Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Deodorant

E-handel of e-commerce is eigenlijk niets anders dan zaken doen over het internet. Toen het internet ontstond, probeerden ondernemers onmiddellijk om geld te verdienen via dit nieuwe medium. Vandaag de dag heeft e-handel een grotere populariteit dan ooit – en de drempel om zelf op één of andere manier online geld te verdienen is heel laag geworden. Dankzij nieuwe verdienmodellen en handige programma’s en webdiensten kan bijna iedereen een online bedrijfje beginnen, of met zijn bestaande bedrijf het internet opgaan.

Wat is e-handel of e-commerce precies?

De term e-handel kan op elke soort handel slaan die via het internet plaatsvindt. Dus op de verkoop van fysieke of digitale producten door webwinkels en het leveren van diensten. Maar ook abonnementen op elektronische boeken of websites die je series en films laten streamen. Als je familie al generaties lang producten verkoopt in een winkel in je dorp, en je gaat je producten nu ook via het internet verkopen, dan is je winkel zojuist óók een e-handel bedrijf geworden.

Veel moderne e-handelbedrijven hebben het overgrote deel van hun bedrijfsmodel online geplaatst. De advertenties, productinformatie, kassa en betaling vinden allemaal uitsluitend via websites, e-mail en/of social media plaats. Alleen de levering van de producten of diensten is nog fysiek: bestelde producten worden bezorgd via de post of pakketbezorger, en de loodgieter komt langs op de datum die je online geboekt hebt. Als het digitale producten of diensten betreft (bijvoorbeeld een e-book, online abonnement of app) dan zou je kunnen spreken van een ‘pure’ e-handel.

Welke soorten e-handel bestaan er?

We kunnen in het kort drie soorten e-handel onderscheiden. Die verschillen van elkaar in de soort verkoper en klant die bij de transacties actief zijn.

  • Business-to-consumer of B2C is handel van een bedrijf met een klant. De diensten of producten worden door het bedrijf aangeboden en geleverd aan particulieren.
  • Business-to-business of B2B is handel tussen twee bedrijen onderling. Bijvoorbeeld levering van producten door een groothandel aan een webwinkel, of de relatie tussen een producent aan een bedrijf dat zich bezig houdt met dropshipping (digitale doorverkoop).
  • Consumer-to-consumer of C2C is handel die online plaatsvindt tussen twee particulieren. Denk maar aan alle online handel van tweedehands producten via verkoophoeken op Facebook! Wel is het vaak zo dat de eigenaren van een bepaald platform (in dit voorbeeld Mark Zuckerberg en de aandeelhouders van Facebook) geld verdienen aan dit soort transacties, bijvoorbeeld via reclame of abonnementsgeld.

Wat is belangrijk om te weten over online adverteren voor je e-handel?

Je kan op twee manieren je e-handel laten groeien via advertenties: organisch of betaald. Veel succesvolle e-handels maken gebruik van beide soorten online advertenties.

  • “Organisch” betekent dat je steeds meer bezoekers en klanten krijgt door de gratis promotie die je zelf voor je e-handel maakt. Het kan lang duren om op deze manier je populariteit en klantenaantal te laten groeien, en het succes van organisch adverteren hangt proportioneel af van hoeveel moeite je erin steekt.
  • “Betaald” betekent dat je betaalde advertenties op social media en op internet plaatst, op plekken waar mensen uit jouw doelgroep ze onder ogen krijgen. Dat kan je bijvoorbeeld doen via Instagram, Google Ads of Marktplaats. Deze vorm van adverteren kost uiteraard geld, maar heeft een grotere kans om klanten naar je website te brengen.

Kan iedereen geld verdienen met e-handel?

Er zijn in Europa alleen al zo’n 800.000 webshops online – en het aantal Nederlandse webshops wordt geschat op 40.000 tot 70.000. Dat betekent dat heel veel mensen (een deel van) hun inkomsten te danken hebben aan online verkoop. Meer dan 13,5 miljoen Nederlanders geeft aan wel eens online te shoppen.

Ook jij kunt online goed geld verdienen. Verwacht echter niet dat je snel rijk gaat worden. Juist ook omdat er zoveel webwinkels zijn is de keuze en de concurrentie online enorm. Je moet dus goed zoeken naar USP’s (unique selling points) die jouw bedrijf boven de grijze middenmoot uit gaan tillen. Heb jij ongelofelijk veel verstand en enthousiasme over een onderwerp, en kan je dat overbrengen? Ben je in de mogelijkheid om een product of dienst aan te bieden dat beter of goedkoper is dan het alternatief voor de concurrent? Of lukt het je om een niche-markt aan te boren die nog niet oververzadigd is en die tot een nieuwe hype kan uitgroeien?

De bittere waarheid is, dat de meeste online bedrijven het binnen een jaar alweer voor gezien houden – poging mislukt. Alleen als je bereid bent om langere tijd flink wat werk in je e-handel te steken, en de juiste positie op de markt hebt, dan kan je slagen. Doorzettingsvermogen en kennis zijn twee van de toverwoorden waarmee je jouw e-handel tot een succes kan maken.

Een verdienmodel voor je e-handel kiezen

Er zijn een paar bewezen verdienmodellen voor e-handel.

-De makkelijkste manier om te starten met e-handel is als je al een bedrijf hebt dat redelijk of goed loopt. Je kan dan een webshop maken of laten maken. Een webshop is niets anders dan een website waar je klanten ook producten kunnen bestellen en afrekenen. Zet je bestaande en goed lopende producten in de webwinkel, plaats aantrekkelijke productinformatie, en integreer digitale betaalmethoden (zoals PayPal, creditcards en iDeal). Stuur de producten naar je klanten op, en presto: je bestaande bedrijf is nu ook een e-handel geworden.

-Natuurlijk kan je ook een totaal nieuw online bedrijf beginnen. Als je verstand hebt van een categorie producten of diensten, zou je een webshop kunnen maken waarin je jouw kennis gebruikt voor sterke promotie. Bestel een mooie selectie van die producten bij groothandels en sla ze op in een magazijn – of gewoon bij je thuis. Maak social media-pagina’s aan, plaats filmpjes waarin je de producten demonstreert, creëer hype. Bied je klanten korting als ze recensies over je producten plaatsen of geef ze een tegoedbon voor een nieuwe aanschaf. Zie hoe je klantenbestand groeit en hoe je verkoop stijgt.

-Dropshipping is een interessante vorm van e-handel van de laatste jaren. Ook hier maak je een webshop waarin je producten aanbiedt. Je haalt deze producten niet zelf in huis: je verkoopt producten door van een producent of groothandel. De bestellingen geef je door aan dit bedrijf, die ze dan direct aan de klant levert. Als jij heel sterk bent in promotie en heel enthousiast bent over een categorie producten of diensten, kan dropshipping zo maar eens jouw ideale businessmodel zijn.

-Affiliate marketing houdt in dat je geld verdient met het promoten van producten, diensten, merken of websites. Een populaire website, Youtube-kanaal of Instagram-account hebben of creëren helpt. Bedrijven geven je dan vergoedingen voor elke link, product placement of aanbeveling die je plaatst. Ook met een relatief kleine website, blog of forum kan je geld verdienen via advertenties.

-Sommige bedrijven doen aan e-mailmarketing om producten en diensten (van zichzelf of van andere bedrijven) onder de aandacht van klanten te brengen. Dit model is lang niet meer zo populair als vroeger – net als telemarketing wordt het door klanten als vervelend en als schending van hun privacy ervaren. Toch zijn er nog steeds goede manieren om geld te verdienen met e-mailmarketing.

Hoe start je met een e-handel bedrijf?

Hoe zet je nou een e-handel bedrijf op? Daarvoor heb je inderdaad wat kennis nodig over hoe het internet werkt en hoe je een webshop runt. Maar op veel punten verschilt een e-handel plannen nauwelijks van een echt bedrijf opstarten. Dit zijn in het kort de belangrijkste punten die je moet doorlopen.

1. Een bedrijfsplan maken

Stel eerst een plan op van wat je gaat aanbieden en hoe. Oriënteer je op de mogelijkheden daarvoor. Zoek naar voorbeelden: kijk hoe eventuele concurrenten het aanpakken, welke niches zij nog niet vullen en wat jouw USPs worden. Schrijf uit wat je nodig hebt voor je e-handel en wat dat gaat kosten en hopelijk opleveren. Maak ook een tijdschema van wat je wanneer gaat doen om je bedrijf op te bouwen.

2. Een digital presence creëren

Je hebt een digitaal platform nodig om mee aan de slag te gaan (een webwinkel, blog, videokanaal, handige tool, of app) – het opzetten en juist configureren daarvan kost ook redelijk wat werk. Uiteraard heb je ook een bedrijfsnaam, een logo, een inschrijving bij de KvK en een website of e-mailadres nodig.

3. Marketing en promotie

Je zal, net als bij een ‘echt’ bedrijf tijd en (een beetje) geld aan promotie en promotiekanalen moeten besteden. Bedenk hoe en waar jouw doelgroep jou gaat vinden – via een Google-zoekopdracht? Via social media, en zo ja, welke dan? Of ga jij actief netwerken en zelf klanten benaderen?

Verwacht niet dat je er bent met één blogpostje, e-mailtje of social media berichten. De succesvolste e-handels hebben niet voor niets een heel webteam dat zich bezig houden met het plaatsen van content, service bieden aan klanten en nieuwe producten onder de aandacht brengen. Je zal telkens nieuwe en actuele verhaaltjes over je bedrijf moeten plaatsen.

4. Investeren en afwachten

Afhankelijk van je verdienmodel moet je producten in huis halen, teksten schrijven om betaalde links in kwijt te kunnen of content voor je videokanaal ontwikkelen. Je moet, kortom, geld, tijd en/of moeite dinvesteren in je business.

  • Als je een populair vlog, videokanaal of social media-pagina begint, dan kost dat tijd om te groeien.
  • Hetzelfde geldt voor een blog met affilliate marketing links – daarvoor moet je veel teksten (laten) schrijven.
  • Een nieuwe app laten ontwikkelen kost weer tijd aan geld en programmeerwerk. Maar er zijn genoeg voorbeelden van extreem succesvolle apps die hun bedenkers rijk hebben gemaakt.
  • Een webwinkel hoeft niet persé veel geld te kosten – als je digitaal redelijk handig bent (of een goede kennis hebt die dat is…) kan je met een platform zoals WooCommerce of Magento zelf een prima webwinkel in elkaar knutselen. Er zijn ook betaalde platforms zoals Shopify en Volusion die je eigenlijk al een kant en klare webwinkel geven, die je alleen naar je wensen hoeft een te passen.

5. Werken aan je klantcontact en -bestand

Het is belangrijk om te netwerken, contact te zoeken met het publiek en met (potentiële) klanten, een goede service te leveren, en vervolgaankopen te genereren. Bedenk dat online recensies erg belangrijk zijn voor je reputatie – een paar slechte reviews kunnen je klandizie doen kelderen. Houd je klanten tevreden, trek nieuwe aan, en je bedrijf kan groot en succesvol worden.

Drie tips voor online marketeering

Als e-handel ondernemer is het in de meeste gevallen belangrijk dat je aan online marketeering doet. Dat is misschien een heel nieuwe wereld voor je. Voor een deel is het een kwestie van de voordelen van jouw bedrijf onder de aandacht van geïnteresseerden te brengen. Voor een ander deel is het die boodschappen op een slimme manier te verpakken en via de juiste kanalen te verspreiden. Doe je voordeel met deze drie tips voor online marketeering.

-De meeste online shoppers vinden wat ze zoeken via Google of een andere zoekmachine. Je moet dus via zo’n zoekmachine gevonden kunnen worden. De vindbaarheid van jouw webwinkel en content in de zoekmachines te vergroten noemen we SEO (search engine optimization). Dat komt er op neer dat je teksten de juiste lengte hebben, dat je daar de juiste steekwoorden in opneemt, en dat de links van je pagina’s en afbeeldingen een bepaald format hebben. Je doet er goed aan om je in te lezen in dit onderwerp. Er zijn websites, apps en plugins voor webwinkels die je kunnen helpen. Ook kan je reclamebureau’s inhuren die jouw bedrijf online een betere vindbaarheid te geven.

-Online kunnen mensen jouw gezicht niet zien, en jouw fantastische verkooppraatje niet live horen. Om toch het hart van je klanten te veroveren, kan het erg helpen om je e-handel uniek en persoonlijk te maken. Wees niet bang om je bezoekers een kijkje in de keuken te gunnen. Durf te werken met humor en klanten met hun voornaam aan te spreken. Creëer een kleurrijke en flmaboyante website die in niets lijkt op die van je concurrenten.

-Zorg dat je webwinkel, app of wat je ook gaat gebruiken er perfect uitziet op alle apparaten. Dus niet alleen op de PC, maar ook op tablet en smartphone. Klanten zoeken hun producten en diensten steeds meer via zulke mobiele apparaten. Lange teksten, verkeerde pagina-indelingen en onhandige paginamenu’s kunnen echt niet meer!

Mijnzzp.nl