Boordwerktuigkundige

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een boordwerktuigkundige (bwk) is verantwoordelijk voor het correct functioneren van de diverse technische systemen aan boord van een vliegtuig. Denk hierbij aan alle systemen die voor kunnen komen aan boord van een vliegtuig, zoals brandstofsystemen, luchtdruksystemen, hydraulische systemen, elektrische systemen en handelingen met betrekking tot de motoren en het landingsgestel. Daarnaast was de boordwerktuigkundige meestal verantwoordelijk voor de navigatie- en communicatieapparatuur aan boord van het vliegtuig. De boordwerktuigkundige was meestal als derde persoon aanwezig in de cockpit en zat achter de piloten. Het beroep boordwerktuigkundige komt tegenwoordig bijna niet meer voor, omdat de boordwerktuigkundigen vervangen zijn door moderne computersystemen. Binnen het leger en bij oudere vliegtuigen die nog rondvliegen kan het beroep boordwerktuigkundige nog wel voorkomen. Als boordwerktuigkundige was je een belangrijk bemanningslid, omdat het de boordwerktuigkundige was die alle systemen controleerde op functioneren. Ook het verhelpen van storingen behoorde tot de werkzaamheden. Voor de aanvang van de vlucht was het de verantwoordelijkheid van de boordwerktuigkundige om alle systemen te controleren, zodat er veilig gevlogen kon worden. Een boordwerktuigkundige was over het algemeen een engineer van beroep die men boordwerktuigkundige ging noemen. Zoals eerder omschreven komt het beroep boordwerktuigkundige bijna niet meer voor binnen de luchtvaart.

Een andere benaming voor de boordwerktuigkundige is ook wel flight engineer. Tegenwoordig komt het beroep boordwerktuigkundige niet meer voor aan boord van moderne vliegtuigen. Alleen heel oude vliegtuigen die nog gebruikt worden kunnen te maken hebben met een boordwerktuigkundige aan boord. Dit zijn meestal oude vliegtuigen die in de lucht gehouden worden door hobbyisten vanuit nostalgisch oogpunt. Dit soort vliegtuigen wordt vaak gebruikt voor demonstraties of bijvoorbeeld voor rondvluchten. Tegenwoordig komt het beroep boordwerktuigkundige niet meer voor omdat moderne computersystemen de werkzaamheden van de boordwerktuigkundige overgenomen hebben.

Door wie is de boordwerktuigkundige vervangen

De boordwerktuigkundige is vervangen door het computersysteem EICAS (Engine-indicating and crew-alerting system) of het computersysteem ECAM (Electronic Centralized Aircraft Monitoring). Het computersysteem EICAS is te vinden in vliegtuigen van Boeing en het computersysteem ECAM is te vinden in vliegtuigen van Airbus. Deze verschillende systemen verschillen onderling niet veel van elkaar en hebben bijna het zelfde uiterlijk en de zelfde functies. Deze systemen geven de piloten tegenwoordig alle informatie die ze nodig hebben en waarschuwen de piloten ook wanneer er ergens in het vliegtuig iets fout gaat. Waarschuwingen of foutmeldingen kunnen door deze computersystemen op verschillende manieren gemeld worden aan de piloten, zoals door meldingen in het scherm die kunnen verschillen van kleur om de ernst van het probleem aan te geven, of door middel van geluidssignalen.

Proefvlucht Fokker F-27 Friendship:

Airbus A 320 ECAM:

Boeing 747-400 Cockpit Overview (EICAS):

Opleidingen tot boordwerktuigkundige

Er bestaan geen opleidingen meer voor het beroep boordwerktuigkundige omdat deze functie is komen te vervallen. Wie tegenwoordig boordwerktuigkundige wil worden zal dus een baan moeten vinden als piloot en de pilotenopleiding moeten volgen. Wel kennen wij nog de Hbo-opleiding Werktuigbouwkunde, maar deze opleiding heeft verder niks met het beroep boordwerktuigkundige aan boord van vliegtuigen te maken.

Bedrijven waar een boordwerktuigkundige werkzaam kan zijn

Een boordwerktuigkundige was in loondienst van een vliegtuigmaatschap en vloog als derde bemanningslid mee met het vliegtuig. Een boordwerktuigkundige was overigens in de meeste gevallen zelf geen piloot. Ook binnen het leger kwam het beroep boordwerktuigkundige in het verleden veel voor. Zoals eerder omschreven komt het beroep boordwerktuigkundige tegenwoordig bijna niet meer voor, omdat door moderne technieken de werkzaamheden van een boordwerktuigkundige overgenomen zijn.

Competenties boordwerktuigkundige

De belangrijkste competentie als boordwerktuigkundige was dat je een allround techneut was die een brede kennis bezat van vliegtuigtechniek. Daarnaast moest je als boordwerktuigkundige stressbestendig zijn en besluitvaardig zijn. Over het algemeen moest een boordwerktuigkundige gezien worden als ingenieur. De technische werkzaamheden waarmee een boordwerktuigkundige te maken kreeg waren het brandstofsysteem, de motoren, het landingsgestel, het elektrische systeem, het hydraulische systeem en de communicatieapparatuur. Een boordwerktuigkundige moest dus over een brede technische kennis beschikken.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als boordwerktuigkundige

Er is geen arbeidsmarktperspectief meer voor het beroep boordwerktuigkundige. Een boordwerktuigkundige is wellicht alleen nog te vinden bij heel oude vliegtuigen die hobbymatig rondvliegen. Er zijn als boordwerktuigkundige geen doorgroeimogelijkheden, omdat het beroep niet meer bestaat.

Arbeidsvoorwaarden en salaris boordwerktuigkundige

Arbeidsvoorwaarden en salaris als boordwerktuigkundige zijn niet van toepassing, omdat het beroep niet meer bestaat.

Mijnzzp.nl