Caravanspecialist

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Caravanspecialist is een algemene benaming voor vaklieden die zich gespecialiseerd hebben in caravans. In veel gevallen kan een caravanspecialist ook gezien worden als camperspecialist, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Caravans hebben net zoals andere voertuigen regelmatig onderhoud nodig, omdat caravans alleen veilig te gebruiken zijn als ze op de juiste manier onderhouden worden. Caravans zijn een geliefd vervoermiddel voor vakanties. Een andere benaming voor caravan is soms ook wel sleurhut. Vooral tijdens de zomerperiode zijn er over het algemeen veel caravans op de weg. De caravan is populair onder vakantiegangers, omdat caravans zeer flexibel zijn qua recreatiemogelijkheden. Daarnaast is een caravan in verhouding niet duur als een gezin regelmatig op vakantie gaat. Ook het snel boeken van een vakantie in de directe omgeving is meestal geen probleem, omdat de caravan snel achter de auto te hangen is. De enige beperking aan caravans is wellicht de snelheid waarmee gereden mag worden, maar dit wordt over het algemeen niet als belemmerend ervaren in verband met het ontspannende vakantiegevoel. Zoals de meeste caravaneigenaren wel weten is het belangrijk dat caravans regelmatig onderhouden worden om pech met een caravan, of erger nog een ongeluk, te voorkomen. Dit is ook meteen de belangrijkste reden waarom caravaneigenaren voor vertrek hun caravan laten inspecteren, omdat pechgevallen met een caravan zeer vervelend kunnen zijn. Het rijden met een caravan is niet moeilijk, maar het is wel belangrijk om met een veilige caravan te rijden. Het zijn de caravanspecialisten die zich gespecialiseerd hebben in caravans, waardoor caravaneigenaren veilig kunnen rijden met een caravan. De inhoudelijke werkzaamheden als caravanspecialist moeten verder wel vrij algemeen gezien worden, omdat caravanbedrijven over het algemeen gebruik maken van verschillende vaklieden.

Nederland heeft de grootste caravandichtheid van Europa met ongeveer 500.000 caravans. Per jaar worden er in Nederland ongeveer 10.000 nieuwe caravans verkocht en nog veel meer tweedehandscaravans. Wie overweegt een tweedehandscaravan te kopen kan dit het beste doen bij een caravandealer die aangesloten is bij de BOVAG en/of FOCWA. Daarnaast kent de caravanbranche de zogenaamde pack keuring die jaarlijks uitgevoerd kan worden. Tijdens deze pack keuring ondergaat de caravan een volledige keuring die aan strenge wettelijke eisen is gebonden. Bij een eventuele goedkeuring zal de dealer een pack keuringssticker op de caravan plakken die erkent zal worden door de politie en andere autoriteiten. Met een pack sticker is er dus snel te zien dat een caravan goedgekeurd is. Een pack keuring mag alleen uitgevoerd worden door een FOCWA goedgekeurd keuringsstation. Overigens is een jaarlijkse keuring voor de caravan niet verplicht.

Opbouw caravan:

Chassis

  • Een caravan is doorgaans opgebouwd uit een chassis dat meestal zal bestaan uit verzinkte stalen delen. Tegenwoordig  wordt er ook wel aluminium toegepast maar dit is nog zeker niet standaard. Het onderstel zal doorgaans afgewerkt worden met twee lagen multiplex c.q. triplex die voorzien zijn van isolatiemateriaal. Als isolatiemateriaal wordt meestal piepschuim of styrofoam gebruikt. Het grote voordeel van styrofoam is dat dit soort isolatiemateriaal de vloer zeer stevig maakt en de isolatiewaarde hoger is dan bij het reguliere piepschuim. In het onderstel van een caravan worden ook de dissel, stabilisator, oplooprem, assen en eventueel een mover en automatische waterpasser opgenomen. Overigens zijn een mover en automatische waterpassen geen standaard onderdeel van het chassis omdat deze te verwijderen zijn en ook later toegepast kunnen worden.

Wanden

  • De wanden van een caravan bestaan eveneens uit een zogenaamde sandwichconstructie met daartussen isolatiemateriaal. De buitenwanden van een caravan worden doorgaans gemaakt van geprofileerd aluminium. De geprofileerde buitenwand van een caravan heeft als voordeel dat deze iets steviger is dan een gladde wand en kleine schades minder opvallend zijn. Het nadeel van de geprofileerde wanden is toch wel het schoonmaken hiervan. Tegenwoordig worden er ook wel caravans gemaakt met een gladde buitenwand zonder structuur. De ramen van een caravan zijn tegenwoordig ook geïsoleerd en worden gemaakt van kunststof. De typische rondingen van een caravan worden toegepast voor een gunstige luchtweerstand tijdens het rijden. Tegenwoordig zijn kleine beschadigingen aan caravans meestal te repareren zonder dat hele panelen vervangen hoeven te worden. Het repareren van beschadigingen aan een caravan is meestal iets wat beter aan een vakspecialist kan worden overgelaten.

Dak

  • Het dak van een caravan is zonder meer het gevoeligste onderdeel voor natuurlijke schade. Vooral hagelbuien kunnen veel schade veroorzaken. De meeste daken van caravans worden gemaakt van polyester omdat dit materiaal relatief veel kan hebben. Verzekeringsmaatschappijen zijn steeds kritischer wanneer het om hagelschade gaat aan caravans en bij sommige verzekeringsmaatschappijen is hagelschade niet meer te verzekeren. Omdat hagelschade een groot probleem is bij daken van caravans zijn er tegenwoordig richtlijnen opgesteld waaraan caravanbouwers moeten voldoen zodat kopers van een caravan deze kunnen verzekeren. De richtlijnen betreffen een certificaat van de stichting certificering motorrijtuigen (SCM).

Caravan op een goede manier beladen

Het op een goeie manier beladen van een caravan is belangrijk en goed te doen, maar toch gaat dit regelmatig fout. Een caravan weegt gemiddeld tussen de 750 en 1100 kilo en meestal gaat er nog ongeveer 100 tot 200 kilo belading mee tijdens een reis. Wanneer de extra bagage niet goed ingeladen wordt, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan, zoals negatief weggedrag of een verkeerde kogeldruk waardoor de auto omhoog getild kan worden of juist naar beneden gedrukt kan worden. Het is daarom belangrijk om zware bagage zo dicht mogelijk bij de assen van de caravan te stallen en kleine lichte bagage over de voor- en achterkant te verdelen. Ook is het niet aan te raden om bagage alleen links of rechts van de caravan te plaatsen. Daarnaast is het belangrijk om de bagage zo laag mogelijk te plaatsen en niet bovenin de caravan. De ideale kogeldruk van een caravan is ongeveer tussen de 30 en 50 kilo. Ook te weinig kogeldruk kan negatieve rijeigenschappen opleveren.

Gas in een caravan

Met gas in een caravan moet altijd voorzichtig om gegaan worden. De meeste caravans hebben speciale plekken voor de gasflessen zoals in de disselbak. Zorg altijd dat gasflessen koel en vrij staan. Een gasfles mag nooit plat liggen maar rechtop en vast staan zodat deze niet kan omvallen tijdens het rijden. Tevens is het belangrijk dat de ruimte waar de gasfles staat geventileerd kan worden. Gasslangen gaan niet eeuwig mee en moeten om de twee jaar vervangen worden. Tevens is het belangrijk dat er een goedgekeurde gasslang wordt gebruikt. Zie voor meer informatie over keuringen van gas ook het beroep keurmeester gasinstallaties.

Rijbewijs caravan

In de meeste gevallen zal een caravanbestuurder over het rijbewijs B + E moeten beschikken maar dit is zeker niet in alle gevallen zo omdat dit afhankelijk is van de caravan en het trekkende voertuig. Zie voor meer informatie over het rijbewijs het beroep rijinstructeur BE waarin precies omschreven staat wanneer voor een aanhanger wel of geen speciaal rijbewijs nodig is. Ondanks dat een E rijbewijs niet altijd verlicht zal zijn doet men er niet onverstandig aan dit toch te behalen. Het rijden met een caravan is niet moeilijk maar soms wel lastig zoals wanneer er achteruit gereden moet worden. Het behalen van het aanhanger rijbewijs kost doorgaans maar enkele lessen plus een examen.

Onderhoudsbeurt caravans:

Beroep caravantechnicus:

Opleidingen tot caravanspecialist

Wie een carrière ambieert binnen de caravanwereld kan het beste een Mbo-opleiding caravantechnicus volgen op niveau drie. De opleiding tot caravantechnicus duurt over het algemeen twee tot vier jaar waarbinnen je ook regelmatig stage zal lopen onder begeleiding van een leermeester. Tijdens deze opleiding leer je alles wat te maken heeft met het repareren en onderhouden van caravans en campers zoals het vervangen van plaatwerk, verlichting repareren, het vervangen van remmen en het repareren of vervangen van het interieur. Zie voor meer informatie ook de beroepen camperspecialist, carrosseriebouwer, bedrijfswagenmonteur en het beroep automonteur.

Bedrijven waar een caravanspecialist werkzaam kan zijn

Over het algemeen zal een caravanspecialist werkzaam zijn voor gespecialiseerde caravan onderhoudsbedrijven en/of een caravan dealer. Daarnaast is het mogelijk dat een caravanspecialist werkzaam is als ondernemer binnen een eigen caravanbedrijf. Zoals eerder omschreven moet het beroep caravanspecialist vrij algemeen gezien worden, omdat het beroep betrekking kan hebben op verschillende vaklieden. Het is bijvoorbeeld ook denkbaar dat een caravanspecialist gezien kan worden als handelaar.

Competenties caravanspecialist

De belangrijkste competentie als caravanspecialist is vakinhoudelijke kennis van caravans. Caravans zijn aan te merken als complexe voertuigen, die alleen op een goede manier onderhouden kunnen worden door de juiste vaklieden die beschikken over de juiste opleidingen. Met andere woorden zal een caravanspecialist aangemerkt moeten kunnen worden als allround monteur en technicus, die volledig zelfstandig kan werken aan caravans. Een andere belangrijke competentie als caravanspecialist is communicatie, omdat een caravanspecialist over het algemeen veel te maken heeft met verschillende klanten. Als een caravanspecialist ook verantwoordelijk is voor verkoopwerkzaamheden zal hij of zij ook moeten beschikken over een commerciële instelling. In dat opzicht kan ook het onderhandelen en netwerken aangemerkt worden als belangrijke competentie.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als caravanspecialist

Het arbeidsmarktperspectief van een caravanspecialist is over het algemeen redelijk goed te noemen, als je beschikt over de juiste opleidingen. Er zijn binnen Nederland redelijk veel caravan bedrijven te vinden, die meestal wel op zoek zijn goede vaklieden. Het arbeidsmarktperspectief van een caravanspecialist kan wel verschillen per specifiek beroep, omdat het beroep caravanspecialist heel ruim gezien moeten worden. Het arbeidsmarktperspectief voor monteurs en andere vaklieden kan anders zijn dan het arbeidsmarktperspectief voor verkopers. Er zijn verder geen specifieke doorgroeimogelijkheden te benoemen voor het beroep caravanspecialist, omdat de doorgroeimogelijkheden per beroep en soort werkgever kunnen verschillen.

Arbeidsvoorwaarden en salaris caravanspecialist

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven voor het beroep caravantechnicus omdat je voor verschillende soorten bedrijven werkzaam kan zijn. Wanneer je werkzaam bent als zelfstandig ondernemer bepaal je natuurlijk zelf je arbeidsvoorwaarden. Over het algemeen hebben caravandealers het zeer druk tijdens en na de zomerperiode en zal je tijdens deze periode veel moeten werken.  Een caravantechnicus in loondienst zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 1500 en 2500 euro bruto per maand afhankelijk van leeftijd, opleidingen en specifieke verantwoordelijkheden. Een zelfstandig werkende caravantechnicus kan doorgaans meer verdienen mits er voldoende opdrachten binnengehaald kunnen worden.

Mijnzzp.nl