Showroomverkoper

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een showroomverkoper is een verkoopmedewerker met een adviserende taak. Daarom is de term verkoopadviseur ook wel van toepassing. Een showroomverkoper richt zich specifiek op de verkoop van een bepaald product. Het is een gespecialiseerde verkoper die in de showroom op de vloer aanwezig is om advies te geven en te verkopen. De verkoop in showrooms richt zich op allerlei consumptieve producten. Er zijn bijvoorbeeld showrooms met auto’s waar de showroomverkoper auto’s verkoopt. Zo zijn er ook showrooms met keukens, waarbij de verkoopspecialist zich richt op keukenverkoop. Er zijn dan ook allerlei sectoren waarin in showrooms de toegang bieden tot verkoop van een product. Bijvoorbeeld in de branche van bouwmaterialen net als in de sector van zwembaden. Het beroep van showroomverkoper is een algemene benaming voor specialistische verkoop. Bijvoorbeeld ook als het gaat om de verkoop van sauna’s, sanitair en gietvloeren. Een showroomverkoper ontvangt klanten die al dan niet vooraf een afspraak maken. Uiteindelijk draait het bij de belangrijkste taak van een showroomverkoper om de verkoop van het product. Toch is het zo dat er ook andere werkzaamheden zijn om uit te voeren. Het is niet zo dat een klant binnenkomt en de showroomverkoper direct een verkoop sluit. Er gaat nog een heel proces aan vooraf met een informerende en adviserende taak. Het is om het beroep van showroomverkoper uit te voeren dan ook belangrijk over specialistische kennis te beschikken. Vanuit die expertise is het mogelijk om de bezoekers in de showroom van een professioneel advies te voorzien. De showroomverkoper heeft als verkoopspecialist diverse hulpmiddelen tot de beschikking om advies te geven. Bijvoorbeeld een kleurenpalet om een kleur voor een vloer te kiezen of software om een 3D ontwerp van een keuken te maken.

Het beroep van showroomverkoper omvat meer dan alleen verkopende taken als verkoopadviseur. Je bent ook het gezicht van het bedrijf, want bezoekers zien de showroomverkoper als eerste. Op deze manier treed je tevens op in de functie van gastheer of gastvrouw met het ontvangen en verwelkomen van bezoekers. Na de ontvangst begeleidt de showroomverkoper de klant. Tijdens deze begeleiding is het doel om de wensen van de klant om te zetten in een aankoop. Het is daarom belangrijk om als verkoopspecialist goed te luisteren naar de wensen van de klant. In een toonzaal met auto’s wil je als autoverkoper graag weten wat de ideale auto is voor de klant. Komt er iemand binnen in een meubelshowroom dan is het belangrijk de persoonlijke voorkeur voor een stijl te achterhalen. Dan kan de showroomverkoper als interieuradviseur met die informatie een ontwerp voor het interieur maken. Zo stelt een keukenverkoper een complete keuken in de keukenshowroom samen voor de klant. In de showroom treedt de showroomverkoper op als commercieel medewerker die er alles aan doet om het product te verkopen. Het is een zeer commercieel beroep, waarbij er doelen worden gesteld. Bijvoorbeeld om als showroomverkoper een bepaalde target te halen. Overigens verstrekt de showroomverkoper doorgaans eerst een offerte met daarin een prijsvoorstel. Het is dan aan de klant om daar direct mee akkoord te gaan of er eerst nog even over na te denken.

Met wie werkt een showroomverkoper samen?

Een showroomverkoper staat op de voorgrond in de showroom, maar er zijn natuurlijk meer medewerkers werkzaam in het bedrijf. Zo maakt de showroomverkoper deel uit van een compleet verkoopteam. Een showroomverkoper werkt vaak onder de verantwoordelijkheid van een sales manager of afdelingsmanager. Verder is er sprake van een samenwerking met vertegenwoordigers binnen het bedrijf net als accountmanagers en lead generators.

Wat is het verschil tussen een showroom en winkel?

Een showroom is een toonzaal om producten ten toon te stellen en te presenteren. Het gaat bij de presentatie in showrooms doorgaans om grote producten of objecten die niet in een winkel passen. Bijvoorbeeld auto’s, keukens en badkamers. Het doel van de presentatie is om klanten een compleet beeld te geven van het product. De showroomverkoper heeft daarbij als taak om alle informatie te geven over het product. Vaak komt naast het advies ook een concrete samenstelling aan de orde, zoals bij een keukeninrichting. Een winkel is eerder gericht op directe verkoop, waarbij de klant het product direct koopt en meeneemt. Bijvoorbeeld kleding in kledingwinkels en kaas in kaaswinkels. Dat neemt niet weg dat er ook in winkels ruimte is voor de presentatie van producten. Zo geeft de verkoper ook advies over het product, zoals een wijnverkoper over wijnen adviseert.

Wat doet een showroomverkoper:

  • Klanten ontvangen
  • Klanten begeleiden
  • Klanten adviseren
  • Ontwerpen en samenstellen
  • Offerte opstellen
  • Koop sluiten
  • Opdracht geven tot uitvoering

Beroep showroomverkoper:

Autoshowroom:

OPLEIDINGEN TOT SHOWROOMVERKOPER

Er bestaat geen opleiding die specifiek opleidt tot het beroep showroomverkoper. Er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om een commerciële opleiding te volgen. Bijvoorbeeld op mbo-niveau in de richting mbo-opleiding commercieel medewerker. Het is echter ook mogelijk om met een hele specifieke opleiding aan de slag te gaan als showroomverkoper. Bijvoorbeeld bij een vloerenspecialist in de showroom als je de opleiding woningstoffeerder hebt gevolgd en commercieel en ondernemend bent. Het is namelijk vooral belangrijk om kennis van het product te hebben en over een commerciële inslag te beschikken.

BEDRIJVEN WAAR EEN SHOWROOMVERKOPER WERKZAAM KAN ZIJN

Een showroomverkoper kan in allerlei bedrijven werkzaam zijn. In ieder geval in elk type bedrijf waar een showroom aan is gekoppeld. Een autohandelaar of garagehouder met autoverkoop stelt zijn auto’s ten toon in een showroom. Hier kan je als showroomverkoper werkzaam zijn als autoverkoper. Een keukenbedrijf dat keukens ontwerpt, heeft een toonzaal vol met keukens. Hier werk je dan keukenverkoper. Sanitairbedrijven hebben sanitair specialisten in de showroom staan en interieurshowrooms werken met interieuradviseurs. De lijst met bedrijven is natuurlijk nog veel langer en varieert ook nog van camperbedrijven tot zwembadbedrijven. Of van bouwmarkten tot groothandels voor de b2b-business, zoals voor een groothandelaar in de horecasector in plaats van voor middenstanders die zich op particulieren richten.

COMPETENTIES SHOWROOMVERKOPER

Het is om het beroep showroomverkoper uit te voeren van belang om een commerciële instelling te hebben. Daarbij is het van belang om over uitgebreide kennis te beschikken van het te verkoper product. In het verlengde van deze kennis ligt namelijk een adviserende en overtuigende taak. Overtuigingskracht is daarom eveneens een belangrijke competentie net als representatief zijn. Verder is het van belang om zelfstandig en resultaatgericht te werken. Dit in verband met het behalen van targets, zoals het bereiken van een bepaalde omzet per vastgestelde periode. Communicatieve vaardigheden zijn van belang net als luistervaardigheden. Een andere competentie is om over onderhandelingsvaardigheden te beschikken. Algemeen belangrijke woorden zijn innovatie, presteren, netwerken en resultaat.

ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF EN DOORGROEIMOGELIJKHEDEN ALS SHOWROOMVERKOPER

Het arbeidsmarktperspectief voor showroomverkopers is gunstig gesteld. Er zijn nu eenmaal altijd showrooms om producten te presenteren. Het is wel zo dat bepaalde branches uiteraard afhankelijk zijn van de economische situatie. Tijdens een economische crisis lopen de autoverkopen bijvoorbeeld terug net als de keukenverkopen. De vraag naar showroommedewerkers is dan ook deels gekoppeld aan de economische situatie. Voor de rest is er natuurlijk altijd vraag naar showroomverkopers als het goed gaat met de economie. Als showroomverkoper heb je bovendien mogelijkheden om door te groeien. Bijvoorbeeld naar de functie van sales manager van het bedrijf. Als je ervaring hebt als showroomverkoper ben je commercieel ingesteld en zijn er ook buiten dit beroep volop mogelijkheden. Zo is het altijd mogelijk om in een winkel te gaan werken. Of om als vertegenwoordiger in een buitendienstfunctie werkzaam te zijn.

ARBEIDSVOORWAARDEN EN SALARIS SHOWROOMVERKOPER

In het beroep van showroomverkoper ben je voor wat betreft de arbeidsvoorwaarden afhankelijk van de branche waarin je werkt. Indien er sprake is van een cao gelden de voorwaarden die daarin zijn opgenomen. Het salaris kent in dat geval een beginschaal en eindschaal. Het komt echter ook voor dat er geen cao van toepassing is. In dat geval is er te onderhandelen over het salaris en over de secundaire arbeidsvoorwaarden. Het is dan een voordeel als je al ervaring hebt als showroomverkoper. Of ervaring hebt als verkoper en het liefst dan in de branche waarin je solliciteert naar de functie van showroomverkoper. Een optie om te onderhandelen als autoverkoper is bijvoorbeeld om een auto van de zaak in de arbeidsvoorwaarden op te laten nemen. De werkervaring is vaak een essentieel punt om vanuit een goede onderhandelingspositie te starten. Een showroomverkoper zal een salaris verdienen tussen de 2000 en 3000 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl