Het is als ondernemer in een concurrerende markt niet altijd gemakkelijk om het onderscheid te maken. Indien het een nichemarkt betreft, is de concurrentie al een stuk minder groot. Dat komt onder meer omdat een nichemarkt doorgaans een zeer beperkte en duidelijk omlijnde doelgroep kent. Ook met betrekking tot het online aanbieden van producten en diensten kan het verstandig zijn om je vooral te richten op een nichemarkt. In de meeste gevallen is de concurrentie binnen een nichemarkt minder groot. Om in de nichemarkt het onderscheid te maken als ondernemer, is het mogelijk om daarvoor een focusstrategie te gebruiken.
Inhoudsopgave
Wat is een focusstrategie?
• Differentiatiefocus en kostenfocus: het verschil
Wat is een focusstrategie?
Een focusstrategie is een strategie die zich specifiek richt op het concurreren als ondernemer in een nichemarkt. De focus ligt dus duidelijk op de niche en niet op de totale markt. Een van de grote voordelen van een focusstrategie is dat de ondernemer binnen de niche een autoriteit is en daarbij ook kennis heeft van doelsegmenten. Dat maakt het mogelijk om de aandacht te richten op het inspelen van de behoefte van de consumenten.
Daar is namelijk met een gerichte focus veel meer tijd en aandacht aan te besteden. Dat heeft weer als voordeel dat klanten op hun wenken worden bediend en minder snel de overstap naar een concurrent in de nichemarkt maken. Er zijn verder binnen de focusstrategie twee opties te onderscheiden, namelijk differentiatiefocus en kostenfocus.
Differentiatiefocus en kostenfocus: het verschil
Bij differentiatiefocus is er sprake van het aanbieden van een product of dienst in een niche. Het kenmerkende van het product of de dienst is dat deze zich onderscheiden aan de hand van unieke kenmerken. Dat is een verschil met kostenfocus, want daarbij ligt de focus op het aanbieden van een product of dienst met een zeer scherpe prijs. De focusstrategie komt vaak voor in de reissector. Denk maar eens aan de kostenfocus als het gaat om vluchten en reizen die tegen een zo laag mogelijke prijs worden verkocht. Bijvoorbeeld de jongerenvakanties naar populaire badplaatsen.
Er zijn binnen de reissector echter ook unieke reisproducten waarbij de differentiatiefocus naar voren komt. Denk maar aan een niche, zoals een paardrijdvakantie voor tieners of aan een speciale museumreis voor senioren. Door een focusstrategie toe te passen, is er heel doelgericht te werken naar de verkoop van een dienst of product aan een nichedoelgroep.
Mijnzzp.nl