B2C marketeer

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Inhoudsopgave
Beroep B2C marketeer
Verschillende taken als B2C marketeer
Online B2C marketing
Verschil B2C marketing en B2B marketing
Marketing gericht op de consument
Nieuwe kansen creëren
Taken als B2C marketeer:
Film: wat doet een B2C marketeer:
Opleidingen tot B2C marketeer
Bedrijven waar een B2C marketeer werkzaam kan zijn
Competenties B2C marketeer
Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als B2C marketeer
Arbeidsvoorwaarden en salaris B2C marketeer
Eigen bedrijf starten als B2C marketeer
Boekhoudprogramma vergelijken B2C marketeer

Beroep B2C marketeer

Een B2C marketeer houdt zich bezig met de verkoop van producten of diensten aan consumenten. Het is een functie, waarin de particuliere markt centraal staat. Het belangrijkste doel in de uitvoering van het beroep B2C marketeer is het verleiden van consumenten om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld met het kopen van een product of afname van een dienst. De afkorting B2C staat voor Business to Consumer, waarbij de bedrijven actief zijn in de retailbranche. Er vindt een rechtstreekse verkoop plaats aan een particulier zonder dat er sprake is van een tussenpersoon. Een B2C marketeer kan zich bezighouden met de online of offline verkoop van diensten en producten. Het is ook mogelijk dat de B2C marketeer beide activiteiten combineert en naast de fysieke winkel bijvoorbeeld ook een online winkel in beheer heeft. Een B2C marketeer voert het beroep uit aan de hand van een marketingplan. Er zijn verschillende marketinginstrumenten waar een B2C marketeer gebruik van maakt om particulieren klanten te bereiken en de omzet te verhogen. Naast de aandacht voor de marketing geldt ook dat een B2C marketeer zich bezig kan houden met de inkoop. Er zijn net als verschillende marketinginstrumenten eveneens uiteenlopende inkoopstrategieën van toepassing. Het hangt van het bedrijf af welke werkzaamheden exact tot de functie van een B2C marketeer behoren. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat een B2C marketeer niet in dienst is van een bedrijf, maar als zelfstandig ondernemer functioneert. Indien er dan geen personeel aanwezig is, zijn de taken voor de ondernemer uiteraard uitgebreider. Vanzelfsprekend komt het beroep B2C marketeer in de praktijk op verschillende manieren voor. Ook zelfstandig ondernemers met een eigen webshop kunnen aangemerkt worden als B2C marketeer.

Verschillende taken als B2C marketeer

Een B2C marketeer voert werkzaamheden als marketeer uit, waarbij de focus op de particuliere markt ligt. Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van parfum door een parfumeur of aan de verkoop van make-up door een visagist. Zo zijn er in de retail gericht op klanten allerlei functies te onderscheiden. Een supermarkt richt zich bijvoorbeeld eveneens op klanten als het gaat om de verkoop van producten. Dat geldt eveneens voor een telemarketeer die klanten verleidt om bijvoorbeeld over te stappen van energiemaatschappij of van telecomprovider te wisselen. Het is ook mogelijk dat een B2C marketeer zich specifiek richt op het ontwikkelen van een marketingplan voor de consumentenmarkt. In dat kader is er dan sprake van de functie van een online marketeer. De focus ligt dan bijvoorbeeld op het optimaliseren van de website om meer verkeer aan te trekken en de conversie te verhogen. In dit kader is er dan sprake van de functie van een SEO specialist. Om content te optimaliseren gaat de B2C marketeer dan bijvoorbeeld als tekstschrijver of copywriter aan de slag.

Online B2C marketing

Een andere mogelijke taak van de B2C marketeer is het regelen van de inkoop en online verkoop van producten. Er zijn meerdere marketinginstrumenten die daarbij helpen, zoals storytelling door een storyteller om de betrokkenheid van klanten te vergroten. Of door als gastblogger op te treden om via een extern kanaal de doelgroep te bereiken. Het adverteren in de B2C markt vindt op verschillende manieren plaats, zoals op externe websites of via social media. Ook is het mogelijk om een influencer in te schakelen die als ambassadeur voor een B2C bedrijf optreedt. Een webshophouder die fietsen verkoopt aan particulieren is eveneens een B2C marketeer, net als dat een modehuis mode aan bezoekers verkoopt. Er zijn wat dat betreft allerlei functies gerelateerd aan B2C marketeers, zoals een modeontwerper nodig is voor het maken van kleding.

Verschil B2C marketing en B2B marketing

Er is een groot verschil tussen B2C marketing en B2B marketing. Het belangrijkste verschil is de doelgroep. De B2C markt richt zich specifiek op particulieren en de B2b-markt richt zich op de verkoop aan bedrijven. Een (B2B) marketeer is in de zakelijke branche een commercieel medewerker die zich bezighoudt met de verkoop aan onder meer groothandels en middenstanders. In het verlengde daarvan is het mogelijk dat de B2C marketeer zich vanaf daar richt op de verkoop aan particulieren. Een groothandel levert bijvoorbeeld verf aan verfwinkels en de verfwinkel richt zich op de verkoop aan particulieren. Er is nog een ander onderscheid te maken en dat heeft met het nemen van beslissingen te maken. Een B2C marketeer heeft wat dat betreft vaak, maar te maken met een of twee personen. Een (B2B) marketeer heeft doorgaans met meerdere partijen te maken. Ook ten aanzien van de manier van adverteren is er een verschil tussen B2C en B2B. Een B2C marketeer maakt bijvoorbeeld gebruik van een influencer om een product aan de man te brengen. Dat een (B2B) marketeer niet zo snel. Die adverteert misschien eerder in vakbladen in de betreffende branche. Ook het gebruik van social media is wat dat betreft anders, zoals een influencer Instagram gebruikt en in een zakelijk netwerk LinkedIn meer van belang is.

Marketing gericht op de consument

Online marketing binnen de B2C-markt draait voor een groot deel om de customer journey. Leads genereren en leadgeneratie zijn dan ook belangrijke woorden om potentiële klanten te kunnen bereiken. Daarnaast richten marketeers zich ook vooral op het verhogen van de conversie en up-selling. Conversie heeft betrekking op het aantal klanten dat overgaat tot een aankoop of dat informatie aanvraagt. Het verhogen van de conversie is overigens niet makkelijk en kan veel tijd kosten. Binnen een marketingafdeling zijn meestal meerdere conversie-specialisten werkzaam.

Online marketing draait voor een groot deel om het verhogen van de zichtbaarheid. Marketeers kunnen dit bijvoorbeeld doen door het laten schrijven van waardevolle content. Marketeers moeten ervoor zorgen dat de content goed is afgestemd op de doelgroep.

Nieuwe kansen creëren

Marketeers zijn iedere dag verschillende kanalen aan het benutten om meer leads te genereren. Het realiseren van meer leads is soms lastig, om mensen eerst interesse moeten tonen in een product of dienst. Het naar de volgende stap brengen van potentiële klanten is dan de uitdaging. Marketeers kunnen dit bijvoorbeeld realiseren door het opbouwen van meer klantcontact. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een e-mail met reclame of aan het aanbieden van een interessant voorstel.

Taken als B2C marketeer:

  • Online en offline marketing
  • Contact met klanten
  • Website optimaliseren
  • Productpresentatie
  • Verkopen aan particulieren
  • Adverteren
  • Actief op social media
  • Data verzamelen
  • Gegevens analyseren
  • Marketingcampagnes verbeteren

Film: wat doet een B2C marketeer:

Opleidingen tot B2C marketeer

Er zijn allerlei opleidingen die een prima basis vormen om als B2C marketeer aan de slag te gaan. Het is bijvoorbeeld handig om een opleiding in een commerciële richting te volgen gericht op marketing, zoals de hbo-opleiding commerciële economie. Er zijn specifieke marketingopleidingen beschikbaar, zoals Nima-A en Nima-B. In deze opleiding komen er verschillende facetten aan bod, zoals marketing, sales en communicatie. Wanneer je een eigen bedrijf start, krijg je ook te maken met het opzetten van de boekhouding. Als zzp marketeer kun je het beste gebruikmaken van online boekhoudsoftware.

Bedrijven waar een B2C marketeer werkzaam kan zijn

Een B2C marketeer kan in allerlei bedrijven en branches aan de slag om het commerciële beroep uit te oefenen. De supermarktbranche is daar een voorbeeld van, maar een B2C marketeer kan ook werken bij een telecomprovider. Of bij een energieleverancier net als bij een tuincentrum of bouwmarkt. Verder zijn er allerlei webshops, waarin de functie van B2C marketeer van groot belang is. Ook in de journalistiek is het mogelijk om als B2C marketeer aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld bij een mediaproducent die zich op de particuliere verkoop richt. Uiteraard kan een B2C marketeer ook als zelfstandig ondernemer werkzaam zijn, waarbij de B2C activiteiten onderdeel vormen van andere taken.

Competenties B2C marketeer

Een B2C marketeer is werkzaam in een commerciële functie en daarvoor zijn verschillende competenties vereist. Het is bijvoorbeeld belangrijk om over communicatieve eigenschappen te beschikken. Er is namelijk sprake van persoonlijk contact met de consument. Het is eveneens van belang om een commerciële instelling te hebben en overtuigingskracht komt daarbij eveneens goed van pas. Verder is het belangrijk om een ondernemende instelling te hebben en doelmatig te zijn. Het is voor een B2C marketeer ook nog van belang om over sociale eigenschappen te beschikken en te kunnen samenwerken met anderen.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als B2C marketeer

Er is altijd vraag naar B2C marketeers, want de consumentenmarkt is nu eenmaal veelzijdig en enorm groot. Alle producten en diensten waar mensen behoefte aan hebben, vormen onderdeel van de B2C markt. Er zijn voor de B2C marketeer bovendien mogelijkheden om door te groeien. Bijvoorbeeld door een leidinggevende functie te gaan vervullen en het beroep van manager uit te voeren. Het arbeidsmarktperspectief is wat dat betreft dan ook zeer gunstig gesteld, waarbij de vraag naar consumentenproducten invloed heeft op het vacatureaanbod voor B2C marketeers.

Arbeidsvoorwaarden en salaris B2C marketeer

Het salaris van een B2C marketeer verschilt per branche en ook nog eens per bedrijf. Een ervaren B2C marketeer heeft bij een commercieel bedrijf bijvoorbeeld de mogelijkheid om per jaar 50.000 euro te verdienen. Er zijn echter ook salarissen die daar een stuk onder liggen, waarbij er sprake is van een inkomen van 2.500 euro per maand. Een beginnend B2C marketeer verdient minder dan een ervaren B2C marketeer die al een succesvolle loopbaan heeft. Indien er sprake is van een cao in de branche is het salaris daaruit af te leiden. Dat neemt niet weg dat er voor een B2C marketeer opties zijn om daarover te onderhandelen, net als over de rest van de arbeidsvoorwaarden. In dat geval komen de competenties voor dit beroep natuurlijk uitstekend van pas.

Eigen bedrijf starten als B2C marketeer

Als startende zzp'er is het, na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), ook belangrijk om na te denken over de juiste verzekeringen. Afhankelijk van het type bedrijf en werkzaamheden kunnen verschillende belangrijke verzekeringen relevant zijn als B2C marketeer, waaronder:

Boekhoudprogramma vergelijken B2C marketeer

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als B2C marketeer bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Klik hier om boekhoudsoftware te vergelijken voor een B2C marketeer.

Mijnzzp.nl