Personeelszaken medewerker (HRM)

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een medewerker personeelszaken (HRM) is verantwoordelijk voor diverse werkzaamheden binnen de afdeling human resource management (HRM). Human resource management is ontstaan vanuit P&O. Het verschil tussen P&O en HRM is dat P&O zich alleen richt op personeelszaken en dat HRM zich ook richt op het geven van sturing aan medewerkers en zich richt op het doorvoeren van het bedrijfsbeleid. De werkzaamheden van P&O medewerkers en medewerkers personeelszaken (HRM) hebben wel veel raakvlakken met elkaar. Het belangrijkste verschil is dus dat een medewerker personeelszaken (HRM) meer op managementniveau werkzaam zal zijn onder een verantwoordelijk manager. Als medewerker personeelszaken (HRM) ben je dus verantwoordelijk voor verschillende werkzaamheden die met personeelsbeleid en personeelsstrategie te maken hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de instroom en doorstroom van personeel en aan alle bijkomende administratieve werkzaamheden. Als medewerker personeelszaken zorg je ervoor dat alle personeelsdossiers netjes en compleet worden bijgehouden en worden opgeslagen. Ook kunnen de medewerkers bij de medewerker personeelszaken terecht met vragen over regels en voorschriften uit de CAO. Het is niet ondenkbaar dat een medewerker personeelszaken (HRM) ook gezien kan worden als een P&O medewerker, echter kan dit per organisaties verschillen. Binnen de afdeling human resource management gaan de inhoudelijke werkzaamheden met betrekking tot personeel verder dan alleen personeelszaken, zoals binnen de afdeling P&O, omdat human resource management zich juist ook zal richten op adviserende en ondersteunende werkzaamheden op managementniveau.

Als medewerker personeelszaken (HRM) ben je dus een personeelszaken medewerker binnen de afdeling human resource management. Human resource management heeft betrekking op strategisch personeelsmanagement. Strategisch personeelsmanagement gaat verder dan de werkzaamheden binnen de reguliere afdeling personeel & organisatie (P&O). Binnen de afdeling human resource management draait het juist meer om het bepalen van personeelsbeleid op strategisch managementniveau. Met andere woorden is een medewerker personeelszaken (HRM) verantwoordelijk voor het managen van de arbeidsrelaties binnen een organisatie. Een medewerker personeelszaken (HRM) heeft dus minder te maken met uitvoerende werkzaamheden dan een P&O medewerker. Als medewerker personeelszaken (HRM) zal je regelmatig te maken hebben met managers en directieleden binnen de organisatie. Het is niet zo dat alle organisaties beschikken over een afdeling human resource management, dit kan verschillen per organisatie. In de praktijk kan de functie personeelszaken medewerker op verschillende manieren voorkomen.

Afdeling personeelszaken

De werkzaamheden die een medewerker personeelszaken (HRM) of P&O medewerker uitvoert zijn ruim te noemen. Als een organisatie zoekt naar nieuw personeel zullen de medewerkers binnen de afdeling personeelszaken een personeelsadvertentie plaatsen en de afspraken maken. Het komt ook voor dat de medewerkers personeelszaken sollicitanten moeten screenen zoals door het controleren van diploma's of de opgegeven referenties. De afdeling personeelszaken regelt alles aangaande het personeel van organisaties. De inhoudelijke werkzaamheden van een medewerker personeelszaken kunnen verschillen per organisatie, omdat niet alle organisaties op dezelfde manier werkzaam zijn. Daarnaast kan een medewerker personeelszaken binnen de afdeling human resource management te maken krijgen met talentvolle studenten die een traineeship aangeboden krijgen. Trainees zijn werknemers die uiteindelijk een management functie binnen de organisatie gaan bekleden. Andere werkzaamheden binnen de afdeling human resource management kunnen zijn het bijhouden van de algemene administratie, het opstellen van contracten, het verwerken van verlofaanvragen en het verwerken van ziek- en betermeldingen. Als medewerker personeelszaken kan je ook te maken hebben met andere specialisten, zoals bedrijfsjuristen, bedrijfsartsen en eventuele toezichthouders met betrekking tot wet- en regelgeving. Het is denkbaar dat een medewerker personeelszaken ook aangemerkt kan worden als salarisadministrateur en als personeelsplanner.

Wat doet een personeelszaken medewerker (HRM) allemaal:

  • Het beantwoorden van personeelsvragen
  • Het bijhouden van de personeelsplanning
  • Het bijhouden van sollicitatieprocedures
  • Het maken van rapportages van het personeelsbestand
  • Het opstellen en vernieuwen van arbeidsovereenkomsten
  • Het regelen van trainingen en/of opleidingen
  • Het registeren van ziekteverzuim
  • Het schrijven van vacatureteksten
  • Het verwerken van gegevens

Film over personeelszaken:

Opleidingen tot personeelszaken medewerker

Om als personeelszaken medewerker op de afdeling personeelszaken te kunnen werken kan het beste eerst een opleiding richting de administratie gevolgd worden, zoals bijvoorbeeld de opleiding tot secretaresse. De functie medewerker personeelszaken (MPZ) is een beroep op Mbo niveau drie. Tijdens de opleiding medewerker personeelszaken leer je onder meer het assisteren bij de werving en selectie van nieuw personeel en alle administratieve vaardigheden die je als personeelszaken medewerker moet beheersen. Maar ook het beoordelen van personeel of het begeleiden van personeel in hun loopbaanontwikkeling kan tot je taken behoren. Er is voor dit beroep ook een Hbo-opleiding mogelijk, namelijk de opleiding Human Resource Management van vier jaar. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een personeelszaken medewerker werkzaam kan zijn

Als personeelszaken medewerker kan je werkzaam zijn voor veel verschillende organisaties en bedrijven met een afdeling personeelszaken. Denk bijvoorbeeld aan grote middenstanders, hotels, overheden en aan fabrieken, die te maken hebben met veel personeelsleden. Daarnaast kan je werkzaam zijn voor meer gespecialiseerde bedrijven, zoals een uitzendbureau of detacheringsbureau. Het beroep personeelszaken medewerker (HRM) komt over het algemeen alleen voor binnen de grotere organisaties en bedrijven, die beschikken over een eigen HR-afdeling.

Competenties personeelszaken medewerker

Als personeelszaken medewerker moet je in staat zijn om zelfstandig te werken en ben je als persoon flexibel. Daarnaast mag het nauwkeurig organiseren c.q. plannen geen probleem voor je zijn. Als personeelszaken medewerker moet je kennis bezitten op het gebied van cao's en verdere wetten en regels op het gebied van arbeid. Omdat je doorgaans de hele dag met collega's en personeel te maken zal krijgen moet je over uitstekende communicatieve vaardigheden beschikken en representatief overkomen. Als laatste ben je natuurlijk bekend met alle computerprogramma's waarbinnen je in je vakgebied mee te maken zal krijgen, omdat je werkzaamheden voornamelijk achter de computer plaats zullen vinden, zoals het bijhouden van personeelsdossiers. In dit zogenaamde personeelsinformatiesysteem wordt alle informatie bijgehouden zoals ziekteverzuim, vrije dagen en de gewerkte uren. Algemeen belangrijk woorden zijn empathie, zelfstandigheid, netwerken, samenwerken, overleggen, stressbestendigheid, flexibiliteit, energie, motivatie en verantwoordelijkheidsgevoel.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als personeelszaken medewerker

Als goed opgeleide personeelszaken medewerker is het verkrijgen van werk doorgaans geen enkel probleem. Wel kan het niveau binnen dit beroep verschillen van een Mbo-opleiding tot een Hbo-opleiding. Maar doorgaans is het voor beide niveaus geen enkel probleem om werk te vinden, omdat er nu eenmaal een grote vraag is naar goed opgeleide personeelszaken medewerkers. De doorgroeimogelijkheden als personeelszaken medewerker moeten gezien worden in het verder specialiseren binnen je vakgebied, zodat je een meer verantwoordelijke baan binnen de organisatie kan verkrijgen. Een mogelijke vervolgfunctie als personeelszaken medewerker (HRM) is het fungeren als supervisor of het worden van de HR-manager. Een andere mogelijkheid kan ook zijn de functie office manager. De mogelijke doorgroeimogelijkheden zijn wel sterk afhankelijk van het opleidingsniveau, de werkgever en je eigen competenties.

Arbeidsvoorwaarden en salaris personeelszaken medewerker

Er zijn voor het beroep personeelszaken medewerker geen directe arbeidsvoorwaarden aan te geven, omdat je zoals eerder omschreven voor veel verschillende soorten bedrijven werkzaam kan zijn in verschillende branches. Een personeelszaken medewerker in loondienst met een Mbo-opleiding verdient doorgaans tussen de 1500 en 2500 bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, dienstjaren en verantwoordelijkheden. Het salaris van een Hbo-opgeleide personeelszaken medewerker zal doorgaans tussen de 2500 en 3500 euro bruto per maand liggen, afhankelijk van leeftijd, dienstjaren en verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl