Team Mijnzzp

Deodorant

E-commerce is eigenlijk niets anders dan zaken doen over het internet. Toen het internet ontstond, probeerden ondernemers onmiddellijk om een verdienmodel te bedenken via dit nieuwe medium. Vandaag de dag heeft e-commerce een grotere populariteit dan ooit – en de drempel om zelf op één of andere manier een online bedrijf te starten is heel laag geworden. Dankzij nieuwe verdienmodellen en handige programma’s en webdiensten kan bijna iedereen een online bedrijf beginnen, of met zijn bestaande bedrijf het internet opgaan. De populariteit van e-commerce is tegenwoordig groot te noemen en er zijn veel ondernemers online actief.

Inhoudsopgave
Wat is e-commerce precies?
Welke soorten e-commerce bestaan er?
Wat is belangrijk om te weten over online adverteren?
Kan iedereen een e-commerce bedrijf starten?
Een verdienmodel voor je e-commerce bedrijf
Hoe start je met een e-commerce bedrijf?
1. Een bedrijfsplan maken
2. Een digital présence creëren
3. Marketing en promotie
4. Investeren en afwachten
5. Werken aan je klantcontact en bestand

Wat is e-commerce precies?

De term e-commerce kan op elke soort handel slaan die via het internet plaatsvindt. Dus op de verkoop van fysieke of digitale producten door webwinkels en het leveren van diensten. Maar ook abonnementen op elektronische boeken of websites die je series en films laten streamen. Als je familie al generaties lang producten verkoopt in een winkel in je dorp, en je gaat je producten nu ook via het internet verkopen, dan is je winkel zojuist óók een e-commerce bedrijf geworden.

Veel moderne bedrijven hebben het overgrote deel van hun bedrijfsmodel online geplaatst. De advertenties, productinformatie, kassa en betaling vinden allemaal uitsluitend via websites, e-mail en/of social media plaats. Alleen de levering van de producten of diensten is nog fysiek: bestelde producten worden bezorgd via de post of pakketbezorger, en de loodgieter komt langs op de datum die je online geboekt hebt. Als het digitale producten of diensten betreft (bijvoorbeeld een e-book, online-abonnement of app) dan zou je kunnen spreken van ‘pure’ e-commerce.

Welke soorten e-commerce bestaan er?

We kunnen in het kort drie soorten e-commerce onderscheiden. Die verschillen van elkaar in de soort verkoper en klant die bij de transacties betrokken zijn.

  • B2C is handel van een bedrijf met een klant. De diensten of producten worden door het bedrijf aangeboden en geleverd aan particulieren.
  • B2B is handel tussen twee bedrijven onderling. Bijvoorbeeld levering van producten door een groothandel aan een webwinkel, of de relatie tussen een producent aan een bedrijf dat zich bezighoudt met dropshipping (digitale doorverkoop).
  • Consument naar consument is handel die online plaatsvindt tussen twee particulieren. Denk maar aan alle online handel van tweedehands producten via verkoophoeken op Facebook!

Wat is belangrijk om te weten over online adverteren?

Je kan op twee manieren je e-commerce bedrijf laten groeien via advertenties: organisch of betaald. Veel succesvolle e-commerce bedrijven maken gebruik van beide soorten online-advertenties.

  • “Organisch” betekent dat je steeds meer bezoekers en klanten krijgt door de gratis promotie die je zelf voor je e-commerce bedrijf maakt. Het kan lang duren om op deze manier je populariteit en klantenaantal te laten groeien, en het succes van het aantal organisch bezoekers hangt proportioneel af van hoeveel moeite je erin steekt.
  • “Betaald” betekent dat je betaalde advertenties op social media en op internet plaatst, op plekken waar mensen uit jouw doelgroep ze onder ogen krijgen. Dat kan je bijvoorbeeld doen via Instagram, Google Ads of Marktplaats. Deze vorm van adverteren kost uiteraard geld, maar heeft een grotere kans om klanten naar je website te brengen.

Kan iedereen een e-commerce bedrijf starten?

Er zijn in Europa alleen al zo’n 800.000 webshops online – en het aantal Nederlandse webshops wordt geschat op 70.000 tot 95.000. Dat betekent dat heel veel mensen (een deel van) hun inkomsten te danken hebben aan online verkoop. Meer dan 13,5 miljoen Nederlanders geeft aan wel eens online te shoppen.

Verwacht echter niet dat je snel rijk gaat worden. Juist ook omdat er zoveel webwinkels zijn is de keuze en de concurrentie online enorm. Je moet dus goed zoeken naar USP’s (unique selling points) die jouw bedrijf boven de grijze middenmoot uit gaan tillen. Heb jij ongelofelijk veel verstand en enthousiasme over een onderwerp, en kan je dat overbrengen? Ben je in de mogelijkheid om een product of dienst aan te bieden dat beter of goedkoper is dan het alternatief van de concurrent? Of lukt het je om een niche-markt aan te boren die nog niet oververzadigd is en die tot een nieuwe hype kan uitgroeien?

Een verdienmodel voor je e-commerce bedrijf

De makkelijkste manier om te starten met e-commerce is als je al een bedrijf hebt dat goed loopt. Je kan dan een webshop maken of laten maken. Een webshop is niets anders dan een website waar je klanten ook producten kunnen bestellen en afrekenen. Zet je bestaande en goed lopende producten in de webwinkel, plaats aantrekkelijke productinformatie, en integreer digitale betaalmethoden (zoals PayPal, creditcards en iDEAL). Stuur de producten naar je klanten op, en presto: je bestaande bedrijf is nu ook een e-commerce bedrijf geworden.

Natuurlijk kan je ook een totaal nieuw online bedrijf beginnen. Als je verstand hebt van een categorie producten of diensten, zou je een webshop kunnen maken waarin je jouw kennis gebruikt voor sterke promotie. Bestel een mooie selectie van die producten bij groothandels en sla ze op in een magazijn – of gewoon bij je thuis. Maak social media pagina’s aan, plaats filmpjes waarin je de producten demonstreert. Bied je klanten korting als ze recensies over je producten plaatsen of geef ze een tegoedbon voor een nieuwe aanschaf. Zie hoe je klantenbestand groeit en hoe je verkoop stijgt.

  • Dropshipping is een interessante vorm van e-commerce van de laatste jaren. Ook hier maak je een webshop waarin je producten aanbiedt. Je haalt deze producten niet zelf in huis: je verkoopt producten door van een producent of groothandel. De bestellingen geef je door aan dit bedrijf, die ze dan direct aan de klant levert. Als jij heel sterk bent in promotie en heel enthousiast bent over een categorie producten of diensten, kan dropshipping zo maar eens jouw ideale businessmodel zijn.
  • Affiliate marketing houdt in dat je geld verdient met het promoten van producten, diensten, merken of websites. Een populaire website, Youtube-kanaal of Instagram-account hebben of creëren helpt. Bedrijven geven je dan vergoedingen voor elke link, product placement of aanbeveling die je plaatst. Ook met een relatief kleine website, blog of forum kan je geld verdienen via advertenties.
  • Sommige bedrijven doen aan email marketing om producten en diensten (van zichzelf of van andere bedrijven) onder de aandacht van klanten te brengen. Dit model is lang niet meer zo populair als vroeger – net als telemarketing wordt het door klanten als vervelend en als schending van hun privacy ervaren. Toch zijn er nog steeds goede manieren om geld te verdienen met email marketing.

Hoe start je met een e-commerce bedrijf?

Hoe zet je nou een e-commerce bedrijf op? Daarvoor heb je inderdaad wat kennis nodig over hoe het internet werkt en hoe je een webshop runt. Maar op veel punten verschilt een e-commerce bedrijf nauwelijks van fysieke bedrijven. Dit zijn in het kort de belangrijkste punten die je moet doorlopen.

1. Een bedrijfsplan maken

Stel eerst een plan op van wat je gaat aanbieden en hoe. Oriënteer je op de mogelijkheden daarvoor. Zoek naar voorbeelden: kijk hoe eventuele concurrenten het aanpakken, welke niches zij nog niet vullen en wat jouw USP's worden. Schrijf uit wat je nodig hebt voor je e-commerce bedrijf en wat dat gaat kosten en hopelijk opleveren. Maak ook een tijdschema van wat je wanneer gaat doen om je bedrijf op te bouwen.

2. Een digital présence creëren

Je hebt een digitaal platform nodig om mee aan de slag te gaan (een webwinkel, blog, videokanaal, handige tool, of app) – het opzetten en juist configureren daarvan kost ook redelijk wat werk. Uiteraard heb je ook een bedrijfsnaam, een logo, een inschrijving bij de KvK en een website of e-mailadres nodig.

3. Marketing en promotie

Je zult, net als bij een ‘echt’ bedrijf tijd en geld aan promotie en promotiekanalen moeten besteden. Bedenk hoe en waar jouw doelgroep jou gaat vinden. Is dat via een Google zoekopdracht? Via social media, en zo ja, welke dan? Of ga jij actief netwerken en zelf klanten benaderen? Verwacht niet dat je er bent met één blogpost, e-mailtje of met social media berichten. De succesvolste e-commerce bedrijven hebben niet voor niets een heel webteam die zich bezighouden met het plaatsen van content, service bieden aan klanten en nieuwe producten onder de aandacht brengen. Je zult telkens nieuwe en actuele verhalen over je bedrijf moeten bedenken en plaatsen.

4. Investeren en afwachten

Afhankelijk van je verdienmodel moet je producten in huis halen, teksten schrijven om betaalde links in kwijt te kunnen of content voor je videokanaal ontwikkelen. Je moet, kortom, geld, tijd en/of moeite investeren in je business.

  • Als je een vlog, videokanaal of social media-pagina begint, dan kost dat tijd om te groeien.
  • Hetzelfde geldt voor een blog met affiliate marketing.
  • Een nieuwe app laten ontwikkelen kost weer tijd aan geld en programmeerwerk. Maar er zijn genoeg voorbeelden van extreem succesvolle apps die hun bedenkers rijk hebben gemaakt.
  • Een webwinkel hoeft niet per se veel geld te kosten – als je digitaal redelijk handig bent (of een goede kennis hebt die dat is…) kan je met een platform zoals WooCommerce of Magento zelf een prima webwinkel in elkaar knutselen. Er zijn ook betaalde platforms zoals Shopify en Volusion die je eigenlijk al een kant-en-klare webwinkel geven, die je alleen naar je wensen hoeft in te passen.

5. Werken aan je klantcontact en bestand

Het is belangrijk om te netwerken, contact te zoeken met het publiek en met (potentiële) klanten. Bedenk dat online recensies erg belangrijk zijn voor je reputatie – een paar slechte reviews kunnen je klandizie doen kelderen. Houd je klanten tevreden, trek nieuwe aan, en je bedrijf kan groot en succesvol worden.

Lees ook: Eigen bedrijf starten in online marketing

Mijnzzp.nl