Helikopterpiloot

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een helikopterpiloot kan hobbymatig vliegen of is werkzaam als beroepsvlieger. Om een helikopter te mogen besturen bestaan er verschillende soorten opleidingen die gevolgd kunnen worden, die qua opleidingsinhoud verschillen en die ook verschillende bevoegdheden zullen geven aan de helikopterpiloot. De lichtste helikopteropleiding binnen Europa is de PPL (Privat Pilot License) opleiding. Deze opleiding is bijvoorbeeld geschikt voor mensen die graag recreatief willen vliegen met een helikopter. Wie als helikopterpiloot beroepsmatig wil vliegen (commerciële vluchten) zal minimaal de CPL (Commercial Pilot License) opleiding moeten volgen. Daarnaast bestaan er opleidingen die meer bevoegdheden geven aan de helikopterpiloot, zoals het mogen vliegen met zware helikopters en het mogen vliegen tijdens slecht weer en tijdens donkere uren. Het vliegen tijdens donkere uren of tijdens slecht weer als helikopterpiloot mag alleen wanneer de helikopterpiloot ook beschikt over de opleiding IR (Instrument Rating). Tijdens de opleiding IR leert de helikopterpiloot alle instrumenten gebruiken aan boord van een helikopter, die het mogelijk maken om ook tijdens slecht weer of in het donker veilig te vliegen. De opleiding ATPL (Airline Transport Pilot License) is juist weer belangrijk om te mogen vliegen voor de offshore industrie, zoals het vervoeren van mensen en goederen naar olieplatforms op zee.

Welke werkzaamheden een helikopterpiloot precies zal uitvoeren is sterk afhankelijk van de bevoegdheden die de helikopterpiloot precies heeft. De helikopteropleiding PPL is bijvoorbeeld niet genoeg om beroepsmatig actief te zijn als helikopterpiloot. Beroepsmatige taken als helikopterpiloot zijn bijvoorbeeld het vliegen voor defensie, de politie, de brandweer, de offshore industrie, taxidiensten of als traumapiloot. Voor de meeste overheidsdiensten is het als helikopterpiloot belangrijk dat de piloot over alle bevoegdheden beschikt, zoals de opleiding IR (Instrument Rating). Het kunnen navigeren en communiceren met de luchtverkeersleiding en andere diensten is belangrijk tijdens slecht weer of donkere uren. Denk bijvoorbeeld aan een traumahelikopter die in de nacht opgeroepen wordt voor een spoedvlucht. Het landen tijdens slecht weer of in het donker is voor een traumapiloot (op locatie) stukken lastiger dan wanneer het mooi weer is met voldoende daglicht.

Vooral de overheid, traumacentrums en defensie maken veelvuldig gebruik van beroepsvliegers, waaronder ook helikopterpiloten vallen. Denk bijvoorbeeld aan de bekende politiehelikopters die vanuit de lucht snel ter plekke kunnen zijn om mogelijke verdachten te kunnen volgen of om andere hulpverlening te bieden. Maar denk ook aan de brandweer die met een vliegtuig of helikopter brandbewaking kunnen uitvoeren boven een groot natuurgebied. Voor de brandweer is het belangrijk om mogelijke vroegtijdige branden te kunnen ontdekken, zodat ze niet kunnen uitbreiden tot een groot vuur. De bekende traumahelikopters worden juist ingezet om snel medische hulp te kunnen verlenen aan mensen wanneer dit nodig mocht zijn. De traumaheli heeft een arts aan boord die meer bevoegdheden heeft dan een reguliere ambulancemedewerker. Daarnaast kan de traumahelikopterpiloot ook patiënten op een snelle manier vervoeren wanneer dit nodig mocht zijn. Defensie maakt op verschillende manieren gebruik van helikopters, zoals voor het vervoeren van militaire goederen en personen en van de bekende gevechtshelikopters.

Minder bekende vormen van beroepshelikopterpiloten zijn beroepspiloten die actief zijn in de bosbouw of helikopterpiloten die actief zijn in bergachtige gebieden. Bosbouwpiloten helpen bijvoorbeeld boomstammen uit het bos te verwijderen of helpen met snoeien. In bergachtige gebieden kan een helikopterpiloot helpen met het opbouwen van een skiliftinstallatie. Het opbouwen van een skilift is zonder helikopter bijna niet mogelijk.

Helikopterhaven

Een helikopterhaven heeft voordelen ten opzichte van een reguliere luchthaven. Het grootste voordeel van een helikopterhaven is dat ze dichterbij een stadscentrum gebouwd kunnen worden zodat de helikopterpiloten nog sneller op hun locatie kunnen zijn. Daarnaast is een helikopterhaven meestal veel kleiner dan een vliegveld. De flexibiliteit van een helikopter betreft dus niet alleen het vliegen zelf maar ook de helikopterhaven, omdat deze niet zo groot hoeft te zijn als een reguliere luchthaven. Daarnaast kunnen er meestal veel helikopters op een relatief klein grondgebied gestald worden.

Helikoptervlieger bij Defensie:

Mee met de politiehelikopter:

Opleidingen tot helikopterpiloot

Welke opleiding een helikopterpiloot precies zal moeten volgen is sterk afhankelijk van de gewenste bevoegdheden als helikopterpiloot. Voor recreatieve helikopterpiloten volstaat de PPL (Privat Pilot License) opleiding. Deze opleiding bestaat onder meer uit ongeveer 45 vlieguren, theorie, medische keuring en een examenvlucht. Er zijn geen eisen met betrekking tot een vooropleiding om deel te kunnen nemen aan de opleiding. Wie een beroepsmatige carrière als helikopterpiloot wenst zal een zwaardere opleiding moeten volgen zoals de opleiding CPL (Commercial Pilot License), de opleiding ATPL (Airline Transport Pilot License) en de opleiding IR (Instrument Rating). Daarnaast is het mogelijk om via defensie een vliegbrevet te hallen als helikopterpiloot, wanneer je toegelaten wordt tot één van de verschillende opleidingen. Zie voor meer informatie ook de website heliholland waar meer informatie te vinden is over mogelijke opleidingen.

Bedrijven waar een helikopterpiloot werkzaam kan zijn

Een helikopterpiloot kan voor verschillende organisaties werkzaam zijn zoals de politie, de brandweer, traumacentrums, defensie of werkzaam zijn voor een airline. Daarnaast bestaan er redelijk wat bedrijven die bijvoorbeeld rondvluchten organiseren. Ook kan een helikopterpiloot werkzaam zijn als zelfstandig ondernemer of is deze wellicht alleen hobbymatig bezig als helikopterpiloot.

Competenties helikopterpiloot

De competenties als helikopterpiloot kunnen nogal verschillen, omdat ook de bevoegdheden als helikopterpiloot kunnen verschillen. Echter zijn de volgende woorden natuurlijk zeer belangrijk voor een helikopterpiloot: verantwoordelijkheidsgevoel, doorzettingsvermogen, analytisch inzicht, stressbestendigheid, alertheid en inzicht. Vooral het verantwoordelijkheidsgevoel als helikopterpiloot is zeer belangrijk en mag nooit onderschat worden. Het is de helikopterpiloot die verantwoordelijk is voor de helikopter en de mensen of goederen aan boord van de helikopter. Het goed controleren van de helikopter voor vertrek maakt hiervan een belangrijk onderdeel uit.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als helikopterpiloot

Het arbeidsmarktperspectief als helikopterpiloot is binnen Nederland niet heel goed te noemen. Het vinden van een betaalde baan als helikopterpiloot is over het algemeen niet makkelijk. Er zijn redelijk veel mensen die over het helikopterbrevet beschikken, maar geen geschikte baan kunnen vinden als helikopterpiloot. De bekende helikopterpiloten zoals wij die allemaal bijvoorbeeld kunnen van de politiehelikopters komen meestal vanaf defensie omdat deze over veel ervaring (vlieguren) en kennis beschikken. Redelijk veel helikopterpiloten vertrekken naar het buitenland omdat er binnen Nederland geen werk gevonden kan worden als helikopterpiloot. De doorgroeimogelijkheden als helikopterpiloot moeten gezien worden in het vinden van een betaalde baan. Andere doorgroeimogelijkheden kunnen zijn het behalen van alle bevoegdheden als helikopterpiloot.

Arbeidsvoorwaarden en salaris helikopterpiloot

Er zijn geen specifieke voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden, omdat je als helikopterpiloot voor verschillende soorten organisaties werkzaam kan zijn met verschillende cao's. Een helikopterpiloot met een voltijds baan in loondienst zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 3000 en 6000 euro bruto per maand afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden. Het verkrijgen van een voltijds baan als helikopterpiloot binnen Nederland is overigens niet heel makkelijk te noemen. Het verhuizen naar het buitenland kan voor dit beroep zeker nodig zijn.

Mijnzzp.nl