Boordwerktuigkundige

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een boordwerktuigkundige is een werktuigbouwkundige of ingenieur, die verantwoordelijk is voor het correct laten functioneren van alle technische systemen aan boord van een vliegtuig of ander soort luchtschip. Denk hierbij aan het brandstofsysteem, luchtdruksysteem, hydraulische systemen, elektrische systemen, de motoren en aan het landingsgestel. Daarnaast is een boordwerktuigkundige verantwoordelijk voor de navigatie- en communicatieapparatuur aan boord van een vliegtuig. Het beroep boordwerktuigkundige komt tegenwoordig bijna niet meer voor, omdat de functie overbodig is geworden door de opkomst van moderne computersystemen. Binnen het leger en bij oudere vliegtuigen die nog rondvliegen kan het beroep boordwerktuigkundige wel voorkomen. Een boordwerktuigkundige maakte onderdeel uit van de cockpitbemanning en zat achter de piloten. Een boordwerktuigkundige was een belangrijk bemanningslid, omdat het de boordwerktuigkundige was, die alle systemen controleerde op functioneren. Ook het verhelpen van storingen behoorde tot de werkzaamheden van een boordwerktuigkundige. Voor de aanvang van de vlucht was het de boordwerktuigkundige, die alle systemen te controleerde, zodat er veilig gevlogen kon worden. Bij een mogelijke calamiteit was de boordwerktuigkundige ook verantwoordelijk voor het direct ondersteunen van de piloten. De werkzaamheden van een boordwerktuigkundige waren niet makkelijk, omdat de boordwerktuigkundige verschillende systemen in de gaten moest houden tijdens de vlucht. Tegenwoordig zijn deze werkzaamheden allemaal overgenomen door computers. Het beroep boordwerktuigkundige komt dan ook eigenlijk niet meer voor. Wel komt de functie boordwerktuigkundige nog voor bij ruimtevaartuigen. In alle andere gevallen zal er sprake zijn van oude vliegtuigen, die in de lucht gehouden worden, of het leger. Een andere benaming voor boordwerktuigkundige is flight engineer.

Een boordwerktuigkundige was dus een werktuigbouwkundige of ingenieur, die verantwoordelijk was voor het controleren van alle technische systemen aan boord van een vliegtuig. Als boordwerktuigkundige maakte je onderdeel uit van de cockpitbemanning naast de piloot en de gezagvoerder. Zoals eerder omschreven komt de functie boordwerktuigkundige tegenwoordig bijna niet meer voor. In de meeste gevallen spreken we tegenwoordig eerder van een test ingenieur, die verantwoordelijk is voor het controleren van nieuwe systemen of het inspecteren van bestaande systemen. Tijdens reguliere vluchten zal er geen boordwerktuigkundige aan boord zijn. Wel komt de functie boordwerktuigkundige voor binnen de ruimtevaart. In dat geval zal een boordwerktuigkundige werkzaam zijn als astronaut en piloot. Alleen oude vliegtuigen die nog gebruikt worden, hebben te maken met een boordwerktuigkundige. Dit zijn meestal vliegtuigen, die in de lucht gehouden worden door hobbyisten vanuit nostalgisch oogpunt. Dit soort vliegtuigen wordt vaak gebruikt voor demonstratievluchten of voor rondvluchten.

Door wie is de boordwerktuigkundige vervangen

De boordwerktuigkundige is vervangen door het computersysteem EICAS (Engine-indicating and crew-alerting system) of het computersysteem ECAM (Electronic Centralized Aircraft Monitoring). Het computersysteem EICAS is te vinden in vliegtuigen van Boeing en het computersysteem ECAM is te vinden in vliegtuigen van Airbus. Deze verschillende systemen verschillen onderling niet veel van elkaar en hebben bijna het zelfde uiterlijk en de zelfde functies. Deze systemen geven de piloten tegenwoordig alle informatie die ze nodig hebben en waarschuwen de piloten ook wanneer er ergens in het vliegtuig iets fout gaat. Waarschuwingen of foutmeldingen kunnen door deze computersystemen op verschillende manieren gemeld worden aan de piloten, zoals door meldingen in het scherm die kunnen verschillen van kleur om de ernst van het probleem aan te geven, of door middel van geluidssignalen.

Proefvlucht Fokker F-27 Friendship:

Boeing 747-400 (EICAS):

Opleidingen tot boordwerktuigkundige

Er bestaan geen opleidingen tot boordwerktuigkundige, omdat het beroep niet meer voorkomt. De meest gerichte opleiding tot boordwerktuigkundige was de Hbo-opleiding werktuigbouwkunde. Het zijn automatiseringsmedewerkers en programmeurs, die de functie boordwerktuigkundige overbodig gemaakt hebben. De functie boordwerktuigkundige komt binnen de civiele luchtvaart niet meer voor. Defensie, NASA en de ESA maken wel gebruik van boordwerktuigkundigen. Vanzelfsprekend betreft dit andere werkzaamheden dan binnen de civiele luchtvaart.

Bedrijven waar een boordwerktuigkundige werkzaam kan zijn

Een boordwerktuigkundige was werkzaam voor een luchtvaartmaatschappij en vloog als derde bemanningslid mee met het vliegtuig. Tegenwoordig komt het beroep boordwerktuigkundige binnen de civiele luchtvaart niet meer voor. De functie boordwerktuigkundige komt wel voor binnen Defensie en de ruimtevaart.

Competenties boordwerktuigkundige

De belangrijkste competentie van een boordwerktuigkundige was dat je een allround technicus was. Daarnaast moest je als boordwerktuigkundige stressbestendig en besluitvaardig zijn. Ook moest een boordwerktuigkundige beschikken over goede communicatieve vaardigheden, omdat je onderdeel uit maakte van de cockpitbemanning. Algemeen belangrijke woorden waren vliegtuigtechniek, controleren, inspecteren, waakzaamheid, verantwoordelijkheidsgevoel, passie, plannen, organiseren, overleggen en zelfstandigheid.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als boordwerktuigkundige

Het arbeidsmarktperspectief van een boordwerktuigkundige is niet meer van toepassing, omdat de functie niet meer voorkomt. In het verleden was het arbeidsmarktperspectief van een boordwerktuigkundige goed te noemen. Met de opkomt van computersystemen is het arbeidsmarktperspectief verloren gegaan. Er zijn ook geen doorgroeimogelijkheden, omdat de functie niet meer voorkomt.

Arbeidsvoorwaarden en salaris boordwerktuigkundige

Arbeidsvoorwaarden en salaris als boordwerktuigkundige zijn niet van toepassing, omdat het beroep niet meer bestaat.

Mijnzzp.nl