Team Mijnzzp

Omzet webshop

De gemiddelde conversie van een webshop is maar 3 procent. Dit is natuurlijk ontzettend weinig. Om je omzet te verhogen moet je onder andere aandacht besteden aan conversie-optimalisatie en ervoor zorgen dat je website goed gevonden wordt in Google. Daarnaast kun je natuurlijk ook proberen om voordeliger producten aan te bieden dan andere concurrenten, of erop letten dat alle productbeschrijvingen op de juiste manier geformuleerd zijn. In dit artikel bespreken we de verschillende mogelijkheden om de conversie te verhogen.

Hoe de conversie verhogen?

Allereerst is het van belang om aandacht te besteden aan zoekmachine optimalisatie. Dit levert meestal resultaten op, waardoor jouw webshop beter vindbaar wordt in Google. Om de conversie te kunnen verhogen is het daarnaast belangrijk om het percentage bezoekers dat overgaat tot een aankoop te verhogen. Een hogere conversie is alleen mogelijk door een samenspel van verschillende maatregelen.

User experience verbeteren

User experience heeft betrekking op hoe de bezoekers je webshop ervaren. Door je webshop up-to-date te houden en zoveel mogelijk relevante informatie op je pagina’s toe te voegen, creëer je een betere user experience. Voor de potentiële klanten van je webshop is de beleving die ze ervaren erg belangrijk. User experience heeft niet alleen betrekking op het uiterlijk van je webshop. Denk juist ook aan de laadsnelheid en aan je navigatiestructuur. Ook het interactief maken van je webshop is hierbij belangrijk.

Productaanbod onder de loep nemen

Een van de meest effectieve manieren om het conversiepercentage te verhogen is door je productaanbod onder de loep te nemen. Door jouw productaanbod te optimaliseren, verhoog je de kansen op een aankoop. Ook het onderzoeken van goede alternatieven is hierin belangrijk. Zo zijn er verschillende manieren om relevante informatie aan je productaanbod toe te voegen. Aangezien klanten zich vaak baseren op prijs, informatie en het product, is het belangrijk om hier echt in te investeren.

Productfoto’s optimaliseren

Je productfoto’s verhogen de conversie rate. Daarom is het belangrijk om ze zo goed mogelijk te optimaliseren. Dit heeft niet alleen betrekking op de kwaliteit, maar ook op de manier waarop je foto’s gepresenteerd worden. Het optimaliseren van je productfoto’s is een manier om de klant meer te overtuigen. Productfoto’s zorgen voor een betere user experience. Zorg dus voor goede en vooral duidelijke foto's bij je producten. Foto's hebben een positief effect op de potentiële klant.

Gebruik duidelijke teksten

Zorg ervoor dat je productomschrijvingen duidelijk en uniek zijn. Het komt te vaak voor dat omschrijvingen niet uniek zijn en warrig. De klant zal dan niet snel overgaan tot een aankoop. Ga daarom ook na of je productomschrijvingen voldoende informatie bevatten en gebruik deze om jouw marketingdoelstelling te verbeteren. Denk hierbij ook aan het maken van een korte opsomming met betrekking tot de belangrijkste punten van een product.

Trouwe klanten belonen

Je kan vaste klanten belonen door ze te voorzien van spraakmakende aanbiedingen. Hierdoor word je webshop leuker om te bezoeken. Je kan ook mensen belonen met verschillende cadeaus wanneer ze hun bestelling plaatsen. Jouw bezoekers of mogelijke klanten zullen je dankbaar zijn als ze merken dat je hen blijft verrassen met bijkomende voordelen.

Contentmarketing inzetten

Contentmarketing gaat over het beschrijven van je producten en diensten. Hierbij gaat het vooral om het schrijven van korte artikelen die informatie geven over je bedrijf. Het artikel wordt bijvoorbeeld gebruikt om te benadrukken dat je webshop op een betrouwbare en veilige manier werkt. De belangrijkste reden waarom je contentmarketing moet inzetten, is om meer autoriteit op te bouwen binnen Google.

Ook de conversie van je webshop kan toenemen door het toepassen van contentmarketing. Het is dan wel belangrijk om binnen je doelgroep te blijven. Denk bijvoorbeeld aan de B2b-markt wanneer je actief bent binnen de zakelijke dienstverlening met je webwinkel. Er zijn veel webwinkels die deze vorm van marketing toepassen.

Tips voor meer conversie

Het verhogen van de omzet is niet makkelijk, en betreft veel verschillende factoren. De meeste internetondernemers denken veel te moeilijk en besteden hun tijd soms aan de verkeerde dingen. Het binnenhalen van nieuwe klanten moet eigenlijk de laatste stap zijn. Het adverteren en aanbieden van producten is vaak niet moeilijk. Het gaat juist om je naamsbekendheid en het bestaansrecht als ondernemer. Bezoekers omzetten in klanten is vaak alleen mogelijk door het krijgen van aanbevelingen. Het is eigenlijk heel simpel: speel in op de behoefte van bestaande klanten. Je bestaande klanten moet je dan ook zien als belangrijke ambassadeur van je webshop.

Maak gebruik van video's

Start een eigen YouTube-kanaal voor je webshop. Videomarketing is het summum van contentmarketing, want ook jij kan meer omzet genereren door bijvoorbeeld YouTube filmpjes te maken. Bijna alle grote webshops beschikken tegenwoordig over een eigen YouTube-kanaal. YouTube is na Google de grootste zoekmachine. Daarom is videomarketing ook echt iets om in je achterhoofd te houden als ondernemer! Goede video's kunnen een grote doelgroep bereiken, en dus ook de conversie verhogen van je webshop. Het verhogen van de conversie kan bijvoorbeeld door het demonstreren van alle producten in de video's.

Influencer marketing

Er zijn veel influencers die reclame of advertenties kunnen maken voor je webshop. Deze kunnen zowel bestaan uit bloggers en vloggers, maar ook uit je eigen klanten van je webshop. Deze klanten, of fans van je webshop, zijn soms bereid om deel te nemen aan een samenwerking. Influencer marketing kan ook echt bijdragen aan de conversie. Vooral het verhogen van de conversie door middel van Instagram werkt goed. Ben je meer actief binnen de zakelijke markt, dan kan LinkedIn helpen bij het verhogen van de conversie.

Praktische tips: conversie verhogen

Het verhogen van de conversie kan niet zonder verbeteringen door te voeren in je webshop of het werken aan zoekmachine optimalisatie. Het verhogen van de conversie is alleen mogelijk door het kijken naar het geheel. Conversie-optimalisatie bestaat voor een groot deel uit het analyseren van data en testen.

Conversiepercentage van webshops

Het gemiddelde conversiepercentage van een webshop zit ergens tussen de drie en vier procent. Webshop conversie is moeilijk en vraagt om veel doorzettingsvermogen. Het is niet voor niets dat veel webshops het niet redden. Dit laat niet weg dat het starten van een eigen webshop nog steeds populair te noemen is. Het aantal aankopen binnen webshops is al jaren aan het toenemen en zal ook alleen maar verder blijven toenemen.

Mijnzzp.nl