Retail manager

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een retail manager is een manager die werkzaam is voor een winkelketen of grootwinkelbedrijf. In het kort kunnen we de werkzaamheden van een retail manager het beste omschrijven als het behalen van optimale resultaten, die voldoen aan de gestelde doelstellingen van de organisatie. Een retail manager is werkzaam op het hoofdkantoor van de organisatie en voert het beleid uit van de directie. Als retail manager ben je verantwoordelijk voor verschillende taken, zoals het opstellen van het jaarbudget, het aansturen van lagere managers zoals regiomanagers of districtsmanagers, het indirect aansturen van filiaalmanagers, het waken over de kwaliteit en het waken over de omzetdoelstellingen. Een retail manager is niet werkzaam op de werkvloer maar overziet de organisatie van bovenaf als geheel. Het vakgebied waarbinnen een retail manager werkzaam is noemt men retailmanagement. Retailmanagement heeft betrekking op het aansturen van de gehele winkelformule. Winkelformule bestaat uit drie belangrijk onderdelen, namelijk de doelgroep (marktsegment), de marktpositie (service, advies, winkelsfeer) en de marketingmix (producten, promotie, presentatie, personeel, prijs). Het beroep retail manager komt over het algemeen alleen voor binnen winkelketens en grootwinkelbedrijven, die over meer dan honderd werknemers beschikken. Dit betreft meestal winkelketen en grootwinkelbedrijven, die minimaal over acht filialen beschikken. Als retail manager is het je taak om de gewenste doelstellingen van de organisatie te bereiken door het behalen van de gestelde targets. Afhankelijk van de organisatie kan een retail manager ook gezien worden als financieel manager, echter kan dit ook los van elkaar staan. In dat geval zal een retail manager wel regelmatig overleggen met de financieel manager. Als retail manager heb je te maken met commercieel beleid, productbeheer, winkelbeheer, personeelszaken en het strategisch beleid van de organisatie.

Een retail manager is dus een manager die toebehoort tot het topmanagement van de organisatie. Als retail manager heb je veel te maken met de directie en de financieel manager. Omdat de meeste winkelketens over verschillende filialen beschikken maakt de retail manager gebruik van districtsmanagers of regiomanagers, die regelmatig vergaderen met de retail manager. Deze lagere managers bezoeken en controleren de winkels op hun beurt, om er zeker van te zijn dat de winkels werken volgens de gestelde doelstelling van de organisatie. De filiaalmanagers of bedrijfsleiders van een winkelbedrijf hebben over het algemeen niet direct met de retail manager te maken, omdat dit tot de werkzaamheden behoort van de regiomanager of districtsmanager. Filiaalmanagers en bedrijfsleiders zijn verantwoordelijk voor het aansturen van alle verkoopmedewerkers op de werkvloer. Het zijn de filiaalmanagers of bedrijfsleiders die de gestelde targets moeten behalen. Het behalen van de gestelde targets kan alleen bereikt worden met goed getraind winkelpersoneel. Als retail manager is het daarom belangrijk om de juiste trainingen mogelijk te maken om de gestelde targets te kunnen behalen. De retail manager is ook verantwoordelijk voor het winkelbeeld en de formulebewaking van de organisatie. Dit betekent dat alle winkels de zelfde indeling en uitingen moeten vertonen, die door de organisatie bepaald zijn. Het beroep retail manager is dus een beroep op hoger managementniveau, dat meer inhoudt dan alleen het kunnen verkopen van artikelen. Als retail manager ben je juist meer bezig met het aansturen van andere medewerkers.

Retailmanagement

Een retail manager is dus gespecialiseerd in retailmanagement, wat betrekking heeft op personeelszaken, winkelbeheer, productbeheer, commercieel beleid en het strategisch beleid. Afhankelijk van de organisatie kan een retail manager ook te maken hebben met de brand manager. Een brand manager is verantwoordelijk voor merkmanagement. Merkmanagement komt in het kort neer op het vergroten van de naamsbekendheid van producten of merken inclusief het vergroten van de klantbinding. Daarnaast kan de retail manager te maken hebben met marketinganalisten. Marketinganalisten zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van marketingcampagnes. Een ander belangrijk onderdeel van de werkzaamheden is het volgen van de laatste trends. Het volgen van de laatste trends speelt binnen de retailsector een belangrijke rol. Het is ook de retail manager, die verantwoordelijk is voor winkelbeheer. Winkelbeheer heeft niet alleen betrekking op de staat van onderhoud of de aankleding van winkels. Denk ook aan de aanwezigheid van verplichte preventiemedewerkers, veiligheid, verzekeringen en aan diefstalpreventie.

Enkele taken van een retail manager zijn:

  • Het aansturen van medewerkers
  • Het inschatten van mogelijke risico's
  • Het in stand houden van de winkelkwaliteit
  • Het opstellen van budgetten
  • Het opstellen van jaarrapporten
  • Het overleggen met de directie
  • Het volgen van trends
  • Het waken over de omzetdoelstelling

Small Business en Retail Management:

Retailmanagement:

Opleidingen tot retail manager

Er bestaan verschillende opleidingen tot retail manager op verschillende niveaus, zoals de Hbo-opleiding Small Business and Retail Management en een economische studie op universitair niveau. Werkervaring is als retail manager meestal net zo belangrijk als de genoten opleiding. Een retail manager kan bijvoorbeeld ook eerst een regiomanager geweest zijn binnen de organisatie. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een retail manager werkzaam kan zijn

Een retail manager is werkzaam voor een winkelketen of grootwinkelbedrijf. Denk bijvoorbeeld aan drogisterijen, modewinkels, bouwmarkten of aan tuincentrums. Kleinere middenstanders maken over het algemeen geen gebruik van retail managers. Een retail manager kan ook werkzaam zijn voor een franchiseorganisatie. Over het algemeen is een retail manager werkzaam voor organisaties die minimaal over honderd personeelsleden beschikken.

Competenties retail manager

De belangrijkste competentie van een retail manager is dat je aangemerkt kan worden als allround retaildeskundige. Daarnaast moet een retail manager over leidinggevende capaciteiten beschikken. Ook de juiste commerciële instelling mag niet ontbreken als retail manager. Omdat een retail manager te maken heeft met verschillende managers, medewerkers en de directie zal je over goede communicatieve vaardigheden moeten beschikken. Algemeen belangrijke woorden zijn analyseren, secuur, innovatie, presentatiegericht, betrouwbaarheid, verantwoordelijkheidsgevoel, plannen, organiseren, stressbestendigheid, kennis, waakzaamheid, controleren en financiële kennis.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als retail manager

Het arbeidsmarktperspectief van een retail manager is redelijk te noemen. De meeste retail managers hebben eerst een andere functie gehad binnen de organisatie of beschikken over veel ervaring waardoor ze gevraagd worden voor de functie. De doorgroeimogelijkheden als retail manager zijn verder niet zomaar aan te geven, mede omdat het al een hogere functie betreft.

Arbeidsvoorwaarden en salaris retail manager

Een retail manager zal over het algemeen onder de cao detailhandel vallen, waarbinnen de arbeidsvoorwaarden geregeld zijn afhankelijk van de werkgever. Een retail manager zal een salaris verdienen tussen de 4000 en 5500 euro bruto per maand afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl