Piloot

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een piloot is een bestuurder of bestuurster van een vliegtuig of ander soort luchtschip. Andere benamingen voor piloot zijn vlieger, vliegenier of verkeersvlieger. Afhankelijk van de werkzaamheden en de bevoegdheid kan er sprake zijn van andere benamingen. Denk hierbij aan de benaming copiloot, first officer en gezagvoerder. Deze benamingen geven de gezagsverhouding in de cockpit aan. De gezagvoerder is de hoogste piloot in rang waarna de first officer komt. Ondanks dat veel mensen de jeugddroom hebben gehad om piloot te worden is het worden van piloot niet makkelijk. Om piloot te worden is er een kostbare opleiding nodig, die de meeste piloten later tijdens hun dienstverband aflossen. Om in aanmerking te komen voor een pilotenopleiding moet je beschikken over de juiste vooropleidingen en zal je een medische keuring moeten ondergaan. Deze medische keuring heeft ook betrekking op verschillende psychologische testen. Piloot moet gezien worden als algemene benaming voor vliegeniers, omdat er verschillende piloten zijn. Het vliegen met verkeersvliegtuigen kan bijvoorbeeld niet zomaar vergeleken worden met het vliegen van vrachtvliegtuigen of het hobbymatig vliegen. In alle gevallen is een piloot verantwoordelijk voor het veilig vliegen, maar het beroep piloot kent verschillende gradaties en bevoegdheden. Het is niet zo dat piloten zomaar in alle vliegtuigen mogen vliegen. Het beroep piloot is aan te merken als mooi beroep, waarbinnen je wel te maken hebt met grote verantwoordelijkheden. Omdat een piloot belast is met grote verantwoordelijkheden kan niet iedereen zomaar piloot worden. Een piloot moet over unieke vaardigheden en competenties beschikken om te kunnen werken als piloot. Het beroep piloot bestaat niet uit alleen het kunnen besturen van een vliegtuig maar uit veel meer onderdelen, zoals het kennen van de techniek, het kaartlezen, het omgaan met weersituaties, het communiceren met de verkeersleiding en het beheersen van de Engelse taal.

Een piloot is dus een bestuurder of bestuurster van een vliegtuig of andere soorten luchtschip. Denk bijvoorbeeld ook aan astronauten en aan helikopterpiloten, die aangemerkt worden als piloot. Een ballonvaarder kan niet aangemerkt worden als piloot, omdat een ballonvaarder een luchtballon niet kan besturen. Als piloot ben je meestal werkzaam als vrachtvlieger of als verkeersvlieger. In alle gevallen hebben piloten te maken met grote verantwoordelijkheden. Een piloot moet een stabiel persoon zijn, die onder alle omstandigheden zijn hoofd koel kan houden. Voordat een piloot zal opstijgen zal de piloot samen met de copiloot het vluchtplan doornemen en alle instrumenten testen. Ook het onderhouden van contact met de luchtverkeersleiding is een taak van de piloot en copiloot. Tijdens de vlucht zullen de piloot en copiloot talloze procedures doorlopen om de vlucht soepel te laten verlopen. Ook na de landing moet er verschillende procedures doorgenomen worden en worden alle bevindingen geregistreerd in een logboek. Piloten hebben niet meer te maken met een boordwerktuigkundige, zoals in het verleden het geval was. Omdat veiligheid een belangrijke rol speelt worden piloten minimaal vier keer per jaar in een flight simulator blootgesteld aan mogelijke situaties die kunnen voorkomen tijdens het vliegen. De flight simulator is programmeerbaar op honderden fouten die voor kunnen komen tijdens het vliegen, zoals een motor die uitvalt. Een ander voorbeeld is de cabinedruk, die plotseling wegvalt. Piloten leren op deze manier op een goede manier om te gaan met moeilijke situaties, zodat piloten ook in de praktijk goed voorbereid zijn op mogelijke noodsituaties.

Piloot worden

Het worden van piloot is alleen mogelijk door het volgen van een pilotenopleiding. Om een pilotenopleiding te kunnen volgen moet je minimaal zeventien jaar oud zijn en een vooropleiding hebben van minimaal Havo-niveau met wiskunde, natuurkunde en Engels in het pakket. Tijdens het doorlopen van de toelating zal er gekeken worden of je geschikt bent om te werken als piloot. Denk hierbij aan een medische test en aan het onderzoeken of je aanleg hebt voor het pilotenvak. Het dragen van een bril is tegenwoordig geen probleem meer, mits de oogafwijking niet te groot is. Wie een carrière ambieert als piloot doet er verstandig aan om op een jonge leeftijd te starten met de pilotenopleiding, om een goede kans te maken als piloot.

Werken als piloot

Als piloot kan je werkzaam zijn voor een luchtvaartmaatschappij of de luchtmacht. Voor de meeste piloten is het een droom om meteen op een Boeing 747 of Airbus A320 te mogen vliegen. Echter komt dit in de praktijk nauwelijks voor, en starten piloten na hun opleiding meestal op kleinere vliegtuigen, zodat ze eerst ervaring kunnen opdoen. Een piloot moet voor een ander type vliegtuig eerst de juiste papieren behalen voordat de piloot mag vliegen met het vliegtuig. Het leren kennen van een vliegtuig is voor de meeste piloten een hele opgave. De moderne vliegtuigen zijn zo uitgebreid en ingewikkeld dat het vaak een langere periode kost voordat een piloot kennis heeft van alle systemen. Een piloot kan alleen veilig vliegen als deze alle systemen kent en precies weet hoe een vliegtuig werkt en hoe deze zich gedraagt tijdens het vliegen. Er zijn tegenwoordig veel piloten, die allemaal voor de grote luchtvaartmaatschappijen willen werken. In de praktijk is het zo dat nieuwe piloten vaak in het buitenland starten of bijvoorbeeld post gaan rondvliegen in Canada om voldoende ervaring op te bouwen en om aan vlieguren te komen. Het opbouwen van voldoende vlieguren is belangrijk om in aanmerking te komen voor meer verantwoordelijkheden.

Dagelijks leven van een piloot

Een piloot kan binnen Europa vliegen of de hele wereld over vliegen. Als de piloot binnen Europa vliegt zal deze vaker thuis zijn dan als de piloot naar Azië moet vliegen. Tijdens een lange vlucht mogen de piloten niet meer terugvliegen door de strenge regels. Meestal krijgen piloten een paar dagen vrij voordat ze terugvliegen naar huis. Tijdens deze rustdagen zullen de piloten verblijven in een hotel samen met de andere bemanningsleden, zoals de stewardessen, de stewards en de purser. Een piloot kan dus veel van huis zijn, waardoor deze niet bij het gezin is. Een piloot die binnen Europa vliegt zal bijna iedere avond thuis zijn. De meeste vluchten naar vakantielanden gaan vroeg op de dag, zodat de piloot in de avond thuis is.

Passie tot vliegen

Het vliegen heeft een grote aantrekkingskracht op veel mensen. De meeste mensen vliegen alleen als ze op vakantie gaan. Een piloot zit bijna dagelijks achter de knuppel en heeft nog eens het mooiste uitzicht van alle passagiers aan boord. Het is fantastisch om op een luchthaven te vertrekken op een regenachtige dag om na enkele uren te landen in een zonnig land. Als piloot heb je ook te maken met andere medewerkers, die werkzaam zijn binnen de luchtvaarssector. Denk bijvoorbeeld ook aan vliegtuigmonteurs, vliegtuigschoonmakers, bagagemedewerkers en aan marshallers.

Op stap met een KLM piloot:

Piloten opleiding:

Opleidingen tot piloot

Er bestaan verschillende opleidingsmogelijkheden tot piloot. In Nederland volgen de meeste verkeersvliegers de opleiding aan de KLM Flight Academy (KLS). De opleiding tot piloot duurt ongeveer twee jaar. Ook zijn er mogelijkheden om via een Hbo-opleiding opgeleid te worden tot piloot, door het kiezen van één van de volgende richtingen: Aviation in Amsterdam, luchtvaarttechnologie of technische bedrijfskunde. Het vliegbrevet wordt niet door de school betaald en zal dus zelf voldaan moeten worden. Om toegelaten te worden zal de leerling door een selectieprocedure heen moeten. De selectie bestaat onder andere uit een medische keuring, psychologisch onderzoek, flightsimulator test en een algemeen onderzoek naar je capaciteiten. Om je aan te kunnen melden voor de opleiding moet je minimaal zeventien jaar oud zijn en moet je vooropleiding aan de volgende eisen voldoen: minimaal havo met wiskunde, natuurkunde en Engels. Om bij de bekende grote luchtvaartmaatschappijen een kans te maken op een baan moet een piloot minimaal 2500 vlieguren gemaakt hebben. Tegen het eind van de vliegopleiding zal een piloot ongeveer tussen de 150 en 200 vlieguren gemaakt hebben.

Bedrijven waar een piloot werkzaam kan zijn

Een piloot is in de meeste gevallen werkzaam voor een luchtvaartmaatschappij. Dit kan ook voor een luchtvaartmaatschappij zijn, die werkzaam is als vrachtvervoerder. Daarnaast kan een piloot werkzaam zijn voor de politie, inspectiediensten, defensie of de brandweer. Piloten kunnen ook werkzaam zijn voor bedrijven, die met privéjets vliegen. In dat geval heb je meestal te maken met invloedrijke mensen, zoals artiesten, ambassadeurs, ministers of directeuren.

Competenties piloot

De belangrijkste competentie van een piloot is dat je beschikt over verantwoordelijkheidsgevoel. Het veilig vervoeren van mensen en vracht is de kerntaak van een piloot. Daarnaast kan communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie, omdat duidelijke communicatie alles te maken heeft met het voorkomen van onveilige situaties. Een andere belangrijke competentie is dat een piloot over leidinggevende capaciteiten moet beschikken. Algemeen belangrijke woorden zijn passie, motivatie, energie, flexibiliteit, stressbestendigheid, discipline, secuur, controleren, monitoren, daadkracht, plannen, organiseren, zelfstandigheid, samenwerken, overleggen en plichtsgetrouw.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als piloot

Het arbeidsmarktperspectief van een piloot is goed te noemen. Wel is het zo dat de meeste piloten voor de bekende en grotere vliegmaatschappijen werkzaam willen zijn. Dit kan het verkrijgen van werk lastig maken, omdat de beschikbare werkplekken beperkt zijn. Over het algemeen is het wel zo dat piloten redelijk snel werk vinden na hun opleiding. Het kan wel voorkomen dat een piloot voor een minder bekende vliegmaatschappijen werkzaam is. Niet alle piloten zijn werkzaam als verkeersvlieger, omdat er ook piloten zijn die voor vrachtvervoerders werkzaam zijn. De doorgroeimogelijkheden van een piloot kunnen gezien worden in het mogen vliegen op de grotere vliegtuigen of het verkrijgen van meer verantwoordelijkheden. In dat geval kan de functie gezagvoerder gezien worden als mogelijke doorgroeimogelijkheid. Ook komt het voor dat piloten vroeg of laat andere banen zoeken binnen de luchtvaartsector, zoals bij de luchtverkeersleiding.

Arbeidsvoorwaarden en salaris piloot

Er zijn geen voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden, omdat een piloot voor verschillende luchtvaartmaatschappijen werkzaam kan zijn. Wel zijn er strikte regels waar iedereen zich aan moet houden op het gebied van werkuren, vlieguren, trainingen en veiligheid. Een beginnende piloot zal een salaris verdienen tussen de 3000 en 8000 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden. Een gezagvoerder van een Jumbo 747 of een Airbus A380 kan aan het einde van de carrière makkelijk een jaarsalaris halen van 200.000 euro bruto.

Mijnzzp.nl