Klantadviseur

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Een klantadviseur is verantwoordelijk voor het beantwoorden van vragen van klanten en het adviseren van klanten. De belangrijkste taak is dan ook het afhandelen van klantcontacten. Er zijn wat dat betreft allerlei soorten vormen van klantcontact. Bijvoorbeeld het beantwoorden van vragen van klanten die een probleem hebben. Of het adviseren van een klant om een bepaalde dienst of product af te nemen. Bij het klantcontact, waarbij het oplossen van problemen centraal staat, geldt dat de klantadviseur doorgaans op een serviceafdeling werkt. Bij het adviseren van klanten over diensten of producten geldt dat er sprake is van een sales taak. Zo kan een adviseur bijvoorbeeld ook inzetbaar zijn om klanten die willen opzeggen te behouden. Om de taken van deze functie uit te voeren, zijn er diverse kanalen beschikbaar. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om klanten telefonisch van advies te voorzien. Naast het bellen met klanten is het ook mogelijk dat de klantadviseur per mail advies geeft of per chat. Het is een dienstverlenend beroep, waarin klantcontact belangrijk is. Om gericht advies te geven of een probleem op te lossen, is het belangrijk de hulpvraag duidelijk te krijgen. Dat is dan ook een taak voor de klantadviseur, waarbij luisteren en doorvragen van belang zijn. Overigens zijn er verschillende taken die in het verlengde liggen van het informeren en adviseren. Het is van het bedrijf of de organisatie afhankelijk welke werkzaamheden er nog meer tot de functie behoren. Bijvoorbeeld om de hulpvraag of advies ook persoonlijk af te handelen of door te zetten naar een daartoe bevoegde medewerker. Of om een bijdrage aan het beleid te leveren door bijvoorbeeld knelpunten te signaleren die te verbeteren zijn.

Een klantadviseur kan in de meeste gevallen niet aangemerkt worden als vertegenwoordiger of als accountmanager. In deze functies is de taak vooral gericht op de verkoop van producten of diensten. Deze werkzaamheden kunnen natuurlijk deel uitmaken van het takenpakket van een klantadviseur, maar is niet de hoofdtaak. Bij een klantadviseur gaat het eerder om het zijn van een eerste aanspreekpunt voor bestaande en nieuwe klanten. Bijvoorbeeld in de functie van een callcentermedewerker die vragen over het afhandelen van een schade beantwoordt. Er is dan in de eerste plaats sprake van een informerende en adviserende taak. Zo kan een adviseur ook een klantenservicemedewerker zijn die opzeggingen verwerkt, maar wel zijn best doet om de klant te behouden. Indien de aandacht is gericht op het adviseren en verkopen kan een klantadviseur in brede zin functies vervullen. Bijvoorbeeld een functie als pensioenadviseur of een functie als hypotheekadviseur om advies te geven over het afsluiten van een hypotheek. Zo zijn er allerlei gebieden en onderwerpen, waarbinnen een klantadviseur werkzaam kan zijn. Bijvoorbeeld ook als adviseur op het gebied van veilig wonen of als personeelsadviseur. Bij het oplossen van problemen, zoals een internetstoring is de klantadviseur bijvoorbeeld inzetbaar als webcare medewerker of als ICT servicedes kmedewerker.

WAT DOET EEN KLANTADVISEUR

Een klantadviseur heeft als taak nieuwe en bestaande klanten over producten of diensten te adviseren. De uitvoering van de inhoudelijke werkzaamheden varieert per organiseert of bedrijf. Het is in elk geval zo dat het persoonlijk adviseren hoog in het vaandel staat en dat kan telefonisch, per mail of per chat. Het gaat hierbij om werkzaamheden die organisatie gebonden zijn. Bijvoorbeeld het informeren en adviseren over een financieel product, zoals als verzekeringsagent. Het kan echter ook gaan over het geven van advies over machines of over een bepaalde werkwijze. Zo is het mogelijk dat een klantadviseur vragen over bestellingen van klanten beantwoordt of klachten van klanten aanneemt.

Klantadviseur: Medische en Vrije Beroepen

Binnen de financiële sector komt de functie klantadviseur ook veel voor. Een klantadviseur medische en vrije beroepen is verantwoordelijk voor het beantwoorden van vragen binnen de zakelijke markt. Als klantadviseur medische en vrije beroepen heb je in dat geval te maken met ondernemers die werkzaam zijn binnen deze sectoren. Een klantadviseur medische en vrije beroepen moet dus gezien worden als financieel adviseur. Vanzelfsprekend kan dit betrekking hebben op verschillende aanbieders met zakelijke klanten.

Werkzaamheden van een klantadviseur:

  • Vragen van klanten beantwoorden
  • Informatie geven aan klanten
  • Advies geven aan klanten
  • Problemen oplossen
  • Producten of diensten aanprijzen
  • Klanten behouden
  • Klanten op weg helpen
  • Klachten aannemen
  • Producten verkopen
  • Diensten verkopen

Beroep klantadviseur:

Werken als klantadviseur:

OPLEIDINGEN TOT KLANTADVISEUR

Er is geen specifieke opleiding om als klantadviseur aan de slag te gaan. Dat heeft te maken met het brede kader van het beroep klantadviseur. Er is in elk geval doorgaans een opleiding op mbo-niveau gewenst om dit beroep uit te voeren. Per organisatie en bedrijf verschilt de benodigde kennis. Wat dat betreft, is het mogelijk dat branchekennis en een specifieke opleiding wel gewenst zijn. Bijvoorbeeld het WFT-certificaat om als klantadviseur in de financiële branche te werken, zoals bij een bank of zorgverzekeraar. Zo zijn er ook meer specifieke opleidingen die per bedrijf of organisatie verschillen. Denk maar aan kennis van de WMO om als klantadviseur bij een ouderenorganisatie te werken.

BEDRIJVEN WAAR EEN KLANTADVISEUR WERKZAAM KAN ZIJN

Het beroep van klantadviseur is heel breed en algemeen. Dat betekent dat er allerlei bedrijven en organisaties zijn waar je aan het werk kan. Het gaat meestal wel om grote bedrijven en organisaties. Denk daarbij maar een verzekeraar, zoals een zorgverzekeraar net als aan banken en handelsbedrijven. Ook bij telecombedrijven werken klantadviseurs net als bij energieleveranciers en bij organisaties als de UWV en uitzendbureaus.

COMPETENTIES KLANTADVISEUR

Het is als klantadviseur vanwege het persoonlijke contact met klanten van groot belang goed te kunnen luisteren. Uiteraard is het goed kunnen luisteren onderdeel van de communicatieve vaardigheden. Zo is het ook van belang dat de klantadviseur zich goed kan uitdrukken om de boodschap helder over te brengen. Bij het beantwoorden van vragen via de mail of chat spelen schriftelijke communicatieve vaardigheden een extra belangrijke rol. In het kader van het verkopen van een extra dienst of product zijn commerciële vaardigheden belangrijk. Dat geldt dan eveneens voor overtuigende capaciteiten. Verder is het van belang dat een klantadviseur over de benodigde kennis beschikt, maar ook goed kan organiseren en plannen.

ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF EN DOORGROEIMOGELIJKHEDEN ALS KLANTADVISEUR

Er is binnen grote bedrijven en organisaties meestal sprake van een afdeling met een klantenservice, helpdesk of webcare. De toenemende automatisering maakt dat de vraag naar klantadviseurs niet alleen nu, maar ook in de toekomst aanwezig zal zijn. Vacatures klantadviseur zijn meestal voldoende beschikbaar. Vanzelfsprekend kunnen vacatures klantadviseur inhoudelijk wel verschillen. Er zijn verschillende opties om door te groeien vanuit de rol van klantadviseur. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om door te groeien tot afdelingsmanager of de functie van aftersales manager te bekleden.

ARBEIDSVOORWAARDEN EN SALARIS KLANTADVISEUR

Het salaris van een klantadviseur ligt doorgaans tussen de 2.000 euro en 2.500 euro bruto. Indien er sprake is van een opleidingseis op hbo-niveau geldt dat er een hoger salaris tegenover staat. Het exacte inkomen is afhankelijk van de ervaring, opleiding en benodigde kennis om de functie uit te oefenen. De meeste functies bevinden zich op mbo-niveau. Het salaris klantadviseur kan ook verschillen per werkgever. Een specifieke salarisindicatie is voor dit beroep lastig te geven. Het salaris kan ook afhankelijk zijn van de ervaring. De overige arbeidsvoorwaarden zijn van meerdere factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld of er een cao van toepassing is en welke cao dat dan is. Denk daarbij aan ov-vergoeding of een algemene vergoeding voor reiskosten.

Boekhoudsoftware vergelijken voor Klantadviseur

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Klantadviseur bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Mijnzzp.nl