Team Mijnzzp

Megafoon

Als ondernemer kom je regelmatig in situaties terecht waarin je sterke communicatieve vaardigheden nodig hebt. Jezelf en je producten of diensten optimaal presenteren, pittige onderhandelingen en onvoorziene situaties: elke ondernemer krijgt ermee te maken. Daar komt nog bij dat je niet alleen in eigen persoon, maar tegenwoordig steeds vaker ook online sterke communicatieskills nodig hebt.

Welke vaardigheden op communicatiegebied zijn nu het belangrijkst, zowel off- als online? In dit artikel zetten we op een rij wat de communicatieskills zijn die elke ondernemer nodig heeft.

Goed luisteren

Dat goed luisteren belangrijk is voor een ondernemer lijkt misschien een open deur, toch wordt luistervaardigheid nog regelmatig onderschat.

Door goed te luisteren kom je erachter wat je klanten precies willen, en wat ze van jou verwachten. Goed luisteren kun je voor een ondernemer gerust een kerncompetentie noemen. Niet goed luisteren is een valkuil waar niet alleen beginnende ondernemers intrappen: ervaren ondernemers denken soms onbewust ‘met al mijn ervaring weet ik het allemaal wel’. Door deze en vergelijkbare gedachten ben je niet goed gefocust op wat jouw klant te vertellen heeft.

Houd je altijd aan de volgende drie regels wanneer je een belangrijk gesprek ingaat:

  • Zorg voor de juiste focus. Laat je niet afleiden en zet je telefoon uit. Zorg dat je jouw volledige aandacht richt op wat jouw gesprekspartner vertelt.
  • Herhalen en samenvatten: zo breng je voor jezelf structuur aan, je gesprekspartner kan eventueel nog zaken verhelderen én je komt ook nog eens geïnteresseerd over.
  • Antwoord niet te gehaast. Het is beter iets langer na te denken dan iets te zeggen dat je gesprekspartner verkeerd op kan vatten. Je wil natuurlijk niet dat je gesprekspartner denkt dat je niet goed luistert.

Onderhandelen en overtuigen

Onderhandelvaardigheden en overtuigingskracht horen bij elkaar. Als ondernemer heb je beide skills regelmatig nodig, in contacten met bijvoorbeeld klanten of leveranciers. De een gaat het makkelijker af dan de ander. Wanneer je van nature veel overtuigingskracht hebt, kun je daar als ondernemer je voordeel mee doen. Ben je iemand die van nature makkelijk toegeeft in onderhandelingen, of voel je je onzeker wanneer je iemand moet overtuigen? Het is goed wanneer je jezelf hiervan bewust bent, want alleen als je jezelf ergens bewust van bent kun je er iets aan veranderen.

Bereid je altijd goed voor: zorg dat je alle feiten op een rijtje hebt voordat je een onderhandeling of ander voor jou lastig gesprek ingaat. Hoe beter je voorbereiding, hoe zekerder je jezelf zult voelen.

Heb je echt structureel moeite met onderhandelen en overtuigen? Aanvaard dat het zo is, niemand kan in alles uitblinken. Met doorzettingsvermogen en wat hulp, van bijvoorbeeld een gespecialiseerde coach op het gebied van onderhandelen en overtuigen kom je vast alsnog een heel eind!

Digitale communicatie

Digitale communicatie is dé manier om jouw boodschap bij een groot publiek, of juist bij een specifieke doelgroep onder de aandacht te brengen. Digitale communicatie groeit al jaren explosief en het einde van de groei is nog lang niet in zicht.

Digitale communicatie kun je op veel verschillende manieren vormgeven. Een social mediacampagne op Facebook, product placement op Instagram, of adverteren met Google Ads of met een banner op een veel bezochte site, blogs en vlogs en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.

Hoe communiceer je het beste online, en welke communicatieskills heb je daarbij nodig? Dat verschilt natuurlijk, elke ondernemer en elke onderneming is uniek. Jezelf en je bedrijf op de juiste manier online presenteren en je online zichtbaarheid vergroten zijn vaak pittige uitdagingen. We helpen je graag op weg met de volgende tips:

  • Maak een content marketing plan. Wat is content marketing en wat levert het op? Content marketing is kort gezegd het bieden van aantrekkelijke en relevante informatie om klanten aan te trekken en aan je te binden. Ook verbeter je met de juiste content je vindbaarheid in zoekmachines zoals Google.
  • Samenwerken: alles zelf en alles alleen willen doen zijn twee bekende valkuilen voor ondernemers. Ook al zijn je communicatieskills nog zo goed, soms is het beter in zee te gaan met specialisten. Goed kunnen samenwerken is ook een primaire vaardigheid voor ondernemers. Overweeg samenwerken met een social mediabureau, een online marketingbureau of met professionele bloggers.
  • Naamsbekendheid vergroten en bezoekers trekken: ook al heb je een prachtige website met sterke content, bezoekers komen niet vanzelf. Dan kun je Google Ads inzetten, voor een groter bereik en grotere conversie. Google Ads is vaker effectief dan standaard advertenties omdat bezoekers jouw advertentie alleen zien als die aansluit bij hun zoekopdracht.

Online communicatie hoeft niet duur zijn. Lees hier hoe je online communiceert met een beperkt budget. Je kunt zelfs effectief gratis online communiceren. Hoe? Dat lees je hier.

Mijnzzp.nl