Team Mijnzzp

Omzet webshop

De gemiddelde conversie van een webshop is maar 3%. Dit is ontzettend weinig. Om je omzet te verhogen moet je aandacht besteden aan conversie rate optimalisatie én zorgen dat je website goed gevonden wordt in Google. Daarnaast kun je natuurlijk ook proberen om voordeliger producten aan te bieden dan andere concurrenten, of erop letten dat alle productbeschrijvingen op de juiste manier geformuleerd zijn. In dit artikel bespreken we de verschillende mogelijkheden om de conversie te verhogen.

Hoe zorg je voor meer omzet met je webshop?

Er is geen kort antwoord met betrekking tot het verhogen van de omzet. Een stappenplan is daarom handig om na te denken over de mogelijkheden. Hoe kun je het beste aandacht geven aan conversie rate optimalisatie, zodat jouw website beter wordt gevonden in Google? Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met de prijzen van producten. Om meer omzet te genereren, kun je proberen voordeligere producten aan te bieden. Of je kunt ervoor zorgen dat jouw productbeschrijvingen goed opgebouwd en geformuleerd zijn, waardoor de conversie verhoogd wordt.

Hoe de conversie verhogen?

Allereerst is het van belang om aandacht te besteden aan conversie rate optimalisatie. Dit levert effectieve resultaten op, waardoor jouw webshop beter vindbaar wordt in Google. Om de conversie te kunnen verhogen is het belangrijk om het percentage bezoekers dat overgaat tot een aankoop te verhogen. Een hogere conversie is alleen mogelijk door een samenspel van verschillende maatregelen.

User experience te verbeteren

User experience heeft betrekking op hoe de bezoekers je webshop ervaren. Door je webshop up-to-date te houden en zoveel mogelijk relevante informatie op je pagina’s toe te voegen, creëer je een betere user experience. Voor de potentiële klanten van je webshop is de beleving die ze ervaren erg belangrijk. User experience heeft niet alleen betrekking op het uiterlijk van je webshop. Denk juist ook aan de laadsnelheid en aan je navigatiestructuur. Ook het interactief maken van je webshop is hierbij belangrijk.

Je frequentie verhogen

Verstuur regelmatig e-mails naar bestaande klanten. Ze zullen je dan sneller bezoeken. E-mailcampagnes hebben ook effect op conversie rate optimalisatie. Aangezien deze potentiële klanten je webshop al kennen, is de kans groot dat ze overgaan tot een aankoop bij jou.

Ook het benaderen van prospects via e-mails kan effectief zijn, mits je dit op de juiste manier doet. Door goede teksten of video’s toe te voegen, creëer je de beste kansen om dit goed te laten verlopen. Het is ook belangrijk om mails te personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een mail op de verjaardag van de klant.

Het kan ook zinvol zijn om een pop-up scherm te integreren in je webshop, waardoor de klant bevestiging geeft voor het versturen van jouw nieuwsbrief. Het is wel belangrijk om je aan de regels te houden met betrekking tot het versturen van e-mails. E-mailmarketing maakt een belangrijk onderdeel uit van conversie optimalisatie.

Je productaanbod onder de loep nemen

Een van de meest effectieve manier om het conversiepercentage te verhogen is door je productaanbod onder de loep te nemen. Door jouw productaanbod te optimaliseren, verhoog je de kansen op een aankoop.

Ook het onderzoeken van goede alternatieven is hierin belangrijk. Zo zijn er verschillende manieren om relevante informatie aan je productaanbod toe te voegen. Aangezien klanten zich vaak baseren op prijs, informatie en het product, is het belangrijk om hier echt in te investeren.

Productfoto’s optimaliseren

Je productfoto’s verhogen de conversie rate. Daarom is het belangrijk om ze zo goed mogelijk te optimaliseren. Dit moet niet alleen betrekking hebben op kwaliteit, maar ook op de manier waarop je foto’s gepresenteerd worden. Het optimaliseren van je productfoto’s is een manier om de klant meer te overtuigen. Productfoto’s zorgen voor betere user experience. Zorg dus ook voor goede en vooral duidelijke foto's bij je producten. Foto's hebben een positief effect op de potentiële klant.

Gebruik duidelijke teksten

Zorg ervoor dat je productomschrijvingen duidelijk en uniek zijn. Het komt te vaak voor dat omschrijvingen niet uniek zijn en warrig. De klant zal dan niet snel overgaan tot een aankoop. Ga daarom ook na of je productomschrijvingen voldoende informatie bevatten en gebruik deze om jouw marketingdoelstelling te verbeteren. Denk hierbij ook aan het maken van een korte opsomming met betrekking tot de belangrijke punten van een product.

Trouwe klanten belonen

Je kan vaste klanten belonen door ze te voorzien van spraakmakende aanbiedingen. Hierdoor word je webshop leuker om over te hebben. Er zijn genoeg manieren om dit te doen, zoals een vaste prijs geven aan alle vaste klanten of een korting geven op hun volgende aankoop. Je kan ook mensen belonen met verschillende cadeaus wanneer ze hun bestelling plaatsen. Jouw bezoekers of mogelijke klanten zullen je dankbaar zijn als ze merken dat je hen blijft verrassen met bijkomende voordelen.

Bezuinigen op marketingkosten

Het is geen geheim dat de meeste webshophouders iedere maand een aanzienlijk budget besteden aan marketing. Marketingkosten zijn in de meeste gevallen noodzakelijk. Zeker in het begin van je bedrijf kunnen deze kosten hoog oplopen. Het is dan ook een optie om langzaam aan te gaan bezuinigen op de marketingkosten en hierbij de grootste uitgaven aan te pakken, zoals social media.

Hoe te bezuinigen op je marketingkosten

De beste manier om te bezuinigen op je marketingkosten is het werken aan zoekmachine optimalisatie van je webshop. Door SEO optimalisatie te doen, zal je website hoger staan in Google en hierdoor meer organische bezoekers krijgen. Praktische tips hiervoor zijn bijvoorbeeld content marketing en gastbloggen. Bij goede content marketing werk je aan je online autoriteit en linkbuilding. Hierdoor zal je uiteindelijk meer bezoekers aantrekken.

Gemiddelde orderwaarde per klant

Het verhogen van de orderwaarde per klant kan op verschillende manieren:

  • Korting geven vanaf een bepaald bedrag
  • Maak bundels van je producten
  • Maak gebruik van up-sells
  • Gebruik cross-selling

Verschil up-sells en cross-selling

Up-sells heeft betrekking op het verkopen van hetzelfde product maar dan van een duurder merk. Cross-selling heeft betrekking op het verkopen van bijproducten. Denk bijvoorbeeld aan batterijen bij een elektronisch product.

Content marketing inzetten

Content marketing gaat over het beschrijven van je producten en diensten. Hierbij gaat het vooral om het schrijven van korte artikelen die informatie geven over je bedrijf. Het artikel wordt bijvoorbeeld gebruik om te benadrukken dat je webshop op een betrouwbare en veilige manier werkt. Je kan er zelfs voor kiezen om een review te schrijven over je favoriete product. De belangrijkste reden waarom je content marketing moet inzetten, is om meer autoriteit op te bouwen binnen Google.

Ook de conversie van je webshop kan toenemen door het toepassen van content marketing. Het is dan wel belangrijk om binnen je doelgroep te blijven. Denk bijvoorbeeld aan de B2b-markt wanneer je actief bent binnen de zakelijk dienstverlening met je webwinkel. Er zijn veel webwinkels die deze vorm van marketing toepassen.

Hoe meer sales genereren?

Een belangrijke praktische tip is het bedenken van speciale aanbiedingen. Dit werkt over het algemeen heel goed en kan ook het aantal herhaalaankopen doen toenemen. Hierdoor kan ook het gemiddelde bestelbedrag toenemen in de winkelwagen. Ook het geven van een kortingscode, in de winkelwagen, voor de volgende aankoopt, werkt goed. Hierdoor maak je in de meeste gevallen extra omzet.

Hoe meer online verkopen?

Om online meer te verkopen is het belangrijk om leads binnen te halen. Dit kan zowel offline als online. Je kunt dus verschillende middelen inzetten om deze leads binnen te halen, zoals het door middel van e-mailmarketing en telefonische acquisitie. Dit kost wel tijd. Een andere manier is het gebruiken van online marketing via social media, zoals Facebook advertenties en Google Ads.

Hoe verbeter ik mijn webshop?

Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Denk vooral aan simpele tips, zoals:

  • Een prettig leesbare productomschrijving
  • Bijkomende kosten en verborgen kosten vermijden
  • Webshop conversie regelmatig analyseren
  • Wees duidelijk over het retourproces
  • Het regelmatig plaatsen van artikelen
  • Het denken als kopers (testen van je webshop)
  • Nieuwe klanten iets extra bieden
  • Klanten andere klanten laten aandragen
  • Het toevoegen van live chat
  • Bied zoveel mogelijk betaalmethoden aan
  • Zorg voor goede reviews

Algemene tips voor meer conversie van je webshop

Het verhogen van de omzet is niet makkelijk, en betreft veel verschillende factoren. De meeste internetondernemers denk veel te moeilijk en besteden hun tijd soms aan de verkeerde dingen. Het binnenhalen van nieuwe klanten moet eigenlijk de laatste stap zijn. Het adverteren en aanbieden van producten is vaak niet moeilijk. Het gaat juist om je naamsbekendheid en het bestaansrecht als ondernemer.

Bezoekers omzetten in klanten is vaak alleen mogelijk door het krijgen van aanbevelingen. Het is eigenlijk heel simpel: speel in op de behoefte van bestaande klanten. Je bestaande klanten moet je dan ook zien als belangrijke ambassadeur van je webshop.

Maak gebruik van video's

Start een eigen YouTube-kanaal voor je webshop. Je zult op deze manier extra bekendheid genereren. Videomarketing is het summum van content marketing, want ook jij kan meer omzet genereren door bijvoorbeeld YouTube filmpjes te maken. Bijna alle grote webshops beschikken tegenwoordig over een eigen YouTube-kanaal. YouTube is na Google de grootste zoekmachine. Daarom is videomarketing ook echt iets om in je achterhoofd te houden als ondernemer!

Goede video's kunnen een grote doelgroep bereiken, en dus ook de conversie verhogen van je webshop. Het verhogen van de conversie kan bijvoorbeeld door het demonstreren van alle producten in de video's.

Influencer marketing

Er zijn veel influencers die reclame of advertenties kunnen maken voor je webshop. Deze kunnen zowel bestaan uit bloggers en vloggers, maar ook uit je eigen klanten van je webshop. Deze klanten, of fans van je webshop, zijn vaak bereid om deel te nemen aan een samenwerking. Influencer marketing kan ook echt bijdragen aan de conversie. Vooral het verhogen van de conversie door middel van Instagram werkt goed. Ben je meer actief binnen de zakelijke markt, dan kan LinkedIn helpen bij het verhogen van de conversie.

Praktische tips:

Conversie verhogen kan niet zonder verbeteringen door te voeren in je webshop of het werken aan zoekmachine optimalisatie. Conversie verhogen is alleen mogelijk door het kijken naar het geheel. Conversie optimalisatie bestaat voor een groot deel uit het analyseren van data en testen.

Conversie optimalisatie is nooit klaar

Na het uitvoeren van conversie optimalisatie kan je bijvoorbeeld meteen doorgaan met het verhogen van de gemiddelde orderwaarde van aankopen. Als webwinkel zal je ook iedere dag de concurrentie moeten analyseren en monitoren.

Conversiepercentage van webshops

Het gemiddelde conversiepercentage van een webshop zit ergens tussen de drie en vier procent. Webshop conversie is moeilijk en vraagt om veel doorzettingsvermogen. Het is niet voor niets dat veel webshop het niet redden. Dit laat niet weg dat het starten van een eigen webshop nog steeds populair te noemen is. Het aantal aankopen binnen webshops is al jaren aan het toenemen en zal ook alleen meer verder blijven toenemen.

Mijnzzp.nl