Avatar van Team Mijnzzp

Branded content

Branded content is een manier om content te koppelen aan je merk zonder de focus op de commerciële kant te leggen. Dat kan een effectief marketingmiddel zijn om je doelgroep aan je bedrijf te verbinden. Er zijn een aantal aspecten te onderscheiden bij het inzetten van branded content als marketinginstrument. De belangrijkste kenmerken komen hier aan de orde.

Merkwaarde

Het is bij branded content niet nodig om je product of dienst aan te prijzen. Het gaat bij het tonen van de inhoud om het creëren van merkwaarde. De content kan overigens bestaan uit tekst, maar ook uit een filmpje of uit een afbeelding. Bij een tekst is het bijvoorbeeld mogelijk om waardevolle informatie te bieden, zoals een achtergrondartikel dat een link heeft met je merk. In een video is het mogelijk om de nadruk op kracht en vertrouwen te leggen om op die manier merkwaarde te creëren.

Storytelling om in te spelen op het gevoel

Bij de toepassing van branded content heeft het vaak de voorkeur om storytelling als uitgangspunt te nemen. Daarmee speel je namelijk in op het gevoel van de doelgroep. In plaats van alleen maar rationele argumenten aan te dragen, ga je in op de beleving. Op deze manier zorg je ervoor dat je doelgroep bij je bedrijf betrokken raakt.

Presentatie op allerlei kanalen

Branded content leent zich zowel goed voor online als offline presentatie. Bijvoorbeeld door branded content in een krant of tijdschrift op te nemen, maar ook om filmpjes op social media te plaatsen. Branded content onderscheidt zich ten opzichte van reguliere reclame. Hard-selling is hierbij namelijk geen optie, zoals bij normale reclame wel het geval is, waarbij je een product aanprijst. Het gaat dan ook om een mix van entertainment, informatie en emotie om klanten aan je merk te binden. Uiteraard is het belangrijk om voor een combinatie van marketinginstrumenten te kiezen. Bijvoorbeeld door branded content als aanvulling te gebruiken op advertenties, blogs en andere vormen van reclame. Verder is het aan te raden om de consument of doelgroep als uitgangspunt te nemen en dus niet het merk zelf.

Mijnzzp.nl