaar in een flight simulator blootgesteld worden aan mogelijke situaties, die hij of zij tegen kan komen tijdens het vliegen. De flight simulator is programmeerbaar op honderden fouten die voor kunnen komen tijdens het vliegen, zoals een motor die uitvalt. Een ander voorbeeld kan zijn de cabinedruk, die plotseling wegvalt in het vliegtuig. Piloten leren op deze manier op een goede manier om te gaan met moeilijke situaties, zodat piloten ook in de praktijk goed voorbereid zijn op mogelijke noodsituaties.

Een piloot moet een zeer stabiel persoon zijn, die onder alle omstandigheden zijn hoofd koel kan houden. De piloot is de persoon die alle passagiers en bemanningsleden heelhuids moet vervoeren en draagt daarom een grote verantwoording. Voordat een piloot kan opstijgen zal de piloot samen met de copiloot het vluchtplan doornemen en alle instrumenten testen van het vliegtuig. Ook het onderhouden van contacten met de luchtverkeersleiding is een taak van de piloot en copiloot. Tijdens de vlucht zullen de piloot en copiloot talloze procedures doorlopen om de vlucht soepel te laten verlopen. Ook na de landing moet het vliegtuig op diverse manieren getest worden en worden alle bevindingen geregistreerd in een logboek.

Opleiding tot piloot

Om aan een opleiding als piloot te mogen beginnen moet men in Nederland minimaal 17 jaar oud zijn en een vooropleiding hebben genoten van minimaal Havo-niveau met wiskunde, natuurkunde en Engels in het pakket. Tijdens het doorlopen van de toelating tot de opleiding zal er ook gekeken worden of je geschikt bent als piloot. Denk hierbij aan een medische test en of je aanleg hebt om als een piloot te kunnen werken. Het dragen van een bril is tegenwoordig geen probleem meer als piloot, mits de oogafwijking niet te groot is.

Werk vinden als piloot

Als piloot kan je gaan werken voor de luchtmacht of een vliegmaatschappij zoals de KLM. Voor de meeste piloten is het een droom om meteen op een Boeing 747 of Airbus  A320 te mogen vliegen. Echter komt dit niet veel voor, en starten piloten na hun opleiding vaak op kleinere vliegtuigen en wanneer er voldoende ervaring is kan de piloot verder gaan met de opleiding om een groter vliegtuig te mogen vliegen. Een piloot moet voor een ander type vliegtuig ook weer de juiste papieren halen voordat de piloot mag vliegen met het vliegtuig. Er zijn vandaag de dag heel veel piloten die allemaal voor de grote maatschappijen willen werken. Er zijn zelfs zo veel piloten dat er zelfs afgestuurde piloten werkloos thuis zitten. Andere piloten die geen werk kunnen vinden gaan zelfs post vliegen in bijvoorbeeld Canada om maar hun vlieguren te laten groeien, zodat ze meer ervaring opdoen en later wellicht zo makkelijker een baan kunnen vinden.

Vliegtuigen

Het leren kennen van een vliegtuig is voor de meeste piloten een hele opgave. De moderne vliegtuigen zijn zo uitgebreid en ingewikkeld dat het vaak een langere tijd kost voordat een piloot kennis heeft van alle systemen aan boord. Een piloot kan alleen veilig vliegen als deze alle systemen kent en precies weet hoe een vliegtuig werkt en hoe deze zich gedraagt tijdens het vliegen.

Dagelijks leven van een piloot

Een piloot kan alleen binnen Europa vliegen of de hele wereld over vliegen. Wanneer de piloot binnen Europa vliegt zal deze vanzelfsprekend vaker thuis zijn dan wanneer de piloot naar Azië moet vliegen. Tijdens een lange vlucht mogen de piloten niet meer terug vliegen door de strenge regels. Meestal krijgt de piloot een paar dagen vrij voordat deze weer terugvliegt naar huis. Tijdens deze rustdagen als piloot zal deze met de andere bemanning doorbrengen in een hotel. Een piloot kan dus veel van huis zijn, waardoor deze niet bij het gezin kan zijn. Dit is iets wat een leerling piloot zich goed moet beseffen. Een piloot die binnen Europa vliegt zal doorgaans in de avond weer thuis zijn. De meeste vluchten naar vakantielanden gaan vroeg op de dag, zodat de piloot dan weer thuis kan zijn in de avond.

Passie tot vliegen

Het vliegen blijft mensen trekken en de meeste mensen vliegen alleen wanneer ze op vakantie gaan. Een piloot zit bijna dagelijks achter de knuppel en heeft ook nog eens het mooiste uitzicht van alle mensen aan boord. Het blijft natuurlijk fantastisch om op Schiphol te vertrekken op een regenachtige dag en dan twee of drie uur later te landen in een zonnig land. Wie dan ook als piloot wil gaan werken doet er goed aan jong aan zijn opleiding tot piloot te beginnen, om een goede kans te maken als piloot.

Op stap met een KLM piloot:

Piloten opleiding:

Opleidingen tot piloot

Om als piloot te kunnen werken zijn er diverse opleidingsmogelijkheden waaruit gekozen kan worden. In Nederland volgen de meeste aanstaande verkeersvliegers de opleiding aan de KLM Flight Academy (KLS). De opleiding tot piloot duurt over het algemeen twee jaar. Ook zijn er mogelijkheden om via een Hbo-opleiding opgeleid te worden tot piloot, door het kiezen van één van de volgende richtingen: Aviation in Amsterdam, luchtvaarttechnologie of technische bedrijfskunde. Het vliegbrevet wordt niet door de school betaald en zal dus door de aanstaande piloot zelf voldaan moeten worden. Om toegelaten te worden aan de pilotenopleiding zal de leerling door een stenge selectieprocedure heen moeten. De selectie bestaat onder meer uit een medische keuring, psychologisch onderzoek, flightsimulator test en een algemeen onderzoek naar je capaciteiten als verkeersvlieger. Om je aan te kunnen melden voor de opleiding tot piloot moet je minimaal zeventien jaar oud zijn en moet je vooropleiding aan de volgende eisen voldoen: minimaal havo met wiskunde, natuurkunde en Engels. Er zijn veel mensen die graag de pilotenopleiding willen volgen en dus zeker niet allemaal toegelaten zullen worden aan de opleiding. Wel zijn er nog veel meer mogelijkheden om opgeleid te worden tot piloot, zoals in het buitenland. Er zijn ook veel afgestudeerde piloten die voor buitenlandse luchtvaartmaatschappijen vliegen omdat er in Nederland geen werk te vinden is als piloot, en ze zo wel aan hun carrière en vlieguren kunnen werken. Om bij de bekende grote luchtvaartmaatschappijen een kans te maken op een baan moet een piloot toch wel minimaal 2500 vlieguren gemaakt hebben. Tegen het eind van de vliegopleiding zal een piloot doorgaans tussen de 150 en 200 vlieguren hebben.

Bedrijven waar een piloot werkzaam kan zijn

Als piloot kan je werken voor de overheid zoals bij de luchtmacht of helikopterpiloot zijn voor de politie of kustwacht. Maar je kunt natuurlijk ook werkzaam zijn voor particuliere luchtvaartmaatschappijen. Wel zijn er grote verschillen tussen de vele maatschappijen die er zijn zoals verkeersvliegers en vrachtvliegers. Je werkzaamheden als piloot kan je natuurlijk over de hele wereld uitvoeren, zoals veel beginnende vliegers doen om aan hun vlieguren te komen. Veel startende piloten beginnen bij kleine maatschappijen zoals in Canada om bijvoorbeeld post of mensen te vervoeren.

Competenties piloot

Als piloot moet je nogal over wat verschillende competenties beschikken om je beroep op een goede manier uit te kunnen voeren. De belangrijkste competentie als piloot is het veilig kunnen en willen werken, zodat er geen onveilige situaties ontstaat. Daarnaast kan communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie, omdat duidelijke communicatie alles te maken heeft met het voorkomen van onveilige situaties. Als piloot moet je ook over leidinggevende capaciteiten beschikken. Met andere woorden moet een piloot gezien kunnen worden als een soort manager. Algemeen belangrijke woorden als piloot zijn verantwoordelijkheidsgevoel, stressbestendigheid, discipline, secuur, daadkracht, plannen en plichtsgetrouw. Ook bijscholing en leergierigheid zijn belangrijke competenties, omdat een piloot regelmatig bijscholing en extra trainingen moet doorlopen.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als piloot

Het arbeidsmarktperspectief van een piloot is over het algemeen redelijk goed te noemen. Wel is het zo dat de meeste piloten voor de bekende en grotere vliegmaatschappijen werkzaam willen zijn. Dit kan het verkrijgen van werk als piloot lastig maken, omdat de beschikbare werkplekken in dat geval beperkt kunnen zijn. Over het algemeen is het wel zo dat piloten redelijk snel werk kunnen vinden na hun opleiding. Het kan wel voorkomen dat een piloot voor een minder bekende vliegmaatschappijen werkzaam is. Niet alle piloten zijn werkzaam als verkeersvlieger, omdat er ook piloten zijn die voor vrachtvervoerders werkzaam zijn als piloot. De doorgroeimogelijkheden van een piloot kunnen gezien worden in het mogen vliegen op de grotere vliegtuigen of het verkrijgen van meer verantwoordelijkheden als piloot. In dat geval kan de functie gezagvoerder gezien worden als mogelijke doorgroeimogelijkheid. Ook komt het voor dat piloten vroeg of laat andere banen zoeken binnen de luchtvaartsector, zoals bij de luchtverkeersleiding.

Arbeidsvoorwaarden en salaris piloot

De precieze arbeidsvoorwaarden als piloot zijn moeilijk aan te geven omdat dit per werkgever kan verschillen. Wel zijn er strikte regels waar iedereen zich aan moet houden op het gebied van werkuren, vlieguren, trainingen en de algemene veiligheid. Het salaris van een piloot kan sterk verschillen per piloot en is sterk afhankelijk van je leeftijd, dienstjaren en verantwoordelijkheden. Een piloot of gezagsvoerder van een groot vliegtuig zal natuurlijk veel meer verdienen dan een piloot van een klein vliegtuigje. Het salaris van een piloot zal ergens tussen de 100.000 en 300.000 euro bruto per jaar liggen. Om 300.000 euro bruto te verdienen als piloot ben je natuurlijk wel de gezagsvoeder van de grootste vliegtuigen zoals een Jumbo 747 of een Airbus A380, met een grote verantwoordelijkheid als piloot.

Mijnzzp.nl