Team Mijnzzp

Cateringbedrijf

Op 13 maart 2019 ondervond Facebook de ergste storing ooit. De populairste sociale media apps van het bedrijf - Facebook, Instagram en WhatsApp - gingen allemaal op zwart en dit had gevolgen voor gebruikers over de hele wereld. Voor sommige gebruikers was de service volledig ontoegankelijk. Voor anderen waren slechts een paar van de functies van hun favoriete apps niet beschikbaar, zoals direct messaging en instagram Stories of konden even niet bloggen. Voor ondernemers en marketeers was het een onbeschofte bewustwording van de gevaren dat het hun zaak zou kunnen kosten om al hun marketingeieren in een mand te stoppen.

Vierentwintig uur later gaf Facebook ons het duidelijke signaal om terug te keren naar onze regelmatig geplande Facebook-gedreven levens en zaken. Gewone Facebook-gebruikers gingen gewoon door met hun leven, keken naar hun kattenvideo's en reageerden op de posts van anderen. Bedrijfseigenaren en ondernemers bleven de schade inschatten en probeerden te bepalen hoeveel verkopen ze verloren tijdens de storing. De gemiddelde gebruiker had last van browsen en reageren. De bedrijfseigenaar verloor echter het uitvoeren van een advertentiecampagne, het uitvoeren van een geplande Live presentatie of nog directer, het niet verkopen die dag via hun winkel op het platform. Dit is maar één van de vele gevaren en ongemakken die bedrijfseigenaren hebben ondervonden. Enkel vertrouwen op socialemediamarketing voor uw zakelijke marketingstrategie is niet verstandig.

Social media marketing werkt, dus waarom zou je het niet gebruiken?

Want je hebt persoonlijk de kracht hebt gezien van socialemediamarketing voor zakelijke groei en succes. En dat is ook zo. Het valt niet te ontkennen dat socialemediamarketing een solide bedrijfsstrategie is, mits goed uitgevoerd en gecombineerd met andere marketingstrategieën en platformen. Mensen zoals Gary V. en Russell Brunson domineren het spel als het gaat om het gebruik van de kracht van socialemediamarketing voor hun bedrijf. Maar er is één ding dat ze doen dat jij en andere bedrijfseigenaren waarschijnlijk niet doen. Ze hebben ook enorme e-maillijsten en ze hebben meerdere marketingstrategieën buiten de sociale medianetwerken, zoals adverteren via Google Ads en bloggen. Daarnaast zetten zij ook hun eigen website in. Een eigen website is een essentieel onderdeel van een online campagne. Maar ook YouTube. Video’s van YouTube zijn overal gemakkelijk te delen waardoor je potentieel veel mensen kan bereiken op veel verschillende platforms.

1. Je bent geen eigenaar van het platform

Het maakt niet uit hoe groot je volgers zijn of hoeveel geld je aan het platform hebt uitgegeven, je bezit het niet en je hebt ook geen controle over wat erop gebeurt, punt uit. Accounts worden meer dan eens zonder opgaaf van redenen of mogelijkheid tot beroep, opgeheven. Er zijn ook verhalen over mensen die de toegang tot hun advertentieaccount kwijtraken vanwege vage schendingen van de algemene voorwaarden van het platform.

2. Je organische bereik zal blijven afnemen

Herinner je je de goede oude dagen dat je berichten een ongelooflijk organisch bereik hadden? Wanneer iedereen de berichten van jouw bedrijfspagina in hun tijdlijn kon zien? Het lijkt zo ver weg, nietwaar? Om je bereik te vergroten, moet je geld uitgeven aan het beter zichtbaar maken van je berichten. Voor grote bedrijven is dit een goed idee. Voor kleinere bedrijven en startups is het echter een uitdaging. Nu denkt je misschien dat betalen een goed idee is, omdat het meer klanten zal genereren. Maar zal het? De harde realiteit is dat het betalen voor zicht op jouw berichten zich niet altijd vertaalt in betalende klanten.

3. Reputatie verliezen

Het is simpel om je reputatie te verliezen met slechts één slechte zet. Beschouw socialemediamarketing als een creditcard. Gebruik hem verstandig - d.w.z. besteed en betaal op tijd - en je kredietscore verbetert, waardoor je toegang krijgt tot meer krediet en betere rentetarieven. Als u echter uw kaart misbruikt, daalt je kredietwaardigheid, stijgt je rentetarief en willen maar heel weinig mensen zaken met je doen. Speel je marketingkaarten voor sociale media goed, en als je een goede kredietscore behaalt, zal je een toename van het aantal volgers en uiteindelijk meer klanten zien. Als je echter één verkeerde zet doet, kan je zomaar ineens worden verwijderd van het platform.

Mijnzzp.nl