Accountmanager (marketing)

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een accountmanager is de persoon tussen de klant en de organisatie die hij vertegenwoordigt. Hij moet er daarom voor zorgen dat de klant krijgt wat hij wil, en dat de organisatie levert wat er is afgesproken. Van een accountmanager wordt verwacht dat hij resultaat gericht werkt. De werkzaamheden kunnen per telefoon gedaan worden of door middel van een bezoek bij de klant thuis. De accountmanager is verantwoordelijk om de business van een onderneming te ondersteunen. De accountmanager weet wat de organisatie verwacht, en probeert deze doelstellingen te halen op een goede manier.

Het meedenken met mogelijke nieuwe en bestaande klanten is een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden van een accountmanager. Het verkopen van nee is dan ook eigenlijk geen optie. Om het vertrouwen te kunnen winnen van nieuwe klanten en te houden van bestaande klanten is een uitgebreide kennis nodig en zal de accountmanager een goede indruk moeten maken. Het krijgen van nieuwe klanten en houden van bestaande klanten is erg belangrijk, en daarom zal de accountmanager steeds weer moeten blijven verbazen.

Het krijgen van nieuwe klanten is geen gemakkelijke opgave en de accountmanager zal er dan ook vaak hard aan moeten trekken om die toch te krijgen. Het bellen naar bedrijven en op andere manieren netwerken moet dan ook vanzelf gaan bij een accountmanager. De accountmanager is veel tijd kwijt met het maken van afspraken en de mogelijke nieuwe klanten te bezoeken. Om gedegen ten ijs te komen zal de accountmanager ook een stuk vooronderzoek doen naar het bedrijf, zodat hij met ideeën kan komen die de mogelijke nieuwe klant over de streep trekt. Het beheersen van goede gesprekstechnieken is erg belangrijk voor een accountmanager.

Een accountmanager kom je bij veel bedrijven tegen. De accountmanager is dagelijks bezig met het vergaren van informatie over zijn branche. Hij en bezoekt mogelijke nieuwe klanten en ook bestaande. Voor veel bedrijven is accountmanager het aanspreekpunt als er vragen of klachten zijn. Het is belangrijk dat een accountmanager doorzettingsvermogen heeft, en doelgericht te werk gaat. Het lukraak binnen lopen is vaak geen succes, omdat de accountmanager hiermee niet professioneel overkomt. Vooronderzoek naar mogelijke nieuwe klanten is erg belangrijk voor de accountmanager om zijn doelen te kunnen behalen. De accountmanager is vaak alleen op de weg, maar werkt niet alleen voor zichzelf. Hij werkt voor het bedrijf  en zal dus moeten scoren.

Junior accountmanager:

Opleidingen tot accountmanager (marketing)

Er zijn voldoende opleidingsmogelijkheden voor het beroep accountmanager in de marketingsector, zoals een Mbo-opleiding junior account manager op niveau vier. Deze Mbo-opleiding van vier jaar is een prima start om als accountmanager aan het werk te kunnen. Wel moet er doorgaans nog een studie op Hbo-niveau gevolgd worden, omdat alleen een Mbo-opleiding in veel gevallen niet voldoende zal zijn. Er zijn dan ook diverse vervolgopleidingen die gekozen kunnen worden, zoals de Hbo-opleiding senior accountmanagement, Hbo-opleiding small business en retail management en de Hbo-opleiding commerciële economie. Over het algemeen zal een Hbo-opleiding nog eens vier jaar in beslag nemen en zal je regelmatig stage lopen tijdens de opleiding.

Bedrijven waar een accountmanager (marketing) werkzaam kan zijn

Als accountmanager (marketing) kan je bij verschillende soort bedrijven werkzaam zijn in verschillende branches, zoals de IT-sector of in het bankwezen. Een accountmanager komt eigenlijk bij alle grotere bedrijven wel voor. Zie ook het algemene beroep accountmanager.

Competenties accountmanager (marketing)

Als accountmanager is het belangrijk dat je klantvriendelijk bent, omdat je doorgaans veel met klanten te maken zal hebben. Dit is dus een belangrijk onderdeel is van je beroep. Je communicatieve vaardigheden moeten goed in orde zijn als accountmanager. Daarnaast is het belangrijk dat je goede commerciële vaardigheden bezit, omdat jij daar als accountmanager verantwoordelijk voor bent. Als accountmanager speel je een belangrijke rol tussen je werkgever en de klant. Maar ook het kunnen netwerken zal een belangrijke rol spelen binnen je beroep, om nieuwe klanten te vergaren. De meeste accountmanagers zijn actief op allerlei netwerkbijeenkomsten om mogelijke nieuwe of bestaande klanten te spreken.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als accountmanager (marketing)

Het verkrijgen van werk als accountmanager is doorgaans niet heel moeilijk, mits je de juiste opleidingen hebt genoten. Wel is het zo dat het handig is als je affiniteit hebt met de dienst of het product dat je vertegenwoordigt als accountmanager. Maar over het algemeen moet het redelijk snel lukken om een baan te vinden als accountmanager. De doorgroeimogelijkheden als accountmanager moeten gezien worden in het verkrijgen van grotere verantwoordelijkheden binnen de organisatie, zoals het mogen begeleiden van grotere klanten of een andere leidinggevende functie binnen de organisatie.

Arbeidsvoorwaarden en salaris accountmanager (marketing)

Als accountmanager zijn er geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven, omdat je als accountmanager werkzaam kan zijn in verschillende soorten branches met hun eigen cao's. Een accountmanager met een Hbo-opleiding zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 2000 en 3600 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, verantwoordelijkheden en dienstjaren. Wel kan het salaris behoorlijk verschillen qua werkgever en niveau waarop je werkzaam bent. Het is niet ongebruikelijk dat een accountmanager bonussen krijgt wanneer gestelde doelstellingen binnen de afdeling of het bedrijf behaald worden.

Mijnzzp.nl