B2B marketeer

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een B2B marketeer houdt zich in zijn functie in een bedrijf bezig met de verkoop van producten of diensten aan andere bedrijven. Het is een beroep dat zich in de zakelijke markt afspeelt tussen bedrijven. De belangrijkste werkzaamheden van een B2B marketeer bestaan uit het genereren van leads bij andere bedrijven. De focus ligt daarbij vooral op de ROI ofwel return on investment. Daarnaast is de aandacht gericht op het aangaan en onderhouden van zakelijke relaties. In de zakelijke branche van een B2B markteer is de doelmarkt redelijk beperkt, maar geldt dat de totale orderwaarde groot is. Een taak van de B2B marketeer is om te zorgen voor promotie van de producten of diensten van zijn bedrijf. Het is dan ook van belang om reclame te maken om zo onder de aandacht te komen. De doelgroep is uiteraard afhankelijk van de branche, waarin de B2B marketeer werkzaam is. Een B2B medewerker houdt zich binnen de sector ook bezig met netwerken om leads binnen te halen voor het bedrijf. Belangrijk om te weten is dat een B2B marketeer specifiek gericht is op leadgeneratie van business-to-business. Er is dan ook geen sprake van het verkopen van producten of diensten gericht op consumenten. Naast de leadgeneratie zorgt het onderhouden van zakelijke contacten voor meer mogelijkheden bij de B2B marketeer. Een van de werkzaamheden is namelijk om bij bestaande zakelijke klanten  up-selling te realiseren. Naast de uitvoerende taak heeft de B2B marketeer ook andere werkzaamheden te vervullen. Bijvoorbeeld het analyseren van data en het meten van de resultaten. Verder speelt het persoonlijke klantcontact in deze tijd van de B2B marketing een belangrijke rol. De focus is daarbij verschoven naar H2H ofwel Human-to-Human contact.

Een B2B marketeer voert het beroep van marketeer uit, maar specifiek gericht op de business-to-business kant. Er zijn wat dat betreft allerlei marketeers te onderscheiden, zoals online marketeer net als een leadgenerator of affiliate marketeer. Er zijn voor de B2B marketeer allerlei manieren en middelen om de zichtbaarheid te vergroten of om leads te genereren. De online zichtbaarheid is onder meer te vergroten door te gastbloggen op andere websites. In dat kader spelen de werkzaamheden van een SEO specialist, webanalist en copywriter eveneens een rol. De B2B marketeer kan zelf als gastblogger optreden of laten doen. Bij het genereren van meer leads kan de B2B marketeer affiliate marketing toepassen en dan in het kader van marketing gericht op ondernemers. Het adverteren gericht op ondernemers is namelijk niet te vergelijken met het adverteren voor consumenten. Een van de krachtige instrumenten die een B2B marketeer ter beschikking staat is corporate storytelling. Dat is een manier van adverteren, waarbij je verbinding legt tussen de beleving en de systeemwereld. Een presentatie van cijfers en diagrammen van een data-analist maakt meer indruk als je daar een verhaal aankoppelt. Er zijn nog veel meer middelen die een B2B marketeer inzet om het doel te bereiken. Bijvoorbeeld door te netwerken op beurzen en seminars. Verder zijn er instrumenten als direct marketing, e-mail marketing en content marketing die inzetbaar zijn. Ook zoekmachine marketing maakt deel uit van B2B marketing net als sociale media marketing en inbound marketing.

Verschil B2B marketing en B2C marketing

Er is een duidelijk onderscheid te maken tussen B2B marketing en B2C marketing. Een B2B marketeer richt zich op de business-to-business sales en een B2C richt zich op de verkoop aan consumenten. In de zakelijke branche richt de B2B marketeer zich onder meer op middenstanders, groothandels en andere ondernemers. Er is duidelijk geen sprake van een verkoop gericht op consumenten. De manier van benadering is dan ook anders. Zo maakt een B2C marketeer bijvoorbeeld gebruik van influencers om een product onder de aandacht te brengen. Dat doet een B2B marketeer niet. Overigens zijn er natuurlijk ook overeenkomsten, want alles draait om een succesvolle verkoop. Toch zijn er meerdere verschillen te onderkennen. Het is bijvoorbeeld zo dat een B2B marketeer met een groot aantal partijen te maken heeft als het gaat om beslissingen voor de verkoop. Dat beperkt zich bij een B2C marketeer doorgaans tot een of twee personen. Bij business-to- business marketing is er sprake van een zogenoemde Decision Making Unit (DMU). Daarin zijn diverse rollen te vervullen, zoals onder meer de inkoper, gebruiker, initiator en beslisser. Als het gaat om de inzet van social media kiest een B2B marketeer eerder voor LinkedIn en B2C marketeer voor Instagram en Facebook. Met betrekking tot informatie en advies zoekt een consument daar doorgaans online naar. Gaat het om grotere aankopen dan ontvangt de consument persoonlijk advies van bijvoorbeeld een verkoper. Bij business-to-business verkopen is er doorgaans een accountmanager als commercieel medewerker betrokken met adviserende taak rondom de sales.

Wat doet een B2B marketeer:

  • Marketingplan ontwikkelen
  • Marketingcampagnes opstellen
  • Marktonderzoek
  • Teksten schrijven
  • Beurzen bezoeken
  • Ontwikkelen van uitingen (online en offline)
  • Contacten onderhouden
  • Samenwerken
  • Leads genereren
  • Online kanalen managen

Verschil B2B vs B2C:

Wat is B2B marketing:

OPLEIDINGEN TOT B2B MARKETEER

Er zijn verschillende opleidingen te volgen om het beroep B2B marketeer uit te oefenen. Het is afhankelijk van de branche en het takenpakket welke opleidingseisen een werkgever stelt. Doorgaans gaat de voorkeur uit naar medewerkers die een hbo-opleiding of wo hebben gevolgd met een voorkeur in de richting van marketing. De hbo-opleiding commerciële economie is een prima opleiding om als B2B marketeer te gaan werken. Meer specifieke opleidingen zijn eveneens te volgen, zoals Nima-A en Nima-B. Deze opleidingen zijn gericht op een combinatie van marketing, communicatie en sales. Ook de boekhouding is belangrijk als zelfstandig werkende B2B marketeer.

BEDRIJVEN WAAR EEN B2B MARKETEER WERKZAAM KAN ZIJN

Een B2B marketeer is inzetbaar in allerlei branches en kan in dienst van een bedrijf zijn of als zelfstandig ondernemer actief zijn. Het zijn vooral grote bedrijven waar B2B marketeers een functie vervullen. Bijvoorbeeld bij fabrikanten, waarbij het taak van de B2B marketeer is om aan groothandels te verkopen. Een B2B marketeer kan echter ook bij een groothandel aan de slag gaan om producten aan bedrijven te verkopen. Bijvoorbeeld aan houders van webshops of van fysieke winkels. Op het gebied van diensten kan een B2B marketeer eveneens bij allerlei bedrijven werkzaam zijn. Enkele voorbeelden daarvan zijn banken net als verzekeringsbedrijven. Het beroep van B2B marketeer is dan ook veelzijdig te noemen en in vrijwel alle branches vertegenwoordigd. Zo is het ook mogelijk dat een marketeer zich bij een sportclub richt op business-to-business sales. Een geheel andere branche is de zorgmarketing, waarbij een B2B marketeer in de zorg werkzaam is.

COMPETENTIES B2B MARKETEER

Een B2B marketeer vervult een commercieel beroep en daarin is het belangrijk om een commerciële instelling te hebben. Verder is het belangrijk om te kunnen onderhandelen om tot een overeenkomst te komen, waar beide partijen tevreden mee zijn. Netwerken maakt een wezenlijk onderdeel uit van het beroep B2B marketeer. Het is daarom belangrijk over een proactieve houding te beschikken en sterk te zijn in de communicatie. Om succesvol te zijn als B2B marketeer is het verder van groot belang om effectief en doelmatig te werk te gaan. Het is ook nog belangrijk dat de B2B marketeer op het gebied van zichtbaarheid een rol vervult en als visitekaartje van het bedrijf op kan treden. Aan het rijtje van competenties is creativiteit en ambitie toe te voegen. Ook is het van belang dat de B2B marketeer zowel zelfstandig kan werken als samenwerken met allerlei partijen.

ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF EN DOORGROEIMOGELIJKHEDEN ALS B2B MARKETEER

Een B2B marketeer heeft prima vooruitzichten op de arbeidsmarkt. Er zal altijd sprake zijn van bedrijven die aan bedrijven leveren. Fabrikanten en groothandels zijn in allerlei branches vertegenwoordigd. Uiteraard spelen de economische omstandigheden wel een rol als het gaat om het arbeidsmarktperspectief. Er zijn sectoren, waarin het slechter gaat als de economie achteruitgang vertoont. Aan de andere kant zijn er ook branches, waarin de vraag naar producten of diensten dan juist stijgt. Een B2B medewerker die breed inzetbaar is, heeft dan altijd een gunstig arbeidsmarktperspectief. Er zijn als B2B marketeer uiteraard ook doorgroeimogelijkheden om verdere ambities te verwezenlijken. Bijvoorbeeld door in een managementfunctie te groeien.

ARBEIDSVOORWAARDEN EN SALARIS B2B MARKETEER

Het salaris van een B2B marketeer is brancheafhankelijk en van de cao die in dat geval eventueel van toepassing is. Zo is het mogelijk om als B2B marketeer bijvoorbeeld een salaris te verdienen tussen 3.000 euro en 3.600 euro. Er zijn echter ook banen als B2B marketeer waar het salaris zich tussen 2.500 euro en 3.000 euro bevindt. Het loon is wat dat betreft naast de eventuele cao afhankelijk van diverse factoren. Bijvoorbeeld van de zwaarte functie, want de ene functie vereist meer taken en kennis dan een andere functie. Ook de opgedane ervaring als B2B marketeer speelt een rol bij de salarisbepaling. Daar is verder natuurlijk de opleiding aan te koppelen. De secundaire arbeidsvoorwaarden hebben op allerlei zaken betrekking, variërend van een reiskostenvergoeding tot het mogen volgen van cursussen. Het is bij het in dienst treden als B2B marketeer altijd aan te raden om te onderhandelen over het salaris en arbeidsvoorwaarden. Dat komt ook meteen krachtig over aangezien de onderhandelingsvaardigheden deel uitmaken van de competenties van een B2B marketeer.

Mijnzzp.nl