Team Mijnzzp

Jaar 2021

Het gedrag van consumenten verandert door de jaren heen. Dat heeft natuurlijk te maken met digitale ontwikkelingen, maar ook met veranderingen in de maatschappij. De klant is veeleisend en is niet meer zo trouw als vroeger. Er is enorm veel keuze voor consumenten die daar dan ook optimaal van profiteren. Het is echter mogelijk om als bedrijf van de verandering in consumentengedrag te profiteren door je klanten steeds een stap voor te zijn.

Inhoudsopgave
Ontdek welke kanalen je doelgroep gebruikt
Focus je op een nichemarkt

Ontdek welke kanalen je doelgroep gebruikt

In 2020 heeft het online shoppen een gigantische toevlucht genomen. Deze trend zet zich in 2021 verder voort. Wat dat betreft, is er sprake van een blijvende verandering in het gedrag van consumenten. Het is daarom als bedrijf belangrijk daarop te blijven inspelen. Dat is onder meer mogelijk door uit te zoeken welke kanalen bij je doelgroep favoriet zijn. Zo is er een ontwikkeling, waarbij social media nog meer in te zetten zijn als verkoopkanalen. Consumenten kopen al lang niet meer alleen rechtstreeks producten bij webshops, maar via social media. Daar liggen dan ook kansen. Om daarvan te profiteren is het belangrijk om te begrijpen op welke manier consumenten online naar producten en diensten zoeken.

Focus je op een nichemarkt

Er zijn generieke platformen met marktplaatsen, online warenhuizen en bestelplatforms om eten thuis te laten bezorgen. Daar valt als kleine ondernemer moeilijk tussen te komen. Dat betekent echter niet dat er helemaal geen kansen zijn. Het is bijvoorbeeld aan te raden om je in 2021 op een nichemarkt te richten. Dat houdt in dat je met een platform heel gericht bij een specifieke doelgroep uitkomt. Grote online spelers uit Azië krijgen nog meer voet aan de grond in Europa.

Die snoepen dan ook een deel van de markt af, maar consumenten krijgen daarin ook met nadelen te maken. Denk maar aan slechte garantietermijnen, onduidelijke voorwaarden en het ontbreken van een klantgerichte service. Daar is voor de ondernemers in Nederland winst te behalen door wel een perfecte service, duidelijke voorwaarden en transparante garantie te bieden. Overigens is het ook de verwachting dat voice technologie een toevlucht gaat nemen.

Mijnzzp.nl