Avatar van Team Mijnzzp

Facebook ads

Adverteren op Facebook was jarenlang een fantastische manier voor ondernemers en marketeers om (potentiële) klanten doelgericht te bereiken, maar daar komt binnenkort misschien wel verandering in. Terwijl een aantal Europarlementariërs een petitie is gestart om op te treden tegen gepersonaliseerde advertenties, dreigt de iOS 14.4-update van Apple een grote impact te hebben op Facebook-advertenties. In dit artikel leggen we uit wat er aan de hand is, welke gevolgen dit heeft voor adverteren op Facebook en hoe jij hiermee om kunt gaan als ondernemer of marketeer.

Roep om nieuwe Europese richtlijnen omtrent gepersonaliseerde advertenties

Afgelopen week startte een aantal Europarlementariërs een petitie om de Europese Commissie te bewegen tot aanscherping van regels omtrent gepersonaliseerde advertenties. Vorig jaar verzocht het parlement de Commissie al om een volledig verbod op gepersonaliseerde advertenties te onderzoeken, maar dit werd afgewezen.

Wat zijn gepersonaliseerde advertenties?

Iedereen kent het wel: je vrouw heeft één keer gezocht naar een trouwkleding, vervolgens word je op iedere website geconfronteerd met tientallen bruidsjurken. Je hebt een video bekeken van een wandeling in de Dolomieten en de Italiaanse vakantiehuizen vliegen je om de oren.

Grote bedrijven zoals Google en Facebook, maar ook steeds meer kleinere ondernemers verzamelen data waarmee allerlei online bewegingen worden gevolgd en gemeten. Zo wordt er onder meer geregistreerd welke pagina’s iemand bezocht, hoe lang diegene op een pagina verbleef en welk apparaat of browser werd gebruikt.

Terwijl de één gepersonaliseerde advertenties als zeer storend ervaart, biedt het de ander wel degelijk voordelen. Een wandelliefhebber ziet advertenties van wandelschoenen, in plaats van paardrijkleding. De kans dat advertenties aansluiten op de interesse van een doelgroep is vele malen groter met gepersonaliseerde advertenties en resulteert daarmee vaker in een aankoop.

Grote techbedrijven aanpakken

Europarlementariër Paul Tang is mede-initiatiefnemer van de petitie. Hij wil dat grote techbedrijven hard worden aangepakt. Volgens Tang staat niet alleen de privacy van gebruikers op het spel, maar bieden de gepersonaliseerde advertenties van grote bedrijven aan kleinere ondernemers onvoldoende kans op eerlijke concurrentie. Andere websites zouden daarmee hun advertentie-inkomsten drastisch zien afnemen.

De vraag rijst of een verbod op gepersonaliseerde advertenties daadwerkelijk zinvol is, aangezien het aantal advertenties niet zal afnemen. De advertenties die een gebruiker te zien krijgt, zullen alleen algemener zijn en minder aansluiten op persoonlijke interesses. Voorlopig heeft de Europese Commissie nog niet ingestemd met een verbod op gepersonaliseerde advertenties. Niet alleen de Europese Commissie, maar ook alle lidstaten moeten instemmen met een dergelijk verbod.

iOS 14.4 update Apple dreigt effectiviteit Facebook-advertenties te ontregelen

De afgelopen jaren lag Facebook al regelmatig onder vuur als het ging om privacy en het verzamelen van data. Zo moedigde Arjen Lubach in zijn programma Zondag met Lubach aan om Facebook te boycotten. Ook in de Netflix-documentaire The Social Dilemma worden door vroege ontwikkelaars ethische vragen gesteld bij de werkwijze van Facebook en andere sociale platforms. Desondanks stegen de opbrengsten van Facebook uit advertenties in de afgelopen drie jaar met maar liefst 700%.

De aankomende iOS 14.4 update van Apple dreigt de effectiviteit van Facebook-advertenties drastisch te ontregelen. Wat is er precies aan de hand?

Toestemming nodig voor plaatsing Facebook-pixel

Het verzamelen en delen van data wordt een stuk moeilijker na de iOS-update van Apple. Apple dwingt websites zoals Facebook om een pop-up te tonen, waarin de gebruiker expliciet toestemming moet geven voor het verzamelen van data.

Waar het toestemming geven voor cookies op andere websites vaak direct invloed heeft op de functionele werking van een website, geldt dit niet bij Facebook. Het weigeren van een Facebook-pixel zal voor de gebruiker geen andere ervaring opleveren, behalve het feit dat getoonde advertenties niet langer specifiek aansluiten bij zijn of haar interesse.

De Facebook-pixel, waarmee kliks en conversies worden gemeten, wordt alleen ingeschakeld wanneer een gebruiker toestemming geeft. Dit is cruciaal voor het bereiken van specifieke klanten en doelgroepen.

Directe gevolgen iOS 14.4 Apple update

De iOS 14.4 Apple-update heeft daarmee als direct gevolg dat het lastiger wordt om specifieke targeting in te zetten, waardoor het rendement op advertenties lager wordt. Minder gepersonaliseerde advertenties betekent minder omzet, omdat het moeilijker wordt om de juiste, geïnteresseerde klant direct te bereiken.

Aanbieders van apps verdienen normaliter geld vanuit advertenties, waardoor apps vaak gratis kunnen worden aangeboden. Na de iOS update zullen deze verdienmodellen moeten worden aangepast, bijvoorbeeld door in-app aankopen of abonnementen in te zetten.

iOS update raakt niet alleen grote ondernemers

Niet alleen grote bedrijven zetten Facebook in om potentiële klanten te bereiken, ook veel kleine ondernemers adverteren op Facebook. Volgens Facebook biedt de Facebook-pixel ondernemers nu de kans om op een betaalbare wijze te adverteren. Wanneer specifieke, gerichte targeting van consumenten lastiger wordt, zullen de kosten per conversie toenemen en advertenties minder aansluiten bij individuele consumenten. Daarmee wordt het adverteren voor kleine ondernemers veel meer een kwestie van hagel schieten en veel kostbaarder.

Facebook-advertenties zijn belangrijk voor mijn omzet, wat nu?

Zet je als ondernemer of marketeer veel Facebook-advertenties in om jouw doelgroep te bereiken en omzet te genereren? Denk dan nu alvast na over manieren om je afhankelijkheid van de Facebook-pixel te verkleinen.

Test de impact van iOS-gebruikers op jouw advertenties

Allereerst is het verstandig om te bepalen welke impact het voor jouw onderneming heeft wanneer je advertenties niet langer vertoont aan iOS-gebruikers. Dit kun je instellen in je campagne.

Nieuwe campagnes bedenken

Denk na over nieuwe campagnes, waarbij het doel is om mensen naar jouw eigen website te leiden. Hier kun je nog steeds metingen blijven doen en waardevolle data blijven verzamelen.

Bouw je eigen retargeting bestand op

Beschik je over een klantenbestand, bijvoorbeeld een nieuwsbrief database? Zet deze gegevens dan in om handmatig een retargeting-bestand in Facebook op te bouwen.

Adverteer via andere platforms

Naast Facebook kan het zinvol zijn om ook via andere platforms te adverteren. Denk aan Google Ads of LinkedIn. Op deze manier verklein je jouw afhankelijkheid als ondernemer of marketeer van Facebook.

Lees ook ons artikel: ondernemers moeten niet afhankelijk zijn van sociale media

Mijnzzp.nl