Team Mijnzzp

Gratis bord

Niet iedere potentiële klant zal zich zomaar abonneren op het ontvangen van jouw nieuwsbrief. Sommige mensen hebben nu eenmaal net dat extra duwtje in de goede richting nodig om zich in te schrijven voor het ontvangen van jouw nieuwsbrief. Om ervoor te zorgen dat jij als ondernemer dat extra duwtje in de rug kan geven aan potentiële klanten, kan het een aantrekkelijke optie zijn om waardevolle weggevers in te zetten. Een waardevolle weggever is niet alleen aantrekkelijk voor potentiële klanten, maar zorgt er eveneens voor dat klanten je makkelijker onthouden en daarmee overtuigd raken van de expertise die jij in huis hebt. Wanneer zo’n waardevolle weggever aanbiedt op je website, zullen potentiële klanten geïnteresseerd raken en zich aanmelden voor het ontvangen van een weggever. Vervolgens kun jij deze potentiële klanten met behulp van e-mailmarketing regelmatig nieuwtjes, tips en aanbiedingen sturen.

Een waardevolle weggever aanbieden

Het aanbieden van een waardevolle weggever is een slimme manier om ervoor te zorgen dat je e-maillijst flink gaat groeien. Tevens zullen meer mensen zich inschrijven en jouw nieuwsbrieven ontvangen. Een waardevolle weggever kan van alles zijn, en hoeft dan ook niet perse een fysiek product te zijn. Een fysiek product gebruiken als waardevolle weggever is misschien zelfs helemaal niet zo’n slim idee. De kosten voor de verzending van een fysiek product kunnen hoog oplopen, en bovendien kost het je ook nog eens veel tijd om iedereen steeds zo’n weggever toe te sturen. In plaats daarvan kun je beter een digitaal product inzetten als weggever. Een digitaal product kan van alles zijn. Je kunt bijvoorbeeld een kortings-bon gebruiken, een e-book schrijven, of templates ontwerpen die bruikbaar kunnen zijn voor jouw doelgroep. Dit zijn voorbeelden van weggevers die interessant kunnen zijn voor jouw doelgroep. Door gratis weggevers in te zetten, zal het aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief snel stijgen. Zeker op het moment dat je het aanbod van de weggevers ook op sociale media en door middel van blogs onder de aandacht brengt. Wel is het belangrijk dat je kiest voor het inzetten van een weggever waar je doelgroep ook echt iets aan heeft.

Deze weggevers kun je inzetten

Er zijn allerlei digitale producten die je in kunt zetten als weggever. Wel is het belangrijk dat je de juiste keuze maakt. Niet elke doelgroep heeft namelijk behoefte aan een videoserie of een podcast. Wanneer je een goed beeld hebt van je doelgroep, zal het maken van een keuze voor het soort weggever wat je wil gebruiken een stuk eenvoudiger zijn.

  • E-book: een van de meest voorkomende weggevers is een e-book. Je kunt een e-book schrijven over een onderwerp dat interessant is voor jouwdoelgroep. Misschien heeft jouw doelgroep wel een bepaald probleem en zijn zij op zoek naar een oplossing voor dit probleem. Je kunt dan een e-book schrijven over de oplossing van dit probleem. Je kunt heel eenvoudig een e-book maken in een PDF- bestand. Dit PDF- bestand kun je dan als download aanbieden op je website en sociale media pagina’s. Daarnaast zijn er ook nog allerlei handige tools die je kunt gebruiken voor het maken van een e-book. Een voorbeeld van zo’n tool is Canva.
  • Cheatsheet: ook kun je ervoor kiezen om een cheatsheet aan te bieden als download. Een cheatsheet is een soort spiekbriefje. Je kunt bijvoorbeeld denken aan spiekbriefje maken met daarin een omrekentabel over hoe je de Nederlandse maateenheid om kunt rekenen naar de Engelse maateenheid.
  • Whitepaper: een andere veelgebruikte weggever die in kunt zetten als weggever is een whitepaper. Een whitepaper is eigenlijk de verkorte versie van een e-book. Je kunt bijvoorbeeld een document maken waarin je een stappenplan deelt om een bepaald doel te kunnen bereiken. Hierbij kun je denken aan een stappenplan om binnen 10 weken 5 kilometer hard te kunnen lopen.
  • Checklist: ook een checklist kun je inzetten als weggever. Je kunt bijvoorbeeld een bepaald stappenplan maken voor een doe-het-zelf product. Misschien wil jouw doelgroep wel aan de slag met het maken van een picknicktafel. Je kunt dan een document aanbieden waarin je omschrijft wat er precies nodig is voor het maken van zo’n picknicktafel.
  • Template: een template kun je eveneens inzetten als weggever. Wanneer jij andere ondernemers coacht bij het plannen van hun werkzaamheden, kun je bijvoorbeeld een template maken van een weekplanner. Je kunt ook een template maken voor een gezin wat meer behoefte heeft aan structuur. Je kunt dan bijvoorbeeld een gezinsplanner aanbieden als weggever.
  • Werkboek: ook een werkboek kan een handige weggever zijn. Wanneer jij je doelgroep graag iets wil leren, kun je ervoor kiezen om een werkboek aan te bieden als weggever. Wanneer jij bijvoorbeeld mensen coacht die kampen met burn-out klachten, kun je met betrekking tot dit onderwerp een werkboek maken.
  • Zelftest: misschien is jouw doelgroep wel dol op het maken van testjes. Dit omdat ze graag willen weten of zij echt hoog gevoelig zijn bijvoorbeeld. Een passende weggever in dit geval kan dan een zelftest zijn, zodat jouw doelgroep erachter komt of zij mogelijk daadwerkelijk hoog gevoelig zijn. Aan de hand van de uitkomst van zo’n zelftest kun je dan advies geven die jouw doelgroep kan helpen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan coaching gesprek.
  • Videoserie: een videoserie kun je ook inzetten als weggever. Misschien ben je wel hondengedragstherapeut en wil je jouw doelgroep graag iets leren. Aan de hand van de videoserie die jij hebt opgenomen, kan jouw doelgroep dan alle tips toepassen, die ervoor kunnen zorgen dat hun hond misschien minder angstig wordt van vuurwerk, of minder vaak uitvalt naar andere honden.
  • Case study: aan de hand van een case study kun je duidelijk maken aan jouw doelgroep hoe bepaalde producten klanten hebben geholpen bij het behalen van hun doel. Je kunt bijvoorbeeld bespreken hoe iemand 15 kilo is afgevallen door jouw bewegingsschema te gebruiken. Een case study werkt motiverend voor je doelgroep. Zij kunnen zien dat de producten of diensten die jij aanbiedt echt werken. Dit omdat er immers resultaten bekend zijn.
  • Gratis lidmaatschap: ook een gratis lidmaatschap is een waardevolle gever. Door een gratis lidmaatschap van een bepaalde periode te hanteren, kan jouw doelgroep op een laagdrempelige manier kennis maken met de producten of diensten die jij aanbiedt. Wanneer het aanbod wat jij biedt dan passend is, zal jouw doelgroep sneller overgaan tot het afsluiten van een definitief lidmaatschap.

Naast deze weggevers zijn er natuurlijk ook nog andere weggevers die je kunt gebruiken. Hierbij kun je denken aan een podcast, gratis samples of een review. Het soort weggever wat je kunt gebruiken is natuurlijk afhankelijk van jouw doelgroep. Wel is het belangrijk om je gratis weggever regelmatig onder de aandacht te brengen. Je kunt je weggever bijvoorbeeld toevoegen als link in de blogs die je schrijft. Ook kun je gebruik maken van sociale mediakanalen zoals Facebook en Instagram. Op Instagram zou je bijvoorbeeld regelmatig posts kunnen plaatsen waarin je steeds verwijst naar de weggever die te downloaden is via de link in jouw biografie op Instagram. Er dan ook verschillende mogelijkheden die je kunt gebruiken om jouw weggever te promoten. Wel is het belangrijk dat je een unieke weggever maakt. Niet eentje die veel lijkt op de weggevers van concurrenten. Ook is het belangrijk dat je je huidige e-maillijst ook op de hoogte brengt van de weggever die jij aanbiedt. Je wilt immers niet dat mensen zich gepasseerd voelen. Aan de hand van de weggever kun jij je huidige lezers dan verassen en tegelijkertijd bedanken voor hun lidmaatschap. Wanneer jij graag je e-maillijst wil laten groeien, is het zeker aan te raden om een weggever te maken.

Lees ook het waardevolle artikel: Zo verbeter je de verzendreputatie van je nieuwsbrief

Mijnzzp.nl